Domů
Jaderné elektrárny
Dukovany díky lepšímu chlazení vody vyrobí o 15 GWh více elektřiny
Odstavení jaderných elektráren Německo

Dukovany díky lepšímu chlazení vody vyrobí o 15 GWh více elektřiny

V Jaderné elektrárně Dukovany letos energetici dokončí technické úpravy, které umožní optimalizaci provozu chladicích věží. Díky lepšímu chlazení sekundárního nejaderného okruhu stoupnou podle předběžných výpočtů dodávky elektřiny do sítě o 15.500 megawatthodin (MWh) ročně, což podle firmy ČEZ odpovídá roční spotřebě více než 5000 domácností. ČTK to dnes sdělil mluvčí elektrárny Jiří Bezděk. Roční výroba elektrárny se tak zvýší přibližně o desetinu procenta.

Energetici propojili okruhy chladicí vody mezi původními chladicími věžemi a novými nižšími věžemi s ventilátory. Průměrnou teplotu cirkulační chladicí vody tak snížili v průměru o 0,35 stupně Celsia. Částečně modernizovat kvůli tomu bylo potřeba některé potrubní systémy a armatury, což představovalo náklady v nízkých desítkách milionů korun, řekl mluvčí bez podrobností.

Chlazení čtyř dukovanských bloků původně zajišťovalo osm věží vysokých 125 metrů s přirozeným prouděním vzduchu. Přibližně před šesti lety byly v jejich sousedství zprovozněné dvě podstatně nižší budovy s ventilátory, které dokážou lépe odolávat zemětřesení a extrémům počasí. Podle dřívějších údajů elektrárny to bylo jedno z bezpečnostních opatření uskutečněných po havárii japonské elektrárny Fukušima.

Firma ČEZ spravuje i Jadernou elektrárnu Temelín. „Od spuštění prvního dukovanského bloku se nám podařilo výkon našich jaderných elektráren bezpečně zvýšit téměř o 500 megawatt,“ uvedl Bohdan Zronek, člen představenstva a ředitel divize jaderná energetika. Získaný výkon v jaderných elektrárnách přirovnal ke stavbě menšího jaderného bloku nebo velké uhelné elektrárny.

Obě jaderné elektrárny má ČEZ v plánu provozovat alespoň 60 let. Přizpůsobuje tomu plán investic. V Dukovanech se podle údajů firmy roční průměrné investice pohybují okolo dvou miliard korun.

Elektrárny Dukovany a Temelín dlouhodobě pokrývají přes 40 procent spotřeby elektřiny v ČR, vloni dodaly v součtu 30,73 terawatthodiny (TWh) elektřiny. Temelín vyrobil 15,86 TWh a Dukovany 14,87 TWh. Letošní výroba dukovanské elektrárny převýšila 6,8 TWh. Od 3. června je podle plánu odstavený čtvrtý blok Dukovan, zbývající tři bloky jsou v provozu.

Dukovanské bloky byly uváděné do provozu v letech 1985 až 1987. Po dokončení měla podle webu firmy ČEZ dukovanská elektrárna instalovaný výkon 1760 megawattů (MW), od té doby stoupl na 2040 MW. V březnu zahájil ČEZ tendr na stavbu nového bloku Dukovan.

vst dr

Mohlo by vás zajímat:

Komentáře(21)
Karel Navratil
21. červen 2022, 12:34

Kdyby vyrobily 100x víc, tak nám to je furt prd platný, elektřinu to domácnostem stejně nezlevni....

Emil
21. červen 2022, 12:45

Čím víc vyrobí, tím víc ČEZ a potažmo stát jako jeho hlavní akcionář vydělá, a ten výdělek (dividendu) může klidně na zlevnění elektřiny domácnostem použít.

Milan Vaněček
21. červen 2022, 20:26

Geniální Emilovské řešení: ČEZ vydělá mnohem více (stovky procent nad výrobními náklady, na občanech a průmyslu České republiky) a pak jim (malou část) velkorysou pomocí vrátí. NE, DĚKUJEME, TO NE.

Což to takhle udělat jako ve Francii (je členem EU a ukazuje, že to jde, asi že to bylo před volbami...).

"Dobrovolně přinutit/přesvědčit" ČEZ, že bude pro něj výhodné prodávat určité (ale dominantní) množství elektřiny z JE pro vlastní spotřebitele v ČR za 40 EU/MWh. Vždyť přece výroba našich JE v ČEZu je většinově kontrolována státem, podobně jako u EDF.

A i při této ceně bude ČEZ hodně vydělávat.

To je řešení "Vaněček" na rozdíl od řešení "Emil..."

nikdo
12. červenec 2022, 23:59

Pokud máte na mysli konečné prodejce tak ČEZ má pouze cca 35% podíl na trhu takže by jste porušil hospodářskou soutěž ale přitom zlevnil elektřinu pouze větší třetině obyvatel.

Nechápu proč by se to mělo týkat jen jaderných elektráren FVE, větrné a vodní elektrárny přece také vyrábějí velmi levně.

hellokitty
23. červen 2022, 15:57

...ale nepouzije...

mam taky napad, ked teraz elektrarne ponukaju taky ten podfuk menom grancia zelenej elektriny za nejaky mesacny poplatok navyse, vedeli by mi to iste urobit pre garanciu elektriny vyrobenej iba z jadra? zeby som si za maly poplatok uzival po cely rok tu levnu jadrovu energiu, ta draha uhelna a plynova ma nezaujima

PetrD
21. červen 2022, 12:47

Tak jistě :D vyvážela by se kamióny že? :D

PetrD
21. červen 2022, 13:18

Hm, o energetice nebrání používat cizí nick

Maly Jarda
21. červen 2022, 12:41

Malá připomínka: Američany placený Greenpeace se celých posledních 30 let snažil zničit jadernou energetiku v naší zemi a uzavřít obě jaderné elektrárny.

