Domů
Komoditní trhy
Gazprom: Dodávky ruského plynu Nord Streamem 1 do EU se kvůli údržbě zastaví
Trasa plynovodu Nord Stream

Gazprom: Dodávky ruského plynu Nord Streamem 1 do EU se kvůli údržbě zastaví

Dodávky ruského plynu hlavním plynovodem Nord Stream 1 do Německa se kvůli údržbě opět zastaví, a to od 31. srpna do 2. září. Oznámila to dnes ruská plynárenská společnost Gazprom, nad kterou má kontrolu Kreml. Po dokončení prací, pokud nenastanou žádné technické problémy, bude přeprava plynu obnovena na současnou sníženou úroveň 33 milionů metrů krychlových denně, dodal podle agentury Reuters Gazprom.

Ruský podnik sdělil, že s ním na údržbě kompresorové stanice Portovaja, která je součástí plynovodu Nord Stream 1 a nachází se poblíž finských hranic, bude spolupracovat německá firma Siemens Energy.

Nord Stream 1 přepravuje plyn z Ruska do Německa po dně Baltského moře a je hlavní trasou pro dodávky ruského plynu do Evropské unie. Situace kolem dodávek ruského plynu se zkomplikovala, když Rusko v únoru zahájilo útok na Ukrajinu a Evropská unie v odvetě přijala sérii protiruských sankcí.

Gazprom omezování dodávek plynu zdůvodňuje technickým problémy, mimo jiné chybějící turbínou ve stanici Portovaja. Evropská unie ale tvrdí, že technické problémy jsou pouhou záminkou a že Moskva používá plyn jako zbraň k prosazení svých zájmů.

V reakci na opětovné uzavření Nord Streamu 1 dnes cena plynu pro evropský trh opět pokořila dosavadní rekord. Cena klíčového termínového kontraktu na plyn s dodáním v září se ve virtuálním obchodním uzlu Title Transfer Facility (TTF) v Nizozemsku zvýšila téměř o sedm procent nad 257 eur (6333 Kč) za megawatthodinu.

Mohlo by vás zajímat:

Komentáře(60)
Karel Salaj
19. srpen 2022, 21:06

Spuštění Nord 2 je na spadnutí, jinak se kontrakty na dodávu plynu pro letošní rok nepodaří splnit, protože při podpisech dodávek bylo s otevřením nového plynovodu počítáno...A taky nevěřím tomu, že si Němci nechaji zlikvidovat ekonomiku kvůli nějakému embargu.

Jakub Sevcik
19. srpen 2022, 21:22

NS 2 se nespusti. Porad je pro Nemce dulezitejsi hodnota lidskeho zivota a nejake principy nez business. To uz by davno tu NS spustili.

Michal K.
19. srpen 2022, 21:56

zaujmave, ze im na hodnota ludskeho zivota nelezela na srdci, ked sa zacinala napriklad invazia do Iraku. Alebo v Iraku nie su ludia ?

Láďa
19. srpen 2022, 23:37

Něco si o tom zjisti. Nejen Němci byli proti.

Michal K.
20. srpen 2022, 15:50

takze Nemecko uvalilo na agresora sankcie ?

Ci to bola len bezvyznamna verbalna poza ?

intfor
19. srpen 2022, 21:58

Takže když se odebírá přes NS1, tak je hodnota lidského života jiná, než když se odebírá přes NS2?

Rejpal
19. srpen 2022, 23:03

A jaká hodnota lidského života ?. To máte z ČT ? Západ nasadil na Ukrajinu loutkovou vládu ,která jí vehnala do války s Ruskem za Americké zájmy. Západ pak ve své nabubřelosti na Rusko uvalil "zničující sankce" díky kterým Rusům klesla životní úroveň o 4% a tady lidem klesne životní úroveň o 1/3 a ještě budou doma sedět v zimě ve svetru. Přitom západní vlády dělají všechno proto, aby válka na Ukrajině trvala co nejdéle. Lidem se tady zamlžuje fakt , že většina Ukrajinců za východě a jihu Ukrajiny chce být součástí Ruské federace, proto se masově hlásí k Ruskému občanství. Stát Ukrajina který existuje 30 let je symbolem pro korupci bídu a úpadek, proto za těch 30 let také ztratil 1/3 svojí populace.

