
Hladík: Česko nemá sílu prosadit odklad nebo zrušení nových emisních povolenek
Česko nyní nemá podle ministra životního prostředí Petra Hladíka (KDU-ČSL) sílu prosadit v Evropské unii odklad zavedení emisních povolenek pro vytápění domácností a pro dopravu. Hladík v dnešní Partii Plus na CNN Prima News uvedl, že mnoho zemí systém implementovalo a podporuje. S poslancem opozičního ANO Radkem Vondráčkem se ministr přel o to, kdo za schválení systému ETS 2 může. Vondráček míní, že povolenky povedou k chudnutí lidí a možná i k rozkladu Evropské unie.
"Systém ETS 2 má obrovský potenciál rozložit celou Evropskou unii. Tohle lidi nesnesou, aby se ožebračovali," prohlásil Vondráček.
Poukazoval na to, že výnosy mají končit v klimatickém sociálním fondu a pak se přerozdělovat. "Je to touha eurokratů, přerozděluj a panuj," uvedl Vondráček z hnutí, které má šanci zvítězit v letošních sněmovních volbách a sestavovat příští vládu.
"Česká vláda nemá v současné době v Evropě většinu pro to, abychom tento systém buď odsunuli, nebo úplně zrušili," řekl Hladík.
Debaty budou podle něho pokračovat. "Vzhledem k tomu, že spousta zemí už to má implementováno, chce to, podporuje to, tak se tak nestane," poznamenal ministr. Česko podle něho sehnalo podporu pro to, aby se cena povolenky ohraničila nominálně na 45 eur (asi 1100 korun).
Vondráčka rozhořčilo Hladíkovo tvrzení, že bývalý premiér a předseda ANO Andrej Babiš schválil v roce 2019 evropský klimatický zákon a následně byl za jeho vlády schválený také plán konkrétních kroků Fit for 55. "Lžete a manipulujete. Andrej Babiš neschválil Fit for 55. To jde kompletně za vaší vládou," reagoval Vondráček. Babiš podle něho souhlasil jen s obecným rámcem evropské klimatické politiky. "Je to jeden z největších zločinů, co jste udělali," řekl na adresu nynějšího kabinetu ohledně ETS 2. Revize ani jakákoli náprava není podle Vondráčka v podstatě možná.
Hladík poukazoval na to, že povolenky se nebudou týkat lidí s centrálním zásobováním teplem a těch, kteří topí tepelným čerpadlem či dřevem. Jejich cílem je podle něho i to, aby Evropa snížila závislost na dovozu plynu a ropy.
Poslankyně opozičního hnutí SPD Karla Maříková prohlásila, že povolenky podle odhadů ekonomicky zlikvidují 50 milionů obyvatel EU, tedy i Čechů. "SPD bude klidně rebelovat, i kdyby to znamenalo konflikt s Evropskou unií. My tohle dodržovat nebudeme," zdůraznila.
Podle poslankyně vládního hnutí STAN Michaely Šebelové ochrana klimatu a snižovaní emisí k moderní politice patří. Opatření a tempo jejich zavádění musí být podle ní přiměřené, aby nedopadlo na domácnosti s nízkými a středními příjmy. "Žádná vláda v Evropě nechce spáchat ekonomickou sebevraždu na tom, že dojde ke zdražení tepla pro obyčejné lidi," soudí.
V současnosti v EU již funguje systém povolenek ETS, který se vztahuje na elektrárny a průmyslové podniky produkující skleníkové plyny.Výnosy z jejich prodeje mají členské státy EU využívat na opatření na ochranu klimatu.
Mohlo by vás zajímat:
Tyhle zkurvený povolenky zdraží i dřevo. Sice ne tolik jako plyn, ale zdraží. Za prvé, důvodem bude, že při výrobě dřevěných pelet a briket se využívá teplo, obvykle ze zemního plynu, za druhé, dražší zemní plyn zvedne poptávku po topném dřevu všeho druhu.
Žádná vláda nebude páchat ekonomickou sebevraždu. Každá řekne "to ne my, to EU".
Vláda to samozřejmě prosadit nedokáže, ale vláda Agrofertu to dokáže slíbit a hlavně najít dostatek hlupáků kteří jim to uvěří, bohužel.
