Domů
Evropská Unie
Greenpeace a další environmentální organizace podávají žalobu na Evropskou komisi kvůli taxonomii
Greenpeace lawsuit taxonomy
Zdroj: Greenpeace

Greenpeace a další environmentální organizace podávají žalobu na Evropskou komisi kvůli taxonomii

Osm organizací včetně Greenpeace podalo 18.4. žalobu k Soudnímu dvoru EU na Evropskou komisi kvůli rozhodnutí označit jadernou energii a plyn za udržitelné zdroje. Další organizace jako ClientEarth, WWF European Policy Office, nebo Friends of the Earth Germany plánují také podat žalobu, která se však bude týkat pouze zemního plynu.

Taxonomie má sloužit k definování podmínek, za kterých je možné investice do energetiky vnímat za udržitelné. V minulém roce, ale vzplanula bouřivá debata mezi členskými státy ohledně kontroverzního zahrnutí zemního plynu a jaderné energie mezi udržitelné investice. Státy jako Španělsko nebo Dánsko tvrdily, že není věrohodné označovat fosilní palivo emitující CO2 jako šetrné ke klimatu. Naopak Polsko a Bulharsko byly mezi zeměmi, které přivítaly pravidla podporující investice do zemního plynu. Ten by jim teoreticky pomohl skončit s více znečišťujícím uhlím.

Již 9. září 2022 Greenpeace organizace požádaly Komisi, aby přezkoumala své rozhodnutí o zahrnutí fosilního plynu a jádra do taxonomie. Tato žádost byla ale později zamítnuta, což vedlo k rozhodnutí požádat Tribunál EU, aby zrušil rozhodnutí o zamítnutí ze strany Komise a prohlásil zařazení fosilního plynu a jádra do taxonomie EU za neplatné.

"Zařazení plynu a jaderné energie do taxonomie se stalo opakem toho, co bylo původně zamýšleno," říkla Nina Treuová, ředitelka Greenpeace Německo, která patří mezi organizace Greenpeace, které vedou exekutivu EU k soudu.
"Namísto toho, aby taxonomie bránila greenwashingu, se nyní stala nástrojem pro greenwashing."

Greenpeace tvrdí, že legislativa v nynější podobě umožňuje elektrárnám na zemní plyn a jaderným elektrárnám dostávat peníze, které by jinak putovaly do obnovitelných zdrojů. Krátce po přijetí taxonomie EU v červenci 2022 oznámila společnost Electricité de France plány na podporu financování svých starších jaderných reaktorů vydáním zelených dluhopisů v souladu s taxonomií.

Dále se domnívá, že Komisi se nepovedlo poskytnout přesvědčivý důkaz o tom, že jaderná energie a zemní plyn splňují kritéria pro zahrnutí do taxonomie.

Podle Anaïs Berthierové, vedoucí bruselské kanceláře ClientEarth, je možné zařadit činnost do taxonomie jenom v případě, že jsou veškerá kritéria dostatečně vědecky podložena.

"Není tomu tak.  Právě naopak, věda ukazuje, že aktivity založené na fosilních plynech významně přispívají ke změně klimatu," řekla.

Tisková kancelář Komise se ale vyjádřila, že Komise posoudila veškeré nároky a dospěla k závěru, že její pravidla zeleného financování nejsou v rozporu s právními předpisy v oblasti životního prostředí.

"To je v souladu s naší cestou k čisté nule, kdy plyn a jaderná energie jsou v několika členských státech uznávány jako důležité součásti přechodu," uvedla kancelář.

V případě, že Greenpeace a další organizace uspějí, budou jejich žádosti o přezkoumání zahrnutí jaderné energie a plynu zaslány zpět Komisi. Neočekává se však, že by se soud vyjadřoval k tomu, zda jsou aktivity udržitelné či nikoli.

Anaïs Berthierová očekává, že se slyšení uskuteční příští rok, přičemž soud rozhodne možná v roce 2025. Mezitím zůstává v platnosti současná verze taxonomie.

Mohlo by vás zajímat:

Komentáře(19)
Michal K.
24. duben 2023, 14:45

to mi chcete povedat, ze niekto fosilne palivo ako zemny plyn povazuje za udrzatelny zdroj ?

Emil
24. duben 2023, 15:17

Jen po omezenou dobu (rok 2035) za určitých přísných podmínek.

Michal K.
24. duben 2023, 15:40

ako nechcem slovickarit, ale bud mam zdroj udrzatelny alebo nie. casovo obmedzeny udrzatelny zdroj nie nic ine ako neudrzatelny zdroj.

Viete niekto viacej, co sa skryva pod tymi prisnymi podmienkami ?

Ivan Švančara
24. duben 2023, 15:53

nuz, nasa zelena elita stupila, tak, odkial je neprijemne sa vylizovat. Preto tie logicke disproporcie, kedysi nazyvane dialektizmus.