Miloslav Černý
20. srpen 2022, 10:13

Vašemi názory se řadíte do jedné řady příznivců zabrrání Sudet fašistickým Německem. a vechno naznačuje, že si to vůbec nedokážete uvědomit, hlavně jakým směrem se to následně vyvíjelo.

Ivan Švančara
20. srpen 2022, 10:32

treba si priznat, ze sme sudetakom odoberali ich ludske prava, tak ako ukrajinci rusky hovoriacim spoluobcanom.

Inak si uviedol krasny priklad AČoHentizmu. Gratulujem.

intfor
20. srpen 2022, 10:44

Kdy existuje právo na zničení státu, na odtržení nějaké jeho části a kdy ne? Smělo se Československo trhnout od R-U? Smělo se Kosovo odtrhnout od Srbska, Ukrajina od SSSR? Smí se Katalánsko odtrhnout od Španělska, Skotsko od Anglie, Krym nebo Donbas od Ukrajiny, Čečensko od Ruska, Kurdové od Turecka, Jižní Osetie od Gruzie, Podněstří od Moldavska? Přiznejme si, že morálka a jednotná pravidla v tom moc roli nehrají, největší roli v tom hraje síla a zájmy silných.

PetrD
20. srpen 2022, 10:52

Tady vůbec nejde o to, že se někdo chtěl odtrhnout. Tady jde o útok jednoho státu na stát jiný.

intfor
20. srpen 2022, 11:07

Na Krymu by se od Ukrajiny pravděpodobně trhnout chtěli. Ale máte pravdu, teď jde o útok jednoho státu na stát jiný. A je to hodně špatně. Podobně jako v případě třeba útoku NATO na Jugoslávii, nebo další státy a za posledních 30 let jich nebylo zrovna málo. Když to ale děláme my sami, tak je to podle mnohých v pořádku, protože my jsme ti správní a oni ti špatní...

PetrD
20. srpen 2022, 11:54

Infotr: Nato nezaútčilo na Srbsko proto, aby ho obsadilo, nainstalovalo loutkovou vládu a připojilo ke svému území, ale aby zastavilo excesy vůči obyvatelstvu Kosova. Byly cíleny vojenské cíle a až na pár excesů se skutečně podařilo vyhnout civilním obětem.

Naproti tomu devastace Ruskem je totální, dochází k válečným zločinům viz Buč, a celý smysl operace byl obsadit a zlikvidovat UA coby nezávislý stát.

Ani náhodou se nejedná o něco přibližně stejného.

intfor
20. srpen 2022, 12:55

NATO zaútočilo na Srbsko, zařídilo odtržení kusu jeho území, Kosova, a v něm si USA zřídily druhou největší vojenskou základnu v Evropě. Zdůvodnění už se najde a kdyby nevznikl důvod sám, tak se mu pomůže (financemi, zbraněmi apod.). NATO rozhodně není obrannou organizací svých členů, ale prostě vojenskou silou prosazující zájmy především nejsilnějšího člena.

Rusko se chová hůře možná i kvůli nátuře, ale z velké části také kvůli tomu, že nemá tak velkou převahu. Čím větší máte převahu síly a technologie, tím se ve výsledku můžete chovat při takovém útoku lidštěji, protože snadněji zničíte jen potřebné cíle a i tak vyhrajete. Kdyby Ukrajina padla během 3 měsíců, tak to ničení by také nebylo tak velké jako bohužel bude když válka bude trvat 3 roky.

Ale máte pravdu v tom, že USA a NATO si to území nepřipojuje, jen si jej podmaní. Rusko si jej chce i připojit. Což zase možná má důvod v povaze a možná také v tom, že doufají, že tak si jej snadněji udrží (opět i vliv převahy síly a ekonomiky).

Vůbec neobhajuji ruský útok, ani jejich chování, je to špatně. Ale kritizuji ten dvojí metr, kdy se tváříme, že my to právo máme, protože jsme lepší. Ale když na ulici bude terorizovat ostatní chudý buran v montérkách, nebo bohatý psychopat v obleku, tak pořád to bude špatně, i když někteří budou říkat, že jeden může.

