Domů
Evropská Unie
Německo předložilo Evropské komisi svůj dlouho očekávaný klimatický plán
Větrné elektrárny, vedení.
Zdroj: TenneT

Německo předložilo Evropské komisi svůj dlouho očekávaný klimatický plán

Německo minulý týden ve čtvrtek předložilo Evropské unii svůj energeticko-klimatický plán, šest měsíců po uplynutí lhůty pro jeho podání. Aktuálně tak chybí pouze plán Irska. Plány mají být základem pro rozhodnutí o výši cíle na snížení emisí skleníkových plynů do roku 2030 na úrovni EU. Současný 40% cíl by mohl být navýšen na 50-55 %.

Německý třísetstránkový klimaticko-energetický plán do roku 2030, který ve středu přijala německá vláda, obsahuje národní cíl snížit do roku 2030 emise skleníkových plynů o 55 % ve srovnání s rokem 1990.

Opatření, která mají přispět k dosažení tohoto cíle, jsou, mimo jiné, zavedení zpoplatnění uhlíku pro dopravu a budovy a další dílčí cíle:

  • zvýšení energetické účinnosti snížením spotřeby primární energie o 30 % do roku 2030 ve srovnání s rokem 2008
  • nebo rozšíření podílu obnovitelné energie na hrubé konečné spotřebě energie na 30 % v roce 2030.

Plán potvrzuje závazek Německa potvrzený na podzim 2019 na summitu OSN o ochraně klimatu – usilovat o dosažení neutrality z pohledu vypouštěných skleníkových plynů do roku 2050.

„Jsem rád, že kancléřka a moji kolegové ve Spolkovém kabinetu dnes schválili Národní energeticko-klimatický plán a že nyní můžeme tento dokument předat Evropské komisi. Přispíváme tím k větší transparentnosti a porovnatelnosti energetické a klimatické politiky v EU a společně s našimi evropskými partnery můžeme dosáhnout energetických cílů EU do roku 2030,“ uvedl německý ministr hospodářství a energetiky Peter Altmaier.

Pochyby o dosažení německého cíle

Dvě nezávisle vypracované studie zpochybnily, zda německá opatření skutečně povedou ke splnění cíle. Dle studie zadané ministerstvem životního prostředí (BMU) bude dosaženo pravděpodobně pouze 51% snížení emisí, a stanovený cíl tak bude překročen o zhruba 70 milionů tun. Jako důvod studie uvádí zejména nedostatečné snížení skleníkových plynů v odvětví dopravy a vytápění. Studie očekává, že snížení emisí v sektoru energetiky a průmyslu bude do značné míry v souladu s vládními plány.

Druhá studie zadaná paralelně ministerstvem hospodářství a energetiky (BMWi) vypracovaná poradenskou firmou Prognos přinesla mírně optimističtější, ale v konečném důsledku podobné výsledky, přičemž rozdíly vyplývají zejména z odlišných předpokladů, například předpokladu o počtu elektromobilů na německých silnicích v roce 2030.

Berlín, Německo doprava, emise. Zdroj: Flickr, Kubilay Yu
Zdroj: Flickr, Kubilay Yu

Navýšení cíle EU na 50 nebo 55 %?

Současný cíl EU ve snížení emisí skleníkových plynů do roku 2030  je nastaven na 40 % oproti hodnotám z roku 1990. Zvýšení cíle na alespoň 50 %, ideálně na 55 % je nedílnou součástí tzv. Green Deal neboli „zelené dohody“, kterou Evropská komise vedená Ursulou von der Leyenovou představila na konci loňského roku.

Výkonná komise EU plánuje ambicióznější cíl navrhnout v září. Jako základ pro rozhodnutí o konečné výši cíle budou použity klimatické plány předložené jednotlivými členským zeměmi, aby bylo vyhodnoceno co by bylo realistické. Očekává se, že Komise navrhne emisní cíl ve výši 55 %, musí se však dohodnout s představiteli členských zemí.

Jytte Gutelandová, zástupkyně sociálních demokratů, která vede jednání o klimatickém zákoně za poslance Evropského parlamentu, navrhla zvýšení cíle dokonce na 65 %. Poslankyně navýšení odůvodnila tím, že odpovídá tomu, co je dle OSN třeba k dosažení 1,5°C cíle Pařížské dohody.

