Energetický regulační úřad (ERÚ) nabádá zákazníky k většímu využívání mimosoudního řešení sporů s dodavateli energií. ČTK to dnes řekl mluvčí úřadu Michal Kebort. Běžné spory řeší podle něj ERÚ zpravidla do čtyř měsíců, návrh na jejich zahájení není spojen s žádným poplatkem a není potřeba ani najímat advokáta.

„Za loňský rok jsme přijali od spotřebitelů 140 podnětů na zahájení mimosoudního řešení sporu. Pravomocně jsme rozhodli v 94 z nich,“ uvedl ředitel odboru sporných a schvalovacích řízení úřadu Miroslav Rottner.

Podle něj to neznamená, že by část podnětů zůstala nevyřešena. „Naopak, časté jsou případy, kdy byl spor zastavený jen proto, že dodavatel nebo distributor nečekal na verdikt úřadu a spotřebiteli vyhověl už krátce po podání návrhu,“ sdělil Rottner.

Předloni podle něj přijal ERÚ 146 podnětů, to jest o šest více než v roce 2018. Pravomocně rozhodl v 76 případech, což je proti loňsku o 18 méně. V roce 2016 evidoval 127 podnětů, pravomocně rozhodl ve 41 z nich.

Kebort připomněl, že okruh sporů, které může ERÚ řešit bez klasického soudu, vymezuje působnost úřadu. Mezi tradičně řešené problémy podle něj patří například nesplnění povinností dodavatele při zahájení dodávky energií v dohodnutém termínu nebo nesrovnalosti ve vyúčtování – ať už jde o nedodržení lhůty pro jeho zaslání nebo lhůty pro zaslání přeplatku. Spotřebitelé v této souvislosti rozporují také užití nesprávného nebo neprůkazného způsobu odečtu, uvedl.

Podle mluvčího přibývá také návrhů na určení neplatnosti změny dodavatele ve chvíli, kdy dochází k prodeji společnosti a lidé jsou převáděni k novému dodavateli bez dotazování. Častěji se řeší také případy, do kterých jako mezičlánek vstupuje zprostředkovatel, dodal.

ERÚ aktualizoval rubriku na svém webu, která je mimosoudnímu řešení sporů věnována. Kromě základních informací, vzorových návrhů na zahájení řízení, zde lidé naleznou také přímé telefonní linky na pracovníky úřadu, kteří se danou problematikou zabývají v praxi a spotřebitelům poradí s konkrétními náležitostmi.

V boji proti takzvanými energetickým šmejdům se v poslední době kromě ERÚ angažuje také Svaz obchodu a cestovního ruchu, Česká obchodní inspekce nebo ministerstvo průmyslu a obchodu (MPO). Vznikla mimo jiné deklarace, ve které se dodavatelé, kteří pokrývají převážnou většinu tuzemského trhu, zavázaly k dodržování pravidel, která mají přispět ke kultivaci prodeje energií v Česku.

Obsah deklarace lze shrnout do tří klíčových oblastí: transparentní komunikace se zákazníkem, jednoznačné a férové podmínky smluvního vztahu a kontrola a regulace fungování zprostředkovatelů prodeje energií. Legislativní změny v oblasti pak chystá MPO.

Komentáře

0 komentářů ke článku "undefined"

Přidat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *