Ve Švédsku nyní můžete na silnicích potkat poloautonomní nákladní vozidlo na elektrický pohon. Dle vývojářské společnosti Einride, která se v rámci projektu autonomní rozvážky zboží spojila s logistickou firmou DB Schenker, jde o první projekt svého druhu na světě.
Vozidlo s názvem T-pod, které dosahuje hmotnosti až 26 tun při plném naložení, nepotřebuje řidiče a dle start-upu Einride může snížit provozní náklady provozovatelům silniční dopravy o 60 % ve srovnání s užíváním klasických naftových nákladních vozidel s řidičem.
Nákladní vozidla T-pod sice jezdí po švédských silnicích sama, zcela autonomní ale nejsou. Jejich provoz je řízen a je na něj dohlíženo operátorem, který ale může vozidla ovládat na dálku, a to hned několik najednou. T-pod je vybaven přední a zadní kamerou, na několika místech má umístěno radarové zařízení a tzv. lidar (zařízení pro měření vzdálenosti pomocí laserového paprsku), v jakoukoli chvíli má tak mít naprosto zmapované, co se děje v jeho okolí.
Robert Falck, ředitel společnosti Einride, označil za jednu z hlavních překážek uvedení dodávek do provozu získání povolení k provozu poloautonomních vozidel na švédských silnicích. Jeho společnost si dala za cíl uvést do konce roku do provozu 200 vozidel T-Pod:
„Je to krok vedoucí k větší komercializaci autonomních technologií na silnicích. Jelikož jsme předně softwarová společnost, partnerství s výrobcem je něco, co vidíme jako klíčové pro posun dopředu,“ uvedl Falck.
Služby převozu zboží Einride bude využívat nejen Schenker, ale v budoucnu nejspíš také řetězec Lidl či švédská dodávková služba Svenska Retursystem. Povolení k provozu umožňuje vozidlu jezdit v průmyslové oblasti města Jönköping v jižním Švédsku a to rychlostí maximálně 5 km/h. Einride již nyní plánuje expandovat do Spojených států, v jejichž trhu s autonomními vozidly vidí velký potenciál.
Zdroj úvodní fotografie: Einride
Komentáře v diskuzi mohou pouze přihlášení uživatelé. Pokud ještě účet nemáte, je možné si jej vytvořit na stránce registrace. Pokud již účet máte, přihlaste se do něj níže.