Domů
Jaderné elektrárny
V EU budou podle eurokomisaře Bretona zapotřebí rozsáhlé investice do jádra
Jaderná elektrárna

V EU budou podle eurokomisaře Bretona zapotřebí rozsáhlé investice do jádra

Evropská unie bude muset do roku 2050 investovat 500 miliard eur (přes 12 bilionů Kč) do nové generace jaderných elektráren, aby dosáhla plánovaného snížení emisí a uspokojila rostoucí poptávku po elektřině. V rozhovoru s francouzským listem Le Journal du Dimanche to řekl eurokomisař pro vnitřní trh Thierry Breton. Upozornil také, že existující jaderné elektrárny si do roku 2030 vyžádají investice v objemu 50 miliard eur.

Investice do jaderné energetiky a do obnovitelných zdrojů energie budou podle Bretona klíčové pro splnění cíle EU dosáhnout do roku 2050 klimatické neutrality. Evropská komise (EK) nedávno navrhla zařadit jádro mezi takzvané zelené investice, což dlouhodobě požadovala mimo jiné Česká republika. Breton tento návrh označil za klíčový pro přilákání potřebného kapitálu.

Proti návrhu se však postavily některé členské země EU, například Rakousko a Německo. Rakousko, které má dlouhodobě odmítavý postoj k jaderné energii, dokonce pohrozilo právními kroky v případě, že bude návrh přijat v současné podobě. Očekává se, že návrh podpoří například Francie, která jádro dlouhodobě podporuje a která v první polovině letošního roku předsedá Evropské radě.

Mohlo by vás zajímat:

Komentáře(46)
Milan Vaněček
10. leden 2022, 13:36

To se Francii ty staré jaderné elektrárny budou pěkně prodražovat, aby je vůbec udrželi v chodu, viz citace: "existující jaderné elektrárny si do roku 2030 vyžádají investice v objemu 50 miliard eur", řekl Thierry Breton.

A když je pak budou chtít (Francouzi a Finové ano, ale Švýcaři, Němci, Španělé, Belgičané, Švédové, Slovinci a další NE) obnovovat, tak to bude zase ještě řádově větší paleta pro těch pár jaderných zemí EU, cituji: "bude muset do roku 2050 investovat 500 miliard eur (přes 12 bilionů Kč) do nové generace jaderných elektráren".

Nevím, jestli to Francie zvládne, rozhodně všechny odhady okolo ceny jádra byly vždy podstřelené.

Rozhodně je větší pravděpodobnost že bohaté Německo zvládne OZE a celou Energiewende, než že chudší Francouzi způsobí renesanci jádra v EU.

Emil
10. leden 2022, 13:53

Těch 50 miliard Eur se rozpočítá mezi cca 5 miliard vyrobených MWh, takže to na jednu vyrobenou MWh vychází na nějakých 10 €, takže vůbec nic dramatického.

Milan Vaněček
10. leden 2022, 14:30

Zhruba mohu souhlasit s Vaším výpočtem, uvědomte si že ale Francouzi ty své výdaje (viz Flamanville 3) obvykle alespoň 2x podstřelili, takže se dostaneme k příplatku 20 EUR/MWh

a to bude rovno "levelized cost of electricity" z nových FVE ve Francii někdy ve třicátých letech tohoto století.

Čili jenom příplatek za nutnou (jinak hrozí havarie) údržbu starých JE ve Francii (=jen menší část ceny) bude stejný jako cena elektřiny z nových FVE ve Francii.

Myslím, že to bude konec jaderné energetiky ve Francii,

když jste třeba zažil že zafouká mistrál ve Francii a uvědomíte si i velký potenciál větru ve Francii (on shore i off shore).

Vy jste mladý, vy se toho dočkáte....

Emil
10. leden 2022, 14:38

Nic takového si uvědomovat potřeba není, protože prodražení prototypového reaktoru nemá vůbec žádnou souvislost s cenou údržby těch současných provozovaných.

