Domů
Jaderné elektrárny
Finská jaderná elektrárna Hanhikivi počítá s udělením stavebního povolení ještě letos
Hanhikivi, Zdroj: Fennovoima
Zdroj: Fennovoima

Finská jaderná elektrárna Hanhikivi počítá s udělením stavebního povolení ještě letos

Nová finská jaderná elektrárna Hanhikivi očekává udělení povolení k výstavbě ještě v letošním roce. Úřad pro jadernou bezpečnost zatím obdržel zhruba třetinu potřebné dokumentace, zbytek by měl být dodán v první polovině roku. Nový jaderný blok typu AES-2006 VVER s výkonem 1200 MW by měl být podle současných plánů spuštěn v roce 2028.

Společnost Fennovoima, zodpovědná za projekt nové finské jaderné elektrárny Hanhikivi, zveřejnila v minulém týdnu shrnutí stavu projektu, včetně plánu na letošní rok. V loňském roce Fennovoima společně s ruskou dodavatelskou společností RAOS Project uzavřela několik záležitostí týkajících se návrhu primárního okruhu, kontejnmentu a hloubkové ochrany elektrárny.

„Máme za sebou dobrý a významný rok 2020, jak pro společnost Fennovoima, tak pro celý projekt. Dosáhli jsme svých cílů a postupovali podle plánu,“ uvedl Joachim Specht, generální ředitel Fennovoima.

Elektrárna Hanhikivi bude disponovat ruským blokem AES-2006 VVER s výkonem 1200 MW. Kontrakt uzavřela Fennovoima s dceřinou společností Rosatomu, Rusatom Overseas, v prosinci roku 2013. Třetinu společnosti Fennovoima pak od roku 2014 vlastní rovněž dceřiná společnost Rosatomu, RAOS Voima.

Stavební povolení ještě letos

Fennovoima věří, že od finského úřadu pro jadernou bezpečnost získá stavební povolení do konce letošního roku. V loňském roce již úřadu předala šest z celkem patnácti částí požadované dokumentace. Zbývající dokumenty pak chce Fennovoima předat do poloviny tohoto roku.

„Letos budeme usilovně pracovat na dosažení vyspělé úrovně návrhu požadované stavebním povolením. Současně se připravujeme na stavbu a provoz elektrárny. Již víme, že technické vlastnosti  Hanhikivi 1 nám zaručí bezpečnou a vynikající elektrárnu,“ dodal Specht.

Komerční spuštění elektrárny Hanhikivi je nyní plánováno na rok 2028, přičemž původní plán počítal již s rokem 2024. Přípravné stavební práce začaly v lokalitě Pyhäjoki v roce 2016 a elektrárna počítala se stavebním povolením v roce 2018, tento plán se však v letech 2017 a 2019 opětovně posouval.

Ad

Mohlo by vás zajímat:

Komentáře(46)
energetik II
12. duben 2021, 09:35

Po Maďarsku je to druhý stát EU, který bude stavět ruský VVER - 1200. Naši čučkaři jsou ovšem z ruských reaktorů doslova "na větvi" a v noci se silně potí hrůzou z toho - "děsivého Ruska".

Josef
12. duben 2021, 09:48

Tady nejde o bezpečnost, ale o peníze.

energetik II
12. duben 2021, 10:03

TO : Josef

Tak to souhlasím. Jak jsem se už zmiňoval, tak může nastat zajímavá situace !! Jaké reaktory dnes staví Západ ?? Francie - 1 x doma , 2 x Británie, Finsko - 1 x, USA - 2 x, Korea - v SAE - 4 x, doma 4 x. Všechny tyto reaktory budou v provozu do 2025 = během 4 let. Roku 2025 Západ nebude stavět samostatně jediný reaktor, protože Hinkley je ze 30 % financován Čínou !! Tedy náš reaktor Dukovany - 5 může být r. 2029 jediným !! reaktorem na světě stavěných "na Západě" plně západní firmou z USA nebo Koreje nebo Francie.

P.S. Naprostá fraška !!

