Domů
Jaderné elektrárny
Horní Rakousy žádají po Slovensku zastavení dostavby Mochovců
Jaderná elektrárna Mochovce
Zdroj: Slovenské elektrárne

Horní Rakousy žádají po Slovensku zastavení dostavby Mochovců

Horní Rakousy žádají Slovensko, aby zastavilo dostavbu jaderné elektrárny Mochovce. Zprovoznění dvou nových bloků chtějí zabránit všemi politickými a právními prostředky, uvádí se v dopise, který podle agentury APA zaslal slovenské vládě rada pro životní prostředí této rakouské spolkové země Rudi Anschober.

V listu adresovaném zároveň Evropské komisi a evropskému úřadu pro jadernou bezpečnost (Západoevropské asociaci jaderných dozorových orgánů – WENRA) Anschober požaduje, aby bezpečnost zařízení prozkoumali nezávislí experti.

„Pokud k tomu nedojde a zařízení se v tomto stavu zprovozní, bude to atomové riziko pro celou Evropu,“ varuje hornorakouský rada pro životní prostředí a člen rakouské strany Zelených, který je v Česku známý dlouhodobou kritikou jaderné elektrárny Temelín.

Ilustrační foto

Výzvu všem třem adresátům Anschober poslal také jménem aliance regionů prosazujících celoevropský odchod od jaderné energie.

Ta sdružuje několik regionů ve čtyřech členských státech Evropské unie – v Rakousku, Německu, Belgii a Lucembursku. Slovenský reaktor podle Anschobera výrazně ohrožuje obyvatele Horních Rakous, které sousedí i s Českem.

Dva rozestavěné bloky jaderné elektrárny Mochovce, kde jsou už léta v provozu jiné dva jaderné bloky, dokončuje největší producent elektrické energie na Slovensku, společnost Slovenské elektrárne (SE). Dostavba se proti původním odhadům zpozdí a prodraží. Třetí blok elektrárny by měl být podle dřívějších informací uveden do provozu letos a čtvrtý blok v příštím roce.

Mohlo by vás zajímat:

Komentáře(24)
Petr
8. duben 2019, 13:47

Zelené hysterky v Rakousku plně rozjely kvičící kampaň k volbám do EU, co budou příští měsíc.

Samuel
8. duben 2019, 14:30

Zberba jedna ekoterorirstická, nech preplatia celú stavbu keď sú taký chytrý... Najlespšie aa stará do strategických stavieb suseda keď to nemusia platiť háveď. Zasmejem sa keď im padne sieť a budú žobrať o našu a Českú atómovú energiu. Nedal by som im ani watt.

energetik
8. duben 2019, 17:35

Souhlas s Rakouskem a maximální podpora, vyjde levněji tu jadernou agónii už ukončit a minimalizovat tak další škody.

Anton Meško
8. duben 2019, 18:53

Jadro je z hľadiska vplyvu na klímu čistá výroba elektriny. Viac pozornosti by som doporučoval odstaveniu uhľových elektrární v ČR, Nemecku i Poľsku. Prekvapuje ma, že občan bratského štátu podporuje rakúskych štváčov. Pre neschopnosť našich vyjednávačov sme museli odstaviť JE Jaslovské Bohunice a teraz sa my koncoví odberatelia elektriny musíme od roku 2011 ročne skladať cca 70 mil. € (1,75 mld. CZK). Ja osobne, keď aj Vás počas výstavby JE Temelín rakúšania atakovali som Vám fandil. Môžete sa hanbiť.

Petr Maralík
11. duben 2019, 10:44

Co do toho pletete CZxSK vztahy. Podívejte se na příspěvky “energetika” z minulosti. Je to zjevně neznalý člověk, který rád diskutuje a na kterého nemá smysl reagovat. Hlouposti muže psát kdokoli Čech, Slovák, Maďar, Němec.

Josef
8. duben 2019, 20:47

to Anton Meško , Víte u nás díky legálnímu okrádání občanů přes OZE vznikl tunel tunelů za bilion korun existují firmy ,které se masivně podílely na budování FV el. a mnozí jejich pohrobci dnes brojí proti jaderné energetice v jakékoli zemi. Běžní lidé u nás platí ročně platí 141 eur na podporu tohoto tunelu a to včetně nemluvňat ! To je 564 eur na běžnou rodinu. Samozřejmě normální člověk podporuje rozvoj jaderné energetiky - nejlevnější zdroje energie jsou u nás jaderná elektrárna Dukovany a Temelín... Právě se buduje horkovod z Temelína do Budějovic. Osobně si velmi přeji, aby Slovensko dostavilo svojí JE co nejdříve. Stejně tak Maďarsko jako další člen V4. Co se týče Rakouska, pak oni na rozdíl od Němců nebo Poláků nerespektují suverénní rozhodnutí každého státu provozovat na svém území JE.

energetik
8. duben 2019, 21:38

Neschopnost je akorát v tom, že jste Jaslovské Bohunice A-1 od roku 1979 dosud neuklidily a v dohledné době ani neuklidíte. A po Mochovcích budou ještě větší škody. Takže maximální podpora Rakouska v tomto.

