
V rozvodně u Kadaně se chystá spuštění regulačních transformátorů
V rozvodně v Hradci u Kadaně na Chomutovsku se připravuje spuštění regulačních transformátorů, které mají zajistit bezpečný přenos elektrické energie. Dodávka posledního má zpoždění. ČTK o tom informovala mluvčí ČEPS Barbora Peterová.
V rozvodně už jsou tři transformátory, čtvrtý stroj neprošel v italském závodě přejímacími zkouškami.
„Bezpečnost provozu přenosové soustavy je pro nás na prvním místě. Proto i po výrobci PST transformátorů požadujeme přísné testy. I díky tomu jsme výrobní závadu odhalili včas,“ uvedl předseda představenstva ČEPS Jan Kalina.
Spuštění transformátorů předpokládá ČEPS v prvním čtvrtletí příštího roku.
„V současné době se ve výrobním závodě odstraňuje vzniklá závada. Kdy bude dodán poslední stroj, zatím nevíme, jednáme o tom s dodavatelem,“ uvedl Kalina.
Regulační transformátory umožní bezpečný maximální přenos elektrické energie.
„Bude možné regulovat množství energie, která bezpečně proteče soustavou,“ uvedla Peterová.

„Představíme-li si přenosovou soustavu jako nádrž s mnoha přítoky a výpustěmi, funguje transformátor jako stavidlo, které omezí, respektive zvýší průtok danou výpustí. Omezení toku na jednom vedení způsobí přerozdělení toků. A protože elektřina proudí cestou nejmenšího odporu, část toků se přesune na jiná, méně zatížená vedení, čímž se vyloučí možné přetížení přenosové sítě,“ vysvětlila mluvčí.
Provozování transformátorů v Česku spolu s obdobnými zařízeními na německo-polské hranici pomůže stabilizovat tranzitní toky. Kvůli instalaci transformátorů ČEPS loni v dubnu zahájil rozšiřování rozvodny v Hradci. Náklady na celou investici jsou zhruba dvě miliardy korun.
Mohlo by vás zajímat:
Takže budeme mít elektřinu zase o něco levnější :-))))))
V našich sítích také pouštíme energii cestou nejmenšího odporu, to je přirozené. A přirozené také je, že když se vedení s nejmenším odporem více zatíží tak se zahřeje a vzroste jeho odpor a už to není cesta nejmenšího odporu. Krásně to příroda vymyslela když se ví jak toho levně využít.
No ještě že tu nemáme supravodiče, to by nás odborníci s ČEPS jistě přesvědčili o nutnosti instalací předražených ochranných rezistorů aby "ochránili" ten nulový odpor supravodiče a vytvořili "ochranný" úbytek napětí a výkonu.
Asi je vhodné vaše shrnutí a vlastně i vyjádření mluvčí ČEPS uvést poněkud na pravou míru. I když by to, pro populární článek, zase tak moc nutné nebylo. Přesto mi to nedá. Ta "cesta nejmenšího odporu" je spíše taková básnická licence, ale mluvíme o elektro energetice a tam má odpor zcela konkrétní význam. Ve skutečnosti není vliv odporu na rozdělení toků v síti zas až tak klíčový a už vůbec není nijak zásadní jeho navýšení vlivem oteplení vodiče. Ano, oteplením se zvýší ztráty, zvětší průhyb vodiče a sníží okamžitá i dlouhodobá spolehlivost přenosu, ale že by to měnilo rozložení toků v síti nějak významně, to ne. Mluvčí ČEPS to samozřejmě s ohledem na charakter článku zjednodušila. To, co zajišťuje omezení přenosu v daném profilu, ve které jsou transformátory v Hradci instalovány, není změna odporu, ale změna natočení vektorů napětí před a za strojem. Znáte-li výkonovou rovnici přenosu, tak je to právě úhel mezi napětím na jedné a druhé straně transformátoru, který je tímto transformátorem ovlivněn. Jinak ta rovnice vypadá asi takto (prostředí diskuze mi nedovolují obvyklý zápis) P=U1*U2/X*sin.
Komentáře v diskuzi mohou pouze přihlášení uživatelé. Pokud ještě účet nemáte, je možné si jej vytvořit na stránce registrace. Pokud již účet máte, přihlaste se do něj níže.
V uživatelské sekci pak můžete najít poslední vaše komentáře.
Přihlásit se