Jan Veselý
12. duben 2021, 11:43

Souhlas, naprostá fraška je to, co předvádí naši jaderní snílci ignorující dění ve světě.

blaha.p
12. duben 2021, 13:07

Máte pravdu, jaderná energetika je v těžké krizi, protože se technicky zasekla někde v roce 1980. Je upachtěná, těžkopádná, strašně dlouho a složitě se staví, strašně dlouho se likviduje, nikdo neví, kam z jaderným odpadem, ta technologie je strašně drahá, strašně geopoliticky složitá, prostě FRAŠKA.

A proti ní stojí moderní FVE a VTE, které je pravým opakem JE, rychlá na výstavbu, každý rok se zvyšuje účinnost, každý rok klesá cena o cca 7% atd. viz nový neuvěřitelný rekord ceny EE z FVE v SAE 0,22 Kč/kWh, JE je cenově někde na 1,5 Kč/kWh.

https://www.solarninovinky.cz/milnik-cena-solarni-energie-poklesla-na-1-cent-kwh-v-saudske-arabii/

Omega
12. duben 2021, 14:59

Zvláštní je, že mi to za těch 0.22 nechce prodat. Klidně bych to koupil i za 2kč/kWh a dodám i odběrovou křivku a odběrové místo. To je zisk skoro 900%. Tak nevím, ale začínám mít pocit že je potřeba to začít danit - business se ziskem 900% (a víc) by rozhodně měl platit pořádné daně.

Pragmatik
12. duben 2021, 16:18

Až bude v noci svíti slunce na fotovoltaiky, tak prosím, ale jinak je likvidaca a výroba podobně sračkoidní, jako všeho ostatního.

Jan Stehlik
12. duben 2021, 17:28

Také jsem takovou cenu nikde neviděl . V současnosti je to okolo 6kč/kw a bude huř. Někdo tu srandu musí zaplatit .

pr
12. duben 2021, 22:17

A proč by Ti to měl někdo prodávat? Proč by se měl zbavovat konkurenční výhody? Jako každý fotovoltaikář po roce 2012 Vám ukazuji, že Kalousek je jednička a sděluji, že Vaše peníze si můžete vetknout třeba do zadele. To raději tu energii nechám na střeše.

oplu
13. duben 2021, 11:36

To:blaha.p

Můžu poprosit o studie, které dokládají, že JE jsou drahé a dražší než FVE nebo VE?

Poslední studii, kterou jsem viděl dokládala, že materiálově je FVE nebo VE 12-14x nákladnější, jak JE.

Srovnávat SAE s ČR ve výkonech FVE je zcestné. SAE má skoro o dvojnásobek vyšší počet slunných hodin a i umístění jižněji oproti ČR je další výhodou.

A další problém jakékoliv obnovitelné energie je množství půdy, které spolkne.

FVE Vepřek (největší u nás) 35MW 81ha

JE Temelín 2168MW 123ha

VE Dalešice 480MW 1137ha

největší vět. farma Cumbrie 659MW 11450ha

Pete
13. duben 2021, 22:57

Jako by lidi už neměli mozek. Ale řekl bych, že se západ brzo probudí, protože auta rozhodně s eletřinou na urovni 10Kč/kW nikam vyvážet nebude, stejně jako všechno ostatní. Čínani se naší blbosti musí smát, ale samozřejmě jsou rádi, že budeme sto let za opicema. Už teď stojí výroba aut kvuli nedostatku čipů. To je vtip taková nesoběstačnost. Zelený debi...vé budou čumět až jim poteče jenom studená voda, jak v Rusku před padesáti lety.

Carlos
14. duben 2021, 00:12

Oplu,

ta čísla srovnáváte absolutně blbě, nezlobte se.

U větrné farmy můžete brát jenom plochu která je opravdu zabrána stavbou a cestou, zbytek plochy se dá normálně zemědělsky využít.

U FVE máte plochu použitelnou celou v momentě kdy ji odstraníte, navíc se FVE nebije například s pastvou, nebo pěstováním píce a jsou i jiné, moderní, koncepty jako třeba agrofotovoltaiky.