Co vy si myslíte a co věštíte že se stane ve 30. letech nemá vůbec smysl komentovat, je je to pořád dokola to samé co už tu zaznělo snad tisíckrát.

hlpb
10. leden 2022, 14:34

500 miliard € = cca 40-50 GW instalovaného výkonu v dnešních cenách, to je pidi množství, vzhledem k tomu, že do roku 2040 uzavře své JE Belgie, Španělsko, Německo, Švédsko což jsou druhý, třetí, čtvrtý, pátý největší stát s výrobou JE, a Francie kvůli stáří jen do roku 2035 zavře cca 14 bloků, tak to už z JE v roce 2050 moc nezbude (to už budou uzavřené celé Staré Dukovany a možná a bude se chystat uzavření celého Temelína)

jozka
10. leden 2022, 14:50

Poslouchat predikce roku 2050 od nekoho, kdo 6.1. oznamoval, ze jeste sedmi dni bude v Nemecku foukat je pomerne humorny zazitek.

Dnesni realita (10.01.2022 0-13h ) v Nemecku:

Hnede uhli - 28%

Cerne uhli - 22%

Plyn - 18%

Biomasa - 8%

Vitr onshore - 6%

Jadro - 5%

Precerpavacky - 3%

Vodni - 3%

FVE - 2%

Vitr offshore - 2%

Zpracovab odpadu - 2%

Zbytek jsou ostatni.

Byste si mel tu kristalovou kouli prelestit.

mart
10. leden 2022, 14:54

A to přitom dle některých je předpověď počasí na týden snadná a těch 70% výroby je fuj a brzo by se mělo odstavit.

Milan Vaněček
10. leden 2022, 15:00

To jsou ty "nejkvalitnější" poznámky, vybrat si zrovna jeden den, kdy musí Německo dovážet elektřinu,

když předtím celý týden (to foukalo hodně) elektřinu (hlavně z VtE) vyváželo.

Místo podobných výkřiků je vždy dobré podívat se jak to vypadá během celého roku resp co je typické pro které roční období.

jozka
10. leden 2022, 15:04

Chapu, ze uz na tom jste jak na tom jste, ale z prvniho odstavce ta pointa odhalit jde. Ne, o dnesnim mixu to opravdu neni.

mart
10. leden 2022, 15:09

A typické pro zimu je, že spotřeba elektřiny (a plynu, uhlí, dřeva) je největší a najde se docela dost dnů, kdy pro OZE dost nesvítí a nefouká.

Vojtěch Mališ
11. leden 2022, 09:00

já myslím že je nutné se právě zaměřit na ty nejméně příznivé dny. nebo se v takovém období zastaví chod společnosti? vypne se průmysl a budeme doma mrznout při svíčkách? pokud se všichni vydají cestou Německa, tedy spoléhání se na dovoz - odkud se teda bude dovážet? natáhneme dráty z Číny?

hlpb
10. leden 2022, 15:11

jozko, jsi zoufalec pár hodin nefouká a ty to oslavuješ, jinak za prvních 10 dnů v lednu VTE zcela dominuje v německé výrobě:

1. VTE = 5,7 TWh = 43%

Další zdroje s obrovským odstupem za větrníky

2. hnědé uhlí = 2,5 TWh = 19%

3. černé uhlí = 1,4 TWh = 10%

4. biomasa = 1,1 TWh = 8%

5. plyn = 1,1 TWh = 8%

6. JE = 0,9 TWh = 6%

7. voda = 0,5 TWh = 4%

8. Slunce = 0,3 TWh = 2%

Jinak OZE = vysoce nadprůměrných 56%

jozka
10. leden 2022, 15:14

Nebude zoufalec spis ten, co neco tvrdil a ono to za par dni bylo jinak?

hlpb
10. leden 2022, 15:29

Tento příspěvek byl redakcí odebrán z důvodu porušení pravidel diskuze

jozko, samozřejmě zoufalec jsi velkej, protože pár hodin opravdu o ničem nevypovídá, daleko vypovídající je statistika za těch 10 lednových dnů, ne, za několik hodin v jednom dni. To jsi musel být v depresích 10 dnů, kdy v Německu hodně foukalo a pak oslavuješ, když přestane foukat, to je zoufalství. Prozradím ti jednu základní věc, VTE jsou nestabilní zdroje energie a někdy fouká a někdy ne. Všichni to vědí a počítají s tím.
.

ll
12. leden 2022, 22:44

Jo, 4.ledna jely naše FVE na maximum ve 12 hodin, celých 6% instalovaného výkonu, to je te super.