Jiří Matoušek
8. duben 2019, 23:46

Dobrý den, mohl byste mi prosím přiblížit, jaké ty vyšší škody máte na mysleli? Moc Vás totiž nechápu. Předem děkuji.

energetik
9. duben 2019, 11:36

Velice zhruba například plynné, kapalné, pevné emise dlouhodobě toxických odpadů kterými ničí a zatěžuje jaderná energetika život na Zemi a to nejen při nedbalostech a havariích ale i běžně a tolerovaném provozu.

Potom také je to ekonomická a netržní zrůdnost kde je uplatňována stále větší spousta úlev a výjimek jak v ekonomice tak i energetice a speciálních prolobovaných zákonů na míru, obcházení veřejných výběrových řízení a celková mizerná regulace tohoto průmyslu kdy ryzka a škody nese veřejnost a zisky si rozděluje několik jednotlivců kteří se přitom na investici a rizik nijak nepodíleli a prakticky za nic nezodpovídají a nemusí platit ani tržní pojištění a i na to se vztahují úlevy.

Vladimír Šťastný
8. duben 2019, 19:58

Až na tu hlavu, že jo pane rádobyenergetiku. Co by si Rakousko bez jaderné energie od nás a ze Slovenska počalo? Jenom díky naší energii z jádra si mohou rakušáci přes noc načerpat horní nádrže svých přečerpávaček a přes den hrát před světem stát krmený zelenou energií. Škody vznikají hlavně nehoráznou podporou OZE, které nejsou schopny samy o sobě stabilní dodávky v síti.

Jádro neprožívá žádnou agónii, pouze se staby prodražují a komplikují díky tomu, že se dopřává sluchu zeleným imbecilům, kteří vznáší nesmyslné a zbytečné požadavky.

petr
8. duben 2019, 22:39

Vážení Rakousko ročně spotřebuje asi o 20 mld kWh více než vyrobí. Elektřinu dováží z ČR a SRN, omezeně i ze Slovenska, které zase dováží cosi od nás.

Tedy Rakousko je zcela závislé na naší elektřině z jádra.

Až bratři Slováci najedou Mochovce pak skoro nebudou nic dovážet a to bude fajn. Ty Mochovce stavíme společně - Škoda Plzeň nebo jak se to teď jmenuje...

Jan Veselý
9. duben 2019, 06:40

Jak jste přišel na těch 20 TWh? Podle zdrojů (tady, tady), které jsem našel je rakouský import 26 TWh a export 19-20 TWh. A většina toho importu je kontraktovaný nákup elektřiny z Norska, který se přes Německo a Česko jen převáží.

A ano, máme u nás zázračné jaderné elektrárny, které pokryjí 40% české spotřeby a zároveň je jejich elektřina exportovaná do Německa a zároveň zachraňují Německo. :-)

Martin Pácalt
9. duben 2019, 10:10

Tak záleží na tom, jakým zdrojem je zajištěn ten reálný tok energie. Z norských elektráren to nebude. Tak argumentace kontraktem mi nepřijde férová. Mírně přitaženo za vlasy, můžu nakoupit energii klidně i z Číny, ale reálně mi plnění tohoto kontraktu visím na tom, jestli bude např. ruská či ukrajinská elektrárna (jedno na co jedoucí) v provozu či nikoliv.

Jan Veselý
9. duben 2019, 10:53

Rakouské utility zaplatili norským provozovatelům elektráren, aby kvůli nim poslali do toho obrovského synchronizovaného stroje UCTE elektřinu, kterou si na svém konci odebrali. Že to ta mašina po cestě zamíchá s něčím jiným je irelevantní, v Rakousku dostanou stejnou komoditu jako šla do sítě v Norsku, tenhle výrobek je neuvěřitelně standardizovaný. A platí Norům.

Rusko nebo Čína jsou v tomhle případě irelevantní, nejsou synchronizované či připojené přes HVDC do UCTE.