Vaše čísla nemají moc vypovídající hodnotu, protože ty plochy nemají shodnou kvalitu záboru.

Když vezmu větrnou elektrárnu, ta opravdu zabírá i s cestou a manipulační plochou (na louce to může být jinak než na poli) 1800 m^2. Jedno jestli to má 0.8, nebo 2MW. Takových elektráren na hektar dáte 5. to znamená že z hektaru opravdu zabrané plochy máte 10MW. Pokud budete počítat opravdu zabranou plochu, tak by v Cumbrii musel být výkon asi 114GW.

Takže když už chcete srovnávat, tak srovnávejte pořádně.

P.S. Fotovoltaiku můžete dát na možná 75% už zabraných ploch, JE ne.

P.S. 2 Pokud používáte u VtE takovou logiku že berete celý prostor i ten jehož využití není větrníky výrazně dotčeno, tak si prosím k JE přičtěte i perimetr ve kterém se sice smí orat a sít, ale nesmíte tam mít žádnou stavbu k (trvalému) bydlení.

Carlos
14. duben 2021, 00:43

Pete,

měl jste někdy v ruce čip? Jakože tu oplatku kde jsou vidět. Víte kolik energie spotřebujete pak měrně na ten jeden čip? Zanedbatelné množství. To že ty fabriky jsou v Asii má jiné než energetické důvody, má to co dělat s cenou práce a historií posledních asi 40 let. Mimochodem fabriky na výrobu čipů jsou různě po světě, jedna je třeba v Rožnově, jenže ty objemy které jsou třeba jsou obrovské, takže každé narušení se projeví. Dále musíte mít správného výrobce se správným certifikátem, musí dělat správný typ čipů... To není jako když potřebujete třeba rezistory které dělá bambilion firem, různých druhů, tolerancí. Jestli Vám tam stačí tolerance 5% a na 0.5W, tak to máte, metaliozvané, metaloxidové, uhlíkové, můžete si vybrat.

P.S. Příště zkuste diskutovat bez nadávek.

Karásek
12. duben 2021, 10:35

Tak kolikpak těch posunutí termínů ještě bude? A kolik jich bude v Maďarsku. Pokud dnes Finové svého jaderného dobrodružství litují, tak se není čemu divit.

Emil
12. duben 2021, 10:42

Nelitují, naopak to "jaderné dobrodružství" podporuje dokonce i finská strana Zelených.

Karásek
12. duben 2021, 13:02

Kdepak Emile, ve Finsku už o jádro nikdo nestojí. Jen litují, kolik je to bude stát peněz a času.

Emil
12. duben 2021, 14:54

Kdepak Karásku, podle tohoto průzkumu je ve Finsku těch co o jádro nestojí pouze 35 %:

yle. fi/uutiset/osasto/news/yle_poll_finns_favour_nuclear_power_to_fight_climate_change/11112679

Karásek
12. duben 2021, 18:23

Emile a ty statistiky jsou z Parlamentních listů, nebo od Sputniku?

Emil
12. duben 2021, 20:32

Karásku, ty "statistiky" jsou průzkum finské státní veřejnoprávní rozhlasové a televizní společnosti Yleisradio.

Vinkler
12. duben 2021, 11:21

Byl jste někdy v Helsinkách v zimě? Finové si musí vybrat nejmenší zlo.

Vítr tam fouká málo, slunce je celou zimu slabé, někde ani nevyjde vůbec, mají lesy a ty si asi nechtějí spálit. Co zbývá? Rašelina, Uhlí, Ropa, Plyn, nebo jádro.

Jan Veselý
12. duben 2021, 11:40

Díval jsem se na nějaká data, ve Finském zálivu fučí FAKT HODNĚ, je to mělké moře hned u populačních center. Zcela se to shoduje s mou návštěvou Pitěru před několika lety na konferenci, fučelo tam fakt hrozně.

Pepik
12. duben 2021, 11:51

A máte představu, v jakém rozsahu rychlostí větru jsou větrníky schopny vyrábět?

