Co s vysloužilými bateriemi z elektromobilů? Engie je využila v bateriovém úložišti
Francouzská společnost Engie postavila v Nizozemsku úložiště elektrické energie vytvořené z vysloužilých baterií z elektromobilů Renault. Úložiště s výkonem 150 kW a kapacitou 90 kWh, nazývané E-STOR, bylo realizováno společností Connected Energy z britského Newcastlu a nachází se na území provozovatele přenosové soustavy TenneT.
Úložiště v Rotterdamu je první ze tří částí projektu od společností Engie a Connected Energy. První část je vnímána jako ověření konceptu, demonstrace technické a ekonomické životaschopnosti koncepce E-STOR a jeho využitím pro regulaci frekvence přenosové soustavy.
„E-STOR byl bez problému integrován do aktiv společnosti Engie a vytvořil již první příjmy za regulaci,“ uvádí Engie k zatím velice pozitivním výsledkům.
Projekt je součástí iniciativy „Re-Use Re-Power“ vytvořenou společností Engie. Navazující části projektu mají za cíl vybudovat mnohem větší úložiště elektrické energie. Ty se budou nacházet na druhé straně severní Evropy a napomáhat stabilizaci elektrizační soustavy.
„Jsme potěšeni pozitivními výsledky a zpětnou vazbou z první části projektu se společností Engie. Naše second-life E-STOR úložiště prokázalo technickou i ekonomickou stránku. Životnost 10 let je garantována s výhodou nižších nákladů oproti novým bateriím. Toto je jenom začátek rozmachu mnohem větších úložišť,“ uvedl ředitel společnosti Connected Energy, Matthew Lumsden.
„Využití second life baterií je známo pro svoji obtížnost provedení z důvodů různého stáří použitých baterií. Když bylo úložiště v Rotterdamu schváleno k poskytnutí podpůrných služeb nizozemskému TSO, tak společnost Connected Energy dokázala, že zvládne překonat tyto výzvy,“ uvedl projekt manažer Re-Use Re-Power, Marcel Didden.
Zdroj úvodního obrázku: eenewseuropa.com
Mohlo by vás zajímat:
Tak nějak tomu moc nerozumím. Kapacita 90 kWh to jsou tak dvě vyřazené baterie z elektromobilu. Mají-li mít výkon (příkon ?) 150 kW (kVA), tak při tomto max. příkonu vydrží tak cca 45 minut. A poté je zase cca 20 hod budeme příkonem 4,5 kVA nabíjet na kapacitu 90 kWh (neuvažuji účinnost). To je tedy k čemu? A abych z toho napájel spotřebiče v domácnosti, Tak to bude u baterie jeden silový střídač pro přeměnu na střídavý proud, nebo budu mít v domě oddělené rozvody el. energie, jedny na stejnosměrný proud a druhé klasické na střídavý proud. Může někdo z odborníků vysvětlit, proč se to dělá, k čemu to bude a jak se to bude prakticky (ne v laboratorních podmínkách) využívat?
Nerozumím technicky: jak vyčerpaná baterie může opět fungovat jako nová?
"Vyčerpaná" znamená u EV pokles nominální kapacity o 20-30%. Jenž pořád ještě zbývá dost kapacity pro úložiště, kde horší poměr kapacity ke hmotnosti nevadí. A navíc je tu pořád ta možnost, že se battery pack rozebere a nechají se jen články v dobrém stavu, zbytek se pošle na recyklaci.
Pro tohle by byly ideální velké skladové budovy u měst vedle páteřních linek, kde nakonec robotická ramena průběžně nahrazují vyčerpané baterie těmi polovičně dobrými vyřazenými z vozů a dalších menších nasazení.
Komentáře v diskuzi mohou pouze přihlášení uživatelé. Pokud ještě účet nemáte, je možné si jej vytvořit na stránce registrace. Pokud již účet máte, přihlaste se do něj níže.
V uživatelské sekci pak můžete najít poslední vaše komentáře.
Přihlásit se