
Emise CO2 v systému EU ETS klesly od jeho zavedení v roce 2005 o 50 %
Emise CO2 ze zařízení spadajících pod evropský systém pro obchodování s emisemi CO2 (EU ETS) v roce 2024 dále poklesly. Hlavním tahounem poklesu byl opět sektor výroby elektřiny, ve kterém klesly emise CO2 meziročně o 12 %. Informovalo o tom Generální ředitelství pro oblast klimatu EU.
Emise CO2 ze stacionárních spalovacích zařízení se jmenovitým tepelným příkonem vyšším než 20 MWt a z letecké dopravy, které spadají pod systém EU ETS, poklesly v loňském roce meziročně o 5 %. Od zavedení systému v roce 2005 poklesly emise zhruba na polovinu a EU je tak podle Generálního ředitelství pro oblast klimatu na cestě ke splnění cíle pro rok 2030, kterým je pokles o 62 % proti roku 2005.
"Pozorovaný trend potvrzuje efektivitu a účinnost evropského "cap and trade" systému jakožto významného politického nástroje pro dekarbonizaci evropského hospodářství," uvedlo Generální ředitelství pro oblast klimatu EU.
Tahounem opět elektroenergetika
Hlavním tahounem vykázaného poklesu emisí v loňském roce byla podle zveřejněných informací elektroenergetika s 12% meziročním poklesem. Toho bylo dosaženo díky růstu výroby elektřiny z obnovitelných zdrojů energie o 8 % a z jaderných elektráren o 5 % na jedné straně a poklesu výroby elektřiny ze zemního plynu o 8 % a z uhlí dokonce o 15 % na straně druhé.
"Výroba elektřiny z obnovitelných zdrojů energie rostla zejména díky solárním elektrárnám (růst o úctyhodných 19 %) a vodním elektrárnám. Výroba elektřiny z větrných elektráren zůstala konstantní navzdory méně příznivým podmínkám v určitých částech roku," dodalo Generální ředitelství pro oblast klimatu EU s tím, že celková výroba elektřiny se meziročně téměř nezměnila.
Emise skleníkových plynů v energeticky náročném průmyslu byly loni v průměru stejné jako v roce 2023. Napříč sektory jsou nicméně poměrně značné rozdíly.
Emise z výroby hnojiv vzrostly meziročně o 7 %, zatímco emise z cementářského průmyslu klesly o 5 %. Uvedené změny korelují se změnami v objemech výroby, kdy sektor výroby hnojiv rostl meziročně o 6 % a cementářský průmysl klesal o 5 %.
Emise CO2 z letecké dopravy spadající pod systém EU ETS vzrostly loni proti roku 2023 o zhruba 15 %. Podle Generálního ředitelství pro oblast klimatu to bylo zčásti způsobeno rozšířením geografického pokrytí letů spadajících pod EU ETS.
Mohlo by vás zajímat:
No jo, jenže díky EU ETS a podpoře OZE se stalo to ,že na el. energie , která by měla být cestou k dekarbonizaci ekonomiky zdražila a to vede k tomu že fosilní paliva se využívají i tam kde to ve skutečnosti není ekonomicky výhodné například k vytápění budov plynem , který není zatížen žádnou povolenkou ani podporou OZE jako elektřina. Podle mě se tento systém už vyčerpal a je třeba přejit na jiný systém a to , aby povolenkou byly zatíženy všechny fosilní zdroje energie stejně bez ohledu na jejich velikost s výjimkou využití pro výrobky chemického průmyslu kde nedochází k jejich spalování a dále aby podpora OZE nebyla rozpočítávána do spotřeby el. energie , ale opět jen a pouze do fosilních paliv. Tím by zlevnila elektřina což by vedlo ke stejným procesům elektrifikace , kterou dnes pozorujeme v Číně.
Souhlasím, prostě uhlíková daň při vstupu paliva do systému (těžba, dovoz) a refundace té části uhlíku, která skončí jako výrobek a nebude spálena třeba při chemické výrobě.
A k tomu uhlíkové clo na importní výrobky.
Třeba to souvisí s tím, že se EU změnila v oblast s nejdražší elektřinou. Co to znamená pro budoucnost, je snad jasné.
"Generálního ředitelství pro oblast klimatu"
Ano, EU už má na to Generální ředitelství. To už není k posměchu, na to už je psychiatrická diagnóza.
A co takhle zrusit polovinu letů (pro zacatek) ? Stejne vetsina lidi lita tam a zpatky zcela zbytecne. Na jednodennim zasedani se žranicí nemusi byt osobne - mohou se spojit pres internet. Bohuzel bez žranice.
Aerolinky lítají tolik letů, kolik si jich zákazníci koupí. Hodláte být centrální plánovač, který jim to bude zakazovat? Hodně štěstí.
Jo, kdybyste to dělal chytře, tj. zařídil, aby lidi nechtěli tolik lítat a aby dále klesaly emise na pasažéra a kilometr, to by byla jiná.
Ale je to těžké.
Proč těžké, stačí uvalit na letenky patřičné uhlíkové dně. Když je doporučujete pro plyn na vytápění, tak proč ne ještě více na často zbytné létání.
letecké palivo tvoří cca jen 25% ceny letenky (podle délky letu) , takže i když je syntetické palivo dnes cca 3x dražší , letenka by zdražila o 50%. EU zavádí povinnost přimíchávání 10% syntetických paliv v do leteckých paliv v roce 2030. Očekává se , že cena klesne na 200% ceny klasického paliva díky masové produkci . Dále se čeká pokles ceny pod 150% klasického paliva do roku 2050. Palivo tvoří 25% ceny letenky takže CO2 neutrální letecká doprava bude o 12,5% dražší než dnes. Když uvážíme , další aspekty dovozu ropy od koho jí kupujeme a jakou politickou cenu za to musíme platit , pak to zdražení je podle mě levnější.
Raději upustit od snah o regulaci počasí, což jde jedním škrtem pera. Pokud budeme utápět prostředky v ekonomických nesmyslech, půjdeme ke dnu.
Výroba klesla meziročně o 5% a o 5% klesla o odpovídající produkce CO2. Hurá, hurá.
To je jako přestat vařit a přesunout se do místní restaurace. Kde budu užaslým hostům sdělovat, že to jde i bez nákupů, spotřebičů, plýtvání jídlem, odpadu a popelnic a já jsem ten první, co to dokázal. Ideálně ještě naznačit, že majitel restaurace ještě není tak pokročilý a objednat si stejk z Argentiny s čerstvou zeleninou ze Španělska.
ok a kolik % výroby se přesunulo z Evropy do Asie od r 2005? aby to v absolutních číslech nebylo ještě horší než kdyby ti zelení darmožrouti nedělali vůbec nic
Komentáře v diskuzi mohou pouze přihlášení uživatelé. Pokud ještě účet nemáte, je možné si jej vytvořit na stránce registrace. Pokud již účet máte, přihlaste se do něj níže.
V uživatelské sekci pak můžete najít poslední vaše komentáře.
Přihlásit se