Ondra
9. duben 2019, 11:45

To neni úplně pravda - Rusko je "připojený" přes Pobaltí který má HVDC vedení do Švédska a Finska :)

Jan Veselý
9. duben 2019, 12:16

V tom případě se omlouvám, z Ruska (alespoň toho evropského) to jde taky.

Petr
9. duben 2019, 12:56

Čísly s dob podvodnězlodějské Rakousko-Německé neomezené obchodní zóny se nemá cenu zabívat. Zajímavý bude tento rok.

Vojtech Barták
9. duben 2019, 21:45

Mě by jen zajímalo jak Ti Rakušané poznají že ta koupená energie je z Norska a ne třeba z českého Temelína když máme propojenou Evropskou síť?

Vojtech Barták
9. duben 2019, 22:01

Pardon diskuzi jsem si přečetl až po napsání mého příspěvku.

Tak jinak. Tvrdíte že z hlediska Rakouska dostanou stejnou komoditu jakou si objednali z Norska. Máte pravdu z pohledu obchodu ano ale z pohledu Ekologie a fyziky ne. Takže pokud hledáme ekologický zdroj reálně dosažitelný a děláme že se nás evropské energetické problémy netýkají protože mi kupujeme Proud z Norska tak jsme alibisti nic víc nic míň.

A o tom to je alibismus je nejlepší cesta jak sám se sebou žít. Takže ano ať si jsou alibisti a tváříse že jsou 100% nuclear free a 100% eco, ale pokud mají takový přístup tak ať nekecají do toho co kdo si na svém suverénním území staví.

L
9. duben 2019, 10:34

Myslím si, že kdyby nedostavovali Mochovce Italové, ale ROSATOM ve spolupráci se Škoda JS z Plzně , tak by reaktory už dávno posílaly proud do sítě. Škoda pro Slováky, že se nemohli či nechtěli ? obrátit na Rusko. VVER-440 jsou ruské reaktory, takže Rus by je zprovoznil počítám rychleji. Třetí a čtvrtý blok jsou stavěny od roku 1985 ,tedy už 34 let !! Proud měly původně dodávat už 2012 ,tedy před 7 lety.

Pavel Flany Ondroušek
4. březen 2021, 11:15

Souhlas, dělal jsem na Mochovcách jako obyč dělňas stejnou práci pro ens a JS Plzeň a s Talošama, kteří prodrbali x mega jen na autíčkách byla domluva, no jak s Taliánama.! Po Fukušimě se extrémně navýšily bezpečnostní opatření a za mě už to dávno mělo facgat.

Vojtech Barták
9. duben 2019, 21:55

https://venergetike.sk/v-lete-by-mohli-do-tretieho-bloku-zavazat-jadrove-palivo/?fbclid=iwar0jxl6w7qc1gf9nwccisd7gkceoqckxxuif1drnxeayzbw9zn-hp1ahic0

Trošku s křížkem po funuse ne ? Mě to spíš přijde že si Horno Rakouští potřebují zase nahnat politické body. Tak nějak to máme 32 Let co se to staví a oni si to vymyslí před fyzikálním spouštěním ?

Tak buď je to jen habaďura nebo se pořád nemůžou smířit s ztrátou peněz díky zwentendorfu a tak vždy čekají na Konečnou fázi výstavby aby zablokovali stavbu a nebyli jediní kdo postavil a nespustil?

petr
9. duben 2019, 22:00

Jen podotýkám, že starý Energostat loni vykázal dovoz elektrické energie do Rakouska objemu téměř 20 TWh. Odkud to přesně šlo vám neřeknu, tenkrát to šlo spočítat, dnešní Energostat říká jen výrobu nikoliv spotřebu tedy dovozy těch tzv ekologických zemí neukáže a to je ten začátek demagogického OZE podvodu, kdy na první pohled vypadá Rakousko jako ekologická zem a její sousedé co jim umožňují svítit jako vyvrhelové. Asi to byl cíl tuto část nepublikovat na Energostatu, aby pak šílenci z OZE placení rusáky mohli prodávat plyn do PPE...

Je to prostě jen Schredrovský podvod na Evropu...

Novak
10. duben 2019, 17:00

Přetoky na přeshraničních profilech a asi dají najít někde na ENTSO-E, nebo ne?

Komentáře pouze pro přihlášené uživatele

Komentáře v diskuzi mohou pouze přihlášení uživatelé. Pokud ještě účet nemáte, je možné si jej vytvořit na stránce registrace. Pokud již účet máte, přihlaste se do něj níže.

V uživatelské sekci pak můžete najít poslední vaše komentáře.

Přihlásit se