Domů
Jaderné elektrárny
Drábová: Životnost starších reaktorů je možné prodloužit, pokud projdou kontrolami
Jaderná elektrárna Dukovany, nuclear
Zdroj: Pexels

Drábová: Životnost starších reaktorů je možné prodloužit, pokud projdou kontrolami

Provoz starších jaderných reaktorů v Dukovanech je možné prodloužit minimálně do roku 2045, pokud nebude při desetiletých periodických hodnoceních zjištěn žádný bezpečnostní problém. Dosud mají bloky povolení k provozu do roku 2035. V pořadu České televize Otázky Václava Moravce to uvedla šéfka Státního úřadu pro jadernou bezpečnost (SÚJB) Dana Drábová. Prodloužení životnosti dukovanských bloků by tak podle ní mohlo pokrýt případné zpoždění při výstavbě nových bloků, zároveň však bude nutné posílit i další zdroje.

Klíčové pro případné prodloužení provozu jaderných bloků v Dukovanech bude podle Drábové tzv. periodické hodnocení jejich bezpečnosti. To se koná každých deset let a podle šéfky SÚJB jde o velmi důkladné kontroly nejen technologické části reaktorů ale i kvalifikovaného personálu a dalších záležitostí důležitých pro provoz bloků.

Jaderná elektrárna v Dukovanech byla zprovozněna mezi lety 1985 až 1987. V současnosti mají povolení k provozu do roku 2035. Pokud budou jednotlivé reaktory vyhodnoceny při periodických prohlídkách jako vyhovující, lze podle Drábové jejich životnost dále prodloužit. Nevyloučila přitom i delší časový interval než dalších deset let.

Drábová v této souvislosti upozornila, že jaderná energetika zatím nemá moc zkušenosti s provozem jaderných bloků nad 50 let. Připomněla, že například v USA pracují v případě tamních elektráren i s životností na 80 let. Otázkou ale podle Drábové zůstává ekonomická udržitelnost provozu starších reaktorů.

Jaderná elektrárna Dukovany Ilustrační foto

Možnost prodloužení provozu jaderných bloků v Česku až na 70 let už začala prověřovat také společnost ČEZ, tedy za horizont roku 2050.

Případné prodloužení provozu starších reaktorů by tak mohlo pokrýt zpoždění, které může nabrat výstavba dvou nových reaktorů v Dukovanech. Ty by měla postavit korejská společnost KHNP, Krajský soud v Brně však nedávno předběžným opatřením zablokoval podpis finální dohody s Korejci. Učinil tak kvůli projednání žaloby francouzské EDF, která protestuje proti průběhu českého jaderného tendru. První z nových reaktorů měl být zprovozněn v roce 2036, podle společnosti Elektrárna Dukovany II, která má projekt na starosti, však zdržení finální dohody odsune všechny další části projektu.

Česko má v současnosti šest jaderných bloků ve dvou elektrárnách. Dva bloky, každý o výkonu přibližně 1000 megawattů (MW), jsou v jihočeském Temelíně. Čtyři menší bloky s výkony 510 MW stojí v Dukovanech na Třebíčsku.

Mohlo by vás zajímat:

Komentáře(25)
Petr Vojvo
25. květen 2025, 18:58

U nás funkční reaktory budou fungovat + 100 let.

A pristavi se další.

Taková bude realita.

Jiří Svoboda
25. květen 2025, 21:20

Nebudou , reaktorová nádoba má v praxi omezenou životnost , počítejte 70 let. takže dejme tom u Dukovany do roku 2050 dál to nebude možné. Nebo tedy bude ,ale za cenu nižší bezpečnosti a rizika havárie.

Jiří Ing.Linda
28. květen 2025, 00:30

Od paní Drábové vskutku nepřekvapivé. ,uši nějak pomoci vládě po prusvihums jaderným tendrem. A m.j., ona ještě není v penzi ?

Pavel
30. květen 2025, 19:47

Když děláš propagandu pro bureše tak bys neměl chlastat.

Ivan Novák
25. květen 2025, 19:59

Řeč pěkná, žádný spor. Ale co tam právě dnes večer na jednom bloku vyvádějí? Když je každý měsíc porucha, třeba krátká a nejaderná, optimismus klesá.

Ivan Novák
25. květen 2025, 19:59

Řeč pěkná, žádný spor. Ale co tam právě dnes večer na jednom bloku vyvádějí? Když je každý měsíc porucha, třeba krátká a nejaderná, optimismus klesá.

Petr prochaska
25. květen 2025, 22:21

ČR často exportuje elektřinu na Slovensko a dál na Balkán. Až se tam postaví dost solárů, tak nebude kam exportovat, naopak k nám bude chtít exportovat Německo přebytky.

Jestli poběží současně stávající JE a ještě přibudou nové, tak ekonomika nových bude opravdu špatná, elektřinu nebude mít kdo spotřebovávat.

Emil
25. květen 2025, 22:43

Základní zatížení, které stejně soláry nepokrývají, je v ČR výrazně vyšší než kolik zvládnou pokrýt jaderné elektrárny. A ceny baseloadu tomu odpovídají. Takže ne, nic té "opravdu špatné ekonomice" nenasvědčuje.

Petr Vojvo
26. květen 2025, 04:04

Spolehlivost JE je základ.

Proč nastavíme přečerpávací elektrárny ostošest na redukci prebytků občasných zdrojů?

Neříkejte, že za to mohou jen zelení pošuci.

