Domů
Elektromobilita
Počet elektromobilů v Česku za tři čtvrtletí stoupl o 45 % na více než 20 tisíc
Zdroj: Renault UK
Zdroj: Renault UK

Počet elektromobilů v Česku za tři čtvrtletí stoupl o 45 % na více než 20 tisíc

Elektromobilita
23 komentářů
20. říjen 2023, 14:28
ČTK

Počet bateriových elektromobilů registrovaných v Česku se za tři čtvrtletí letošního roku zvýšil o 49 procent, tedy o 6268, na 20.323 osobních aut. Z tohoto počtu byla čtvrtina aut registrovaná jako ojetá, tři čtvrtiny elektromobilů byly registrovány na firmy. Mezi nově registrovanými bateriovými elektromobily převažovala značka Tesla, lidé jich registrovali 1545, na druhém místě byla auta značky Škoda s 1034 registracemi. V tiskové zprávě o tom informovalo brněnské Centrum dopravního výzkumu (CDV).

Nejvíce letošních nových registrací uskutečnili lidé a firmy v Praze, a to 8053, tedy 40 procent všech nově registrovaných aut, 3784 elektromobilů registrovali lidé ve středních Čechách a 1885 v Jihomoravském kraji.

Kromě bateriových elektromobilů přibývá na silnicích v Česku také plug-in hybridů, na konci třetího čtvrtletí jich bylo registrováno 12.527, z toho 4142 v letošním roce. Převažovaly mezi nimi automobily značky Škoda, těch je 2589, a BMW s 1693 registrovanými automobily. Z celkového počtu registrovaných plug-in hybridů bylo 13,9 procenta ojetých, na firmy bylo registrováno téměř 80 procent těchto automobilů.

Spíš vzácností jsou v Česku automobily s vodíkovým palivovým článkem, registrováno jich je pouze 25, z toho 13 jich lidé registrovali letos. Naprostá většina těchto automobilů, konkrétně 18, je registrována v Praze.

V celé Evropské unii bylo podle aktuálních dat Evropského sdružení výrobců automobilů za devět měsíců letošního roku registrováno více než 1,1 milionu nových osobních elektromobilů, což meziročně představuje nárůst o 55 procent. V počtu nových registrací vede Německo s 387.000, následuje Francie s 205.000 aut a Nizozemsko s 85.000 elektromobily. Česká republika skončila v podílu registrací nových osobních bateriových elektrických vozidel mezi zeměmi Evropské unie s 2,8 procenta před Slovenskem na předposledním místě.

„Z aktuálních evropských dat je zajímavý klesající trend podílu plug-in hybridních vozidel ve prospěch těch bateriových. Zatímco v letech 2020 a 2021 dosahovaly téměř stejných hodnot, v loňském a letošním roce již mají se 14 procenty podílem navrch bateriové elektromobily před těmi plug-in hybridními, které představovaly jen 7,5 procenta. Jedním z důvodů může být omezování podpor v některých zemích, ale také postupný pokles cen bateriových elektromobilů například u Tesly, i nabídka dostupnějších modelů,“ uvedl ředitel CDV Jindřich Frič.

Mohlo by vás zajímat:

Komentáře(23)
Vladimír Šťastný
20. říjen 2023, 19:01

:-)))))

Pravoslav Motyčka
20. říjen 2023, 21:41

cca 14% nových vozů jsou EV to už je významný podíl. Asi největší problém u těch EV je prodejnost ojetin. Koupit si 7 leté EV kde lze očekávat za 3 roky výměnu baterie není ekonomické.

Jan Veselý
22. říjen 2023, 09:30

Jó ten progres je očividný. Ještě před pár lety chytráci z internetu na jisto prohlašovali, že ty baterky se budou muset co 3-4 roky měnit. A vy dneska mluvíte o 10 letech.

A Tesla mluví o bateriích s životností delší než je životnost zbytku vozu :-)

Petr Baláš
22. říjen 2023, 10:36

A jste si jistý, že ti chytráci neměli pravdu? Jaké máte osobní zkušenosti? U našeho vozu Nissan Leaf po 3,5 roce klesla kapacita baterie na 82 procent původní hodnoty, což je výrazný pokles. Ale Leaf měl kapacitu baterie jen 24 kWh (tj. naběháno hodně cyklů) a chyběl mu teplotní management baterie (baterie často provozována při nevhodných teplotách).

