Domů
Elektromobilita
Čínská CALB postaví v Portugalsku obří továrnu na baterie pro elektromobily
Elektromobil Tesla, elctromobility, electric car
Zdroj: Unsplash

Čínská CALB postaví v Portugalsku obří továrnu na baterie pro elektromobily

Čínská společnost CALB, která je jedním z největších výrobců baterií pro elektromobily na světě. investuje do obří továrny na baterie v Portugalsku dvě miliardy eur (50,1 miliardy Kč). Výroba v závodě by měla začít v roce 2028, oznámila čínská firma.

Továrna se bude nacházet asi 100 kilometrů jižně od Lisabonu. Vyrábět bude lithiové baterie s celkovou roční kapacitou 15 gigawatthodin, což odpovídá asi 187.000 baterií pro elektromobily. Baterie budou určené převážně pro evropský trh.

Ilustrační foto

Pro CALB to bude první továrna v Evropě. V závodě má vzniknout 1800 pracovních míst a očekává se, že po dosažení plné kapacity se na hrubém domácím produktu Portugalska bude podílet více než čtyřmi procenty.

Spolu se sousedním Španělskem chce Portugalsko využít místní ložiska lithia. Společnost Savannah Resources se sídlem v Londýně očekává, že v roce 2027 zahájí komerční produkci lithia ve svém projektu Barroso na severu Portugalska. Ložisko spodumenu, minerálu obsahujícího lithium, je podle Savannah v Barrosu nejvýznamnější v Evropě.

Mohlo by vás zajímat:

Komentáře(8)
Richard Vacek
22. únor 2025, 15:36

Taková investice by se hodila i tady. Abychom byli navázáni na nastupující technologie. Ale máme nějakou smůlu a nedaří se. Těžko říct proč.

Petr prochaska
23. únor 2025, 09:01

Platy mají v Portugalsku o 1/3 nižší než v ČR a ještě tam mají levnou elektřinu - mix OZE, vodních a přečerpávaček jim tam funguje dobře z důvodu lepších přírodních podmínek.

A beztak je to v tomto případě pouze montovna na baterky, takže není o co stát.

Richard Vacek
23. únor 2025, 10:04

To ale nevysvětluje, proč se takové fabriky staví i v Německu nebo Maďarsku (to se stává v elektromobilním sektoru evropským lídrem) a my jsme přeskočeni.

Petr prochaska
23. únor 2025, 10:54

Pro Čínu jsme goepolitickým rizikem, takže je jasné, že u nás fabriky stavět nebudou.

Petr Hariprasad Hajič
24. únor 2025, 11:02

Proč? Přečtěte si komentáře. Nekonečný skepticimus, který čiší z diskutujících odradí i zarytého entuziastu, který si si najde příznivější sociální prostředí. -:)))

Josef Sedlák
23. únor 2025, 09:52

Investice lze využít různě. Buď se za 50mld Kč postaví fabrika na 15GWh baterií ročně a její produkty budou reprezentovat také například hodnotu pro bateriová úložiště zhruba 12milKč/MWh * 15 000MWh = 180 mld Kč, takže pro ČR s průměrným odběrem 7000MW by to znamenalo zálohu na 2,1h. Nebo stejných 50mld lze investovat do dvou HVDC přenosů s přenosovou schopností 2000MW a délkou 300km. Ty HVDC přenosy (analogie německého A-Nord) by přinesly páteřní přenos přes celou ČR včetně čtyř měníren, což by ČR poskytlo přenosové schopnosti, které bude potřebovat po útlumu uhlí, aby mohla daleko více hospodařit s energetickými zdroji včetně využití dostupných zdrojů z okolí. Tedy výhledovou investici s větší trvalou hodnotou, tedy možnost řízeně hospodařit s energií 2GW * 24 = 48GWh denně.

Galipoli
23. únor 2025, 10:26

To zní zajímavě. A ty HVDC sítě odkud kam by vedly?

A nebudou k tomu potřeba EIA, ESG a já nevím jaké další zkratky?

Petr Hariprasad Hajič
24. únor 2025, 11:16

Jde o baterie, které mají vysokou gravimetrickou hustotu kolem 300Wh/kg a které je možné nabíjet proudy až 6C. Pro úložiště budou takové akumulátory zbytečně drahé, leda tak jako sekundární life. Jak sám uvádíte, záloha BSS z roční produkce této továrny by stačila na kompletní zálohu energitické sítě ČR po dobu 2 hodin. Přitom, při dnešní průměrné ceně kolem $150 000/MWh (LiFePO, tyhle od CALB budou asi dražší) by to bylo asi za 50 miliard. To by nám stačilo na pokrytí denních i nočních výkyvů v síti pro účely SVR místo uhelných elektráren. No, je to málo. Raději ty uhelky.

Komentáře pouze pro přihlášené uživatele

Komentáře v diskuzi mohou pouze přihlášení uživatelé. Pokud ještě účet nemáte, je možné si jej vytvořit na stránce registrace. Pokud již účet máte, přihlaste se do něj níže.

V uživatelské sekci pak můžete najít poslední vaše komentáře.

Přihlásit se