Jan Veselý
26. květen 2025, 08:44

No, proč nestavíte přečerpávačky? Vy a partička, za kterou mluvíte.

Já vím proč to nedělají reální investoři - stavba je opruz, trvá to moc dlouho a ekonomicky to nedává smysl. Hlavně ne v situaci, kdy alternativy ani jedním z těchto neduhů netrpí.

Roman Kosařík
26. květen 2025, 10:59

Třeba proto, že vypapírovat cokoliv většího než psí boudu je v ČR martyrium na desetiletí? Třeba proto, že do procesu budou házet vidle ministerstva, úřady, kraj, obce, spolky, ekofašisti? Dokážete si vůbec představit co by nastalo na jakékoliv vhodné lokalitě za řev? Nehledě na obrovský korupční potenciál, délka výběrové řízení atd. Dlouhé Stráně mají to štěstí, že se začaly budovat už za totality, kdy se musela držet huba i krok a ekologie byla pomalu sprosté slovo. Dneska už by se nepostavily, i když by nejspíše byly potřeba. To už radši nechť distributor přihodí ke každému trafu kontejner s baterkama - nebude to asi levnější, ale celkem nabeton vím jedno: že to bude pod rozlišovací schopnost jak úředního šimla, tak ostatních výše zmiňovaných brzdičů.

Jan Veselý
26. květen 2025, 12:01

Právě, že "kontejnery s baterkami" už jsou dnes výrazně levnější, investičně i provozně. A můžete si je postavit kdekoliv chcete/můžete a umí to více věcí.

Petr prochaska
26. květen 2025, 10:56

Základní zatížení je asi 5GW a bude klesat tím jak si lidi budou pořizovat soláry - dokonce to bude brzy povinné u novostaveb. 2 GW nám budou často cpát Němci, exportovat nebude kam. Nyní je výkon JE asi 4GW, s utilizací 80% je to 3.2 GW. Prostor pro nové JE nevidím.

Vladimír Šťastný
26. květen 2025, 11:19

A k čemu jim ty soláry budou v období listopad - únor a odkud myslíte, že bude možné v tom samém období potřebné množství dovézt?

Petr prochaska
26. květen 2025, 11:37

Stavět nové JE pro 4 měsíce v roce je ekonomický nesmysl, navíc je to méně než 4 měsíce, protože občas více zafouká v Německu.

Emil
26. květen 2025, 12:00

Naštěstí zdroje základního zatížení se nestaví na čtyři měsíce ale na 12 měsíců. Ekonomický nesmysl je naopak stavět zdroje které vyrábějí jen v omezeném čase kdy vyrábí i většina ostatních a ceny jsou nízké.

Petr prochaska
26. květen 2025, 13:59

to Emil: Vzhledem k tomu, že budou soláry povinné, tak je jedno, jestli se ekonomicky vyplatí nebo ne.

Emil
26. květen 2025, 14:07

Že budou možná soláry na nových rodinných domech povinné neznamená, že bude povinné posílat z nich elektřinu do sítě, a v celkové bilanci ČR je to celkem bezvýznamné.

Emil
26. květen 2025, 11:57

Základní zatížení není asi 5 GW a nebude klesat, Němci sami mají s pokrytím základního zatížení problémy, obecně pokrytí základního zatížení bude problém i v dalších státech. Že vy něco nevidíte nic neznamená.

Petr prochaska
26. květen 2025, 13:58

V noci je zatížení asi 5GW a bude klesat s tím, jak si lidi budou pořizovat soláry s baterkami. Kdo má soláry z baterkami, tak minimálně půl roku síť nepotřebuje ani v noci.

Emil
26. květen 2025, 14:16

Ne, není v noci "asi 5GW" a nebude klesat, v noci je spotřeba domácností už tak nízká, to zatížení není o domácnostech ale hlavně o průmyslu.

Jiří Ing.Linda
28. květen 2025, 00:32

Jsi úplně mimo. Když nesvítí,slunce a není vítr, kde vezmeš elektřinu ? A to je případ 5 měsíců v roce.

Vladimír Šťastný
26. květen 2025, 06:41

Pokud reaktorová nádoba nevykazuje žádné praskliny nebo jiné vady, lze jaderný zdroj provozovat klidně 100 let. Všechno mimo reaktoru lze průběžně obnovovat a inovovat.

A pokud budou záškodníci z EU a další, stavby nových JE blokovat a zdržovat, tak to tak taky dopadne.

Matoo
26. květen 2025, 11:03

Materiál nádoby je vystaven toku neutronů a ty způsobují křehnutí materiálu. Už umíme nádobu znovu vyžíhat, Škoda JS to prováděla myslím ve Finsku, je tam otázka jestli se to vyplatí, v dnešní době skoro určitě ano, druhá otázka je jestli bude reálné vyžíhat všechny postižené části. Možná nedostupné potrubí ne.

Vladimír Šťastný
26. květen 2025, 11:16

Ano, to je otázka. Ale všeobecně probíhá předpokládaná degradace reaktorových nádob podstatně pomaleji, než se při jejich stavbách předpokládalo. Dává to naději, že jaderné bloky půjdou provozovat déle.

Komentáře pouze pro přihlášené uživatele

Komentáře v diskuzi mohou pouze přihlášení uživatelé. Pokud ještě účet nemáte, je možné si jej vytvořit na stránce registrace. Pokud již účet máte, přihlaste se do něj níže.

V uživatelské sekci pak můžete najít poslední vaše komentáře.

Přihlásit se