Domů
Komoditní trhy
Moody's: Ceny elektřiny v Evropě zůstanou ve střednědobém výhledu vysoké
Úspěšnost predikcí obchodníků s elektřinou a plynem je podstatným faktorem, který ovlivňuje hospodářské výsledky těchto společností.
Zdroj: Pixabay

Moody's: Ceny elektřiny v Evropě zůstanou ve střednědobém výhledu vysoké

Komoditní trhy
27 komentářů
16. listopad 2022, 14:45
ČTK

Velkoobchodní ceny elektřiny v Evropě zůstanou ve střednědobém výhledu pravděpodobně vysoké. Předpověděla to dnes mezinárodní ratingová agentura Moody’s Investors Service. Poukázala mimo jiné na technické problémy jaderných elektráren ve Francii a rizika kolem dodávek zemního plynu.

„Očekáváme, že velkoobchodní ceny elektřiny zůstanou ve střednědobém výhledu na historicky vysokých úrovních, ačkoli mezi jednotlivými zeměmi budou výrazné rozdíly,“ uvedla Moody’s.

Předpověděla také, že spotřeba elektřiny se v letošním a příštím roce sníží kvůli dobrovolným úsporným opatřením a poklesu poptávky ze strany průmyslu způsobenému vysokými cenami.

Cena kontraktu na elektřinu pro německý trh s dodáním v příštím roce, která je pro Evropu klíčová, v úterý uzavřela obchodování na 329 eurech (zhruba 5800 Kč) za megawatthodinu (MWh). Byla tak o dvě třetiny nižší ve srovnání se srpnovým rekordem 1050 eur, ale téměř čtyřnásobná proti zhruba 87 eurům před rokem, vyplývá z údajů společnosti Refinitiv Eikon.

Ve Francii jsou podle Moody’s průměrné ceny elektřiny od letošního ledna o 23 procent vyšší než cena klíčového německého kontraktu, a to kvůli problémům jaderných elektráren francouzské elektrárenské společnosti EDF. Podle analytiků Moody’s se předpokládá, že tento rozdíl se v příštím roce bude dál zvyšovat.

Elektroměry
Ilustrační foto

Moody’s ve zprávě upozorňuje, že Francie se kvůli výpadkům dodávek z jaderných elektráren stala čistým dovozcem elektřiny, zatímco v uplynulých 20 letech byla jejím čistým vývozcem. Předpovídá, že v příštím roce čistý dovoz elektřiny do Francie poroste, uvedla agentura Reuters.

Evropské země se teďsnaží zmírňovat negativní dopady vysokých cen elektřiny na domácnosti a podniky. Česká vláda stanovila u elektřiny cenový strop 6000 Kč za MWh, který bude platit po celý příští rok.

Mohlo by vás zajímat:

Komentáře(27)
Milan Vaněček
16. listopad 2022, 14:58

Tomu nerozumím, jak na to přišli, cituji:

"Ve Francii jsou podle Moody’s průměrné ceny elektřiny od letošního ledna o 23 procent vyšší než cena klíčového německého kontraktu, a to kvůli problémům jaderných elektráren francouzské elektrárenské společnosti EDF. Podle analytiků Moody’s se předpokládá, že tento rozdíl se v příštím roce bude dál zvyšovat."

Jak na to přišli? To tedy znamená, že by se měly buď ceny v Německu trochu snížit, nebo ve Francii ještě zvýšit (ale proč, to se očekává pokračování problémů v EDF elektrárnách?)

hlpb
16. listopad 2022, 16:25

Mě by spíš zajímalo, kde je ta bájná stabilita JE. Místní jaderní fanatici, že Emile, zde roky vykládají něco o OZE jako o občasných zdrojích energie a zatím parodii na stabilitu výroby předvádí největší jaderná velmoc světa s největším podílem JE = Francie. Všichni energetici počítají, že FVE vyrábí jen ve dne, a že VTE jen když fouká, ale že polovina = desítky jaderných reaktorů vyrobí za celý rok VELKOU NULU, tak tomu říkám předvídatelná a stabilní výroba. Jsem rád, že nám Francie názorně letos ukázala, že je na JE takový spoleh... Postavil bych raději v ČR rovnou minimálně 20 jaderných bloků, když pojede v budoucnu polovina, tak to bude asi v pohodě

Aleš Vanga
16. listopad 2022, 17:24

Ono když staré reaktory špatně udržujete a nové nestavíte...