Miloslav Černý
20. srpen 2022, 13:08

Stejného to být ani nemůže, neboť uplynulo 80 let. Agresorům či budoucím potencionálním se lidstvo musí naučit čelit razantně už v samém počátku a ve všech směrech. Je to jako s tím začínajícím požárem. Je to o dodržování prioritně lidských práv a svobod, v zájmu všech obyvatel zeměkoule. Se současnými zbraňovými systémy si již nemůžeme dovolit lavírovat na hraně jejich použití. Už nejde o to, kdo by vyhrál, neboť živý by snadno mohli závidět mrtvým. Lidstvo bude nuceno čelit společně jiným nebezpečím a oslabovat se vzájemně nezodpovědným lehkomyslným jednáním pro ziskovost menšin si jednoduše už nemůže moc dobře dovolit. Na vybití agresivity má sloužit sportovní klání s předem určenými pravidly a jejich dodržováním a tak to musí být i na poli mezinárodních vztahů.

PetrD
20. srpen 2022, 13:49

Infotr:

NATO je obrannou aliancí. Nebýt NATO, tak už právě třeba v pobaltí svoboda skončila.

Hlavní rozdíl je v tom, že Rusko si myslí, že má na to území nárok, a pokud se to tam nelíbí, tak dostanou po čenichu. Ostatně zítra je jedno pěkné výročí takové události.

Američani a západ obecně mají pořád mnohem vyšší měkkou sílu získávat spojence dobrovolně.

intfor
20. srpen 2022, 14:13

Kdyby NATO bylo obrannou aliancí, tak by na kohokoli zaútočilo jen po jeho prvotním útoku na svého člena. Ale tak tomu nebylo ani v Jugoslávii, ani v Sýrii, Libyi, Iráku... NATO a jeho členové naprosto běžně útočí i když na něj nikdo nezaútočil. NATO má dojem, že má právo prosazovat své zájmy i útokem. Záminka už se najde, nebo vyvolá. Nejde o morálku, to bychom nemohli být takoví kamarádi třeba s Araby (ti klidně mohou masakrovat lidi v Jemenu, vraždit novináře a považovat ženy za podřadné), nebo s Turky (Kurdy jsme nakonec hodili přes palubu, potom co jsme je využili.), nebo by USA nemohli využívat základnu Diego García.

Máte pravdu, že NATO a západ má rozhodně větší schopnost získat spojence i jinak (z velké části je za tím ekonomika), ale když to tak nejde, tak klidně sáhne i k tomu útoku. Rusko to ekonomicky tak nedokáže, tak sahá jen k té vojenské síle.

Michal K.
20. srpen 2022, 15:51

bohuziel nie. NATO je utocna aliancia, ktora vedie agresivne a okupacne vojny. Zial take su fakty

PetrD
20. srpen 2022, 17:27

NATO žádné agresivní a okupační války nevede. Taková jsou fakta.

PetrD
20. srpen 2022, 17:48

NATO nevedlo útok v Lybii ani v Iráku. (nebyly to akce NATO)

A k tomu jak považuje Rusko NATO za svého nepřítele: "„Kdy nás pozvete, abychom se přidali k NATO?“ zeptal se v roce 2000 tehdy nový ruský prezident Robertsona. Ten mu odpověděl, že NATO nezve státy, aby se přidaly k NATO, nýbrž země samotné podávají žádost o začlenění se do Aliance. „My nestojíme v řadě se spoustou zemí, na kterých nezáleží,“ odvětil Putin.

Zdroj: idnes"

Rusko mělo před rokem jen bezvýznamnou hranici s NATO. Naproti tomu Ruští vojáci byli před ruskou invazí na Ukrajinu v Osetii, Abcházii, Moldávii, Krymu, Donbasu. Není divu, že všechny malé s Ruskem sousedící státy hledají bezpečnostní záruky - ideálně v NATO. Protože, co je zač ten "Ruský Svět", který ochraňuje Putler už vědí všichni.

Michal K.
21. srpen 2022, 18:52

samozrejme, ze krajiny NATO ziadne agresivne vojny nevedu.

Oni len rozdavaju radost a kvetinky.

A taki Irak sa napadol sam a basta !

