Domů
Elektromobilita
Gartner: Výroba elektromobilů bude do roku 2027 levnější než aut na benzin
Zdroj: Renault UK
Zdroj: Renault UK

Gartner: Výroba elektromobilů bude do roku 2027 levnější než aut na benzin

Výroba bateriových elektromobilů bude do roku 2027 v průměru levnější než výroba srovnatelných vozů se spalovacím motorem díky novým výrobním metodám, které snižují produkční náklady. Uvedla to ve své zprávě výzkumná společnost Gartner. Výrobní náklady budou klesat výrazně rychleji než náklady na baterie, které jsou nejdražší součástí elektromobilu a v současnosti tvoří zhruba 40 procent ceny vozu.

Gartner uvedl, že jeho analýza se odvíjí z inovací, které zjednodušují výrobní náklady. Těmi jsou například centralizovaná architektura vozidel nebo zavedení „gigacastingů“, tedy velkých litinových odlitků využívaných pro konstrukci složitých a velkých komponentů automobilů, které pomáhají snížit výrobní náklady a dobu montáže. Nové technologie znamenají, že náklady na výrobu bateriových elektromobilů dosáhnout stejné úrovně jako náklady na vozy se spalovacím motorem rychleji, než se očekávalo, ale zároveň to výrazně prodraží některé opravy bateriových elektromobilů, uvedl viceprezident pro výzkum ve společnosti Gartner Pedro Pacheco.

Průměrné náklady na opravu karoserie a baterie elektromobilů po vážné nehodě se do roku 2027 mají zvýšit o 30 procent, odhaduje Gartner. To by mohlo způsobit, že vozidla, která se dostanou do vážné kolize, budou náchylnější k úplnému odpisu, protože oprava by mohla stát více, než je zůstatková hodnota.

Vysoké náklady na opravu elektromobilů již nyní vyvolávají obavy mezi potenciálními kupci. Gartner uvedl, že pokud by snížení výrobních nákladů bylo na úkor vyšších nákladů na opravu, mohlo by to mezi spotřebiteli vyvolat odmítavé reakce.

Gartner rovněž uvedl, že zhruba 15 procent výrobců elektromobilů založených od minulého desetiletí do roku 2027 zkrachuje nebo bude převzato jinou firmou. „To neznamená, že se odvětví elektromobilů hroutí. Pouze vstupuje do nové fáze, kdy firmy s nejlepšími produkty a službami zvítězí nad těmi zbývajícími,“ uvedl Pacheco.

Ad

Mohlo by vás zajímat:

Komentáře(14)
Tomáš Chládek
11. březen 2024, 20:44

O tom, že EV budou od roku 2025 levnější než spalováky se psalo v roce 2017 a jaká je realita.

To , že EV budou lacinější od roku 2027 to ano, protože spaliváky budou zatíženy takovou daní, že u nás budou stát 1.5 míče a EV "jen" 1.3 míče. To bude realita.

Jiří Švarc
8. březen 2024, 21:02

Že baterie tvoří 40 % ceny auta se tvrdilo snad někdy před 10 lety. To se za tu dobu nic nezměnilo?

CATL prodává velkoobchodně LFP pod $80/kWh, to je méně než 100 tisíc Kč za baterie v základní verzi Tesly Model 3 a Y.

Martin P
11. březen 2024, 12:11

Já si spíš říkám, kdy kdo přijde s pronájmem baterie, kdy by se auto kupovalo s tím, že baterie není můj majetek, ale majetek automobilky a po 160000km nebo 8 letech si ji nechám vyměnit. Možná by se stalo, že by druhá baterie měla lepší parametry a první baterie šla na dožití do úložiště. Po sléze jako zdroj prvků pro výrobu nové.

Antonín Mikeš
11. březen 2024, 17:08

Nebude to asi dost podobné jako operativní leasing? To dnes není také žádná láce, jediná výhoda je že nemusíte ty peníze mít teď "na dřevo" ale splácíte je dlouhodobě a nemyslím, že je to výhodnější než vlastnit auto.

richie
11. březen 2024, 16:17

LFP mozno pre mensie modely, alebo modely z nizsieho segmentu a celkovo s mensim dojazdom ... maju totiz vyrazne horsi pomer kapacita na hmotnost

Pravoslav Motyčka
8. březen 2024, 21:23

Elektromobily se v Číně prodávají s cenovkou o 226tisíc korun (BYD) ID3 tam stojí zhruba 370 000 korun U nás to stejné auto VW prodává za 1,2 milionů korun. Evropská komise chce zavést cla na Čínská auta aby tady byla prodejná předražená auta evropských značek.

