Každá osmá firma v ČR postavila ve svých prostorech nabíjecí stanici pro elektroauta
Tuzemské firmy stále častěji staví ve svých prostorech dobíjecí místa pro elektromobily. Dosud tak učinila každá osmá společnost, dalších 30 procent firem je plánuje postavit do jednoho roku. Vyplývá to z průzkumu společnosti Arval. Podle ní je právě stále nízká hustota dobíjecích stanic v Česku pro firmy brzdou pro větší využívání elektromobilů. Vybudování vlastní dobíjecí stanice přitom trvá kvůli legislativním průtahům i přes dva roky.
V České republice je v současnosti podle Asociace evropských výrobců automobilů (ACEA) 1200 nabíjecích stanic. Zhruba polovina z nich patří mezi vysokorychlostní, které dokážou nabít auto za hodinu.
Stále poměrně nízká hustota dobíjecích stanic v zemi je podle expertů hlavním problémem dalšího rozšiřování elektromobility. Například pro firmy jsou elektrická auta výhodná především pro jejich provozní úsporu. „Pro čtvrtinu firem v Česku by zvýšení počtu dobíjecích stanic bylo argumentem pro vyšší využívání čistě bateriových elektromobilů a plug-in hybridů,“ podotkl Tomáš Kadeřábek, konzultant společnosti Arval, která poskytuje elektromobily na operativní leasing.
Zvyšováním prodejů elektroaut postupně stoupá i počet soukromě vybudovaných dobíjecích bodů v prostorách firem. Pro účely společností jsou přitom typické vysokorychlostní nabíječky s příkonem 50 kW. „Čím novější a modernější objekt, tím se zde více počítá s instalací dobíjecích stanic. Výsadou není pouze hlavní město, jakkoliv zde nejrychleji roste infrastruktura. Plošně jde hlavně o krajská a okresní města,“ řekl David Pulkert ze společnosti M2C, která se zabývá integrovaným facility managementem.
Řada firem při rozšiřování dobíjecích stanic naráží na poměrně zdlouhavý postup na úřadech. Proces vybudování a zprovoznění elektronabíjecí stanice podle nich trvá zhruba dva roky, důvodem je nestanovaný legislativní postup. „Zcela nevyjasněný proces schvalování má tak za výsledek, že v každé obci probíhá jinak, vyjadřují se k němu jiné odbory samosprávy, obvykle tří až pěti různých odborů (odbor správy majetku, odbor územního plánování, odbor stavební, odbor rozvoje města, odbor investic dopravy apod.). Obvykle získat všechna vyjádření trvá šest měsíců a teprve následně schvaluje výstavbu rada příslušné obce,“ popsal Jiří Huml z Moneta Money Bank. Další zpoždění podle něj hrozí během schvalování ze strany distributorů elektrické energie, kteří využívají maximální zákonné lhůty pro schválení a realizaci přípojky, obvykle 14 měsíců.
Na konci loňského roku bylo v Česku registrováno 7109 elektromobilů a kolem 3000 plug-in hybridů. Počet bateriových elektrických vozidel se loni téměř zdvojnásobil. Elektromobily se na celkových prodejích nových aut podílely z 2,58 procenta.
Mohlo by vás zajímat:
Kecy, vybudování nabíjecí stanice trvá tak měsíc (tak dlouho tuhne beton). Takže stesky o legislativě si nechte. Buď chtějí, nebo ne, případně čekají na dotace. A kdo čeká, tak holt čeká. Nic jiného neumí.
Jasne, protoze nabijeci stanice je jen ten sloupek se zasuvkou, ve ktere se lihne elektrina, to da rozum.
No právě o ty dotace jde. Jinak by to nestálo za řeč, jako celé OZE náboženství.
Komentáře v diskuzi mohou pouze přihlášení uživatelé. Pokud ještě účet nemáte, je možné si jej vytvořit na stránce registrace. Pokud již účet máte, přihlaste se do něj níže.
V uživatelské sekci pak můžete najít poslední vaše komentáře.
Přihlásit se