PetrD
20. srpen 2022, 10:50

Západ nenasadil na Ukrajinu žádnou loutkovou vládu, to je přesvědčení Putina. Proto si myslel, že Ukrajinci jednoduše přeběhnou a Rusko za tři dny dobude Kyjev. Stejně tak jako tvrzení o přání Ukrajinců o Ruském občanství je čistá rusácká propaganda.

Odhodlání Ukrajinců bránit svoji zemi před ruským světem je důkaz toho, že svoji vládu chtějí. A v současnosti i velká část původně s Ruskem sympatizujících Ukrajinců už ví, co je Rusko zač, a nechce mít s Ruským světem nic společného.

BTW, Zelenského rodná řeč je ruština.

Michal K.
20. srpen 2022, 15:56

samozrejme, a prevrat v 2014 organizovali martania. Staci vidiet aku politiku robila babkova vlada po prevrate. Vysadne proamericku a protiukrajinsku. Dokonca nevadili/nevadia ani nacisti.

Odhodlovanie Ukrajincov bojovat je enormne. Az take, ze pachaju vojnove zlociny, pouzivaju civilistov ako ludske stity, ci popravuju vlastnych nacistickych vojakov v zajati ako sme to videli na vystrielani vaznice v Jelenovke.

PetrD
20. srpen 2022, 17:55

Michal: Lžete. Olenivka byla akce Russáků - už jenom proto, že byli zasaženi termobarickou zbraní. Důkazů je po síti dost.

A pokud jde o nacisty - podívejte se na wagnerovce. Vyhledejte si tetování zakladatele a pak také název vybraný podle oblíbeného skladatele AH. A tahle skupina má nyní na starosti části ruské fronty. Nacistický narativ je jen lež Pu.inovy propagandy.

A ruská vojenská technika v prostoru záporožské JE také hovoří za vše.

PetrD
20. srpen 2022, 18:22

Takže když naše současná vláda dělá proamerickou politiku, tak je podle vás řízena Američany?

Vzhledem k tomu, že protesty v roce 2014 propukly protože Janukovič otočil, a místo podepsání dohody s EU se chtěl přibližovat k Rusku, není žádný podiv nad tím, jakou politiku chtěli provozovat jeho nástupci.

A další komentáře čekají na schválení.

Michal K.
21. srpen 2022, 18:58

Takze mi tvrdite, ze Ruska strana radsej zlikviduje vlastnu vaznicu, pozabija pritom svojich ludi, minie na to pomerne drahu specificku municiu, napriek tomu, ze mohla nackov z mariupola zlikvidoat jednoduchym, lacnym zastrelenim. A to este pred tym ako ich stihli postavit pred sud a obradne odsudit.

Tak to urcite, to hej. Logika ako prasa.

A na takychto antilogickych pochodoch stoji vacsina vasich argumentov

PetrD
21. srpen 2022, 19:28

Už jen tím, že jste použil ruský nazev, je vidět, odkud berete své propagandistické info. O něco objektivnější pohled:

Edition.cnn.com

interactive/2022/08/europe/olenivka-donetsk-prison-attack/index.html

www.blesk.cz

clanek/zpravy-valka-na-ukrajine/719047/masakr-pluku-azov-olenivka-je-dilo-rusu-tvrdi-analytik-pridal-dukazy-pluk-slibuje-pomstu.html

PetrD
21. srpen 2022, 19:34

Komentář spadnul do ověření kvůli linkům. Nic takového netvrdím. Pokud chcete něco zamaskovat, tak postřílení není možnost. Lepší je se snažit to hodit na UA stranu, ovšem jako vždycky to rusáci podělali.

kuk
20. srpen 2022, 15:47

Ještě źe russácká říše zla není symbolem pro korupci a bídu a je tam vyšší životní úroveň než ve Švycarsku a fašouni z Kremlu se neobklopují luxusem a pěnezma. Tam je úplný ráj. Na co ćekáš hned se tam odstěhuj. Aspoň budeš blíž jejich pozadí. ?

Anton Meško
20. srpen 2022, 09:50

Ak by Nemcom a EU bola dôležitejšia hodnota ľudského života, tak by nepodporovali vojensky Ukrajinu.