Kamil Kubů
12. duben 2021, 14:54

Ve Finském zálivu sice možná fičí ostošest, ale zato je tam docela málo místa(hned naproti je Estonsko, vele Rusko) a vede tam mnoho lodních tras, takže asi nebude bezpečné nechat lodě křižovat v blízkosti roztočených vrtulí.

I když mají lesů "per capita" jak nikdo v Evropě, tak energetiku na tom určitě stavět nechtějí. Sice těží okolo 75 miliónů m3 dřeva ročně, ale podstatnou část toho zkonzumuje jejich papírenský průmysl, který je jedním z tahounů ekonomiky a exportu. Velká část energetické dřevní biomasy už dnes končí v kotelnách, kogeneračních jednotkách a lokálních topidlech, takže další navyšování výkonu není moc z čeho, aby nesebrali jiným.

Zimní zátěž se pohybuje okolo 15 GW (o čtvrtinu více než ČR při polovičním množství obyvatel), takže si těžko mohou dovolit nějaké hazardování s neřiditelnými zdroji. Z vody ždímají už dnes co to jde, slunce jim energie nedodá, na vítr se absolutně spolehnout nemohou, lesy komínem neproženou. Tak co jim zbývá než jádro? Nebo vypnout ty svoje a nakupovat v Rusku?

Jan Veselý
13. duben 2021, 07:49

Jo jasně, nic nejde. V oblasti o rozměru 300 x 80 km není ani místečko pro jednu vrtulku, že? A okolo Ålandských ostrovů taky nic nejde, že?

Kamil Kubů
13. duben 2021, 16:44

Nic takového jsem nenapsal. Psal jsem konkrétně o Finském zálivu a že tam pravděpodobně není dost místa na zajištění dostatečného výkonu pro celou finskou ekonomiku.

Ålandské ostrovy jsou autonomní oblastí. Zřejmě praktikují svojí vlastní energetickou politiku, jinak by tam už asi byla vrtule na každé skále čouhající z moře.

Simon
12. duben 2021, 11:25

Ak by ste v ČR naozaj chceli relativne rychlo a za rozumnu cenu novy blok JE, mali by ste si dat dole klapky z oci a nevylucovat z vyberoveho konania dodavatelov Jadrovej technologie len z dovodu, ze za Atlantikom si myslia nieco ine.

A.O
12. duben 2021, 11:44

Vysvětlujte to jinde... hlavně naší BISce, většině opozice a Petříčkovi.

pr
12. duben 2021, 22:22

Petříčkovi už nemusí

Carlos
12. duben 2021, 23:09

Jasně, takže navrhujete kupovat technologii od států, které jsou ne zrovna přátelské, nebo se dopouští činů přímo odporných? Ekonomismus nesmí stát nad hodnotami a morálkou. To je cesta do pekel, stejně jako falešná humanita.

Víte Lenin jednou pronesl Kapitalisti sami nám prodají provaz, na kterém je my pověsíme. A pokud státy prohlašují že jsme jejich nepřátelé, nebo se chovají krajně odporně, tak není důvod od nich kupovat něco jako JE, nebo cokoliv strategického. Nehledě na to, není v zájmu světa nadále posilovat ČLR. Dnes vzdušný prostor Taiwanu narušilo 15 válečných letadel z ČLR. A je to druhý den po sobě. A takto se chovajícímu se státu se nemá ustupovat ani s nim obchodovat (bohužel to tak úplně nejde). Tady ve střední Evropě bychom o tom měli něco vědět.

energetik II
13. duben 2021, 22:44

TO : Carlos

"Hodnoty a morálka" v podání Západu ?? Korea ,Vietnam, Irák, Afganistán, Lybie, Srbsko, Sýrie,......? Masové vraždění nevinných tisíce kilometrů od svých hranic. To Západ nemá vůbec žádnou morálku !

Jiří Kelnar
12. duben 2021, 12:25

Je to blbý, ale tady je to vidět. Posunulo se to o 4 roky a to se ještě ani nekoplo do země. Co teprve ta zpoždění, až se bude kopat. Jaký je u nás termín, 2036? Jako reálně přemýšlejme, jestli se stihne 2040 nebo až 2045. To znamená, že budeme čekat zhruba 19 až 24 let při pouhém čtyřletém zpoždění.