josef
10. leden 2022, 15:43

Největší problém je v tom ,že dnes je většina energie spotřebována ne ve formě elektřiny , ale přímo pokud v budoucno mají být dominantní nefosilní substituce pak je nutné převést téměř vše na elektřinu a to znamená , násobek spotřeby elektřiny hlavně v zimě OZE nemají žádnou šanci pokrýt poptávku ani průměrně natož pak každou hodinu a to právě vede na vodík a astronomické ceny. Pro Němce bude dekarbonizace nesplnitelná , protože cena roste s exponentem takže jejich vyšší příjmy jim pomohou do roku 30 kdy to bude o elektromobilitě a přechodu od uhlí k větru a nějakým bateriím , takže průmysl a domácnosti pojednou na relativně levný plyn a v zimě budou pomáhat uhelné el. Jenže jak se začne s vodíkem tak toto končí a to bude také konec dekarbonizace v Německu.

josef
10. leden 2022, 14:56

To jako čekáte, že OZE budou přes vodík dostupné ? Ceny el. energie jsou aktuálně okolo 250EUR /MWh - z DPH + poplatky to dělá nejlevnější cenu pro domácnosti 8,7kč. ( topná sazba) Vodíkové hospodářství má 75% ztráty energie. Ne jen že je to krajně neekologické , ale cenová poprava jako představa že někdo bude topit vodíkem je docela utopie , protože na nevydělá ani Němec. A pokud si někdo myslí že existují nějaké levné přebytky z kterých se vyrobí el. energie pak dobře existují jenže ty zdroje si potřebují vydělat a takže ceny v době nedostatku budou vyšší. Současné ceny jsou samozřejmě přestřelené , určitě půjdou dolů jenže vodík to pořád zdražuje 4x. Jaderná energetika dodá elektřinu okolo ceny 80EUR/MWh a to 24/7 není to žádná láce , ale nechá se s tím fungovat a odpadním teplem vytápět města. Moderní JE umí vyrábět přímo z tepla i vodík takže relativně efektivně a dramaticky levněji než OZE protože obejde ztrátovou výrobu elektřiny a následnou elektrolýzu....

maly jarda
10. leden 2022, 14:28

snad všichni ti zelení maoisté/neonáckové posedlí nenávistí k JE po téhle zprávě konečně skočí do zdi, svět bude lepším místem

Skeptik
10. leden 2022, 15:09

Zelení maoisté za jen poslední 2 roky oslavili uzavření 10 reaktorů v Evropě.

Jaderní stalinisté si musí vystačit jen s neurčitými prohlášeními, ze kterých nic nebude.

maly jarda
10. leden 2022, 16:53

O jaderných stalinistech nic nevím ale individuí posedlých vírou v Maoistickou ideu Velkého skoku je bohužel mezi eurokádry více než dost , viz dnešní článeček na seznam.cz

https://www.seznamzpravy.cz/clanek/ekonomika-byznys-rozhovory-manipulace-cenou-energii-prazdne-zasobniky-v-eu-nejsou-nahoda-rika-expert-185145

cituji z rozhovoru se Zvláštním velvyslancem České republiky pro energetickou bezpečnost Václavem Bartuškou:

"Oblíbená věta mých kolegů je, že přes propast se také neskáče nadvakrát. Čili tam je obrovská víra, že se to podaří zvládnout. "

..a tohle je dnes norma mezi euro-kádry .. aneb zavřít oči ,věřit a pořádně s rozběhem skočit přes uměle vytvořenou propast , tím se vyřeší všechny uměle vytvořené problémy ..jistě to používání Maových metod nedopadne jako v Maově Číně

maly jarda
10. leden 2022, 16:57

maoistická víra ve Velký skok má bůhvíproč všude stejné výsledky .. nikdo neví proč , ale evropští zelení maoisté věří že to tentokrát bude jinak a už nás všechny popohánějí k Velkému Zelenému skoku přes propast

Pavel Veselý
10. leden 2022, 15:12

No a když to nebude od kus dovézt, tak spadne do Black outu a bude vymalováno.

Richard Vacek
10. leden 2022, 15:58

Problémem je, že OZE a jaderné elektrárny se nedoplňují, ale konkurují si. Jaderné elektrárny mají běžet na konstantní plný výkon, protože cena paliva je zanedbatelná a neregulovatelné OZE zdroje tak nejsou vůbec potřeba a je škoda do nich investovat.

A proč jaderky ano a OZE ne? Protože jaderky fungují bez ohledu na počasí.