PetrD
20. srpen 2022, 18:47

Meško: JJ, zase ti největší sv.ně jsou Američani. Co jenom zbraní a materiálu během druhé světové dodali do Ruska, díky land lease, a kolik tím způsobili Rusům utrpení....

Ivan Švančara
20. srpen 2022, 10:28

Jakub, raz, ked dospejes, pochopis, ze mysliet treba vo vsetkych suvislostiach.

Michal K.
19. srpen 2022, 21:57

Uz to nejaky nemecky politik povedal nahlas. Zatial ho sfukli, ale kto vie ci takych hlasov nebude pribudat.

Aj s jadrovkami otacaju

intfor
19. srpen 2022, 21:58

Takže když se odebírá přes NS1, tak je hodnota lidského života jiná, než když se odebírá přes NS2?

Rejpal
19. srpen 2022, 23:28

NS2 se nespustí Rusko nechá EU ekonomicky krvácet, protože tak vyřadí její podporu Ukrajině. Rusové si to vymysleli dobře, dodávají 1/5 plynu za 10 násobek ceny , takže oni na to ještě bohatnou. Rusko jako stát je nesrovnatelně mocnější než EU. Je to dáno jejich velkou rozlohou a strukturou ekonomiky. Spolu s Čínou tvoří Rusko nejmocnější mocenské uskupení na světě s ohromujícím potenciálem o budoucna , za kterým navíc stojí většina světa Amerika tím jako hegemon definitivně skončila a s ní i beztrestné napadání států , které se před ní nechtěli sklonit a kulturní rasismus. USA čeká do budoucna velký ekonomický pád, protože Američané si žijí nad poměry na úkor jiných národů díky existenci dolaru jako rezervní měny což je díky technologickému vzestupu Číny a dalších národů neudržitelné. Naproti tomu EU Čína příliš nekonkuruje , takže by na tom mohla i vydělat jenže EU se pro jistotu ještě před USA ekonomicky vyřídila sama se svým Green dealem :).

Láďa
19. srpen 2022, 23:52

Tak rejpale Rusko je proti EU ekonomický i technologický trpaslík. Který ty suroviny co prodává bez Evropských technologií nevytěží, nevyčistí a ani nedopraví k zákazníkovi. Jinak nemá co nabídnout. Na rozdíl od Číny která nechrápala a makala. Rusové zaspali a dnes se bez západních technologií vrací o desítky let zpátky. Tohle chvástání a stavění Putimkinových vesnic je to co z nich dělá rozvojovou zemi mentálně v 19 století. Odpoutání od jejich energetických zdrojů je ku prospěchu i za cenu že si k TV vezmu ponožky.

Rejpal
20. srpen 2022, 03:02

Váš příspěvek je poplatný západní propagandě , Rusko vyváží potraviny energie jaderné elektrárny a zbraně. Ten ekonomický trpaslík ekonomicky rozvrátil celou EU , která je v PPP 3 největší blok na světě - po Číně a USA. Co se týče technologií pak Rusko má svoje GPS , platební systém , vesmírný program jaderný program atd. Na počet obyvatel neexistuje stejný stát, který by toto měl. Neexistuje stát ,který by se k tomu byť jen blížil , Srovnejte to třeba s Mexikem - podobně lidnatý stát , středně vyspělý proti Rusko je Mexiko nula. A Vaše poznámka že Rusko nemá co nabídnout je k smíchu vždyť Rusové vyvážejí základní lidské potřeby potraviny a energie , spotřební zboží si koupíte všude, ale potraviny a energie ne. Čína má 10x více obyvatel než Rusko to se nedá srovnávat.... nemůže dělat všechno jako Čína když je Vás 10 x méně....

hlpb
20. srpen 2022, 06:21

Rejpale, tak se uklidni, projdi si svoje obydlí a zkus najít jediný výrobek z toho skvělého russka. Najdeš jednu velkou nulu. Nebo se podívej do pasu, kolikrát jsi byl v této "skvělé" zemi. Zase velká nula. Vlastně něco rusského najdeš v ledničce, podle tvých blábolů kupuješ russkou vodku ve velkém...

Scolopes
20. srpen 2022, 08:28

Tak za prvé: potravin exportuje Rusko zanedbatelné množství:

https://ibb.co/9Zth7jd

https://oec.world/en/profile/country/rus

Ruskému exportu totálně dominují energie, materiály a související produkty s nízkou přidanou hodnotou.