Jan Stehlik
8. březen 2024, 21:34

Evropská komise zapoměla , že pohonem kapitalismu je spotřeba domáctností . Tedy laicky řečeno láce , kdy majitelé zboží si konkurují .

Josef
9. březen 2024, 17:16

Pan Motyčko pokud VW sníží cen v Evropě sníží i mzdy

Pravoslav Motyčka
9. březen 2024, 21:41

A co kdyby zvýšil produktivitu práce , a že by to nebyl problém v automobilovém průmyslu vládne taková byrokracie, že každé druhé kancelářské místo je tam zbytečné. Platy jsou často přemrštěné hlavně manažéři berou zbytečně hodně peněz, protože stejně dobří lidé se dají koupit podstatně levněji. Další věc je množství modelů aut. , když jich bude méně budou levnější to je zákon masové produkce. VW měl loni zisk 564miliard korun , když bude mít polovinu tak to bude také dobré. Obecně na jakoukoli ochranu výrobců před konkurencí doplatí vždy spotřebitel a celá ekonomika. Je naprostý nesmysl, aby pro blaho zaměstnanců VW a dalších automobilek tady stály auta násobky své skutečné ceny.

Petr Hariprasad Hajič
10. březen 2024, 03:24

Dostal jsem se k nějakým interním informacím ohledně produktivity ve VW pří vývoji SW a je to prostě tragédie. Je to decentralizované, není žádný jasný koncept, každý si to dělá po svém, hodně kódu se zahodí, ap. Nemají v tom skoro žádnou koncepci. A je možné, že podobně postupují i při vytváření koncepcí obecně. Moloch, který je velmi neefektivní. To je problém, proč jsou jajich auta předražená. Produktivita je prostě nízká a je jedno, estli to jsou spalováky, kde se to rozpustilo v množství, nebo v BEV, která se teprve pořád učí a tím všechna ta neefektivní byrokracie je mnohem víc vidět a promítá se do ceny.

Tesla vyrábí v Německu a prodává Model Y za stejnou cenu, ať je vyrobený u Berlína, nebo v Číně. Takže to jde, ne že ne.

P.S. Pobočka VW Audi vyrábí Audi-etron. Podívejte se, co znamená ve francoužtině étron. Jestli se k tomu obecně takhle VW staví a vyrábí schválně dreky, tak se není co divit.

Honza Nedvěd
9. březen 2024, 06:39

Ten článek je neuvěřitelně špatný kompilát bůhví čeho. Původní článek vůbec nehovoří o 40 procentech ceny za baterie, neboť něco takového už dávno neplatí. Žádný gigacasting litinových dílů neexistuje, ale hliníkových dílů. Žádný článek ČTK se mi nepodařilo dohledat, pravděpodobně totiž neexistuje. . Prostě tragédie.

Petr Hariprasad Hajič
17. březen 2024, 16:57

Ty litinové díly mě taky dostaly. :-) Škoda, že nenapsali lithiových. To by v konextu krokodýlího pláče po lithiu zaznělo ještě mnohem lépe. :-)

Jiří Švarc
9. březen 2024, 12:31

Až nahradí rekaktory AI, tak si za to budou moct jedině oni sami.

Raději si přečtu fakticky správný článek klidně s chybami ve slovosledu než takovýto paskvil.

Martin P
11. březen 2024, 12:08

S tím bych byl opatrný. Mizerný slovosled se pohodlně číst nedá. ;-) . A pořád máme na výběr mezi špatnými, dobrými a ještě lepšími články/ redaktory.

Komentáře pouze pro přihlášené uživatele

Komentáře v diskuzi mohou pouze přihlášení uživatelé. Pokud ještě účet nemáte, je možné si jej vytvořit na stránce registrace. Pokud již účet máte, přihlaste se do něj níže.

V uživatelské sekci pak můžete najít poslední vaše komentáře.

Přihlásit se