Milan Vaněček
10. leden 2022, 16:14

Ano, souhlas: "Problémem je, že OZE a jaderné elektrárny se nedoplňují, ale konkurují si." Konečně už i zastánci jádra chápou, že to tak je, píši to zde již mnoho let.

A co se toho počasí týče, inteligence a zkušenosti lidstva nám umožňují se s jeho proměnlivostí vyrovnat, viz například téměř veškerá produkce potravin (mimo produkci např. ve sklenících s umělým osvětlením a hydroponií).

Tak to bude i s energetikou, cíl je neustálý nadbytek obnovitelné energie, žádný nebezpečný odpad.

Milan Vaněček
10. leden 2022, 16:16

Samozřejmě to platí pro FVE a VtE, vodní elektrárny jsou dobrý doplněk pro vše.

Richard Vacek
10. leden 2022, 17:00

Ale vždyť u toho OZE je problém jeho nevypočítatelnosti spolu s nízkou produkcí v chladnější části roku, kdy navíc potřebujeme kvůli vytápění energie více. Proto OZE potřebují další hodně výkonný zdroj, který za ně zaskočí. A to vede k vysoké ceně energie z takového mixu.

Zatímco jaderky si vystačí bez takové vysoké kapacity záložního zdroje.

De Carbon
11. leden 2022, 19:46

JE musite mit safra dobre zabezpecenou zalozni elektrarnou. Kdyz vypadne JE, tak musite okamzite nahradit obrovsky zdroj. Napriklad pri tornadu vypadnul temelin. Tornado ukroutilo stozary VN. Nejak se o tom nepsalo. Asi se stydeli. Ale kdyby vypadnul jeden vetrnik, tak by se o tom psalo 14 dni. Nejlepsi reseni je decentralizovana vyroba v blizkosti spotreby.

jozka
11. leden 2022, 19:55

A protoze o tom nikdo nepsal, tak na to nemuzete dat odkaz. Vy to totiz vite proto, ze jste byl osobne u toho. Teda sice jeste nevim jestli v jiznich Cechach (kde je Temelin) nebo na jizni Morave (kde bylo tornado).

Schvalne, jestli dokazete dat dohromady nesouvisejici udalosti, ktere jste po svem obvyklem zpusobu zmatlal dohromady.

Jak uz jsem vam psal, trollit se musi umet, to, co predvadite je dost slabe.

jozka
11. leden 2022, 19:58

Tak pry na schvaleni...

Tedy jen kratce... zmotal jste vicero nesouvisejicich udalosti.

Emil
11. leden 2022, 20:10

Při tornádu nevypadl Temelín, vypadla přenosová linka kvůli které bylo nutné odstavit jeden blok Temelína, druhý normálně dál vyráběl, tak nevyprávějte pohádky.

De Carbon
11. leden 2022, 20:47

Pro sit je uplne jedno co bylo pricinou. proste v jednom momente chybel v siti vykon z Temelina.

Emil
11. leden 2022, 20:58

Pro síť je dost zásadní rozdíl, jestli vypadne jeden blok Temelína nebo celý Temelín, jak jste tvrdil původně.

Antonín Mikeš
12. leden 2022, 09:08

"Kdyz vypadne JE, tak musite okamzite nahradit obrovsky zdroj. Napriklad pri tornadu vypadnul temelin. Tornado ukroutilo stozary VN."

Což samozřejmě v Německu nemůže v případě větrných mořských parků nastat, že by vichřice strhla vedení ze severu na jih a bylo by nutné okamžitě nahradit obrovský výkon. Navíc spalovací elektrárny vždy drží pro tento případ (a podobné) výkonovou rezervu, většinou do deseti procent. Když jeden zdroj vypadne, ostatní přidají.

maly jarda
10. leden 2022, 17:21

ano, takhle funguje každý fašismus, neboli je třeba zlikvidovat konkurenci , ať jsou to konkurenční národy, nebo jaderné elektrárny nebo normální auta ..jinak se ta "skvělá ale utlačovaná" rasa / technologie neprosadí

mart
10. leden 2022, 18:05

Lidé si dokázali poradit s produkcí potravin tím, že jich vyprodukovali dost i na zimu, protože je umí skladovat. Nicméně i tak to dokázali jen po určitou zeměpisnou šířku, protože někde už je vegetační období tak krátké, že to nejde. A navíc do období ropy a umělých hnojiv nebyl hlad nic neobvyklého. U energie to lidé částečně také dokázali, chystali si zásoby dřeva a později uhlí na zimu. A opět i to platí vlastně jen po určitou zeměpisnou šířku. Ale z toho vůbec neplyne, že totéž dokáží s elektřinou, zatím to nedokázali.

