Domů
Emise CO2
Evropská komise stanovila strop emisí v ETS 2 pro rok 2027: Nová pravidla pro silniční dopravu a budovy
Emise z výfuku automobilu
Zdroj: Ruben de Rijcke / Wikimedia Commons / CC-BY-SA-3.0 (licence)

Evropská komise stanovila strop emisí v ETS 2 pro rok 2027: Nová pravidla pro silniční dopravu a budovy

Evropská komise přijala rozhodnutí, kterým se stanoví množství povolenek vydávaných v rámci systému EU ETS2 v roce 2027. Systém bude aplikován na emise ze silniční dopravy, budov a malého průmyslu.

Strop (cap), tedy maximální množství emisí, které může být v rámci systému vyprodukováno, bude pro rok 2027 činit 1 036 288 784 povolenek, jak informovala Evropská komise na svých stránkách. Výpočet stropu byl založen na průměrných emisích CO2 ze spalování paliv v odvětvích, které bude ETS2 pokrývat, a sice v letech 2016 až 2018. Tento průměr se pak bude do roku 2027 snižovat.

Pro období 2025-2027 bude strop snižován prostřednictvím ročního lineárního koeficientu snížení o 5,1 % v souladu se směrnicí o EU ETS. Horní hranice ETS 2 pro rok 2028 bude stanovena později na základě průměrných emisí CO2 vykázaných regulovanými subjekty ETS 2 za roky 2024 až 2026.

Monitorování začne v roce 2025

Systém ETS 2 bude plně funkční od roku 2027, přičemž monitorování a podávání zpráv začne v roce 2025. V tomto roce také regulované subjekty musí mít schválené povolení k vypouštění emisí a monitorovací plán.

Subjekty budou mít povinnost každoročně do 30. dubna předložit zprávu o emisích za předchozí rok a od roku 2026 musí tyto údaje ověřovat akreditovaný ověřovatel. Od roku 2028 budou firmy poté muset každoročně vyřazovat povolenky na základě ověřených emisí. Státy EU mají za úkol tyto povinnosti vymáhat.

Systém byl zaveden Evropskou komisí v roce 2023 jako druhý systém obchodování s povolenkami na emise skleníkových plynů. Pravidla jsou obsažena ve stávající směrnici o EU ETS. Systém rozšiřuje původní systém EU ETS a zaměřuje se na emise CO2 ze spalování paliv v budovách, silniční dopravě a malých průmyslových odvětvích, které nespadají pod ETS 1.

V průběhu roku 2027 bude dražen o 30 % vyšší objem povolenek, než bude potřeba, aby byla zajištěna likvidita trhu. Pokud cena povolenek během prvních tří let fungování systému překročí 45 EUR, z rezervy tržní stability systému ETS 2 budou moci být uvolněny další povolenky, aby se tak zamezilo nadměrnému růstu cen. Povolenky mohou být z této rezervy uvolněny také později v případě, že cena povolenek vzroste příliš rychle.

Ad

Mohlo by vás zajímat:

Komentáře(11)
Milan Horak
5. prosinec 2024, 15:04

Je vidět, že bruselští ideologové jsou nepoučitelní a dokud nepadneme skutečně na hubu, tak jim to nedojde. Bohužel nikdo se proti těmto nesmyslům výrazně neozývá. Lidem to zřejmě taky zatím nedochází a blouznění o tom jak můžeme změnit klima ještě mnozí podporují.

https://neviditelnypes.lidovky.cz/klima/nasa-ceres-vsechno-je-jinak.A241203_161808_p_klima_nef

Jan Kopecký
5. prosinec 2024, 15:18

o tom o kolik to zdraží lidem životní náklady nikdo z těch "dobráků" nemluví

Vladimír Krteček
5. prosinec 2024, 16:24

Tak prece oni to ani nepociti. Maji dost, skoro az prilis. A kdyz budou mit pocit, ze se jich to zacina dotykat, odhlasuji si vyssi platy (jednomyslne).

A co nam je po nejakem plebsu. TEĎ to řídíme MY !

jan Klimeš
5. prosinec 2024, 20:09

S dopadovima studiema s v EU neobtezuji. Kazdy druhy tam ma vymyslenyou baterku budoucnosti, kterou svet jeste nevidel a inzenyri v automotive zaspali ;)

Ocekavam pristi rok pro volbach do parlamentu rekordni ucast!

CarlosEV
6. prosinec 2024, 16:54

@Jan Kopecký

Hele jak komu, mě třeba vůbec ne? topím dřevem, jezdím elektromobilem, který je osm měsíců v roce nabíjený z FVE a na zbytek elektriky už jsou povolenky z ETS-1

To že bude ETS2 se ví min 1.5 roku a pořád je čas se připravit

TechnikTom
7. prosinec 2024, 21:39

Tak ne každý je zaměstnán jako noční vrátný, aby přes den spal a jeho elektromobil se dobíjel z vlastní FVE, a po setmění odfrčel do práce...

