Domů
Jaderné elektrárny
IEA: Zájem o jádro je nejvyšší za poslední dekády, západ ale zaspal
První dva reaktory VVER1200 druhé fáze Leningradské jaderné elektrárny (zdroj Rosatom).
Zdroj: Rosatom

IEA: Zájem o jádro je nejvyšší za poslední dekády, západ ale zaspal

Podle Mezinárodní energetické agentury (IEA) se jaderná energetika vrací do popředí zájmu. Přestože některé země od jádra ustupují, celosvětový instalovaný výkon roste díky rozvoji v Číně, Rusku a dalších regionech. Investice do jaderných technologií vzrostly od roku 2020 o téměř 50 % a dosahují nejvyšších hodnot za poslední dekády. Sektor navíc získává podporu technologických gigantů, jako jsou Google a Microsoft, což může zásadně ovlivnit jeho budoucnost. 

Jaderné elektrárny produkují necelých 10 % celosvětové výroby elektřiny a je dnes po vodních elektrárnách druhým největším zdrojem nízkoemisní elektřiny. Ačkoliv se v posledních letech mohlo zdát, že sektor je odsouzen ke stagnaci a postupnému útlumu, dle IEA je zájem o jadernou energetiku v poslední době na nejvyšší úrovni od ropné krize v 70. letech.

Takový trend jde vidět i na datech. I když několik zemí, například sousední Německo, postupně vyřazuje jaderné elektrárny, celosvětová výroba z těchto zdrojů roste.

Japonsko obnovuje výrobu, Francie dokončuje údržbové práce a nové reaktory v Číně, Indii nebo Koreji zahajují komerční provoz. Podpora rozšíření využívání jaderné energie je navíc nyní zavedena ve více než 40 zemích a inovace v podobě malých modulárních reaktorů (SMR) přizpůsobují technologie dnešním požadavkům.

Západ stagnuje, zatímco Čína a Rusko staví

O tom, že jaderná energetika se probouzí svědčí i čísla. V současné době je po celém světě ve výstavbě asi 63 jaderných reaktorů. To je jedna z nejvyšších úrovní od roku 1990. Kromě toho byla v posledních pěti letech přijata rozhodnutí o prodloužení provozní životnosti více než 60 reaktorů po celém světě, které pokrývají téměř 15 % celkové jaderné flotily.

Roční investice do jaderné energetiky, které zahrnují jak nové elektrárny, tak prodloužení životnosti stávajících, navíc vzrostly od roku 2020 téměř o 50 % a přesáhly 60 miliard USD (cca 57 miliard EUR). Pro srovnání, jedná se o zhruba poloviční částku, kterou státy EU investovaly v roce 2023 do obnovitelných zdrojů (110 miliard EUR).

I z toho je zřejmé, že rozvoj jádra v posledních letech táhnou jiné regiony než západ. To uvádějí i autoři reportu, podle kterých je dynamika rozvoje jaderné energetiky mezi jednotlivými regiony nevyvážená. V tuto chvíli obnovená hybná síla jaderné energetiky silně závisí na čínských a ruských technologiích. Z 52 reaktorů, které se celosvětově začaly stavět od roku 2017, je 25 z čínské konstrukce a 23 ruské.

Nižší investiční náklady a vstup technologických společností

Podle zprávy mohou tuto situaci změnit malé modulární reaktory (SMR), které řeší jeden klíčový problém dnešního jádra – vysoké počáteční investice. Dle modelací v optimistických scénářích mohou v budoucnu projekty dosáhnout dokonce podobné úrovně nákladů jako velké vodní elektrárny nebo větrné elektrárny na moři. Takový vývoj může podle autorů zkrátit návratnost projektů na pouhých 10 let.

Navíc angažovanost technologických společností v podpoře jádra může mít hned dva zásadní dopady. Prvním je jejich nepopiratelný vliv na veřejné vnímání. Podpora jaderné energetiky ze strany firem jako Google nebo Microsoft může významně ovlivnit veřejné mínění . Druhým je jejich úvěrový rating a schopnost financovat velké projekty, k nimž jaderné elektrárny bezesporu patří.

