Index domácností (Vše)
1621Kč/měsíc
+0%
Elektřina - CZ (Cal26)
95,6EUR/MWh
+1,06%
Zemní plyn - CZ (Cal26)
34,64EUR/MWh
+0,27%
Ropa - Brent (Nov25)
68,17USD/Barel
+0,32%
Ropa - WTI (Oct25)
64,28USD/Barel
+0,36%
Emisní povolenky (Dec25)
77,9EUR/t
+1,2%
Zemní Plyn - TTF (Oct25)
32,94EUR/MWh
+1,66%
Uhlí API2 - ARA (Cal26)
104,8USD/t
+1,9%
Index domácností (Vše)
1621Kč/měsíc
+0%
Elektřina - CZ (Cal26)
95,6EUR/MWh
+1,06%
Zemní plyn - CZ (Cal26)
34,64EUR/MWh
+0,27%
Ropa - Brent (Nov25)
68,17USD/Barel
+0,32%
Ropa - WTI (Oct25)
64,28USD/Barel
+0,36%
Emisní povolenky (Dec25)
77,9EUR/t
+1,2%
Zemní Plyn - TTF (Oct25)
32,94EUR/MWh
+1,66%
Uhlí API2 - ARA (Cal26)
104,8USD/t
+1,9%

Na švédské silnice vyjel první elektronáklaďák bez řidiče

Zuzana Vrbová
22. květen 2019, 15:22
7 komentářů
svedske-silnice-vyjel-prvni-elektronakladak-bez-ridice

Ve Švédsku nyní můžete na silnicích potkat poloautonomní nákladní vozidlo na elektrický pohon. Dle vývojářské společnosti Einride, která se v rámci projektu autonomní rozvážky zboží spojila s logistickou firmou DB Schenker, jde o první projekt svého druhu na světě.

Vozidlo s názvem T-pod, které dosahuje hmotnosti až 26 tun při plném naložení, nepotřebuje řidiče a dle start-upu Einride může snížit provozní náklady provozovatelům silniční dopravy o 60 % ve srovnání s užíváním klasických naftových nákladních vozidel s řidičem.

Nákladní vozidla T-pod sice jezdí po švédských silnicích sama, zcela autonomní ale nejsou. Jejich provoz je řízen a je na něj dohlíženo operátorem, který ale může vozidla ovládat na dálku, a to hned několik najednou. T-pod je vybaven přední a zadní kamerou, na několika místech má umístěno radarové zařízení a tzv. lidar (zařízení pro měření vzdálenosti pomocí laserového paprsku), v jakoukoli chvíli má tak mít naprosto zmapované, co se děje v jeho okolí.

Robert Falck, ředitel společnosti Einride, označil za jednu z hlavních překážek uvedení dodávek do provozu získání povolení k provozu poloautonomních vozidel na švédských silnicích. Jeho společnost si dala za cíl uvést do konce roku do provozu 200 vozidel T-Pod:

„Je to krok vedoucí k větší komercializaci autonomních technologií na silnicích. Jelikož jsme předně softwarová společnost, partnerství s výrobcem je něco, co vidíme jako klíčové pro posun dopředu,“ uvedl Falck.

Služby převozu zboží Einride bude využívat nejen Schenker, ale v budoucnu nejspíš také řetězec Lidl či švédská dodávková služba Svenska Retursystem. Povolení k provozu umožňuje vozidlu jezdit v průmyslové oblasti města Jönköping v jižním Švédsku a to rychlostí maximálně 5 km/h. Einride již nyní plánuje expandovat do Spojených států, v jejichž trhu s autonomními vozidly vidí velký potenciál.

Zdroj úvodní fotografie: Einride

Komentáře (7)

frank22. květen 2019, 15:32

Zajímavé, jako léta Holandskem vycvičený a stále aktivní cyklista jsem docela zvědavý na to , jak na 26 tun jedoucích rychlostí chůze budou reagovat ostatní účastníci provozu, když naprostou většinu lidí už dnes " šíleně zdržují" cyklisté jedoucí při kraji silnice rychlostí 25-30 km v hodině...

Loudil23. květen 2019, 10:18

Ano, ta rychlost 5 km/h je snad v článku chybně uvedená a nebo se musím jen smát. Pokud se tohle dostane do normálního provozu a bude blokovat celou dopravu, pak budou ostatní řidiči vzteky bez sebe. Když jedu autem mezi obcemi,kde je povoleno 90 a někdo se mi tam "plouží" jen 60 , tak začnu blikat ,troubit , dělat posunky a nejraději bych toho blba skopnul do příkopu. Nevím, jak budu reagovat , až přede mnou někdo bude mít na tacháku stále jen 5 ! Bude to 4 krát pomalejší jak průměrný cyklista.

Emil23. květen 2019, 11:17

Bude to překlep, v tom odkazu z článku můžete najít: Top speed 85km/h (electronically limited)

Loudil23. květen 2019, 14:52

Pokud by se to povedlo a nákladní auta jezdila už bez řidičů, tak nevím, jak bude zvládnut dálniční provoz. Už dnes, kdy firmy zoufale shání řidiče a u nás už jezdí prý i Filipínci, vznikají na dálnicích hodinové fronty. Až nebudou řidiči potřeba a firmy si nakoupí aut bez řidičů kolik chtějí ,to jsem zvědav na ten provoz. Navíc stejným způsobem prý má fungovat i autonomní elektrická osobní doprava. Dnes, pokud si nevezmou Taxi, se na cestách zatím nevyskytuj děti do 15 let, lidé bez řidičáku a přestárlí senioři. Tyto kategorie jsou odkázány na hromadnou dopravu. Až bude zavedena autonomní osobní elektrická doprava , pak to opět parádně zvedne množství aut na cestách. Musí být totiž výrazně levnější jak dnešní Taxi, jinak by to nemělo ekonomický smysl. Takže na ni dosáhne daleko více lidí a budou více jezdit.

Jan Veselý26. květen 2019, 22:56
Andrea Borotea24. květen 2019, 11:06

Takový auto rozhodně není na D 1 v pátek odpoledne, ale v USA na interstate dálnici si to představit umím tam cyklisti nesmí a když tam vjedou tak je zastřelí jako před pár lety na Bay Bridge v Oaklandu.

Pokud se to prosadí jako že podle platné a schválené legislativy po 2030 v osobní dopravě tak to bude mít ohromný vliv na zaměstnanost taky v ČR ztráta mnoha pracovních míst.

Loudil26. květen 2019, 21:57

Zajímalo by mne, když auto bez řidiče někde na cestě píchne pneu nebo mu upadne kolo, kdo tam pak dá výstražný trojúhelník těch předepsaných nevím sám 50 m za auto ? A kdo zaplatí škodu, když do takového auta za zatáčkou vlítnu a škoda bude 500000 Kč ??

Komentáře pouze pro přihlášené uživatele

Komentáře v diskuzi mohou pouze přihlášení uživatelé. Pokud ještě účet nemáte, je možné si jej vytvořit na stránce registrace. Pokud již účet máte, přihlaste se do něj níže.

Přihlásit se