Domů
Jaderné elektrárny
ČEZ: Malé modulární reaktory by mohly být v Temelíně, Tušimicích či Dukovanech
Rolls-Royce SMR, malý modulární reaktor (Zdroj: Rolls-Royce SMR)
Zdroj: Rolls-Royce SMR

ČEZ: Malé modulární reaktory by mohly být v Temelíně, Tušimicích či Dukovanech

Malé modulární reaktory by podle ČEZ mohly být v Temelíně, Tušimicích, Prunéřově, Ledvicích, Poříčí, Dětmarovicích a Dukovanech. Jde o místa, kde jsou nyní uhelné či jiné elektrárny. První takový reaktor bude stát v roce 2032 v Temelíně, řekla dnes novinářům ředitelka útvaru ČEZ pro rozvoj malých modulárních reaktorů Silvana Jirotková. Kolik bude stavba reaktoru stát, nikdo ze zástupců ČEZ neuvedl.

V roce 2050 bude podle Jirotkové chybět v ČR významná část zdrojů, kvůli rostoucí spotřebě elektřiny. Malé modulární reaktory by vedle Temelína mohly být v místech, kde nyní ČEZ provozuje uhelné elektrárny. „Ty bychom chtěli transformovat s ohledem na životní prostředí a na bezemisní politiku na malé modulární reaktory. Dává smysl nahradit ten zdroj, který dosluhuje, novými zdroji, i s ohledem na to, jak jsme se zavázali k odklonu od uhlí. Lokality, které jsou na severu Čech, na severu Moravy, kde je významná průmyslová výroba, tak dávají smysl. I proto, že je tam centrální zásobování teplem, a i to by modulární reaktory byly schopné obhospodařit,“ řekla ČTK Jirotková.

První takový reaktor by mohl začít fungovat v Temelíně, a to v roce 2032. Podle Jirotkové je to „velmi ambiciózní cíl.“

Za velmi vhodné lokality označila Dětmarovice a Tušimice. ČEZ také zvažuje, že malý modulární reaktor by mohl být v Mělníku. ČEZ chce letos a příští rok dospět k výběru technologie pro první modulární jaderný reaktor v zemi. Spolupracuje se sedmi firmami, které technologie vyvíjí. Podle ČEZ i vlády se tuzemská energetika při postupujícím odklonu od uhlí bez jádra neobejde.

První malý modulární reaktor vznikne u Temelína, jde o pilotní projekt v ČR. „Tyto technologie budou přelomové. Hodí se jako doplnění velkých tlakovodních reaktorů, obzvlášť do lokalit, kde byly uhelné elektrárny, které budou končit, (do lokalit), kde jsou plynové elektrárny,“ řekl již dříve generální ředitel ČEZ Daniel Beneš. Malé modulární reaktory jsou podle něj skoro tak velké jako jaderné bloky v Dukovanech. Staví se ale snáz a rychleji než velké jaderné reaktory.

Nikdo se zatím nevyjádřil k odhadovaným nákladům. Společnost Carbon Free Power Project, která technicky připravuje výstavbu světově pilotního projektu s využitím modulárních reaktorů značky NuScale, oznámila v lednu výrazné zvýšení nákladů na výstavbu. Cena projektu se šesti reaktory NuScale (celkový výkon 462 MW) se dostala na 9,3 miliardy dolarů (asi 205 miliard korun), uvedl server Temelín.cz.

Mezinárodní agentura pro jadernou energii definuje malý modulární reaktor jako jadernou elektrárnu s elektrickým výkonem do 300 megawattů elektrických.

Mohlo by vás zajímat:

Komentáře(17)
josef zak
15. únor 2023, 13:27

mne by zase davalo smysl kdyby takove reaktory byly tam, kde se spotrebovava nejvice elektriny ... takze v praze, brne apod. Doprejme regionum zasazenym tezbou uhli a palenim uhli trochu klidu - necht karu vyrobi elektriny zase chvili tahne nekdo jinej.

Emil
15. únor 2023, 13:57

Ale oni tam nechtějí dopřát klid, chtějí dopřát dobře placenou práci.

Milan Vaněček
15. únor 2023, 15:56

Ano, energetici chtějí dobře placenou práci, a mají ji a budou mít.

Spotřebitelé chtějí levnější elektřinu a nemají ji.

V tom je ten principiální rozdíl.

Emil
15. únor 2023, 16:30

Stavba malých modulárních reaktorů cenu elektřiny nijak nezvyšuje, takže komentář opět mimo.

Milan Vaněček
15. únor 2023, 17:11

Plánovaná cena (viz server Temelín) je více než dvojnásobná vůči plánované ceně za Dukovany 2, když to přepočteme na stejný výkon.

Než se rozběhne velkoseriová výroba malých reaktorů, tak to bude mnohem dražší....

takže Emil opět mimo.