Když se jim to nepovedlo , tak nyní alespoň lobbují proti stavně nových jaderných bloků .. a jsou to oni kdo dlouhodobou propagandou v mediích a školském systému zařídil že se nikdo neodvažuje mluvit o svavbě nových jaderných elektráren mimo areály Temelína a Dukovan.

Ladislav Novák
22. červen 2022, 14:25

Jo. Kampaň proti JE začali krátce po 17. listpadu 1989. Agitátoři v ulicích s plakáty...

sabi
21. červen 2022, 13:23

Zvýšení výkonu o 280 MW - to je slušné navýšení...

Lubos Vozar
21. červen 2022, 14:11

Rok ma 8760 hodin to znamena 15,500/8760= cca 1.78 MW

Nech su to 2 MW ak vezmeme v uvahu odstavky na vymenu paliva.

Nie je to bezvyznamne, ale urcite to nie je 280 MW

Emil
21. červen 2022, 14:16

"Po dokončení měla podle webu firmy ČEZ dukovanská elektrárna instalovaný výkon 1760 megawattů (MW), od té doby stoupl na 2040 MW."

2040 - 1760 = 280 MW

Milan Vaněček
21. červen 2022, 20:33

Ano, "od té doby stoupl VÝKON O 280 MW", to jest za více než 35 let takto stoupl, což odpovídá průměrnému ročnímu zvýšení následkem nevyhnutelných inovací 8 MW za rok.

Takže skutečně ty necelé 2 MW zvýšení v letošním roce zatím nebyly moc významné. Ale necháme se překvapit co přinese zbytek roku 2022.

Emil
21. červen 2022, 20:52

Tak pořád lepší průměrný nárůst výkonu "pouze" o cca 0,5 % ročně, než průměrná degradace 1 % ročně, jako u některých jiných tolik vychvalovaných technologií...

Milan Bačík
21. červen 2022, 21:45

trochu problém bude nerovnoměrné rozložení v roce. To chlazení asi v zimě moc nepomúže a to je zrovna ta elekřina nejvíc potřeba.

Rejpal
21. červen 2022, 22:02

Co se týče toho navýšení v Dukovanech o 280MW , pak to vyrobí na prach přesně co FV panely instalované tady s podporou 1 bilion korun - to jen že tu různí hlupáci podrovnávají JE a FVE. Navíc Dukovany ještě mohou vytápět celé Brno a města v okolí to že se tak neděje je jen důsledkem zelené ideologie prosazující plyn...

Milan Vaněček
21. červen 2022, 22:04

Performance ratio se u fotovoltaiky za posledních 20 let zvětšilo z méně než 0,7 na více než 0,9. Přírůstek tak cca 30%. Ale Vy nevíte co je to "performance ratio", tak jen tak tlacháte o nějaké "degradaci" (čeho? těch součástí JE v Dukovanech které už musely bých nahrazeny novými či opraveny?)

Emil
21. červen 2022, 22:26

Já jsem nepsal o performance ratiu, Vaněčku, já totiž stovnávám změnu výkonu u existující elektrárny proti změně výkonu u existující elektrárny, a ne proti stále novým a novým elektrárnám, jak se o to demagogicky pokoušíte vy.

A i když se tu snažíte předstírat, že u existující elektrárny k žádné degradaci panelů nedochází, tak dochází, popsáno např. zde:

pv-tech. org/built-solar-assets-are-chronically-underperforming-and-modules-degrading-faster-than-expected-research-finds/

Samozřejmě bude jako obvykle následovat nekonečný řetězec zpochybňování uvedeného zdroje na základě ničeho jiného než Vaněčekových ničím nepodložených dojmů. To už tu bylo tolikrát...

Čestmír Berka
22. červen 2022, 16:07

Máte "zajímavé" výpočty. Tady nemůžete počítat žádný průměr. Koneckonců, po modernizaci v letech 2005 až 2012 byl výkon každého z reaktorů zvýšen na 500 MW - tedy ten výkon už je 10 let.

Důležitější, než "teoretický" výkon je skutečná výroba, koeficient ročního využití . No, a pro ekonomy zisk ;-)

sabi
21. červen 2022, 20:53

Diky za vypomoc. Netusil sem, ze bude problem v odecteni dvou cisel...

PetrD
21. červen 2022, 23:20

"trochu problém bude nerovnoměrné rozložení v roce. To chlazení asi v zimě moc nepomúže a to je zrovna ta elekřina nejvíc potřeba"

právě že v zimě pod bodem mrazu se vyrobí násobně více než udělá tahle ta úprava chlazení v Dukovanech. Temelín vyrobí o 40MW více, to jsou 2% navíc.

https://oenergetice.cz/elektrina/soucasne-mrazy-svedci-jadernym-elektrarnam-temelin-i-dukovany-dosahuji-vyssiho-vykonu

Komentáře pouze pro přihlášené uživatele

Komentáře v diskuzi mohou pouze přihlášení uživatelé. Pokud ještě účet nemáte, je možné si jej vytvořit na stránce registrace. Pokud již účet máte, přihlaste se do něj níže.

V uživatelské sekci pak můžete najít poslední vaše komentáře.

Přihlásit se