Návrh na 65% cíl má však jen malou šanci si najít podporu v celém zákonodárném sboru Evropské unie, což je podmínkou pro následné navržení navýšení cíle. Evropská lidová strana (EPP), největší politické seskupení v Evropském parlamentu, s největší pravděpodobností podpoří 50% cíl, ale nikoli cíl vyšší.

Několik členských zemí včetně České republiky uvedlo, že cokoli nad současným 40% cílem není dosažitelné. Německá Unie (CDU/CSU), součást vládnoucí německé koalice, podmiňuje navýšení klimatického cíle EU změnou klíče pro rozdělení zátěže na jednotlivé země EU. Navýšení cíle EU na 55 % by znamenalo, že Německo by muselo emise skleníkových plynů snížit o 68 %, jelikož cíle jednotlivých členských zemí jsou spojeny s jejich ekonomickou silou.

Emise CO2

NECP jako nástroj EU pro plánování a transparentnost klimaticko-energetických cílů

Pro splnění cíle EU v oblasti energetiky a klimatu do roku 2030, musí členské státy EU vypracovat desetileté národní energeticko-klimatické plány (NECP) na období od roku 2021 do roku 2030 a předložit je Evropské komisi. Předložené plány zveřejňuje Komise na svých stránkách.

Tyto plány nastiňují, jak jednotlivé členské státy plánují dosáhnout svých národních cílů v oblastech:

  • energetické účinnosti
  • obnovitelných zdrojů energie
  • skleníkových plynů
  • snižování emisí
  • propojení
  • výzkumu a inovace.

NECP tak představuje plánovací a monitorovací nástroj na úrovni EU a podává Evropské komisi zprávy o příspěvcích jednotlivých členských států k energetickým cílům EU do roku 2030.

S podáním německého plánu tak jedinou zemí, která svůj plán prozatím nepředložila, zůstává Irsko.

Zdroj úvodní fotografie: TenneT

Ad

Mohlo by vás zajímat:

Komentáře(40)
bruno humpolíček
15. červen 2020, 07:48

důležité je aby nás do tohoto plánu němci zaangažovali aspoň prostřednictvím subdodávek když už ne vývojovými kapacitami.

Jan Veselý
15. červen 2020, 11:21

Jen jen otázkou, jestli vy máte Němcům co nabídnout.

Vladimír Šťastný
15. červen 2020, 10:15

EU je cosi jako Cimrmanův vulkán. Jednou svými euroblbostmi a nereálnými závazky zasype sama sebe.

St
15. červen 2020, 10:32

Poručíme větru dešti, tedy slunci. Plán X-té pětiletky splníme za 4 roky. Kde jsem jen to už slyšel....?

Jan Veselý
15. červen 2020, 11:23

Aha, tady zase někdo nemá argumenty, tak vytahuje z hrobu komunisty.

St
15. červen 2020, 16:27

Pane Veselý, copak OZE nejsou o tom, že pořád bude svítit slunce a foukat vítr? Copak někdo se tady neprsí, že bude snižovat emise i kdyby na chleba nebylo? Ono, jak se to říká? Potrefená husa se ozve.

Jinak pokud vím, tak KSČM pořád existuje, takže jsou soudruzi živí.

Jan Veselý
16. červen 2020, 00:15

Á, tady se dal někdo na stavění slaměných panáků.

Příště zkuste něco realističtějšího, takové smyšlenky jsou dobré tak na Novinky.

Pavel K
16. červen 2020, 07:43

Muzete mi, prosim rici, kolik dni za poslednich 4,5 miliardy let nesvitilo Slunce? A muzete mi rici, jak casto se stane, ze na uzemi EU (vcetne mori) nefouka vitr?

Jeste nedavno jste tvrdil, ze diky TE u nas neprsi. Znamena to, ze letos VTE odstavili?

A jinde zminujete, ze nekdo tvrdi, ze diky OZE bude elektrina zadarmo nebo za zaporne ceny. Toto ctu pouze a jen u Vas. Neustale Vam vyvracim argumenty, ktere pouzivate, na me vyvraceni nereagujete a pak je pouzijete o par dni pozdeji. Tak bud se o tom pobavme, at dojdeme k nejake shode, nebo prestante psat argumentacni fauly.