Během té doby budou už minimálně 2 roky, ale spíš 8-10 let vypnuté všechny uhelné bloky. Už 5 let se v EU neprodá jediné osobní auto se spalovacím motorem. Takže prostě je to pozdě. Pokud chceme eko zdroje, tak se musíme zaměřit na to, co se dá nasadit lehce po roce 2030, jinak jsme vy víte kde.

Jan Stehlik
12. duben 2021, 17:26

Vystřízlivění bude docela drsné . Západ se utopil v regulacích , dotacích a spotřebních daních . To vše tak pokřivilo trh že to bude mít velké dusledky na ceny (drahota) . Výsledkem bude nulový ekonomický rust a celkový nárust chudoby. Ale to je asi cílem . Chudý člověk málo spotřebuje :-)

energetik
12. duben 2021, 18:16

Jen montáž elektroměru trvá některým distributorů v ČR dva roky. Ti co chtěli v ČR investovat do energetických zdrojů už jsou dávno v zahraničí.

Podle mne to záměr, kvůli chystané stavbě JE vypudit konkurenci aby se snáze přesvědčili ovce že bez dotací nelze žádný zdroj postavit.

Vojta
12. duben 2021, 17:13

Finové se zřejmě nedopatřením zapomněli zeptat na názor "odborníků" v ČR. Třeba pí. Drábová tvrdila, že Rosatom nemá pracovníky schopné vést podobné projekty. Těch 24 reaktorů v RF a x desítek jinde se asi postaví samo...

Jiří Kelnar
12. duben 2021, 17:27

Pletete se, nemá odborníky na to to vést podle našich standardů.

Vinkler
12. duben 2021, 19:06

Co to je standard? Je-li míněna norma typu ČSN, tak z historického hlediska jsou dva typy norem. Americké, které do značné míry říkají jak to udělat, a evropské, které říkají čeho se má dostáhnout.

A Evropské normy de facto vychází ze starých válečných německých norem. Tím pádem se nijak výrazně neliší. Ani EN, ani ČSN, ani RVHP a ani GOST. I z tohoto důvodu je lepší použít dodavatele který nejede podle norem ASME, API,..... neboť, ač se to nezdá, evropští technici se v amerických normách špatně vyznají a američtí, korejští atd. naopak.

Karásek
12. duben 2021, 21:09

Pro Emila. Zelení ve Finsku jadernou energetiku nepodporují. Jasně to řekl tajemník strany Lasse Miettinen. Tak konec jaderného lhaní

Emil
12. duben 2021, 21:56

Co vy si myslíte že někdo řekl asi nikoho nezajímá. Pokud chcete něčím takovým argumentovat, doložte to odkazem, ať je vidět co doopravdy řekl a kdy to řekl. Předvedu vám, jak se to dělá:

"The Greens are not categorically against building small nuclear reactors as a means of combatting climate change, Green Party Chair and Interior Minister Maria Ohisalo said on Saturday’s morning show broadcast by the Finnish Broadcasting Company."

"Our new party programme of principles allows us not to exclude that alternative”. According to the Green party programme adopted in September, the energy economy should make use of all sustainable solutions and reduce the use of fossil fuels."

www. euractiv. com/section/politics/short_news/finlands-greens-soften-stance-on-nuclear-energy/

Případně tady obsáhlejší názor finské strany Zelených na jadernou energetiku, který se vám rozhodně líbit nebude:

www. viite. fi/2021/01/20/nuclear-qa/

Karásek
13. duben 2021, 01:00

Emile to je fake news, nebo jen fantazie?

Vinkler
13. duben 2021, 07:43

Jaké důkazy máte? Citace zdrojů nic? A tak teď tu o Karkulce.

Finové ví co jsou Rusové zač, byli v carství asi 300 let. Rusové ví, že si Finové nenechají moc líbit, válčili spolu a prohráli. Nyní mají už asi 60 let korektní, racionální vztahy.