Ad

Mohlo by vás zajímat:

Komentáře(38)
Milan Vaněček
28. leden 2025, 09:47

Zase je to nutno vidět v celosvětovém kontextu. Jak už jsem psal, tak i v té zemi která staví v současné době nejvíce nových jaderných reaktorů je poměr maximálního výkonu jaderných reaktorů nově uvedených do provozu v Číně v loňském roce zhruba 100 krát menší než špičkový výkon nově postavených solárních elektráren v Číně v roce 2024.

A když to velmi zhruba přepočteme do množství vyrobené elektřiny z nového jádra a z nové fotovoltaiky v Číně tak vidíme, že to množství z nové fotovoltaiky je přibližně 20 krát větší než z toho nového jádra (vše za minulý rok 2024).

Ivan
28. leden 2025, 12:00

to je to, špičkový výkon, JE dodává svůj Pi 85% času, FVE + VTE kolik 30%?...

Milan Vaněček
28. leden 2025, 12:09

Uvedl jsem srovnámí ve špičkovém výkonu i odhad v roční výrobě. Dvacetinásobek ve skutečné roční výrobě, to je velký rozdíl.

PetrD
28. leden 2025, 13:01

20 x 0 je pořád nula

Milan Vaněček
28. leden 2025, 15:20

V Číně mají postavené komplety s výkonem téměř dvojnásobku Temelína a dodávkami 24/7/365, ne jako Temelín s přestávkami na opravy a výměnu paliva. Opravdu nepřetržitý provoz.

Už jsem o tom zde uváděl odkaz. Je to na jednom místě FVE+VtE+VE+přečerpávací elektrárna+baterie+nejmodernější uhelka. A necelých 1000 km HVDC spojení do oblasti Pekingu.

20x0 to je jen Vaše fantasmagorie.

Vítězslav Novák
28. leden 2025, 18:25

Tak 15% - v nejlepším případě.

Baton David
29. leden 2025, 09:56

to je ještě hodně optimistické, z udávané roční výroby fve panelu vychází využití pod 10% a to když je nadprůměrně slunečný rok

Jarda
29. leden 2025, 10:52

@Baton David 29. leden 2025, 09:56

A i to málo mi to stačí na 70% soběstačnost v dodávkách elektřiny:-)

Milan Vaněček
29. leden 2025, 11:26

Jak kde Davide, je dost veký rozdíl v roční úhrnné výrobě na různých místech zeměkoule.

A udávaný výkon panelů je ve Watt peak, vynásobit to počtem dní v roce a něco s tím srovnávat je naprosté nepochopení fotovoltaiky, naprostá neznalost fyziky.

richie
29. leden 2025, 22:24

ad Jarda 29. leden 2025, 10:52

"..A i to málo mi to stačí na 70% soběstačnost v dodávkách elektřiny:-).."

no tak, trochu serioznejsie poprosim ... len samotne FVE vam k tej sebestacnosti na 70% nestaci .. ferovejsie by bolo, ak by ste doplnil informaciu aj o parametroch dalsich komponentov

richie
29. leden 2025, 22:32

ad Milan Vaněček 29. leden 2025, 11:26

Jak kde Davide, je dost veký rozdíl v roční úhrnné výrobě na různých místech zeměkoule.

to je pravda, v takej kalifornii to vytiahli az na takmer 25%

A udávaný výkon panelů je ve Watt peak, vynásobit to počtem dní v roce a něco s tím srovnávat je naprosté nepochopení fotovoltaiky, naprostá neznalost fyziky.

ano, panel ma nejake parametre (fixne) a ano, kolko skutocne vygeneruje EE uz ovplyvnuje mnozstvo parametrov - ale pre porovnanie (a naviac ked riesime elektrarne) tak iny parameter ako Wp nie je mozne pouzit a pouzivaju aj FVE "pozitivny" a pouzivate ho aj vy ..