Znam par lidi (bohuzel vrcholnych politiku), kteri jen neco odmitaji s tim, ze to nepujde, nemuze fungovat a neprichazi s zadnou alternativou. Ono bourat a shazovat neni umeni, stejne jako neni umeni prijit s resenim, ktere vymysleli nasi dedove a uz je zastarale (ne vzdy funkcne, ale treba jen ekonomicky). Zkuste obcas byt pozitivni, moc prosim.

St
17. červen 2020, 17:22

Pane Pavle. Máte pravdu, že slunce svítí a svítit bude. Jenže zde se bavíme o výrobě EE. Takže v noci a za špatného počasí jaksi solární elektrárna nevyrábí proud. Ale svítit, prát, vyrábět potřebujeme pořád ne jenom tehdy když svítí slunce. Pokud se budeme bavit o větrnících, tak už dnes Německo má ohromné problémy s přenosem EE vyrobené na severu země, kde má pobřeží na jih, kde jsou průmyslová centra. Nebýt plynu a uhlí, tak by byli nahraní. Hodně jim v tom pomáhá náš ČEPS.

Nějak si nejsem vědom, že bych kdy tvrdil, že kvůli tepelným elektrárnám neprší. Jen jsem nevyvracel názor jednoho kolegy, který tvrdil, že Německé větrníky mění proudění vzduchu, díky čemuž je u nás sucho.

Ten nápad že OZE spasí svět, že díky OZE máme a hlavně budeme mít levnou EE není z mé hlavy. Jistě pro Vás nebude problém dohledat autora toho tvrzení.

Já jen tvrdím, že OZE nás přichází pekelně draho, že mnohem levnější by bylo postavit pár JE a měli bychom klid. Jenže to by bylo příliš snadné, levné a hlavně nevydělali by na tom ti praví.

Jinak velice rád budu reagovat nejen na Vaše argumenty a pokud někde dělám ve svých úvahách chybu, nemám problém ji přiznat.

Myslím, že jsem velice pozitivní člověk, který má rád přírodu a proto ji chce chránit, před některými pomatenci, kteří by všude budovali větrníky, soláry a přečerpávací stanice. Proti lidem, kteří ve jménu OZE plundrují naši krásnou zemi.

Pavel K
21. červen 2020, 15:08

TO St:

Opravdu jste si jisty, ze solarni elektrarny nevyrabi v noci a pri spatnem pocasi? Zkuste si jen na tomto serveru vyhledat heslo "koncentracni solarni elektrarna"

Mrknete na toto video www . televizeseznam . cz/video/voxtalks/pocasi-pomohlo-k-moci-komunistum-a-vyhnalo-mongoly-sucho-zmeni-i-nase-zivoty-rika-klimatolog-64060046 tam klimatolog tvrdi, ze do budoucna predpoklada bud se stejnym objeme srazek nebo s jeho zvysenim a jeho pokles v minulosti byl zpusobem s castejsim vyskytem tlakove vyse nad Stredni Evropou.

Pockejte, ale ted pisete, ze z Vasi hlavy neni napad, ze diky OZE bude lacina elektrina. To ja Vam ani nepodsouvam. Ja Vam podzouvam tvrzeni, ze za elektrinu z OZE bude odberatel jste inkasovat penize. Tento nazor jsem tu necetl od nikoho jineho. Samozrejme je uplne neco jineho, kdyz nekdo prohlasi fakt, ze obcas je zaporna cena silove elektriny. Jen Vy z toho, vubec netusim, z jakeho duvodu, tvrdite takovy nesmysl.

Pokud jste schopen tech par JE postvit v casovem horizntu, v jakem postavite OZE stejne vyrobni kapacity, tak bych jeste souhlasil s tim, z ey to ted mozna bylo lacinejsi neb stejne drahe. Ale Vy tu porad pisete o budoucnosti. A vite, jaka je cenova krivka stavby jadernych a OZE zdroju? Jak predpokladate, ze se bude cena v nejblizsich 15ti - 25ti letech (tam nekde odhaduji dostaveni naseho jedineho noveho JE zdroje) vyvijet?

