Se současnými opatřeními nedosáhne Německo svého klimatického cíle pro rok 2030. Uvádí vládou zadané studie
Současná opatření zavedená Německem v oblasti klimatu jsou nedostatečná k dosažení cílů snížení emisí skleníkových plynů do roku 2030. Uvádí to dvě nezávislé studie zadané ministerstvem životního prostředí a ministerstvem hospodářství a energetiky. Očekávané zpřísnění klimatických cílů EU pro rok 2030 navíc tlak na Německo dále zvyšuje.
Opatření německého klimatického balíčku, jehož podoba byla odsouhlasena loni v září, jsou nedostatečná k dosažení cílů země v oblasti klimatu do roku 2030.
I přes politicky urychlené uzavírání uhelných elektráren, zavedení systému obchodování s emisemi v oblasti dopravy a budov a řadě dalších opatření nebude dosaženo cíle pro rok 2030, snížit emise skleníkových plynů (GHG) o 55 % oproti hodnotám roku 1990, a vypustit tak maximálně 543 mil. tun ekvivalentu CO2 (CO2e) do ovzduší. V roce 2018 přitom Německo vypustilo 858 mil. t CO2e.
Dle studie zadané ministerstvem životního prostředí (BMU) bude dosaženo pravděpodobně pouze 51% snížení emisí, a stanovený cíl tak bude překročen o zhruba 70 milionů tun. Jako důvod studie uvádí zejména nedostatečné snížení GHG v odvětví dopravy a vytápění. Studie očekává, že snížení emisí v sektoru energetiky a průmyslu bude do značné míry v souladu s vládními plány.
„Na základě stávajícího akčního programu v oblasti klimatu nebude dosaženo cílů v oblasti klimatu pro roky 2020 a 2030,“ uvádí analýza provedená pod záštitou Institutu pro aplikovanou ekologii (Öko-Institut).
Druhá studie zadaná paralelně ministerstvem hospodářství a energetiky (BMWi) vypracovaná poradenskou firmou Prognos přinesla mírně optimističtější, ale v konečném důsledku podobné výsledky, přičemž rozdíly vyplývají zejména z odlišných předpokladů, například předpokladu o počtu elektromobilů na německých silnicích v roce 2030.
Problematickými jsou zejména sektory dopravy a vytápění
I studie zadaná BMWi identifikuje jako problematické sektory dopravy a vytápění. Podle studie BMU budou emise GHG z vytápění v roce 2030 o 17 mil. tun CO2e vyšší, než se plánovalo, a emise GHG z dopravy dokonce o 33 milionů tun CO2e , přičemž produkce GHG z osobních a nákladních automobilů, letadel a dalších vozidel klesne o méně než polovinu, než by bylo třeba.
Pomalé snižování emisí v sektoru budov a vytápění lze do značné míry přičíst skutečným překážkám, jako je nedostatek kvalifikovaných řemeslníků potřebných k výstavbě nových a energeticky úspornějších budov. Nedostatky v odvětví dopravy jsou naproti tomu často spojeny s více politickými důvody, vzhledem k tomu, že automobilový průmysl je jedním z největších zaměstnavatelů v zemi a je hluboce zakořeněn v regionálních ekonomických strukturách.
Ministryně životního prostředí zůstává i přes výsledky studií pozitivní
Environmentální nevládní organizace uvedly, že nedosažení emisních cílů nejsou překvapením vzhledem k nedostatečné činnosti vlády. „Šokující věc těchto dokumentů o selhání opatření v oblasti klimatu je, že byly zcela předvídatelné,“ řekl Tobias Austrup, odborník na klima skupiny Greenpeace.
Ministryně životního prostředí Svenja Schulzová a ministr dopravy Andreas Scheuer připustili, že je zapotřebí dalšího úsilí. Rozhodnutí EU zintenzivnit klimatické ambice do roku 2030 očekávané letos v létě a problém Německa v rozvoji obnovitelných zdrojů energie navíc dál zvyšuje tlak na německou vládu.
I přes negativní závěr analýzy Schulzová uvedla, že vládní přístup lze stále považovat za úspěch.
„Klimatický balíček nás posouvá o velký krok kupředu. Myslím, že je to povzbudivé. Přináší mnohem více, než v co mnozí věří. Ale upřímně to také znamená to, že jsou zapotřebí další opatření, pro zajištění chybějících procentních bodů,“ uvedla Schulzová.
Mohlo by vás zajímat:
Tim dalsim opatrenim,zcela necekanym,,prisel kovid 19,,Zpomaleni ekonomiky,mene vyfukovych plynu,omezeni letecke dopravy,omezeni vyroby,ci montovny,protoze cina nedodava.Z zoho propadu se muzeme zpamatovavat kdovi jak dlouho...ale elektrina nejen v nemecku nezlevni,max.se omezi spotreba tim i CO2.