U nových vozů už jsou tyto problémy vyřešeny + není problém nabíjet baterii jen na 80 procent (dojezd je i tak dostatečný) ale po 10 letech začínají problémy bez ohledu na počet cyklů - doporučuji načíst odbornou literaturu :-)

BTW průměrná životnost vozů je cca 12 let (u nás jsme lokální výjimka :-)) to věřím, že Tesla zvládne.

Pravoslav Motyčka
22. říjen 2023, 21:15

Dejme tomu ,že EV vydrží 12 let , stojí 1 milion korun = 7 000 měsíčně amortizace. Při nájezdu 20 000 km / rok tedy 4,16kč /km fixní náklady + cca 1 kč elektřina a cca 0,5 kč náklady na servis brzdy pneumatiky celkem 5,7kč - to jsou minimální náklady proti tomu klasika koupě 600 000 životnost 20 let nájezd 20 000 ročně = 1,5 kč fixní náklady 2,4kč benzín a cca 1 kč servisní náklady celkem tedy cca 5kč /km EV je tedy o 14% dražší než klasický vůz platí při nájezdu 20 000 km ročně. Čím méně jezdíte tím horší ekonomika a patrně naopak , protože baterie odejde spíše časem než cykly.

Miroslav
23. říjen 2023, 07:56

Stačilo se podívat na odkaz, ani to nemusím číst. autoforum.cz je známé jako silný odpůrce elektromobility, který si často upravuje pravdu tak, a byli petrolheadi šťastnější. Ještě jsem na tom webu nikdy nečetl nic dobrého o elektromobilitě.

Michal K.
23. říjen 2023, 12:06

tak to malo citate. praveze, tam velakrat spominaju aj klady BEV.

feliz navidad
23. říjen 2023, 09:10

EV nemá nižší servisní náklady, než spalovák. To co ušetříte za olej, svíčky a filtr vzduchu dáte u EV za o 50% vyšší cenu práce a častější výměnu dražších brzdových kotoučů a pneumatik.

Jiří Kelnar
23. říjen 2023, 11:31

Sorry, ale to je blbost, co píšete. Jaká výměna kotoučů? Znám chlapy, co mají auta s nájezdem výrazně přes 100k, klidně i 200k i víc a kotouče mají původní. Podobně já mám s 82k km kotouče stále původní. No a pneumatiky mi drží stejně dlouho, jako u spalováku a jsou to ty samý Nokiany. Jasně, váhu neodrbete, ale rozhodně to není výrazné zkrácení životnosti na to, aby to bylo poznat.

feliz navidad
23. říjen 2023, 23:33

"Elektromobily brzdí jinak než vozidla se spalovacími motory a činí tak do značné míry automaticky pomocí elektromotoru pro rekuperaci brzdné energie. Díky vysoké míře rekuperace se běžná brzda v mnoha každodenních jízdních situacích používá jen zřídka. I když by se mohlo zdát, že to povede k dlouhé životnosti brzdových destiček a kotoučů, v případě kotoučových brzd je tomu přesně naopak."

Zdroj: Continectal.com

Kurz
23. říjen 2023, 15:24

No stan se ten rozdíl za pár let zase přiblíží. Nyní v příkladu máte 600tis. vs 1000tis. kč

Ale třeba nová Kona je 340tis. kč, zatímco za starou Konu v el. verzi můžete mít skoro 2 benzínové v základu 850 vs 440tis. kč :-)

každopádně Váš výpočet opomíjí skutečnost, že i EV auta lze provozovat 20let, když se provede výměna za novou baterii, což za 10 let bude mít lepší parametry než dnes. Třeba lehčí, nebo prodlouží dojezd a pak by to bylo (1000+300 ?)/20let

Tedy o něco levnější než benzínové auto, kterému dle mě budou náklady na pailivo alespoň v Evropě dál stoupat. Stále spousta neznámých.

Taky si třeba nemyslím, že dnešní auta, kde je násobně více čipů než už dnešních starých ročníků vydrží těch 20 let. Stačilo mi, když jsem prodával před lety Peugeot 607 AT za cenu Golf 4 o deset let starší a se rzí, protože Golf a spolehlivé auto.