Ja patrim mezi ty poskozovatele nasi krasne Zeme, protoze bych byl rad, kdyz by na kazde stresen, parkovisti, silnici, zeleznici, brownfieldu (tam by se slusely ty koncentracni, stejne jako misto starych tepelnych elektraren, ci po dolech) a poli, ktere zemedelci zdevastovali svym hospodarenim, vyrostla FVE. Chci, aby si (nejen) obce mohli ve svem kartastru za podpory v okoli zijicich obyvatel stavet VTE a hlavne, aby se nasazely VTE do mori okolo EU, ta se prospikovala HVDC vedenim (v zemi, mam 200 m od baraku 440 kV nadzemni vedeni a nejsem z nej nadseny, fakt nevypada hezky a nekde (asi na Osel. cz) jsme cetl i statistiku onemocneni leukemii u deti zijici v blizkosti VVN), protoze rozloha EU a diferenciace zdroju (je vyuzit potencial geotermalnich elektraren na Isladnu - obecne ve zlomu uprostred Atlantiku?) umozni hodne stabilni vyrobu pozadujici jen kratkodobou akumulaci. To bych treba dost hnusne zabezpecil prehrazenim neobydlenych fjordu. Prebytky se daji vyuzit pro P2X. Kazdopadne jsme hodne ale hodne negativni clovek, co se tyce ekonomicke rentability a smysluplnosti realizace (mame jine moznosti) nove planovanych JE zdroju.

Josef
15. červen 2020, 10:33

Nejlepší je to snížení spotřeby primární energie o 30%. Jen tak pro zajímavost u nás máme spotřebu energie +- stejnou zhruba posledních 55 let. Co se ušetří na úsporách to se použije na zlepšení životní úrovně občanů. Představa, že teď během 9,5 roku klesne spotřeba o 1/3 bez prudkého snížení životní úrovně lidí je naprostý nesmysl.

Jan Veselý
15. červen 2020, 11:27

Pokles se srovnává s rokem 2008 a mezi 2008-2019 Němci už nějakých 12% upsali.

Peter Kochjar
15. červen 2020, 12:42

To nieje problém.Ja som potreboval ročne 3000 M3 plynu. Teraz spotrebujem 1000 . Samozrejme sa dá ísť aj na 200 . Ale dom chcem predať. Nový bude bez plynu a bez komína.

Jaroslav Studnička
15. červen 2020, 13:03

Nieje problém? No, když se na to podívám jistou optikou, tak vlastně máte pravdu. EU natiskne eura, u veškerých budov provedeme za pouhých 10 let rekonstrukci do pasivního standardu a bude splněno...

Josef
15. červen 2020, 21:33

No jasně jenže v tom původním domě bude zase bydlet někdo jiný, kdo před tím bydlel třeba ve větším bytě , ten prodá koupí Váš bývalý dům a jeho spotřeba vzroste, jeho byt koupí někdo kdo bydlel v garsonce a bude mít také větší spotřebu a do garsonky se nastěhuje někdo kdo bydlel s rodiči. Takže ve výsledku klesá normová spotřeba energie /m2 obytné plochy jenže jak lidé bydlí lépe, tak celková spotřeba energie neklesá..... Krom toho když průměrný občan bude bohatší, tak bude dělat co - více cestovat, jezdit na výlety, bydlet ve větším domě (bytě) poptávat více zboží, bude jezdit větším autem. Jinými slovy snižovat spotřebu energie při růstu životní úrovně obyvatel je velmi obtížné a snížit jí o 1/3 v zásadě nemožné jiná situace ovšem je, když životní úroveň lidí neroste nebo roste minimálně to je pak situace jiná... teď uvidíte jak půjde spotřeba energie dolů.

Pavel K
16. červen 2020, 07:48

Opravdu to plati u vsech lidi, ze cim jsou bohatsi, tim musi mit neco "vetsi"? A co takhle vetsi empatii, sounalezitost, porozumeni? :-)

Z Vaseho popisu mi vyplyva jedna vec, kdyz se detim ostehuji od rodicu, kteri se odstehovali od svych rodicu a ti zase od svych rodicu a ti zase od svych rodicu, tak vlastne uz v CR neni ani kde bydlet, protoze vsude ve velkych prostorach bydli rodice, ktei se odstehovali od svych rodicu. NEzapomnel jste na jednu drobnost? Na tu nejvetsi jistotu naseho zivota?

T
16. červen 2020, 17:25

Diky uspornym opatrenim jsem snizil spotrebu za lonsky rok o 200 KWh oproti predeslemu pri stejnem komfortu.Kolik rodin je v Ceske republice ??Kazdy musi zacit u sebe a nemit hlavu jen na klobouk,takze to JDE...Ona vas situace casem donuti... a uz brzy!!

