EU finančně podpoří vývoj paliva pro reaktory VVER-440, které provozuje i ČEZ
Evropská unie přispěje 10 milionů euro (cca 249 mil. Kč) z programu Euratom Research and Training Programme na „rychlý a bezpečný vývoj a nasazení evropského palivového řešení“ pro reaktory VVER. Palivo vyvine a dodá společnost Framatome.
Projekt SAVE (Safe and Alternative VVER European) pro palivo VVER-440 je veden francouzskou společností Framatome a zahrnuje 17 účastníků, včetně evropských provozovatelů reaktorů VVER. Patří mezi ně například společnosti ČEZ, finská Fortum, maďarská MVM Paks a Slovenské elektrárne. Cílem projektu je zvýšit energetickou bezpečnost a snížit riziko výpadku dodávek jaderného paliva pro reaktory ruského designu VVER-440.Pohled do reaktoru JE Temelín během odstávky pro výměnu paliva s charakteristickým namodralým Čerenkovým zářením. Zdroj: ČEZ
V současnosti je na území EU provozováno devatenáct reaktorů VVER, které byly vyvinuty během sovětské éry. Dodavatelem paliva pro reaktory VVER je dlouhodobě ruská společnost TVEL. Mezi tyto provozované evropské reaktory patří čtyři reaktory VVER-1000 v Bulharsku (Kozloduj) a České republice (Temelín) a patnáct reaktorů VVER-440 v České republice, Finsku, Maďarsku a na Slovensku.
Podpora autonomie EU a bezpečnosti dodávek
Lionel Gaiffe, výkonný viceprezident pro palivovou divizi ve společnosti Framatome, uvedl: „Framatome vítá toto financování ze strany EU, které uznává naše úsilí a podporuje urychlení našeho vývoje, který pomůže v diverzifikaci a bezpečnosti dodávek paliva pro reaktory VVER. Framatome je jediným dodavatelem paliva schopným garantovat 100% suverénní evropskou technologii s plně evropským designem a produktem, výrobními zařízeními a fungujícím dodavatelským řetězcem komponent paliva nacházejícími se v EU.“
„Výzkum a inovace jsou nezbytné pro strategickou autonomii EU. Jaderné palivo je toho příkladem. Program Euratom Research and Training Programme poskytuje zásadní podporu našemu průmyslu při hledání spolehlivého alternativního paliva pro reaktory v členských státech EU a na Ukrajině, které dosud k provozu potřebovaly palivo z Ruska, “ řekla Iliana Ivanovová, evropská komisařka pro inovace, výzkum, kulturu, vzdělávání a mládež.
3D model palivové kazety pro reaktory VVER-440 od společnosti Framatome.
Nový projekt SAVE navazuje na projekt Accelerated Program for Implementation of Secure VVER Fuel Supply (APIS), vedený společností Westinghouse, který byl zahájen v červenci 2023. Jeho cílem je vyvinout bezpečný palivový design pro reaktory VVER-440 a palivový design nové generace pro reaktory VVER-1000. Mnoho reaktorů VVER v EU a na Ukrajině přechází z ruského jaderného paliva na palivo americko-kanadské společnosti Westinghouse právě kvůli diverzifikaci dodávek.
Mohlo by vás zajímat:
Bude se vyvíjet palivo, které se v principu bude podobat palivu užívanému v EDU před dvaceti lety. To poslední tzv. Generace 3+ doufejme bude ještě dodáváno na předzásobení z RF f. TVEL a poté od Framatom, který ho bude vyrábět, jak prošlo tiskem, v ruské licenci.
Zda se, že cenzoři se snaží. Jakákoliv zmínka o současném dodavateli je cenzurovaná. Je to trapné a již podruhé.
POKUS: Současným dodavatelem paliva je Westinghouse společně s francouzskou firmou Framatome.
Současným dodavatelem je stále ještě TVEL a přibyl Westinghouse. Framatom bude dodávat licenční palivo TVEL.
Většího významu by to ještě na bylo rozšířením na využití již vyhořelého paliva, když ne na výrobu elektřiny, tak na získání značné zbytkové energie pro teplo za snížení tak nebezpečnosti tohoto odpadu.
Snad stačí využít výsledků předchozího výzkumu daného paliva, na který Westinghouse obdržel z balíčku Horizont 2020 v roce 2015 dotaci 2 mil. Euro.
Dotace aby se konstrukčně vyvinulo palivo, které v EDU se používalo před 20 lety. Doufejme, že alespoň část toho nejmodernějšího bude z Francie dle ruské licence.
Komentáře v diskuzi mohou pouze přihlášení uživatelé. Pokud ještě účet nemáte, je možné si jej vytvořit na stránce registrace. Pokud již účet máte, přihlaste se do něj níže.
V uživatelské sekci pak můžete najít poslední vaše komentáře.
Přihlásit se