Cíl může být také nedosažitelný. Cíl si můžete dát i cestování na jiné planety a argumentovat, že když umíte cestovat do vedlejší vesnice, tak dokážete i tohle. Na měsíc se to povedlo, ale za obrovských nákladů a jen pro pár lidí, dál zatím ne.

Stejně tak jaderná fúze, také byli nadšenci, kteří říkali, že když to funguje na slunci a umíme to v bombách, tak to půjde i v elektrárně. A padesát let nic.

Možná se to povede a možná ne. A proto je chyba vsadit vše jen na tu jednu kartu a když se to nepovede, tak sledovat kolaps evropské civilizace, který by znamenal i masivní likvidaci přírody.

nikdo
11. leden 2022, 19:14

Ptal jste se všech zastánců jádra že tvrdíte že už to chápou? Vyvozovat něco z názoru jednotlivce pro všechny mě přijde značně krátkozraké.

Daniel Mencl
10. leden 2022, 19:54

Podle aktuálních hodnot, tak jak to elektřina má, dodávají VTe a FTV z nainstalovaných kapacit cca 122GW celkem pouze 2GW. Ošklivé zdroje dodávají cca 41GW. Bez toho, abych chtěl vyvolávat nějaký flame war je vidět, že v takovýchto blbých dnech nepomůže větší instalovaná kapacita OZE a fyzicky takové množstvé energie není možné do Německa dovést, nebo je?

mart
10. leden 2022, 22:38

Dnes nejsou kapacity na takový přenos, ale i kdyby byly, tak hlavně také nebude odkud, když stejnou cestu půjdou i další. A nakonec tu nejde jen o dnešní elektřinu, ale také o náhradu spotřeby zemního plynu a uhlí na vytápění a ropy do aut. Z toho je jasně vidět, že bez obrovských akumulačních možností, které dnes nemáme, je to celé naprostá utopie.

Jaroslav Loudil
10. leden 2022, 20:23

Aktualita z oblasti plynu. Putin letí v únoru do Pekingu na ZOH , kde má s vysokou pravděpodobností podepsat zahájení výstavby plynovodu Síla Sibiře II z oblasti Jamalu do Číny. Plánovaná roční dodávka = 50 mld. kubíků, což je zhruba výkon NS II. Takže Putin bude z Jamalu dodávat jak do EU , tak do Číny. Bude to další posílení pozice Ruska.

ignac
10. leden 2022, 22:47

Jaroslave, pises to, ako by ta ta situacia tesila

Turby
10. leden 2022, 23:13

Ta dohoda je uz uzavrena. Nevim jestli je uz fakticky podepsano nebo ne, ale podpis je uz jen formalita. Veskery rusky plyn cina bez problemu vstreba bez vetsich problemu. Dusledky si kazdy muze domyslet dle politickeho presvedceni.

miro novak
10. leden 2022, 22:49

mily cenzor, tvoje chavanie raz velmi olutujes.

miro novak
10. leden 2022, 22:51

vymazat prispevok hlpb je neunosne.

Turby
10. leden 2022, 23:17

to je vyhruzka? koukam, ze zelena fronta pritvrzuje.

jozka
11. leden 2022, 07:44

Jestli je miro zelena fronta nevim, ale ja rozhodne s tim mazanim nesouhlasim. I takove prispevky maji svou vypovedni hodnotu. A ne, mne se nedotykaji, nejsem snehova vlocka.

Pavel Karásek
11. leden 2022, 20:30

Doufejme, že to s tou dotovanou jadrenou renesancí nevyjde. Mimochodem, jak mohlo někoho napadnout nazvat jadernou energetiku zeleným zdrojem?

Komentáře pouze pro přihlášené uživatele

Komentáře v diskuzi mohou pouze přihlášení uživatelé. Pokud ještě účet nemáte, je možné si jej vytvořit na stránce registrace. Pokud již účet máte, přihlaste se do něj níže.

V uživatelské sekci pak můžete najít poslední vaše komentáře.

Přihlásit se