Petr Kasan
28. leden 2025, 17:13

Pane Vaněčku, opět stejný whataboutismus a přeměřování ptáků: "ale instalovaný výkon FVE je x-krát vyšší než JE". A děláte to pod každým článkem o JE (články o rozvoji FVE kupodivu nemáte potřebu příliš komentovat).

Ke stabilní dodávce potřebujeme všechny druhy zdrojů. Mít 100% jen v JE nebo 100% ve FVE by nefungovalo, na tom se snad shodneme. Proto se také kombinaci říká energetický mix.

Článek je o rozvoji JE. Zpochybňujete nějakou informaci v článku? Nebo co jste vlastně chtěl svým příspěvkem říct?

Milan Vaněček
28. leden 2025, 18:15

Pane Kasane, já opět pouze dávám informace do celosvětového kontextu rozvoje energetiky, kterýkoliv obor se může rozvíjet ale je třeba vidět i absolutní čísla ve světě, aby byl zřejmý význam toho kterého oboru energetiky.

A samozřejmě srovnávám nakonec roční výrobu elektřiny a ukazuji, že nejrychleji a i v absolutních číslech nejvíce se rozvíjející technologie v Číně i ve světě je fotovoltaika.

Je to fyzikálně zcela odlišná výroba od tradičních zdrojů, založených na výrobě horké páry a parní turbině či na pohybu vodní či vzduchové masy.

Každopádně podporuji všechny OZE zdroje, jejich společný koncert je to nejdůležitější, ale nezatracuji a nechci likvidovat ani zdroje klasické, jako je uhlí, plyn či jádro.

Nepodporuji direktivní prosazování či zakazování určitých zdrojů elektřiny, zdroje musí vítězit nízkou cenou a novou, přidanou hodnotou (třeba výroba bez nebezpečných emisí či nebezpečného odpadu). A nesmí být cenou manipulováno, jak se to děje pomocí uhlíkových povolenek.

Nízká cena vyrobené elektřiny, mnohem nižší než ta v EU v současnosti, žádné dotace, to je to nejnutnější pro prosperitu EU (která upadá).

Petr Kasan
28. leden 2025, 19:10

No vždyť na tz jsem právě narážel: proč srovnáváte význam konkrétního zdroje, nebo dokonce oboru energetiky, podle instalovaného (špičkového) výkonu? A vyvozujete (a to neustále), že rozvoj FVE je z toho důvodu významnější než rozvoj JE?

Jako by význam zdroje nebo oboru šlo posuzovat podle jediné veličiny.

Milan Vaněček
28. leden 2025, 20:35

Já jenom píši o těch zdrojích, které Čína rozvíjí mnohem více a mnohem rychleji (a mnohem levněji) než jadernou energetiku.

Petr Kasan
28. leden 2025, 22:16

"mnohem více a mnohem rychleji (a mnohem levněji)"

Více - dle instalovaného špičkového výkonu

Rychleji - dle přírůstku instalovaného špičkového výkonu

Levněji - podle pořizovací ceny per MWp

Stále jeden parametr, jen jinak pojmenovaný. Cena, to je na jinou debatu.

Každopádně nic z výše uvedeného neurčuje význam zdroje nebo oboru.

Milan Vaněček
29. leden 2025, 11:32

Ano, ale i mnohem více podle roční výroby elektřiny,

i mnohem více podle přírůstků roční výroby elektřiny

a levněji podle LCOE.

Jenom ty informace o instalacích máte průběžně, na ty informace o vyrobené elektřině za rok si musíte počkat,

proto se uvádí oboje (ale snad každý to dovede přibližně odhadnout, když už jsou ve světě o výrobe ve FVE tak obrovské zkušenosti.

Petr Kasan
29. leden 2025, 18:49

Ale dyť to opakujete furt dokola: Větší instalovaný, větší celková výroba.. jste schopen vysvětlit, jak tato veličina určuje význam energetického zdroje nebo oboru?

Jan Veselý
28. leden 2025, 10:53

V článku to bylo dost zavádějící srovnání (OZE v EU 2023, JE ve světě v roce 2024). Tak jsem zkusil udělat vlastní hrubý odhad, čísla pro OZE BNEF ještě nepublikovali.