Za druhé: Ruské technologie? Vy jezdíte ruským autem? Máte ruský počítač? Ne. Ani ten blbý kávovar nemáte z Ruska.

Rusko sice má nějaké svoje technologické programy, ale ve všem jenom trochu sofistikovanějším je totálně závislé na dodávkách odjinud. Typicky v oblasti čipů. Přečtěte si něco o ruském procesoru Elbrus. Abych parafrázoval klasika: "je to jediný vtip, na kterém se dá něco spočítat". 28nm? 1.5GHz Aha, takže technologie přinejlepším tak 90. let...

P.S. Víte, jak se spolehlivě pozná člověk, který nemá ani základní gramotnost? Že píše mezeru před čárkou. Tak málo čte, že si ani nestačil všimnout, jak se čárky píšou...

intfor
20. srpen 2022, 09:43

Rusko je ekonomikou, technologiemi, životní úrovní ve srovnání s EU zaostalou zemí. Má výhodu surovin, má pár oborů ve kterých je na tom dobře (třeba jaderná energetika), ale celkově zaostává. Spousta lidí z té země utíká. Chovají se agresivně ke svému okolí.

Ale to neznamená, že se k nim EU včetně nás měla chovat jako k nepříteli, naopak se EU měla snažit o vzájemně výhodnou spolupráci, která by mohla v rozvoji pomoci oběma stranám. Bohužel raději jsme zvolili konfrontaci a doplatíme na to i my.

PetrD
20. srpen 2022, 14:12

"Bohužel raději jsme zvolili konfrontaci a doplatíme na to i my." - kdo začal válčit? Kdo anektoval Krym a vojensky držel LLR A DLR? Konfrontaci zvolil Putler, probůh a nikdo jiný.

intfor
20. srpen 2022, 14:28

Zvolili jsme konfrontaci rozšiřováním vojenské aliance, která dlouhodobě považuje Rusko za největšího nepřítele a která sama nemá problém zaútočit za účelem prosazení svých zájmů. Což mimochodem lze také považovat za porušení některých závazků v Evropě, například o tom, že nebude posílena bezpečnost jednoho státu na úkor státu jiného. Rusko na to bohužel zareagovalo agresivně po svém a ničí Ukrajinu. Já tu nehodlám obhajovat Rusy, já s jejich chováním nesouhlasím. Ale měli bychom si uvědomit chyby našeho přístupu. Mimochodem když se USA cítily ohrožené rozmisťováním sovětských raket na Kubě, tak byly ochotné kvůli tomu rozpoutat jadernou válku.

Láďa
20. srpen 2022, 10:24

Jenom že ty potraviny jsou nezpracovaná pšenice a kukuřice, za co stojí jejich zbraně je dobře vidět na Ukrajině. 10 západních raketometů zastaví tisíce kilometrů dlouhou ruskou frontu. Jejich glonas funguje tak skvěle že zbraně raději navádi GPS a piloti v letadlech raději létají podle turistických navigaci samosebou že že západu. Nesmíte moc odezirat Putinovi že rtů.

hellokitty
20. srpen 2022, 10:52

rusky resp. sovietsky vesmirny program bol postaveny na praci vedcov zo sovietskych republik ako ukrajina a kazachstan, samotnych rusov sa na tom vyvoji zasa tak vela nepodielalo, pozrite si krajiny narodenia sovietskych raketovych vedcov, ze kolko ich je z toho "praveho" ruska

intfor
20. srpen 2022, 13:14

Je komické jak lidé mnohdy o národnosti mluví podle toho jak se jim to hodí. Kdybychom vzali místo narození (což uvádíte Vy) a rok 1968, tak bychom zjistili, že Brežněv se narodil na Ukrajině a možná většina vojáků obsazující rudé armády byla z Ukrajiny. Takže bychom možná měli říkat, že nás tehdy obsadili Ukrajinci (ve skutečnosti to prostě byli sověti).