No a co se stane když Německo dosáhne "jen" 51% a ne 55%? Nic, jen pár hysteriků bude šílet a křičet že měli budovat jádro ....
Proč budovat jádro? Stačí když přeshraniční přenosová bilance bude nulová a zbytek si Německo vyřeší na svém území.
Nebude nulová. Jakmile to bude možné a věřím že jednou bude jak padnou i energetické hranice a otevřou se trhy. Tak budu kupovat levnější a skutečně bezemisní energii v Německu a rozhodně nebudu sám.
Jak poznáte že kupovaná energie je z bezemisního zdroje. Vy nepotřebujete energii v noci?
Že by se plyn považoval za bezemisní zdroj? Navíc použití plynu do spalovacích turbín není zrovna účinné.
Přesně to samé platí i o jádru, zde navíc hrozí efekt Fukušima. ????
Vladimíre, Vladimíre, Vy si opravdu myslíte že v noci vítr nefouká a voda neteče???
Je docela sucho, kde je ta voda? A že by nějak výrazně foukalo jsem si taky nevšiml.
V zásobnících máme plyn na 3 měsíce a jeho cena je nejnižší v historii, Vladimíre
Víte kdo to je užitečný idiot?
Na a co se stane, když Německo sníží své emise na nulu? Taky nic, jen pár hysteriků bude šílet a křičet, že zchudli zbytečně.
Pánové, berte to jako hru. Hru s veřejností, která musí mít pocit, že je vše konáno pro její blaho (míněno snížit emise CO2). Ve skutečnosti jde jen o to, aby energie byla ještě dražší - neboť vše kolem nás nebude bez energie fungovat, tak proč by měla být levná???
Takže nejdříve musí být energie dražší (respektive hodně drahá). No a pak bude třeba zajistit, kde ji vyrobit - kupodivu, co nejlevněji. Takže se vrátíme k tomu, co už funguje - bezemisně (abychom neztratili glanc). No a to je přece jádro, které v Německu máme! Tak ho na chvíli prodloužíme, abychom mezitím dohnali ty obnovitelné zdroje, které nám zatím tak trochu stagnují...
Prostě je to HRA - o nás bez nás a o naše peněženky!
Jádro je dobré na výrobu elektřiny. Tam Němci problém nemají, naopak se oproti plánu předbíhají. V dopravě ani ve vytápění budov nepomůže.
Víte co ty studie říkají? Říkají, že pokud se nic nezmění, cíle nedosáhnou. Proto je třeba něco změnit.Mají na to příštích pár let.
Každopáně v té analýze vidím trochu problém, když na tom obrázku z ní končí data v roce 2016. Takže tam třeba chybí efekt toho, že ETS konečně začal plnit svůj účel.
Ono je problém ,že Němci jaksi zapomněli že el. energie je minoritou jejich spotřeby a že všechny jejich plány v oblasti OZE se odehrávají jen v oblasti výroby el. energie jenže na to, aby se plány plnily musí růst spotřeba jenže to moc nejde ,když díky OZE a zavírání jaderných zdrojů mají nejdražší téměř el. energii na světě. Takže světe div se nikdo se do spotřeby el. energie příliš nehrne navíc nikdo neví co ty ekošílence napadne a nikdo neví do čeho vlastně investovat, postavíte tepelné čerpadlo , dají vám daň na elektřinu protože je vzácná - zateplíte a budete topit plynem - dostanete daň na plyn že produkujte CO2. Takže raději nikdo nic nedělá, proč taky když investice se zaplatí až za 10 let a v nepředvídatelném prostření patrně nikdy. Energetika je také paralyzovaná a částečně i sektor CO2, protože vláda udělá zákon, že chce větrnou energetiku a podporuje jí, pak zase zákon,že VTE se nesmějí stavět jinde než prakticky opuštěných oblastech, jenže Německo má 2,5x více obyvatel /km2 než my. Pak jsou aukce kde je požadována nízká cena jenže tu lze dosáhnout jen na dobrých lokalitách a tam se nesmí stavět nebo už jsou obsazené. Do toho přijdou zelení šílenci že se má dělat více - hlavně zavřít jaderné el..... Tento stav je přesným odrazem toho jak vypadá plánovaná ekonomika (u nás před rokem 1989) - plánovaný chaos výsledem je neefektivita.
Komentáře v diskuzi mohou pouze přihlášení uživatelé. Pokud ještě účet nemáte, je možné si jej vytvořit na stránce registrace. Pokud již účet máte, přihlaste se do něj níže.
V uživatelské sekci pak můžete najít poslední vaše komentáře.
Přihlásit se