Richard Vacek
5. prosinec 2024, 16:05

Pokud se budeme více modlit, tak se oteplí dostatečně rychle abychom nepotřebovali tolik topit, povolenek bude nadbytek a tento odpustek bude za nízkou cenu.

Vladimír Krteček
5. prosinec 2024, 16:29

Ale taky se zdrazi doprava a tim padem uplne vsechno.

A vypnete uhelky, postavte si plynovky. My vam na ne frknem povolenky, tak si postavte OZE. A az zajde slunko, tak elektrika bude super draha. Y miliony lidi co budou slapat na kolech s dynamem taky chteji neco do bříška. Zadarmo ani kuře nehrabe.

Milan Vaněček
5. prosinec 2024, 19:04

Řešení zdražování topení a dopravy pomocí ETS 2 je v demokratickém státě nasnadě: za rok, až budou volby do parlamentu, volit jenom ty strany, které se zaváží, že v našem parlamentu neodhlasují zákon, zavádějící ETS 2. Podívejte se na současnou koalici, jak se už teď bojí to odhlasovat.

Když zákon neprojde parlamentem, nelze jej v naší republice aplikovat. Samozřejmě budou hrozit sankce ze strany EK, ale když bude podobných zemí více (jakože bude) tak jenom potom se nechá v naší EU něco změnit.

Je i druhá varianta, mít do dvou let dvojnásobné či trojnásobné platy v ČR. To se ale zatím (nikdy) nepodařilo. Protože když někdo bere přes 100 tisíc Kč měsíčně, tak nemá s ETS 2 žádný problém. A takových je v EU (ale ne v ČR či dřívějším východním bloku) mnoho (možná polovina?).

Pavel Pavel
6. prosinec 2024, 20:06

Pane Vaněčku, situace je dost jiná, než plyne z Vašeho příspěvku. O zavedení EU ETS 2 bylo rozhodnuto při revizi směrnice o EU ETS asi před třemi roky. Prošlo to standardní legislativní procedurou v Evropském parlamentu a na Evropské radě. Tehdy to bylo zapotřebí řešit a hledat evropské koalice atd. atp. - prostě všechno to, v čem je Česko dost slabé. Jenže v té době to v Česku bylo všem místním politikům úplně lhostejné: vždyť to přece přijde až za několik let, a všechny zajímá jen průzkum popularity zítra. Takže to řádně doběhlo, upravená směrnice je přijatá. Ta už MUSÍ být implementována do národního práva každého státu. Současná opozice na tom chce (hloupě) grilovat stávající vládu, a ta to raději chce nechat na další vládu, dost možná současnou opozici.

Co když to ČR implementovat nebude? Po vytýkacích procedurách a soudním řízení (je na to standardní proces) by byla ČR odsouzena k nějaké mastné denní pokutě. Vzpomeňte si třeba na nedávný případ s polským povrchovým dolem - Polsko nakonec ustoupilo a myslelo si, že se vyhne pokutě. Chyba lávky! Evropská komise ji sebrala z rozvojové pomoci.

Možné poučení: 1) Vůbec není jedno, jaké politiky volíme. Měli by hledět dopředu... 2) Výkon české státní správy má velký prostor ke zlepšení, aby politiky včas připravila na přicházející věci s dlouhodobým dopadem, a nehasila jen okamžité problémy

JVr
10. prosinec 2024, 15:22

Je to tak, že jsme součástí EU, a v EU vládnou zelení a socialisté (ok CDU, ale tito více méně se zelenými a socailasty silně paktují). Tito stále hledají důvody a způsoby, jak z lidí tahat více peněz na daních a přerozdělovat je, což je ostatně základ levicové politiky.

ETS1 a ETS2 není nic jiného než EU forma spotřební daně. Ta daň má demotivovat určité druhy spotřeby a jako taková je timpádem postavena správně.

Trochu jiné je to s tím, že jsem očekával, že se EU probudí v proběhlých volbách a zvolí si jiné zastoupení v EU parlamentu, které se tímto směřováním EU něco udělá, nestalo se .

Myslím, že neaplikovat ETS2 ve finále zmená vystoupit z EU se všemy důsledky, které to má. A to si na triko nejspíš nevezme ani ten Okamura.

Ty peníze z ETS2 se neztratí, jen se přerozdělí...

Komentáře pouze pro přihlášené uživatele

Komentáře v diskuzi mohou pouze přihlášení uživatelé. Pokud ještě účet nemáte, je možné si jej vytvořit na stránce registrace. Pokud již účet máte, přihlaste se do něj níže.

V uživatelské sekci pak můžete najít poslední vaše komentáře.

Přihlásit se