Takový Sergej Koroljov, považovaný mnohými za hlavní postavu sovětského raketového programu, se narodil na Ukrajině, možná byl tedy Ukrajinec. Ale jeho otec se narodil Rusovi a Bělorusce, tak možná to byl Rus, když budeme ctít linii otce. Jinak jeho matka měla původ u Kozáků, tak možná to byl Kozák...

intfor
20. srpen 2022, 13:42

A k té Vámi navržené vazbě státu narození na národnost ještě přidám vtip:

Umře starý pán, duše klepe na nebeskou bránu. Otevře svatý Petr a říká: "Světoběžníky nebereme." A duše říká: "Jaký já jsem byl světoběžník?" A Petr na to: "Já mám zapsáno, že jsi se narodil v Rakousku – Uhersku, do školy jsi chodil v Československu, oženil ses v Maďarsku, pracoval jsi v Sovětském svazu a umřel jsi na Ukrajině. Tedy jsi světoběžník!"

"Ale svatý Petře, já jsem celý život z Užhorodu nevytáhl paty!"

hellokitty
20. srpen 2022, 14:17

je komicke ohanat sa ruskym vesmirnym programom, ktory v podstate tazi z uspechov pred 50 a viac rokmi, na ISS sa vyvazaju na sojuzoch, nikde ziadny naznak inovacie... jo vlastne 2 Burany ticho odpocivaju v hangaroch v Bajkonure... v Kazachstane

Karel Salaj
20. srpen 2022, 10:30

Tak já se dívám kolem sebe a nikde nevidím nic z Kuvajtu, ani Saudské Arábie :-) Saudové taky nic nevyrábí a jak na tom jsou ekonomicky fajn, Rusko má tu smůlu, že ho USA nenávidí a uvaluje na jeho výrobky celé desítky let embarga.Nevím, proč by každý stát měl vyrábět všechno, někde jsou dobří na počítače, někde na čipy, někde na auta, zbraně, nebo turbíny, nebo mají dobré klima na různé plodiny.A některé země zkrátka těží nerostné suroviny, proto by měl ve světě fungovat nějaký směnný systém, zkrátka barter a jakmile do toho začnou tahat embarga, vše se zhroutí..Abych nezapomněl, mám asi 40 let dvě ruské kotoučové pilky a jedou dodnes, zato 3 novodobé, vyrobené v EU už mi odešly.:-)

hellokitty
20. srpen 2022, 10:54

40 let tak to nie su ruske ale este sovietske, takze mohli byt vyrobene kludne niekde na ukrajine akurat tam dali stempel "MADE IN USSR"

Přemek z Mělníka
20. srpen 2022, 11:16

Rozumný názor....RF a čipy, článek z National Interest....asi 20% potřebných čipů se do Ruska dostane legálně, protože se používají mnohdy i ve spotřebním zboží, elektronice atd...

Těžko zjistitelné množství potřebných čipů dodávají " šedé režimy" a také velké množství různých čipů RF nakoupila v předstihu před válkou...

Něco už také Rusko nahrazuje vlastními čipy vlastní výroby a konstrukce.....

hellokitty
20. srpen 2022, 14:18

k tym vlastnym cipom vlastnej vyroby a konstrukcie mate aj nieco konkretnejsie ako komentar z facebooku alebo clanok na proruskom webe?

Přemek z Mělníka
21. srpen 2022, 07:55

Hellou Kity.....článek na americkým magazínu National interest si laskavě najdi sám. Přelouskal jsem to pomocí translátoru, protože má anglina nemá zrovna parametry na státní zkoušky, to vím, ha ha....Přesto co chci se dovím....

Používej někdy mozek, i na Západě se vyskytují jak protiruské, tak proruské názory a ten zmiňovaný magazín je spíše protiruský, ale to neznamená, že bude zásadně upravovat nebo překrucovat skutečnost....,je docela objektivní, aspoň někdy, si myslím.....