Miloslav Černý
13. duben 2021, 15:10

60 let není 150. To je totiž přibližná doba potřebná dle statistik na to, aby si to nastupující generace přestala připomínat. Stačí málo a může to tu být znova příkoří ze strany Ruska.

Vinkler
13. duben 2021, 15:24

No dobře a tak asi 90 let ještě budou obá vědět, co je ten druhý zač. Nebo proč to uvádíte?

Miloslav Černý
14. duben 2021, 10:51

Pro Vinklera. Důvod je zřejmí související i s námi. Že ty křehké vztahy nejsou tak pevné jako ty, které nejsou zatížené negativně nijak minulostí, takže je zde třeba větší obezřetnosti proti trojským koním.

Petr EKO
13. duben 2021, 19:30

Vážení, ještě prosím velice důležitý pohled a to z hlediska GLOBÁLNÍ světové politiky, která řídí VŠE, tedy i zda a kdo si postaví JE.

1 - světovým lídrem tohoto století bude Čína v hospodářské oblasti, s tím se smiřte

2 - Rusko bude lídrem v oblasti vojenství

3 - Čína a Rusko si v podstatě vystačí sami, ale Rusko má zájem na spolupráci s Evropou (EVropa je přece jen malý poloostrov vedle Asie).

4 - Usa JSOU NA SESTUPNÉ křivce, pan Biden to ještě mírně urychlí a je reálné, že se USA rozpadnou na několik celků

Celosvětově bude význam USA neustále klesat, včetně monžosti pádu dialru jako světové měny - toh zeleného papíru je už tolik, že se neví co s ním..

5 - Evropa - Západní - je určena k DEINDUSTRIALIZACI (Green Death) a postupné Islamalizaci, pokud se zavčas nevzpamatuje a nepodnikne rázné příslušné kroky. Zatím nemůže, ovládá ji přes Německo (kancleřský akt) USA a ty nemají zájem na Evropě jak své konkurenci. Navíc jsou signály, že se EU může do 3-5 let rozpadnuot.

6 - střední Evropa a tedy i my se MUSÍ někam přiklonit, a volba je bud upadající Západ (jaký bude za5-10-15 let ??), nebo prosperující Východ..

Takže závěr je jednoznačný - Pokud chceme přežít jako Češi, jediná volba je příklon k Rusku, společně se zěměmi V4.

Na závěr - vřele doporučuji knihu pana Ondrušky - Kronika zániku Evropy, velice podnětné a inspirující čtení.

Hawkie
14. duben 2021, 20:05

Bohužel jeden z možných a celkem pravděpodobných scénářů. Úpadek západu ilustruje i dnešní trest pro fotbalistu Kúdelu a vůbec tresty, co padly za zvěrstva v utkání Slavia - Glasgow Rangers. Kromě toho, že trest padl zřejmě bez důkazů (a navíc i kdyby- slova řečená v oprávněném afektu by neměla být brána tak vážně), tak horší je, že slovní zločiny se předsunuly před hrubé fyzické útoky a někteří jsou díky nějakému původu víc než ti druzí.

Připomíná mi to potíže, kdy jsem něco ucedil o zasr... svazácích- ani ne tak kvůli tomu, že by mi tolik vadili, ale potřeboval jsem se učit na zkoušku v předtermínu a těšil se na rande.

V atmosféře strachu z toho, že spácháte ideozločin je těžké pracovat. Západ se zachránit už asi nedá, ale viděl bych vybudování většího celku na bazi V4 s korektními vztahy s Ruskem, Německem, USA, Francií atd. jako strategický plán volby.

Carlos
14. duben 2021, 22:25

1) Číně bude kulminovat populace do 10 let. Stejně jako světu, jak to půjde dolů, tak už moc hospodářsky nahoru nepůjde, záležet bude sice na vnitřním stavu kolik bude ještě nerozvinuto, ale nebude to dobré, sociální výdaje porostou.

2) Rusko nemá zdroje a průmysl na to. Navíc mu klesá populace a mění se demografie, poměrné zastoupení muslimů tam roste, mimochodem.

3) Servou se dříve či později o Sibiř.