Emil
15. únor 2023, 17:37

NuScale je jen jeden ze sedmi potenciálních dodavatelů, "velkosériová" výroba naopak cenu oproti ceně prototypu snižuje, plánovaná cena elektřiny není více než dvojnásobná vůči plánované ceně za Dukovany 2 a je hluboko pod současnými cenami elektřiny i cenové hladině, jakou předpokládají analytici do budoucna. Navíc nejde o závěrnou elektrárnu, cenu na trhu nestanovuje a tím ji ani nezvyšuje, takže Vaněček opět mimo.

Karásek
17. únor 2023, 13:18

Emile, co ten NuScale v Utahu? Ten se snad neprodražuje?

Emil
17. únor 2023, 13:30

Ale o tom tady už dobrou čtvrthodinu hovoříme, Mlho!

Pravoslav Motyčka
15. únor 2023, 22:54

Máte pravdu pane Vaněček , obecně elektrotechnika je velmi dobře placená a školy kde se to učí mají nouzi o zájemce o studium , ono to studium je totiž obtížnější. A ceny energií jsou vysoké ne kvůli tomu , že elektrotechnici mají dobré platy, ale kvůli tupým politikům , kteří vytvořili současné energetické koncepce a nesmyslné bezpečnostní předpisy pro jaderné elektrárny. Kdyby toto nebylo, tak by elektřina dnes byla asi 1,5kč /kWh. Drtivá většina energie by se vyráběla v jádře a většina velkých měst by se vytápěla odpadním teplem z elektráren. Zbytek budov by vytápěly tepelná čerpadla , protože při levné elektřině by spotřebitelé dávno odešli od plynu a tuhých paliv. Místo toho se tady od roku 2004 nepostavilo prakticky nic. A dnes si lidi zvolili liberální globalisty , kteří přesně reprezentují ten proud , který nás dostal tam kde jsme a národní konzervativci už nejsou ani v parlamentu tak k tomu lze jen dodat , že každý národ má takovou vládu jakou si zaslouží a pokud lidé chtějí dělat do 68 let a pak brát místo důchodu almužnu , tak prosím.

Mirek
15. únor 2023, 16:01

Má to jen jednu drobnou chybičku: SMR jsou na Západě jen na papíru. Ale slibem nazarmoutíš.

SMR u nás by měly být využity primárně k výrobě tepla, tudíž by měly být logicky v místech, kde se teplo vyrábí a odkud je rozváděno do více směrů.

Jiří Kelnar
15. únor 2023, 16:18

Tím pádem instalace v místech současných elektráren má smysl, ne? Některé nevyrábí i teplo, ale minimálně vedení tam je připraveno a zjevně to bude míň peněz (a míň NIMBY), než stavba na zelené louce. Sice ano, zatím SMR nestojí, ale i místní experti celkem potvrzují, že vývoj jde dopředu dost rychle. Teď se tlak ještě zesílil.

Mirek
15. únor 2023, 16:29

To máte pravdu, ale se SMR se u nás počítá hlavně pro výrobu tepla. Elektřinu lze přenášet na větší vzdálenost, teplo ne (zbytečné ztráty). Samozřejmě, že SMR by měly smysl i v Praze, v Brně apod., ale to by bylo zřejmě neprůchodné.

Mirek
15. únor 2023, 16:31

Samozřejmě, kogenerační jednotky jsou optimální.

Ivan Novák
15. únor 2023, 16:54

Božínku, taková technická ostuda. Co tzv. "vylučující kritéria"? Krušnohorský zlom, záplavové území Vltavské kaskády, CHLÚ. Do Poříčí pro chlazení suchá věž a výkon vyvést jen do distribuce? Co je myšleno vážně a co jako legrace?

Milan Bačík
15. únor 2023, 18:25

Takové prkotiny jako fyzika a ekonomika dnes už téměř nikoho nezajímají. Alespoň ne v EU.

feliz navidad
16. únor 2023, 23:36

Víc než 200 miliard Kč za 462MW? Jedná se sice o pilotní projekt, ale i tak je to mazec...

Karásek
17. únor 2023, 13:24

To by byl zase ekonomický propadák(viz NuScale) nemluvě o bezpečnostních rizicích a ekologických problémech. Pokud by měl být takový blok trochu levnější, než jiné jaderné bloky, tak by to musel být blok VVER 440 V - 230. Co na tom, že je nebezpečný, ale aspoň se ušetří. I takhle to jde provozovat. https://youtu.be/XRpUBWqBSHM

Komentáře pouze pro přihlášené uživatele

Komentáře v diskuzi mohou pouze přihlášení uživatelé. Pokud ještě účet nemáte, je možné si jej vytvořit na stránce registrace. Pokud již účet máte, přihlaste se do něj níže.

V uživatelské sekci pak můžete najít poslední vaše komentáře.

Přihlásit se