Na FB se dovíš kulový.....

hellokitty
21. srpen 2022, 10:30

ne ne, takto sa ta hra nehra, ked chcete nieco vyargumentovat, tak musite fakty dodat vy, ja vam jeden taky clanok o ruskych cipoch mozem zrovna nalinkovat, pise sa tam, ze planuju v roku 2030 vyrabat cipy s technologiou, ktore TSMC vyrabalo uz v roku 2011, ozaj pokrok

https://www.tomshardware.com/news/russia-semiconductor-plan-28nm

statusy z twitteru o tom ako rusaci kradnu pracky a inu bielu techniku, aby z nich vybrali cipy vam uz nedohladam

tolko k technologickej vyspelosti ruska, pokial si myslite, ze vystavat tovaren na cipy je tak jednoduche, tak sa zamyslite, preco sa drtiva vacsina cipov pre cely svet produkuje na tchajwane

Přemek z Mělníka
21. srpen 2022, 13:07

Hellou Kitty....díky za odkaz, ale co jsme se dozvěděli? Že TSMC plánuje čipy 2 nm do r. 2026 a RF chce čipy 28 nm do r. 2030, což je velkej rozdíl v miniaturizaci. Ovšem do ruských raket to asi stačí, tam se to snadno vejde....

A USA vyrábí nějaké čipy? a má na to nutné suroviny? Americe sankce nehrozí, ale pokud by byly, tak jsou asi výrobně vyřízení....

hellokitty
21. srpen 2022, 14:02

v amerike uz tsmc minimalne stavia fabriku v arizone a 2024 by mala spustit vyrobu, predsalen maju trochu obavy, ze az ich obsadi cina, tak im vsetky technologie znarodnia

https://focustaiwan.tw/business/202207280006

v roku 2030 uz budu rusom 28nm cipy uplne nanic, potrebuju ich do tych rakiet teraz, inak nemaju s cim moc bojovat okrem delostrelectva z druhej svetovej a 8 rokov vojnu na ukrajine viest nevydrzia, dovtedy sa im rozpadne hospodarstvo, lebo cipy budu potrebovat aj do spotrebnej elektroniky a dopravnych prostriedkov

kuk
20. srpen 2022, 15:39

Špičkové čipy nemá ani Čína, ty se vymejšlej na západě a vyráběj na Tajwanu. Jen naivkové si můžou myslet, že je dokáže Čína vyrábět. Skřeti v russácký říši zla ani omylem. ????

Přemek z Mělníka
21. srpen 2022, 08:04

Kuky Kuk....ale kulový.....Tchajwan je naprostá špička v čipech. Vyrábí jak čipy na Západní objednávky, tak i své konstrukce. A proč si čipy američani nevyrábí sami? Takto jsou velmi zranitelní, v případě konfliktu nebo zabrání Tchajwanu Čínou by o čipy přišli také....

Jinak Západ se trochu otřepal a plánuje výrobu vlastních čipů, ale to také Čína a také Indie a také Rusko....,je to příliš strategický produkt, ovšem při potřebě důležitých a nedostatkových zemin a nerostů nezbytbých k výrobě...

Kuky kuk máš docela vymytý mozek, ale sni svý sny dál, aspoň pobavíš...

Scolopes
20. srpen 2022, 20:26

Co *přesně* nahrazuje Rusko vlastními čipy vlastní konstrukce? A kde ty čipy vyrábí? Žádné pořádné linky nemají, jejich nejlepší technologie je 30 let pozadu za světovou špičkou.

Přemek z Mělníka
21. srpen 2022, 08:07

To nemohu sloužit, protože to nevím. Snad by pomohl dotaz v redakci National Interest, třeba to řeknou.....ale opravdu to tam psali....

Přemek z Mělníka
21. srpen 2022, 08:13

Ještě k tý ruský "neschopnosti" vymyslet něco technologického....Usa první vyvinuli atomovou bombu, kterou použili v Japonsku v r. 1945 a v jejich tisku se psalo, že je to tak převratný a přitom technologicky obtížný objev, že nejméně 20 se k tomu nikdo ze světa ani nepřiblíží....

A stalinovo tehdejší Rusko atomovou bombu mělo za 4 roky....,špioni byli, dokonce néjen Rosenbergovi, ale ti řekli jen část, ostatní se muselo dovymyslet....

Komentáře pouze pro přihlášené uživatele

Komentáře v diskuzi mohou pouze přihlášení uživatelé. Pokud ještě účet nemáte, je možné si jej vytvořit na stránce registrace. Pokud již účet máte, přihlaste se do něj níže.

V uživatelské sekci pak můžete najít poslední vaše komentáře.

Přihlásit se