4) Částečně souhlasím, otázka jestli to bude pokojný rozvod, nebo bude pew pew pew. Nebo jestli to bude rozpad de-facto kdy si státy začnou dělat co chtějí bez ohledu na centrální vládu. Začnou si budovat vlastní značka atd. Na světě jsou čtyři státy které nejsou samostatné ale svět je jaksi divně vnímá jako nečásti jejich mateřských zemí. Texas, Kalifornie, Bavorsko a Skotsko.

5) Ukažte mi prosím důkaz existence kancléřského aktu, neviděl jsem nikdy dost přesvědčivý důkaz jeho existence. Možná je to jenom tradice jako návštěvy premiérů Česka a Slovenska.

Průmysl v Západní Evropě se musí změnit, prostě tam nejsou suroviny ani energie tak dostupné jako byly a změnila se populace.

Islamizace? Tu hnaly petrodolary ale nějak se to začíná zadrhávat, nezdá se Vám? Dánsko do toho háže vidle, Francie se o to snaží. Ani těch útoků není tolik co bylo...

A ano, EU bude nestabilní pokud ji budou narušovat magoři jakéhokoliv ražení a směru a pokud bude odmítat nutné reformy.

6) A co tak Gott erhalte, am schöne blaue Donau, beschütze. Však víte co řekl Palacký a co potvrdily dějiny, jak to bylo pryč, přišly běsy. A než V4, tak to raději S3. Polský klerikalismus a Maďarský nacionalismus nejsou zrovna příjemné vyhlídky.

A panslavismus v čele s ruským dubiskem si vpalte do špic, jediné dvě dobré věci co z tama přišly jsou ruská zmrzlina a boršč, jinak nic. Jazykově je to daleko, kulturně ještě dál. Tak daleko že se Havlíček vrátil zcela vyléčen. Prosimvás, Rusko je Byzantská tradice poskákaná Mongolem znásilňovaná německým Geistem co tam dotahl jakýsi Uljanov a pak to dorazil Džugašvili. Ten strom chutného ovoce nenese a dobrého dřeva nedá. Raději sacher z řepy vezdejší než pálenka z kyselých jablíček Ruských.

Východ nebude prosperovat bez západu, na to je to moc provázané. Navíc ten Váš bájný orient ke kterému se upínáte umírá ještě rychleji než Occident.

Spíš budeme svědky postupné faktické ztráty schopností států kontrolovat území tak jako tomu bylo a začnou vznikat nové prostory anonymní pustiny. V minulém století jsme měli demografický přechodový děj na vysokou populaci a ustálení porodnosti a úmrtnosti na nějaké hodnotě, v tomto bude přechodový děj opačným směrem. Otázka je co bude přebírat kontrolu, protože ani cizí státy nevypadají že by se do toho hrnuly, ne tak jako tomu bylo a fakticky jim je ta klasická kontrola gh a Čína velmi brzo ztratí i zájem o zemědělské plochy. Jednak bude budovat dálkové převody pro závlahy (dříve či později se pustí i do Amuru a Ussuri) jednak pokroky v moderních technologiích hydroponie které dávají celoročně a logisticky jsou snadnější.

Zbudou suroviny, ale to zase zajistí spíš jenom lomy, firmy a soukromé armády. Na co držet tisíce kilometrů čtverečních se vším infrastrukturou a péčí, když stačí pár kilometrů na lom? V určitý moment se státy začnou smrskávat fakticky na města a cesty mezi nimi. Zbytek bude o nějaké rozptýlené polodivoké populaci. Což asi ani nikdo nebude řešit.

Ano, západ za deset let nebude západ dneška a posledních 20 let. Ale to jenom protože budete muset obměnit mnoho politiků. Bidenovi je k 78, Leyenové je 62...

Komentáře pouze pro přihlášené uživatele

Komentáře v diskuzi mohou pouze přihlášení uživatelé. Pokud ještě účet nemáte, je možné si jej vytvořit na stránce registrace. Pokud již účet máte, přihlaste se do něj níže.

V uživatelské sekci pak můžete najít poslední vaše komentáře.

Přihlásit se