Domů
Elektromobilita
Na švédské silnice vyjel první elektronáklaďák bez řidiče

Na švédské silnice vyjel první elektronáklaďák bez řidiče

Ve Švédsku nyní můžete na silnicích potkat poloautonomní nákladní vozidlo na elektrický pohon. Dle vývojářské společnosti Einride, která se v rámci projektu autonomní rozvážky zboží spojila s logistickou firmou DB Schenker, jde o první projekt svého druhu na světě.

Vozidlo s názvem T-pod, které dosahuje hmotnosti až 26 tun při plném naložení, nepotřebuje řidiče a dle start-upu Einride může snížit provozní náklady provozovatelům silniční dopravy o 60 % ve srovnání s užíváním klasických naftových nákladních vozidel s řidičem.

Nákladní vozidla T-pod sice jezdí po švédských silnicích sama, zcela autonomní ale nejsou. Jejich provoz je řízen a je na něj dohlíženo operátorem, který ale může vozidla ovládat na dálku, a to hned několik najednou. T-pod je vybaven přední a zadní kamerou, na několika místech má umístěno radarové zařízení a tzv. lidar (zařízení pro měření vzdálenosti pomocí laserového paprsku), v jakoukoli chvíli má tak mít naprosto zmapované, co se děje v jeho okolí.

Dle Einride může být T-pod zcela autonomní, vzdálený operátor může zasáhnout jen pokud je to třeba. Vozidlo může díky tomu, že nepotřebuje místo pro kabinu řidiče, naložit více nákladu než klasické menší nákladní vozidla. Zdroj: Einride

Robert Falck, ředitel společnosti Einride, označil za jednu z hlavních překážek uvedení dodávek do provozu získání povolení k provozu poloautonomních vozidel na švédských silnicích. Jeho společnost si dala za cíl uvést do konce roku do provozu 200 vozidel T-Pod:

„Je to krok vedoucí k větší komercializaci autonomních technologií na silnicích. Jelikož jsme předně softwarová společnost, partnerství s výrobcem je něco, co vidíme jako klíčové pro posun dopředu,“ uvedl Falck.

Služby převozu zboží Einride bude využívat nejen Schenker, ale v budoucnu nejspíš také řetězec Lidl či švédská dodávková služba Svenska Retursystem. Povolení k provozu umožňuje vozidlu jezdit v průmyslové oblasti města Jönköping v jižním Švédsku a to rychlostí maximálně 5 km/h. Einride již nyní plánuje expandovat do Spojených států, v jejichž trhu s autonomními vozidly vidí velký potenciál.

Zdroj úvodní fotografie: Einride

Mohlo by vás zajímat:

Komentáře(7)
frank
22. květen 2019, 15:32

Zajímavé, jako léta Holandskem vycvičený a stále aktivní cyklista jsem docela zvědavý na to , jak na 26 tun jedoucích rychlostí chůze budou reagovat ostatní účastníci provozu, když naprostou většinu lidí už dnes " šíleně zdržují" cyklisté jedoucí při kraji silnice rychlostí 25-30 km v hodině...

Loudil
23. květen 2019, 10:18

Ano, ta rychlost 5 km/h je snad v článku chybně uvedená a nebo se musím jen smát. Pokud se tohle dostane do normálního provozu a bude blokovat celou dopravu, pak budou ostatní řidiči vzteky bez sebe. Když jedu autem mezi obcemi,kde je povoleno 90 a někdo se mi tam "plouží" jen 60 , tak začnu blikat ,troubit , dělat posunky a nejraději bych toho blba skopnul do příkopu. Nevím, jak budu reagovat , až přede mnou někdo bude mít na tacháku stále jen 5 ! Bude to 4 krát pomalejší jak průměrný cyklista.

Emil
23. květen 2019, 11:17

Bude to překlep, v tom odkazu z článku můžete najít: Top speed 85km/h (electronically limited)

Loudil
23. květen 2019, 14:52

Pokud by se to povedlo a nákladní auta jezdila už bez řidičů, tak nevím, jak bude zvládnut dálniční provoz. Už dnes, kdy firmy zoufale shání řidiče a u nás už jezdí prý i Filipínci, vznikají na dálnicích hodinové fronty. Až nebudou řidiči potřeba a firmy si nakoupí aut bez řidičů kolik chtějí ,to jsem zvědav na ten provoz. Navíc stejným způsobem prý má fungovat i autonomní elektrická osobní doprava. Dnes, pokud si nevezmou Taxi, se na cestách zatím nevyskytuj děti do 15 let, lidé bez řidičáku a přestárlí senioři. Tyto kategorie jsou odkázány na hromadnou dopravu. Až bude zavedena autonomní osobní elektrická doprava , pak to opět parádně zvedne množství aut na cestách. Musí být totiž výrazně levnější jak dnešní Taxi, jinak by to nemělo ekonomický smysl. Takže na ni dosáhne daleko více lidí a budou více jezdit.

Jan Veselý
26. květen 2019, 22:56
Andrea Borotea
24. květen 2019, 11:06

Takový auto rozhodně není na D 1 v pátek odpoledne, ale v USA na interstate dálnici si to představit umím tam cyklisti nesmí a když tam vjedou tak je zastřelí jako před pár lety na Bay Bridge v Oaklandu.

Pokud se to prosadí jako že podle platné a schválené legislativy po 2030 v osobní dopravě tak to bude mít ohromný vliv na zaměstnanost taky v ČR ztráta mnoha pracovních míst.

Loudil
26. květen 2019, 21:57

Zajímalo by mne, když auto bez řidiče někde na cestě píchne pneu nebo mu upadne kolo, kdo tam pak dá výstražný trojúhelník těch předepsaných nevím sám 50 m za auto ? A kdo zaplatí škodu, když do takového auta za zatáčkou vlítnu a škoda bude 500000 Kč ??

Komentáře pouze pro přihlášené uživatele

Komentáře v diskuzi mohou pouze přihlášení uživatelé. Pokud ještě účet nemáte, je možné si jej vytvořit na stránce registrace. Pokud již účet máte, přihlaste se do něj níže.

V uživatelské sekci pak můžete najít poslední vaše komentáře.

Přihlásit se