3sa
20. červen 2020, 19:22

Souhlasím a tleskám. Stát za nás nic nevyřeší, protože kdyby to vyřešil za nás, nemá jak naplnit státní kasu. Obměnu spořebičů za AA.. a LED osvětlení jsem provedl již dávno, za letošní rok mám díky FVE a Aku energetickou soběstačnost prozatím 75% ze spotřeby. A to se rozhodně neomezuji - bazén, klimatizace apod. Lidi musí prozřít a zjistit, že stát je dostává tam, kam potřebuje. Budoucnost budou mít zajímavější ti, kteří dokáží snižovat závislost na státu.

St
15. červen 2020, 16:29

Nejlepší by bylo, kdyby Skopčáci neblbli a vzali na milost JE. Nemuseli by vymýšlet brikule a zbytečně pálit spoustu uhlí a plynu.

Jinak méně spotřebované EE znamená méně výrobků atd. Kam to přesouvání výroby vede, všichni víme. Myslím, že události z poslední doby by nás měli vést k tomu se zamyslet na kolik jsme zranitelní, na kolik jsme svému okolí vystaveni všanc.

Pavel K
16. červen 2020, 08:00

Jinde se tu prezentujete, ze nejste jaderny fyzik, ze nejste energetik, v techto ohledech zadny odbornik, ale v tomto prispevku si v techto oblastech dovolite radit Nemecku a dokonce bysrte mel i ty ambice v realu :-) Takze jste vetsi kapacita jak tech > 25 tisic zamestnancu Fraunhofeorva institutu? S takovou Vam doporucuji se uchazet o misto jejich sefa, Nemcum jiste prospejete.

Takze mam par otazek. Za jak dlouho by Nemci zvladli postavit JE, aby jejich vyroba pokryla 50 % spotreby EE? A za jak dlouho dokazali to same Nemci v OZE?

Opravdu Vas nenapadlo, ze mene spotrebovane EE muze znamenat mene plytvani (nekdo popisoval, jak ve vyrobnich halach jsou vysklena okna a v zime jede topeni naplno) ci pouziti novych uspornych technologii? Ne vzdy to znamena utlum!

St
17. červen 2020, 17:31

Pane Pavle,

máte pravdu nejsem ani jaderný fyzik ani energetik. Jsem jen obyčejný člověk, který nepodlehl všeobecnému ekofanatismu a snaží se používat svůj nestydím se za to, selský rozum. Protože moji předci byli sedláci.

Proto mne udivuje, že se Němci z politických důvodů zbavují JE, které by jim ještě mohli dlouho a bez problémů sloužit. Místo toho se vrhli do budování OZE a jako zálohy jim slouží uhlí a v poslední době plyn. Z čehož musí mít Vladimír Vladimirovič ohromnou radost.

Na Vaše otázky nedovedu odpovědět, za jak dlouho by to dokázali postavit. Pokud by chtěli, tak velmi rychle. Když to dovedou Číňané, Rusové, tak proč by to nedovedli Němci. Ono by do začátku stačilo trošku zkrotit byrokratickou hydru, která každou stavbu zbytečně prodražuje.

Co se týče plýtvání, tak to je druhá kapitola. V tomto ohledu s Vámi souhlasím, že je dobré, když se zatepluje a používají se technologie na úspory.

Každopádně z mého pohledu je lepší mít masivní, stabilní zdroj EE, než se honit za kde jakou úsporou. Ono to platí i v životě. Pokud máte dost velký příjem, tak se nemusíte stresovat s tím, kde co uspoříte.

Pavel K
21. červen 2020, 15:28

Zvlastni, nejen mi predci, ale i muj otec byl sedlak a ja mu delal cca 13 let pohunka, ale presto mame ten selsky rozum diametralne jiny :-) Treba je ted neustale sleduji predpoved pocasi, abych vedel, kdy mam na tech cca 0,4 ha zacit senosece - musim byt schopen nejen planovat (zjistovat si informace), ale i sledovat aktualni stav, ten vyhodnoti a dle toho nasadit technologie - pokud prijde kratky dest, tak skopit, pokud dlouhodoby, pak i zakryt nebo odvezt nekam pod strechu.

Netvrdim, ze s jejich kvapnym uzaviranim JE souhlasim, ale v zadnem pripade me to neudivuje - neni to 100% bezpecny zdroj a maji ekonomiku na to jej nahradit.