Michal K.
26. duben 2023, 09:33

ano, ten protirecivy doblespeak nasich elitnych neschopakov je uz tazke zakryvat

Emil
24. duben 2023, 16:06

Ta investice je považována za udržitelnou např. v případě, že je to sice investice do elektrárny na zemní plyn, ale zemní plyn bude postupně nahrazován tzv. obnovitelnými plyny, je to investice do náhrady zdroje s většími emisemi, tj. tato investice vede ke snížení emisí, za předpokladu že jde o zdroj s vysokou účinností (díky kogeneraci) atd...

Michal K.
25. duben 2023, 12:21

chapem, co chcete povedat. Radsej mat plynovku ako uholnu elektraren. A to z mnohych dovodov.

Nicmenej som velmi skepticky, ze do 2035 sa podari nahradit zemny plyn napr. bioplynom. Zeleny vodik beriem ako dobry vtip.

Do 2035 sa neda pocitat s vacsim nastupom JE, uz len kvoli dlzke vystavby(z toho pohladu 2035 je za rohom), OZE nema akumulaciu, a kto vie aka ta bude v 2035. Cize koniec koncov sa moze lahko stat, ze si v 2035 povieme: No mile deti, viete ako sme si poslednu dekadu a pol klamali, ze zemny plyn je udrzatelny zdroj ? No tak si to budeme klamat este dalsiu dekadu

Emil
25. duben 2023, 12:37

Souhlasím, i když bych spíš čekal že bude v roce 2035 zemní plyn v podobné pozici jako dnes uhlí. Udržitelný nebude, ale dokud nemáme náhradu, nezbývá než ho tolerovat.

hlpb
24. duben 2023, 17:33

Zemní plyn bude v těchto plynových elektrárnách postupně nahrazen vodíkem vyrobeným z OZE

Jiří Švarc
24. duben 2023, 23:04

Na 1GW elektrárnu byste potřeboval vyrábět vodík kontinuálně 2,5 GW a aby byly přebytky v OZE 2,5 GW rozumnou dobu, bude muset mít výkon tak 20 GW.

Kolik takových 20GW OZE existuje na světě?

Ivan Švančara
25. duben 2023, 07:58

Tak odpoved na tuto otazku viem naprosto presne: Vsetky.

hlpb
25. duben 2023, 08:17

Vodík se bude vyrábět na tisíce místech v celé Evropě, rozhodně to nebude jeden velký elektrolyzér pro jednu elektrárnu. Z tisíců výrobních míst se bude vodík přepravovat do plynových elektráren stejně jako se dnes přepravuje zemní plyn. Firmy vyrábějí elektrolyzéry sériově o velikosti jednotky 1 MW až 10 MW. Např. firma Uniper si objednala v Rotterdamu elektrolyzér o výkonu 100 MW, který začne fungovat nejpozději do roku 2026. Do roku 2030 plánuje rozšíření na 500 MW.

Michal K.
25. duben 2023, 12:23

to mi pripomina internetove meme, ako sa babicka v rucnicku pyta: "A mohla bych ho videt ? "

Xoor
25. duben 2023, 13:19

@hlpb do roku 26 plánuje instalaci 100MW a do roku 2030 dokonce 500MW.... to je panečku rychlost. Není to trochu málo, kdzž potřebujeme desítky GW?

hlpb
25. duben 2023, 17:37

Xoorku, ale těch 500 MW plánuje Uniper (energetická firma) jen v Rotterdamu, podobných míst budou po Evropě stovky, menších pak tisíce. Jen Německo plánuje do roku 2030 instalovaný výkon elektrolyzérů 10 GW.

Xoor
25. duben 2023, 20:36

@hlpb ....nj oni plánují... jenže 10GW i 50GW na celou EU je nic. Nesníš zapomínat, že ty elektrolyzéry zdaleka nepojedou pořád, protože oze.

PetrD
25. duben 2023, 08:09

Tento příspěvek byl redakcí odebrán z důvodu porušení pravidel diskuze

tvrzeni, ze fosilny zdroj je udrzitelnej zdroj, je asi na urovni tvrzeni ukrajinskeho nejvyssiho soudu, ktery rozhodl, ze pouzivani symbolu adovych jednotek ss je v poradku. Oboji neni nic jine jako lez. Fosilny zdroj neni udrzitelnej, a pouzivani symbolu adovych jednotek je zverstvo
.

energetik
25. duben 2023, 11:05

Super, přeji hodně úspěchů a podporuji Greenpeace v tomto.

Michal K.
25. duben 2023, 12:24

vynimocne s vami suhlasim

Komentáře pouze pro přihlášené uživatele

Komentáře v diskuzi mohou pouze přihlášení uživatelé. Pokud ještě účet nemáte, je možné si jej vytvořit na stránce registrace. Pokud již účet máte, přihlaste se do něj níže.

V uživatelské sekci pak můžete najít poslední vaše komentáře.

Přihlásit se