Petr Hariprasad Hajič
21. říjen 2023, 05:23

Je to pořád tak maloučko, že tohle nemůže nijak ovlivnit lokální emise ve městech. Až toho bude jezdit cca milion, začne to dávat smysl i pro životní prostředí.

Pravoslav Motyčka
22. říjen 2023, 00:41

Jedna věc je podíl na prodejích a jiná podíl na naježděných km. ten bude u EV větší , za pár let se to bude na ulicích EV jen hemžit - nemyslím tím u nás ,ale třeba ve Francii nebo v Německu.

Michal K.
22. říjen 2023, 21:40

ako je to s BEV a ekologiou je velka otazka.

Dobra prednaska na tuto temut youtube.com/watch?v=MfVK6_r4alw

Milan Vaněček
22. říjen 2023, 09:59

Pro skeptiky elektromobility: kupte si teď vyšlou knížku Elon Musk od Isaacsona, aby jste viděli, jak se to dělá, jak se mění svět (po technické stránce).

Fotovoltaika, elektromobilita, baterie - úžasný, nezastavitelný pokrok. Kritická masa špičkových vědců, inženýrů a lidí s obchodním duchem dělá změny, na ty "to néééjde" kašlou....

Baton David
22. říjen 2023, 10:16

v Česku je registrováno 6,53 milionu aut, a z toho 20 000 ks je na baterie, čili asi 3 promile, na to jak jsou bev ideologicky protlačována to teda není nic moc

Milan Vaněček
22. říjen 2023, 11:33

Exponenciální růst není dlouho vidět, pak ale "najednou" všechny překvapí. To jsou vlastnosti exponenciely.

Jestli máte doma bazén s mořskou solí a chlorování na automat (rozkladem soli v bazénu), a odjedete na dovolenou a špatně si vše nastavíte, protože je chladno,

najednou přijde teplá vlna, nastavení chlorování nestačí a bazén Vám den ze dne zazelená. Když okamžitě nezasáhnete, tak další den už je to zelená břečka. Taky se mi to asi 2x za 14 let stalo.

To je vizualizace exponenciálního množení řas v praxi. Doopravdy, exponenciální růst funguje.

Baton David
22. říjen 2023, 18:53

to asi ani ten exponent nebude nic moc, toto není exponenciální růst ale zvýhodňování v rámci ideologie, až ideologická podpora skončí tak se tempo růstu sníží, možná uplně zastaví, není důvod aby se růst držel exponenciály

Milan Vaněček
22. říjen 2023, 20:43

Každá exponenciála v přírodě končí vyčerpáním zdrojů. Zdroje financování exponenciele fotovoltaiky přínáší skutečnost, že to je pro velkou většinu světa prověřený nejlevnější a technicky nejpokročilejší způsob výroby elektřiny.

Pro elektromobilitu (pokračování jejího exponenciálního rozvoje) hovoří technické výhody elektrického pohonu, i politické výhody zbavení se závislosti na ropě (těžené z velké části v nestabilních oblastech světa). A silné ekologické motivy. Polovina obyvatel zeměkoule již žije ve velkoměstských aglomeracích. A v nich již dávno zanikly koňské povozy, a již nyní je omezován přístup vozidel se spalovacími motory.

Michal K.
22. říjen 2023, 21:41

ano zbavite sa zavislostou na rope a nahradite zavislostou na bateriach. Toz vyborne

Baton David
23. říjen 2023, 13:26

v tomto případě jsou za zdroje tedy považovány dotace, to ta exponenciála bude končit poměrně brzy

Michal K.
22. říjen 2023, 21:45

zatial co sledujem vyvoj v europe tak stale plati to iste. ak isli dole dotacie, tak isli dole aj predaje. Teraz nedavno Nemci ukoncili koncom augusta dotacie na BEV pre firmy, a predaje opat zleteli dole.

Ked nieco potrebuje dotacie, aby sa to predavalo, tak to zrovna neznie ako najlepsia reklama.

A toho hovorim o priamych dotaciach, co su len castou dotacii. Dotacii v ramci automobiliek automobiliek ci samotnej EU stale bezia

Komentáře pouze pro přihlášené uživatele

Komentáře v diskuzi mohou pouze přihlášení uživatelé. Pokud ještě účet nemáte, je možné si jej vytvořit na stránce registrace. Pokud již účet máte, přihlaste se do něj níže.

V uživatelské sekci pak můžete najít poslední vaše komentáře.

Přihlásit se