V ruské plovoucí jaderné elektrárně proběhla první výměna paliva
Plovoucí jaderná elektrárna Akademik Lomonosov od svého zprovoznění dosáhla dalšího důležitého milníku. Pracovníci po více než 3 letech zahájili výměnu jaderného paliva v prvním ze dvou bloků s elektrickým výkonem 35 MW. Na rozdíl od většiny velkých jaderných elektráren dochází k výměně všech palivových souborů v reaktoru. Odstávka spojená také s údržbovými a servisními pracemi skončí ještě před koncem roku.
Ruská energetická společnost Rosatom oznámila, že zahájila výměnu paliva prvního reaktoru první plovoucí jaderné elektrárny Akademik Lomonosov. Elektrárna je se svým kotvištěm na ruské Čukotce ve městě Pavek nejseverněji umístěnou jadernou elektrárnou na světě. Celkový elektrický výkon dvou bloků typu KLT-40S je 70 MW, zároveň dokáže dodávat až 210 GJ tepelné energie za hodinu.
„Palivo pro každý ruský jaderný ledoborec a plovoucí jadernou elektrárnu se vyrábí v dceřiné společnosti Rosatomu Elemash. Po absolvování nezbytných továrních testů byly sady palivových souborů pro první reaktor expedovány vlakem z Elemash do Murmansku, základny ruské jaderné flotily. V Murmansku bylo čerstvé jaderné palivo a velké zařízení naloženo a přepraveno na Čukotku,“ řekl Anton Markov, hlavní expert oddělení provozu nesériových reaktorů v RosEnergoAtom.
Proces výměny paliva začal již koncem července vyjmutím vyhořelých palivových souborů a jejich uložením do vyhrazených izolovaných místností přímo na lodi, která je 144 metrů dlouhá, 30 metrů široká a má výtlak 21 000 tun. Akademik Lomonosov je Rosatomem označován jako pilotní projekt budoucí flotily plovoucích jaderných elektráren.
Výměna jaderného paliva - Akademik Lomonosov (Zdroj: Rosatom)
Výměna po 3,5 letech
Reaktory plovoucí elektrárny doplňují technici čerstvým palivem jeden po druhém. Druhý blok je tak stále v provozu a pokračuje ve výrobě elektřiny a tepla bez dopadu na spotřebitele.
"Radiační pozadí na území se během těchto prací nezměnilo, odpovídalo úrovni přirozeného pozadí charakteristické pro město Pevek," uvedl k bezpečnosti hlavní fyzik Maxim Shamambaev.
Výměna celkem 121 palivových souborů v reaktoru probíhá najednou, na rozdíl od velkých bloků ruského typu VVER, kde se vždy mění zhruba jedna třetina paliva. Jaderný blok tak bez odstávky vydrží v provozu 3-3,5 roku oproti standardním odstávkám každého 1-1,5 roku.
Součástí procesu výměny paliva jsou i údržbové a servisní práce na technologii. Rosatom počítá s dokončením prací ještě letos a příští rok zahájí stejný proces u druhého bloku plovoucí elektrárny.
Mohlo by vás zajímat:
210 GJ / h je 58 MW.
70 je vykon elektricky a 58 je vykon tepelny
celkom zaujmave udelatko.
Rad by som, ale vedel ekonomiku prevadzky.
Co to stoji vyrobit, udrziavat a kolko Wh energie to vyprodukuje.
Plzeň - město jaderné energetiky na jednom místě vyrobí jaderný reaktor + turbinový komplet + generátor + transformátor k vyvedení výkonu do EPS, a přesto čekáme, kdo nám co na EDU 5 a ETE 34 nabídne či slíbí, vlastní české výrobní + montážní + servisní kapacity nevyužijeme, prostě jsme neodpovědní šmelináři se zakázkami a zrádci.
Je nad míru jasné, že se musí napřed vládce starat o svůj lid a potom požádat cizince o pomoc, pokud na úkoly nestačíme !!! Odírat české subdodavatele pod nákladovou cenu dodávky již mnohokráte zažili čeští podnikatelé, ale nikde není ani náznaku změny v lepší budoucnost.
ČEZ vlastní 100% ŠKODY JS a přesto nejedná o dostavbě ETE34 shodnou technologií ETE12, ale posuzuje i zvažuje nabídky,... a stavby JE odkládá za r. 2029, namísto spuštění stavba ETE34 zítra!!! Cíl je dividenda nad hodnotu nominálu, prodávat aktiva a bourat Prunéřov I, .... tomu se říká nekompetentní vedení vycházející vstříc nenažranosti akcionářů.
Krátkozraké řešení strategického odvětví nesmí převážit nad odpovědností a rozumem.
Pochopte už Jaroslave konečně, že projektová dokumentace k Temelínu je k ničemu, neodpovídá současným požadavkům a nic už se podle ní nepostaví.
Navíc Dana Drábová už před více než dvěma lety povídala, že kvalita ruské dokumentace je taková, že u spousty věcí prostě nezbývá než naklusat do Moskvy a zeptat se.
Doufejme, že na tom plovoucím Černobylu nedojde k jaderné havárii. Naštěstí je do daleko.
doplním: dovede si někdo vůbec představit, jaké urychlení povolovacího procesu by bylo rozhodnutí o dostavbě ETE34 shodné již v ČR vyrobené + smontované + provozované + servisované technologie, kolik tisíců stran A4 by bylo ušetřeno s odkazem na již využívané osvědčené postupy technologie ETE12?
Pouze 27 šanonů při každé odstávce a výměně paliva se stane rutinní záležitost, přesto vedení ČEZ a politici ČR uvrhnou veřejnost do nejistoty a podstoupí riziko až nezvladatelných stavů při najíždění a spouštění JE. Varovných signálů při výstavbě JE je v současné době celá řada, přesto jsou přehlíženy a zlehčovány. Dokonce zákaz účasti RF + Číny na výstavbě JE vyjádřený ZÁKONEM lze obejít tím, že si Temelín postavíme sami - na českém území působící podnikatelské subjekty.!!!
Doma není nikdo prorokem. Proto se naši politici obrátí tam, kde budou za jejich moudrý výběr pochváleni.
Adélko, kolik stříbrných ti sypou z Mordoru za ty neskutečné žvásty? Prostě pochop, že tvým východním chlebodárcům z Chudobince už u nás pšenka nepokvete a nic v ČR stavět nebudete. Ty tvoje fantasmagorie o dostavbě JE vlastními silami by čistě teoreticky byly možné někdy před 20 lety.
Komentáře v diskuzi mohou pouze přihlášení uživatelé. Pokud ještě účet nemáte, je možné si jej vytvořit na stránce registrace. Pokud již účet máte, přihlaste se do něj níže.
V uživatelské sekci pak můžete najít poslední vaše komentáře.
Přihlásit se