Jestli ma Putin radost z Nemeckcyh zaloh nevim, ale Vy jiste znate statistiku spotreby plynu nejen v Nemecku za poslednich 30 (?) let, ze tu radost usuzujete? No a prechod na OZE tvori synergii s elektromobilitou, ktera zase zapricini mensi spotrebu ropy. Ted jen zalezi, co je vetsi vejvar, zda ropa nebo plyn. Vite to?

Uhli jako zaloha na nejakou nepredvidatelnou udalost (valka, velka prirodni katastrofa) je z meho pohledu naprosto v poradku. A to jsem odpurce uhli a pred kazdym sousedem, ktery jej pali, vzdy provokativne kaslu a rikam, jak se neda dychat. :-)

Dobre, jaky jmenovity vykon v JE za poslednich 20 let (to je OZE boom v Nemecku) postavili Rusove a Cinani? A jakou to ma krivku (tj. jestli zda ten vykon je linearni, ci klesa, nebo roste)? Jestli pisete, ze byrokraticka hydra prodrazuje kazdou stavbu, pak je to takhle teoreticky nediskrimacni. Pokud se Vam ta hydras nelibi, je treba rozebrat, proc vznikla a za jakych podminek by sla odstranit.

S poslednim odstavcem bytostne nesouhlasim. Nac je dobre mit stabilni zdroj EE, kdyz mame nestabilni spotrebu? Pokud mam velky prijem, nakoupim spotrebice A+++. Kdyz mam hojnost, tak mohu jeho cast dat ku prospechu vyssich cilu, ne jen na uspokojovani telesne fyziologickych potreb. Muze se ze me stat mecenas, nemusim topit dolary v petruskach nebo mohu zvolnit a misto vydelavani si uzivat volna a deti a vzdelavani.

Jaroslav Studnička
15. červen 2020, 11:10

No, jsem zvědavý jaký cíl EU k roku 2030 schválí a jaké budou plynout sankce za případné nesplnění.

Milan Vaněček
15. červen 2020, 11:13

To co zde Němci presentují, po schválení zřejmě rozumné verse podporované průmyslem (a ne extrémními požadavky německých zelených, ti dělají akorád potřebný tlak) bude představovat noty,

podle kterých pak se bude vyvíjet cena elektřiny v našem regionu na Lipské burze.

Takže Dukovany II budou ztrátové od prvého rozhodnutí o realizaci: ztrátová investice, ztrátový provoz od zahájení výroby, až do jejího předčasného uzavření. Nemohou konkurovat obrovské nadvýrobě z větru a slunce v Německu (a tedy i levným cenám po velkou většinu roku).

Stejně jako Škoda auto se budeme muset této situaci přizpůsobit.

Ukazuje se že v elektromobilitě Němci nestíhají Teslu hlavně kvůli softwaru. Softwarová řešení budou též rozhodující pro budoucí energetiku. A v software v ČR máme obrovský potenciál, to je budoucnost,

ne návrat k zastaralé, na západě opouštěné tradiční energetice.

Pánové, neuvažujte ve stylu: po nás ať přijde třeba potopa....

Milan Mach
15. červen 2020, 12:40

BTW kolik jste toho pane Vaněčku nakoupil na Lipské burze a najezdil s Teslou, BWM, MB a VW? Zase jste to pouze někde vyčetl?

Milan Vaněček
15. červen 2020, 13:45

Já dám spíš na to co vypozoruji sám. Vnučka má ve třidě (státní škola) 2 spolužáky, co jezdí Teslou do školy. O lipské burze to mám z oficielních věstníků a od ČEZu. Pro ně je to základní zdroj. Příští auto dcery na cesty do práce bude elektromobil.

Pane Mach, stačí pozorovat svět okolo sebe.

Milan Mach
15. červen 2020, 15:48

Aha i ten Váš výzkum FVE máte vypozorvaný :-( to by potom vysvětlovalo Vaše postostoje.

Nejekologičtější prostedek jsou nožičky, MHD nebo kolo :-) vypozorováno ze světa kolem sebe.

Milan Vaněček
15. červen 2020, 16:54

Pane Mach, asi nikdo v ČR nemá tolik vědeckých publikací a hlavně citací z oboru fotovoltaiky jako já. Je to i důsledek účasti v cca 8 EU projektech a výchovy řady doktorandů.