JE - 110 miliard USD celkem, cca polovina jsou investice do nových JE.

OZE - cca 800 miliard USD investic do nových OZE.

Milan Vaněček
28. leden 2025, 12:20

Ten Váš rozdíl (pro svět, já psal o Číně) bude ještě nutno vynásobit faktorem mnohem levnější investiční ceny FVE a VtE vůči investiční ceně nových JE.

Myslím, že se taky dostaneme k mnohem vyššímu poměru, než 1 ku 8 ve skutečné výrobě nových elektráren ve prospěch obnovitelných zdrojů.

A v těchto dnech je taky velmi zajímavý posun v umělé inteligenci, s nástupem čínského DeepSeek. Číňané ukázali, že jde dělat umělou inteligenci mnohem levněji, než ji dělají američtí obři (Microsoft, Google), že nebude třeba tak brutální výpočetní síla a velký nárust spotřeby elektřiny, že to vše lze řešit lepšími algoritmy strojového učení se, jako (jak se zdá) mají číňané.

Ivan Novák
28. leden 2025, 14:52

Že měrné náklady tzv "předražených" JE jsou nižší než u OZE není nic nového. Ale hlavně, vyrábějí i když nefouká & nesvítí.

Jan Veselý
28. leden 2025, 15:10

Když bych předpokládal, že máte pravdu, uměl byste vysvětlit proč potom je o ty JE tak malý zájem, zatímco FVE staví snad každý, kdo má díru do rekta? Něco tady neštimuje?

Richard Vacek
28. leden 2025, 15:38

O JE je obrovský zájem (o tom je i tento článek), ale není jednoduché takovou elektrárnu postavit. Západ to už téměř nedovede a tomu odpovídá i žalostný stav energetiky, který v EU zažíváme. Ale protože už i škarohlídi zjistili, že OZE vede do nikam, je v EU v plánu opět začít s jadernými elektrárnami. Jen najít kdo to postaví.

Jinde ve světě takové problémy nemají. Obrátí se na jednoho nebo už i druhého spolehlivého dodavatele a za 5-6 let mají spolehlivý zdroj pracující dalších 60 let ve dne, v noci, létě, zimě s koeficientem využití 90%.

Petr Kasan
28. leden 2025, 17:34

Je smutný paradox, že k oživení zájmu o jádro dochází po drsném vystřízlivění ze zeleného bludu, kdy ideologie vítězila nad racionalitou. Zaplatili jsme, platíme a ještě dlouho budeme platit vysokou cenu.

Číňan buduje všechny druhy zdrojů, "čisté" i "špinavé", protože dobře ví, že levá a stabilní energie je klíč k prosperitě.

My už to víme taky, ale cesta z lesa bude dlouhá a trnitá.

Petr Kasan
28. leden 2025, 17:34

Je smutný paradox, že k oživení zájmu o jádro dochází po drsném vystřízlivění ze zeleného bludu, kdy ideologie vítězila nad racionalitou. Zaplatili jsme, platíme a ještě dlouho budeme platit vysokou cenu.

Číňan buduje všechny druhy zdrojů, "čisté" i "špinavé", protože dobře ví, že levá a stabilní energie je klíč k prosperitě.

My už to víme taky, ale cesta z lesa bude dlouhá a trnitá.

Milan Vaněček
28. leden 2025, 18:18

Pane Kasane, tak se podívejte realitě do očí, co především Čína buduje. A co se především buduje ve světě.

EU ani ČR není pupek světa, v energetice je to spíš odstrašující případ...

Vítězslav Novák
28. leden 2025, 18:29

"Jen najít kdo to postaví." Zejména když jsme si ty spolehlivé dodavatele zakázali...

Vítězslav Novák
28. leden 2025, 18:31

Pane Kasane, obávám se, že mluvit o "vystřízlivění" je předčasné. Budu šťastný až naši politici, kteří o JE rozhodují, dojdou do stádia kocoviny. Bohužel, špatně bude víc nám než jim...