Teď jste jim to nandal, hlupákům jedněm. Po takové zdrcující a věcné kritice by od ani pes kůrku nevzal.
Naše současná vláda balíček Fit 55 na úrovni EU za českého předsednictví prosadila. Je to 2 a půl roku, kdy to současná vláda brala jako její obrovských úspěch. Teď před volbami tvrdí opak, ale to je jen zástěrka před volbami.
Co je jednou schváleno v EU, tak je skoro nemožné změnit. To platí i pro tento balíček. Babiš proti tomu nezmůže nic. Babiš by mohl ale vykoupit akcie ČEZu, pak by bylo možné část elektřiny neposílat na burzu, ale za zvýhodněnou cenu prodat domácnostem a podnikům.
A k čemu to bude dobré? K totálnímu rozdělení společnosti? Úplně jednoduše může snížit DPH, může "dotovat" přenosovou a distribuční soustavu, stát může hradit příspěvek na obnovitelné zdroje... Cest je mraky, ale už teď je rozpočet v totálním rozkladu a to se mají zvyšovat výdaje na armádu a se stárnoucí populací výrazně proostou výdaje na sociální systém a zdravotnictví.
Akcie ČEZ by stát měl vykoupit kvůli WFT, stavbě jádra a plynu a možné potřebě déle udržet uhlí.
Zcestný blábol. Vláda za předsednictví nic neprosadila. Za predsedsednictví čeští úředníci zpracovali prováděcí plán k fit for 55, tedy k něčemu co podepsal anonista brabec. Bureš hlavně mohl vyjednat výjimky z green dealu ale raději měl ručičky dozadu.
Pokud budou vlády chtít, tak ty eminsí povolenky vygumují tím, že je místo stahování z trhu na to m trhu nechají, pak jejich cena klesne už z principu- uhelné elektrárny, teplárny, co jedou na uhlí, ti všichni povolenky tak jako tak přestanou s koncem uhlí potřebovat. Takže řešení- celkem laciné a jednoduché je- nestahovat povolenky do tzv. tržní stability, ale nechat je na trhu. To je třeba prosadit za jakoukoliv cenu. Ten strop, 45EUR/t totiž platí jen tři roky, pak to zase může vystřelit do nebes.
Čas od času nastává chvíle, kdy je vhodné přehodnotit naše členství v různých spolcích. Na jednu stranu dát výhody a na druhou nevýhody. Ne okamžité, ne ty v minulosti, ale z hlediska budoucí perspektivy.
Je správné , že se zavedou povolenky do ETS2 a také se mi líbí, že se budou stahovat rychlostí cca 5% ročně. Je jedině dobře že topení plynem bude drahé a do budoucna neudržitelné, protože to je jediná cesta jak přestaneme vykrmovat dodavatele paliv a také jediná cesta k tomu , aby lidé co mají plynové kotle tyto kotle odstavili a hledali alternativy. Jediné co není úplně dobré je načasování - ty povolenky měly být zpuštěny už dávno nejméně před 10 ti lety a před 5 ti lety měl. být zakázán prodej nových kotlů na plyn a ne až za 3 roky. Kdyby se to stalo , pak by se plynové kotle pomalu měnily , domy by se lépe zateplovaly. Dnes se to bude dělat rychleji a tudíž dráže , protože prakticky celý proces dekarbonizace se zcuknul do 15 ti let. Neboť v roce 2040 mají být emise CO2 1/10 roku 1990. Chtěl bych ještě podotknout , že důsledkem toho bude nucené vyřazení aut na fosilní paliva z provozu - ten kdo si dnes koupí nové auto na benzín nebo naftu tak už ho patrně nedojezdí, protože to nebude ekonomické. To jen že jsou tady ještě diskutující co ani za 10 let po Pařížské konferenci nepochopili, co je čistá nula v roce 2050 a že se podle toho mají zařídit.
Komentáře v diskuzi mohou pouze přihlášení uživatelé. Pokud ještě účet nemáte, je možné si jej vytvořit na stránce registrace. Pokud již účet máte, přihlaste se do něj níže.
V uživatelské sekci pak můžete najít poslední vaše komentáře.
Přihlásit se