Domů
Vodík
Chemnitz v centru dění: HZwo jako motor vodíkové transformace
RWE se zaměří na vodík
Zdroj: RWE

Chemnitz v centru dění: HZwo jako motor vodíkové transformace

Asociace HZwo vznikla v roce 2017 jako sdružení hrstky hráčů v automobilovém sektoru, kteří se zajímali o možnost rozvoje vodíkových a hybridních technologií. Dnes má asociace přes 150 členů a přesto, že je asociace dodnes silně spojena se svým rodným regionem a Chemnitzem, lze najít její členy po celém světě.

Nikoho jistě nepřekvapí, že Německo je největším obchodním partnerem České republiky. Od roku 1998 si s ním Česká republika udržuje kladnou obchodní bilanci, přičemž zhruba pětina hodnoty vývozu z České republiky do Německa je navázána na automobilový průmysl, což v roce 2023 odpovídalo téměř 400 miliardám korun.

Další nepřekvapivou informací je, že tento sektor byl v posledních letech pod tlakem energetické transformace a mezinárodní konkurence, která v budoucnu pravděpodobně posílí. Podle Draghiho zprávy Evropa zaostává v automobilovém softwaru a pomalu se přeorientovává na mobilitu s nulovými emisemi.

V roce 2023 se přitom téměř třetina všech evropských investic do zelených technologií odehrává v Německu, které je také lídrem EU ve výrobě čistých technologií a počtu pracovních míst s tím spojených, včetně těch v automobilovém průmyslu.

Právě v něm by mohl hrát zásadní roli vodík. Expert na vodík v asociaci VDI, Michael Sterner, ovšem uvedl, že rozvoj vodíkového hospodářství se v Německu stále naplno nerozjel zejména kvůli klasickému problému slepice-vejce.

Jednou z asociací, která se na řešení tohoto problému podílí, je HZwo se sídlem v Chemnitzu. Asociace se zaměřuje na vývoj technologií zeleného vodíku pro stacionární i mobilní aplikace. Sdružení vzniklo v roce 2017 jako skupina několika dodavatelů automobilového průmyslu, univerzity a výzkumného ústavu.

Z nuly na 150 za 8 let

Dnes je organizace certifikovaným evropským technologickým klastrem věnujícím se vodíkovým technologiím. Kromě toho je na národní úrovni a ve spolupráci s partnery ze Severního Porýní-Vestfálska zodpovědná za jedno z jedenácti transformačních center přidělených Spolkovým ministerstvem hospodářství a klimatu. Tato centra jsou součástí transformační strategie německé vlády, zejména v souvislosti s podporou transformace směrem ke klimatické neutralitě v energeticky náročných průmyslových odvětvích, jako je ocelářství, chemický průmysl, cement a výroba vozidel. Výsledkem  byl projekt přenosu znalostí cH2ance, který má pomoci transformovat německý automobilový průmysl a podpořit průmyslová odvětví a dodavatele při přechodu na vodíkovou mobilitu.

„Naším cílem je zachovat tradiční hodnotové řetězce, které jsou většinou silně spojeny s automobilovým průmyslem a spalovacími motory, a transformovat je pomocí vodíkových technologií," říká pro oEnergetice.cz Frederik Wewetzer, který ve společnosti HZwo pracuje jako manažer sítě a technický poradce v Saském vodíkovém kompetenčním centru.

Inovační centrum

Na spolkové úrovni je sdružení zodpovědné za Vodíkové inovační centrum (HIC), které je financováno společně Spolkovým ministerstvem pro digitalizaci a dopravu a Saským zemským ministerstvem hospodářství, práce, energetiky a klimatu částkou 84,4 milionu eur s cílem přispět ke splnění cílů německé národní vodíkové strategie.

Zdroj: HZwo. Vodíkové inovační centrum

Dalšími 15 miliony eur přispívá Svobodný stát Sasko, který spolku, jehož dvanáctičlenná zaměstnanecká základna se v současné době rozrůstá a z jehož technického know-how čerpá, pověřil plněním cílů Saské vodíkové strategie.

Pokud jde o oblasti možného využití vodíku, je v Sasku, které je tradičním průmyslovým centrem, prioritou doprava. Přímo v Chemnitzu nebo v jeho okolí se nachází pět závodů na výrobu automobilů a motorů značek Volkswagen, BMW a Porsche a dalších 780 firem různých velikostí, které jsou dodavateli komponentů pro automobilový průmysl. S tím souvisí i struktura členské základny HZwo.

„Naši členové jsou několik opravdu velkých, několik středně velkých společností a mnoho malých a středních společností, které tvoří drtivou většinu minimálně německého dodavatelského řetězce pro automobilový průmysl," říká Wewetzer.

