Domů
Elektromobilita
Elektromobily v Česku přibývají pomalu, důvodem je jejich vysoká cena
Elektromobily
Elektromobily. Zdroj: https://www.flickr.com/photos/wahousegop/

Elektromobily v Česku přibývají pomalu, důvodem je jejich vysoká cena

Počet elektromobilů v tuzemsku zvolna roste, proti dalším evropským státům však Česko výrazně zaostává. Podíl elektromobilů na nově registrovaných autech činí v ČR 0,3 procenta, v Evropě je to přes jedno procento. Zájem českých motoristů brzdí především vysoké ceny elektromobilů. Vyplývá to ze studie Institutu pro demokracii a ekonomickou analýzu (IDEA). V prvním čtvrtletí letošního roku bylo v ČR zaregistrováno 132 elektromobilů a 1416 vozů s hybridně-elektrickým pohonem. Prodej nových osobních aut s konvenčním pohonem dosáhl 59.616 vozů.

Průzkumu IDEA se zúčastnilo 3000 respondentů. V něm 43 procent dotázaných avizovalo úmysl koupit nový vůz v horizontu tří let. O elektromobilu uvažovalo 2,4 procenta z nich, dalších 6,6 procenta připustilo zájem o hybridní auta.

Podle studie má největší vliv na rozhodování českých spotřebitelů pořizovací cena elektromobilů, která je stále výrazně vyšší, než u auta se spalovacím motorem.

Při sníženy ceny elektromobilu o 100.000 korun, by se podle IDEA ovšem zvýšil zájem pouze o polovinu procentního bodu. Větší efekt by podobná sleva vyvolala u hybridů, kde by se zájem zvýšil až o šest procent.

Ilustrační foto

Například jeden z nejprodávanějších elektromobilů v Evropě Nissan Leaf stojí nejméně 950.000 korun. Renault Zoe stojí 837.000 Kč a VW e-Golf od 993.900 Kč. Naproti tomu v Česku nejprodávanější model s konvenčním pohonem, Škoda Octavia, začíná na 437.900 korun a o stupeň nižší nová řada Scala na 370.000 Kč.

Cena však není jediný důvod, proč prodej elektromobilů v Česku vázne. Většina dotazovaných se obává i technických specifik elektrických aut. Jde zejména o nedostatek servisů pro elektromobily a krátkou životnost baterie. Problémem je i krátký dojezd těchto vozidel a málo dobíjecích stanic, což zatím nekompenzují nižší náklady na provoz aut.

Motoristy by k nákupu elektromobilů mohla podle studie přesvědčit státní podpora. Ta funguje v řadě zemí – například daňovým zvýhodněním, příspěvky na nákup a dalšími výhodami. V případě státní podpory by většina lidí byla ochotna koupit elektromobil, který by byl dražší zhruba o 40.000 korun proti klasickému autu.

Ilustrační foto

Česko o podobných programech neuvažuje. Premiér Andrej Babiš v březnu uvedl, že stát bude pokračovat ve vypsaných programech pro podnikatele a úřady.

Řekl, že stát dal 1,2 miliardy korun na rozvoj infrastruktury, zejména výstavby dobíjecích stanic, a pokračují dotační programy za půl miliardy Kč, respektive 270 milionů Kč na pořizování ekologických aut. Jsou však určeny pro podniky, respektive státní úřady a organizace, nikoli pro fyzické osoby.

Pobídky k nákupu elektromobilů naopak začínají nabízet některé tuzemské firmy. Dnes oznámil zahájení jejich prodeje pro domácnosti a živnostníky ČEZ.

„Vedle samotných elektromobilů nabízíme také domácí dobíjecí stanice, které jsou výrazně rychlejší než dobíjení ze zásuvky,“ uvedl generální ředitel ČEZ Prodej Tomáš Kadlec.

Institut pro demokracii a ekonomickou analýzu (IDEA) je think-tank Národohospodářského ústavu Akademie věd ČR, který se zaměřuje na analýzu veřejných politik.

Mohlo by vás zajímat:

Komentáře(7)
JVr
4. duben 2019, 17:11

Njn Češi jsou rozumně uvažující národ. Takže elektromobilům dají ještě nějaký ten pátek času. Ekonomicky jsou v současnosti nevýhodné.

Tedy pokud bychom je měli občanům vnutit, budeme muset významně - tak o 100% zvednout cenu paliv po celé EU (na to ale ještě nedozrál čas). To přijde za 10-15let.

A nebo je třeba El. auta krutě dotovat (tak 300k), ale v tomhle ohledu má naštěstí naše vláda také rozum.

Plugin hybridy dávají smysl, ale bohužel tam je ta cena také poměrně vysoká a nižší asi už nebude...

Petrik
4. duben 2019, 17:41

Kolik bude stat havarijni, servis atd.. pro normalni lidi s hypotekou a malymi detmi neprodejne....

Loudil
4. duben 2019, 22:47

Je zajímavé, že třeba v Norsku to jde. V březnu tam z celkového počtu prodaných aut bylo neuvěřitelných 58,4 % elektromobilů. Přes 40 % všech aut na norských cestách jsou dnes elektromobily. Roku 2025 Norsko zcela zakáže prodej aut se spalovacím motorem. Norsko je proti nám jistě velmi bohaté, ale přesto jsou to ohromná čísla.