Experimentální fyzik je především pozorovatelem přírodních jevů a z nich pak dedukuje obecné zákonitosti. Jenom na to pozorování už potřebujete sofistikované techniky....

Bizon
15. červen 2020, 16:57

Pozor na to. Zemědělství je docela náročné na fosilní paliva, takže transport lidskou silou není až tak ekologický. Osobně jsu taky cyklista i turista, ale MHD může ve výsledku produkovat méně exhalací. Je to taková blbůstka a spíše zajímavost, ale dobrá připomínka že zdravý selský rozum může někdy klamat. Extrémní příklad je hovězí maso, na jedno kilo prý připadá exhalace 40 kilo CO2.

Jan Veselý
15. červen 2020, 17:10

As Bizon) K tomu hovězímu, je to AŽ 40 kgCO2/kg, pokud býčka vykrmujete sójou a kukuřicí z přehnojeného pole. Pokud se vykrmil na pastvině, může to být i záporné. Jako všude, záleží na detailech.

Bizon
15. červen 2020, 17:38

Psal jsem to jen jako zajímavost, v jedné americké tabulce jsem ale našel i 60kg CO2/kg, ale to je jedno. CO2 může být neutrální, ale pokud vím tak krávy produkují hodně methanu.

Mám kamaráda který se kvůli tomuto důvodu chtěl stát vegetariánem, ale zjistil že na to má moc rád maso:D

Milan Mach
16. červen 2020, 08:15

Pane Vaměčku u nás se říká, Ševče drž se svého kopyta a Když technik neumí tak účí.

Experimentální = pokusný, tak se toho držte. Napřed si vyzkoušejte jak funguje FVE ve skutečném odběru, nakupte si klidně na Lipské burze tomu odpovídající produkty, vyhodnoťtě a pak napište článek.

Jinak se omlouvám za pány Bizona a Veselého, přirovnávat Vaši dceru k hovězímu dobytku je fakt nevkusné.

Milan Vaněček
16. červen 2020, 09:31

Pane Mach, pozor na sluníčko, to je síla, ať zase nedostanete úžeh. ????????????

MIlan Mach
16. červen 2020, 10:00

Děkuji za radu pane Vaněčku, naposledy jsem měl úžeh v sobotu. Zmokl jsme na kole, to Vám byl tedy úžeh, ale až po svářáku na zahřátí :-) jen to slunce už nevyšlo, takže byl asi vařen chudinka na elektřině z uhlí :-(

Milan Mach
16. červen 2020, 10:23

Takže pane odborníku Vaněčku, proč pak nám dnes produkt F PXE CZ BL CAL-21 leze nahoru? Obecně proč dnes leze elekktřina nahoru.

Richard Vacek
16. červen 2020, 05:08

A nestačilo by přesunout další část průmyslu do Číny?

Jiří
16. červen 2020, 08:50

Pane Vacku, děkuji za Váš komentář.

Přesně jste trefil do černého, jak toho ti Němci dosáhnou. Zasklíváním oken, ani elektromobilitou to nebude. Bude to výrobou mimo Německo a mimo EÚ. Bohužel, my, s naším průmyslem, to budeme odnášet jako první.

St
17. červen 2020, 17:32

Pane Vacek to snad nemyslíte vážně. Co získáme tím, že přesuneme průmysl do Číny? Myslíte, že oni budou pro nás pracovat zdarma?

Milanius
16. červen 2020, 13:15

Existuje ještě jedna cesta jak toho dosáhnout a to velice rychle...

LUSKNOUT PRSTEM.... kdo viděl pochopí

místní zelení co onanují u každé větrné elektrárny a solárního panelu by si tuto cestu měli také uvědomit a vydat se jí vstříc.

St
17. červen 2020, 18:06

Tak nějak. Ještě k tomu je třeba dodat modlitbu.

Svatá Gréto oroduj za nás. Pomáhej nám snižovat CO2 a díky Tvé nesmírné oběti ochraňuj nás a pomáhej eliminovat naši uhlíkovou stoupu. K tomu nám pomáhej větrník, solár a biomasa.

Komentáře pouze pro přihlášené uživatele

Komentáře v diskuzi mohou pouze přihlášení uživatelé. Pokud ještě účet nemáte, je možné si jej vytvořit na stránce registrace. Pokud již účet máte, přihlaste se do něj níže.

V uživatelské sekci pak můžete najít poslední vaše komentáře.

Přihlásit se