Bob
28. leden 2025, 20:20

Že by třeba Korejci...

Když postavili spolehlivě JE i v poušti.

Ivan Novák
28. leden 2025, 20:10

Nesype to dost rychle, běžní finančníci mají raději peníze zpátky obratem. A (relativní rizika nejsou velká, ale) absolutní výše rizika může investora bez státní podpory nebo nový projekt bez osvědčeného dodavatelského systému a zkušeností položit. Kdo se to naučil a nezapomněl, staví. Kdo ne, kibicuje.

Honza Nedvěd
28. leden 2025, 15:01

No v článku se píše o souhrnných investicích do celé JE , že přesáhly 60 miliard USD.

V každém případě právě v tom barbarském východním impériu, jehož jméno se zde nesmí ani vyslovit, se staví minimálně, což krásně ukazuje na výhodnost JE, když doma mají rozestavěné snad jenom čtyři reaktory. A celkové pokrytí mají pouze 19 procent energetického mixu. JE je pro ně hlavně zdroj vývozu korupce, čemuž nahrávají složité a tajné kontrakty. Orbán by mohl vyprávět, jak se tuneluje maďarský rozpočet přes tajné kontrakty s rossatomem. Tragedie pro Maďarsko, kde jeho vláda považuje růst HDP, které dlouhodobě zaostává za ostatními zeměmi regionu.

Jan Veselý
28. leden 2025, 15:07

Pardon, ukouknul jsem se. Máte pravdu.

Emil
28. leden 2025, 16:03

Kolik se "v tom barbarském východním impériu" pro srovnání staví větrných a fotovoltaických elektráren? Když to prý "krásně ukazuje na výhodnost JE", určitě to bude taky krásně ukazovat výhodnost VtE a FVE, ne?

Vítězslav Novák
28. leden 2025, 18:40

To "barbarské východní impérium" si na stavbu vlastních JE musí také vydělat, proto staví v zahraničí - a staví rychle. A kromě toho, protože vesele elektrifikovalo desítky let, aniž by se vzdávalo spolehlivých zdrojů elektřiny nebo je rovněž nesmyslně zatěžovalo CO2-odpustky, nemá elektřiny nedostatek.

Jeho státní výrobce, jeho jméno je zde rovněž podezřelé, pokračuje ve výzkumu a vývoji nových typů reaktorů vč. těch malých, paliva pro ně a na uzavírání palivového cyklu. Na to si též musí vydělat.

Vítězslav Novák
28. leden 2025, 18:43

Maďarský rozpočet nemá s jadernou elektrárnou nic společného - nenapsatelný dodavatel totiž tu elektrárnu staví za své peníze a Maďarsko začne splácet až ze zisku z prodeje elektřiny v oné elektrárně.

Jaroslav Loudil
28. leden 2025, 11:01

Z jádra svět nyní vyrábí asi 9 % elektřiny. Číslo klesá. Čína loni uvedla do provozu solar o 277 000 MW a vítr o 80 000 MW. Celkem tedy 357 000 MW v obnovitelných zdrojích. Instalovaný výkon solaru v Číně stoupl za 1 rok o 45 % !!! Tak těžko někdy jádro poroste. Ještě před pár lety Čína v OZE vyráběla NULU elektřiny , dnes už přes 15 % / solar + vítr/.

Petr Kasan
28. leden 2025, 22:21

"A co z toho jako vyplývá?"

"Že jsem průměrná ženská"

Asi tolik k relevanci tohoto příspěvku.

Antonín Mikeš
28. leden 2025, 23:19

Cina vyráběla z OZE nulu? Kdy prosím? Uveďte i zdroj, nezapomeňte započítat VE.

Komentáře pouze pro přihlášené uživatele

Komentáře v diskuzi mohou pouze přihlášení uživatelé. Pokud ještě účet nemáte, je možné si jej vytvořit na stránce registrace. Pokud již účet máte, přihlaste se do něj níže.

V uživatelské sekci pak můžete najít poslední vaše komentáře.

Přihlásit se