Z "několika hráčů v automobilovém sektoru" se asociace za osm let rozrostla na více než 150 členů z celého světa, včetně českého DEVINN, integrátora vodíkových systémů v energetice a dopravě, který se mimo jiné podílí na vývoji nákladního automobilu Tatra plně poháněného vodíkem.

Globální dosah

Na otázku, co dělá členství atraktivním, Frederik Wewetzer odpovídá: „Nabízíme zdravou kombinaci technických znalostí a práce v oblasti vztahů s veřejností pro realizaci projektů spolupráce v celém hodnotovém řetězci vodíku."

Rychlý růst asociace vede k tomu, že ne všichni členové jsou spojeni pouze s automobilovým průmyslem. Členy HZwo je také řada výzkumných ústavů a univerzit. Například Fraunhoferův institut nebo rakouský HyCentA. Stále však převažuje automobilový sektor.

„Místní subjekty, které jsou členy HZwo, zejména u nás v regionu, mají přirozený zájem o spolupráci na vývoji vodíkových technologií. Stejně jako vodík je to jedno z takových témat, které vlastně dává regionu pozitivní perspektivu," popisuje Wewetzer motivaci místních hráčů ke spolupráci nejen s HZwo, ale i mezi sebou navzájem.

I s tím jim může pomoci HZwo. Jednak díky pořádání workshopů, konferencí a také neformálních networkingových akcí, jako je červnové grilování a následně Kongres vodíkových pohonů 2025. Zároveň díky účasti na konferencích, jako je HYVOLUTION v Paříži nebo Hydrogen Days v Praze, kam mohou členové přijet s nimi.

Zdroj: Hydrogen Days

„Často to funguje tak, že HZwo si pronajme velkou společnou výstavní plochu, my tuto velkou plochu rozdělíme na malé stánky. Díky tomu získáváme dobré umístění na celkové výstavní ploše, můžeme sdílet některé úpravy stánku a snížit cenu pronájmu pro vystavovatele, kteří přijedou s námi, a zároveň zvýšit návštěvnost a viditelnost. Také často tímto způsobem propojujeme vystavující firmy s námi, protože někdy se navzájem neznají," vysvětluje Wewetzer, jak HZwo přistupuje k networkingu v praxi.

Dodává však, že to, co HZwo může poskytnout, nejsou jen "studené nápoje a žhavá témata". Díky spolupráci s Technickou univerzitou v Chemnitzu a díky novému inovačnímu centru mohou členové HZwo využívat různé projektové platformy, jako je open source stack. Tato plně funkční sada palivových článků PEM byla a je základní součástí mnoha z více než 40 projektů výzkumu a vývoje, které vzešly z HZwo, a pro mnoho společností prvním skutečným kontaktním místem s touto technologií.

„Pokud si koupíte sadu palivových článků od dnes známého OEM, nebude vám příliš užitečná pro interní vývoj. Tyto jednotky jsou navrženy tak, aby fungovaly, ne aby se s nimi hrálo a zkoušelo. A i když obdržíte vývojovou objednávku na související komponentu, nesmíte nadále využívat získané odborné znalosti kvůli NDA, které je třeba podepsat. Cílem open source stacku je právě toto: Minimalizovat bariéry, zjednodušit přístup, poskytnout okrajové podmínky a tím v konečném důsledku budovat znalosti. V HIC budeme také nabízet na míru šitý a individualizovaný výzkum a vývoj."

Což je atraktivní, zejména pro malé a střední podniky, spolupráce, na kterou se HZwo specificky zaměřuje.

„Naším cílem bylo mít členy napříč celým hodnotovým řetězcem vodíkových technologií. A myslím, že se nám to do určité míry podařilo. Stále však existují technologie a mezery, do kterých můžeme stále růst. A o to se samozřejmě snažíme," uzavírá Frederik Wewetzer.

Mohlo by vás zajímat:

Komentáře(2)
Omega
26. duben 2025, 13:43

No a v celém jejich slavném transformačním centru jim chybí jen jedna maličkost. Výroba vodíku, který by mohli používat, za rozumnou cenu.

Tak nějak asi předpokládají, že to prostě bude.

Já jsem asi divnej - ale mít platformu pro vyměňování a sdílení informací jak využívat vodík bez ekonomicky funkční výroby vodíku mě prostě nedává smysl.

Nefi
26. duben 2025, 16:27

Chemnitz = Saská Kamenice

Komentáře pouze pro přihlášené uživatele

Komentáře v diskuzi mohou pouze přihlášení uživatelé. Pokud ještě účet nemáte, je možné si jej vytvořit na stránce registrace. Pokud již účet máte, přihlaste se do něj níže.

V uživatelské sekci pak můžete najít poslední vaše komentáře.

Přihlásit se