Martin Prokš
5. duben 2019, 09:05

Dobrý den,

Nejsem na Norsko odborník, nikdy jsem tam nebyl, ale jestli si dobře vybavuji tak v Norsko krutě dotuje EV a penalizuje klasické spalovací vozy.

https://www.novinky.cz/zahranicni/evropa/501392-v-norsku-uz-kraluji-elektromobily-prodavaji-se-vice-nez-konvencni-auta.html

Ale i přes tuto masivní dotačně/represivní politiku je podíl nově nakupovaných EV "jen" 58%. To znamená, že 42% lidí stále radši zaplatí vyšší cenu a provoz a nechají se šikanovat státem, než by kupovali to co jim stát vnucuje. Kdyby to bylo jen o ceně zatímco technické a užitné parametry byly alespoň srovnatelné, tak by se přece drtivá většina lidí chovala ekonomicky a šla by po ceně. Ale skoro polovina populace se zdánlivě ekonomicky nechová. To o něčem svědčí...

Jsem rád, že touto cestou česká republika nejde, byť jinak našemu premiérovi nemohu přijít na jméno, pro mě to byl je a bude agent Bureš. Už takhle jsme nevolníci státu, nechat se dojit do krve ještě přes EV to už by bylo fakt moc. Stačí jak nás EU & politická divize Agrofertu postupně vaří na stávající mobilitě, energetice a stavebních předpisech.

Antonín Mikeš
5. duben 2019, 09:32

Co nám to tady vyprávíte?

Loni byl prodej nových elektro aut v Norsku 40 % z prodeje všech nových aut, letos je to zatím těch téměř 60%. Ale na celkovém podílu nemají elektro auta v Norsku ani 8 %. Když přičteme Plug-in hybridy bude to 10% a to už se prý dost výrazně objevují problémy s počtem nabíječek.

https://en.wikipedia.org/wiki/Plug-in_electric_vehicles_in_Norway

Samozřejmě že to jde, pokud zdaníte jeden statek a konkurenční statek zadotujete penězi z toho zdanění tak, že se ceny statků vyrovnají, nebo dokonce je dotovaný statek pro občana levnější, je to co nastane úplně jasné.

Navíc loni klesl prodej aut v Norsku o 4.8 %.

A pokud podobné čachry s daněma a dotacema udělají u nás mohla by Strakova akademie zažít svoji první defenestraci. Kupní síla obyvatel ČR tohle prost neunese.

Jestli zakážou spalováky nevím ale vím, že ekvivalent dvacetinásobku své roční výroby elektřiny vyváží v ropě a plynu, jsou holt greeen.

frank
5. duben 2019, 13:27

Tuhle zde psali o Norském investičním fondu, který to všechno financuje/dotuje, jak je ctěná libost.

Z nákupu elektroauta se neplatí daň z přidaného hodnoty (25 procent), elektroauta neplatí silniční daň a poplatky za tunely a mosty ( což norským obcí, které most /tunel postavily na úvěr dělá finanční problém) , dále platí poloviční cenu za trajekty, mají parkování zdarma a autobusové pruhy přístupné ( poslední dvě výhody ale už pomalu ruší). Ten kdo si koupi elektrovůz má dále slevu na daních ( 2 roky) . Dále je potřeba říci, že spalovací auta jsou sama o sobě zhruba 1,5-2x dražší než v zemích EU. Majitel elektrovozu má slevu na proud.

Výsledkem ovšem je, že občas na ulici zakopnete o prodložovačku :)

Elektroauta jsou navíc většinově druhým až třetím autem do rodiny, sedmdesát procent " norskéhp elektroautoklubu:) má další auto na benzín nebo naftu ,ale kupují pro nižší daně, nižší cena proudu pro domácnost, levnější rychlejší cesta do práce , rozdíl ovšem platí stát, a značná část z "nových "elektroaut je ojetina. Většina ze světových ojetých Tesel jezdí v Norsku :) Navíc auta rodina nasazuje dle sezony, když je mrazivo, jede se druhým spalovacím ( trošku to připomíná situaci ve městech, kde zavedli sudá a lichá čísla značek a sudé a liché dny pro ježdění a pak se divili, že jim ve městě celkově přibylo parkujících aut)

No uvidíme jak to půjde dál, v Oslu od 3. března 2019 zrušili nabíjení zdarma a všech 1300 stojanů se předělalo na placené :) tak uvidíme za rok, co to provede s " oslany" :)

Novak
5. duben 2019, 13:46

To je stále ta stejná píseň... pokud nepřijde v krátké době něco převratného, tak to žádný úspěch nebude. A pokud to někdo bude tlačit za každou cenu násilím jakéhokoli typu, dopadne to jako vždy - spálená země. Navíc problém s parkováním a zaštosovanými komunikacemi elektromobilita stejně nevyřeší, resp. může ho vyřešit jedině tím, že si to málokdo bude moct dovolit, k čemuž se možná směřuje. Nicméně nedávné události ve Francii napovídají, že to může mít docela dramatické vyústění.

Komentáře pouze pro přihlášené uživatele

Komentáře v diskuzi mohou pouze přihlášení uživatelé. Pokud ještě účet nemáte, je možné si jej vytvořit na stránce registrace. Pokud již účet máte, přihlaste se do něj níže.

V uživatelské sekci pak můžete najít poslední vaše komentáře.

Přihlásit se