A proč ? No protože nejsou v "taxonomii" EU...

Emil
16. listopad 2022, 18:42

Bláho, podívejte se někdy na profil výroby jaderných elektráren (klidně i v té Francii), a pak se podívejte na profil výroby solární a větrných elektráren třeba v Německu (pokud jste toho vůbec schopen). Opravdu není těžké na pochopení, který zdroj je občasný a který není. Stále od vás čekám tip na nějaký spolehlivější zdroj, který by měli Francouzi podle vašich představ postavit místo těch "nespolehlivých" jaderných elektráren a stále jsem se nedočkal. Zjevně žádný neznáte.

Tvrzení "polovina = desítky jaderných reaktorů vyrobí za celý rok VELKOU NULU" je čistá lež, celý rok ještě neskončil a přesto je ve Francii pouze pět reaktorů z 56, které vyrobily za ten necelý rok velkou nulu, tak tu laskavě přestaňte šířit dezinformace.

A další nesmysl spočívá ve vašem hloupém předpokladu, že když má jedna země problémy s dostupností svých elektráren, nutně ty samé problémy musí mít i ostatní země.

Josef
16. listopad 2022, 21:04

Pro ratingovou agenturu je nahodilá výroba OZE je predikovatelná, na rozdíl od nahodilých poruch, odstávek JE bloků ve Francii zhoršené navíc jejich zaměstnanci, kteří stávkují

Emil
16. listopad 2022, 22:30

To měl být vtip, Josefe? Jaký bude výkon občasných zdrojů v Německu v tuto hodinu přesně za týden, jaký bude v tuto hodinu přesně za měsíc, a jak přesný bude tento odhad ve srovnání s výrobou z jádra ve Francii ve stejnou dobu? Co myslíte, co se dá lépe predikovat? Jediné co se pravda predikovat dá, že fotovoltaika nevyrobí vůbec nic, ale nevyrobí to naprosto přesně...

Josef
16. listopad 2022, 23:04

Emile, proto jsou pro pro OZE nutné zálohy, jedno bez druhého nefunguje a zároveň a s tím asi souhlasíte, je nutný stabilní baseload, a o ten ve Francii přišli. A to si představte že existuje předpověď počasí

Emil
16. listopad 2022, 23:21

Ne, Josefe, o stabilní baseload opravdu nepřišli. Stabilní baseload pořád mají, jen letos není tak vysoký jako v minulých letech.

A ty nutné zálohy mají potvrzovat fakt, že nahodilá výroba OZE je mnohem hůř predikovatelná než stabilní výroba JE, a to i v celkem extrémním případě jaký nastal zrovna letos ve Francii, a který se lidé jako vy snaží vydávat za nějaký standard? Nebo proč sem ty nutné zálohy pro OZE jinak taháte?

A jak přesně ta předpověď počasí pomůže v predikci výkonu OZE např. za měsíc? Protože u jaderných elektráren se výroba za měsíc dá předpovědět s docela dobrou přesností, u občasných zdrojů nikoliv.

Ivan Švančara
16. listopad 2022, 16:41

vysvetlenie je jednoduche. K zdrazeniu dojde preto, lebo drahe francuzske jadro bude nahradene lacnym OZE. Ved to tak dlhodobo hlasate, nie?

Milan Vaněček
16. listopad 2022, 17:18

Místní jaderníci by měli objasnit, proč mezinárodní ratingová agentura očekává ZHORŠENÍ situace ve Francii v příštím roce. Jaké jsou za tím další problémy EDF? Zná tady někdo skutečnou situaci ve francouzských JE?

Pro naše vysoké ceny je rozhodující výroba elektřiny v Německu a ve Francii.

Emil
16. listopad 2022, 18:46

Z vyjádření zástupce mezinárodní ratingové agentury nevyplývá ani "ZHORŠENÍ situace ve Francii v příštím roce" ani "další problémy EDF", to jste si jako obvykle domyslel vy sám, Vaněčku.

Milan Vaněček
16. listopad 2022, 18:55

ad Emil: uvažujte logicky nad výrokem renomované ratingové agentury, cituji: "Podle analytiků Moody’s se předpokládá, že tento rozdíl se v příštím roce bude dál zvyšovat."

Z kontextu článku jasně vyplývá, že se jedná o rozdíl mezi nižší německou cenou a vyšší francouzskou cenou.

Ptám se proč, co se to ve Francii s jadernými elektránami děje, jde nám o hledáí příčin a o odstranění neblahých následků pro miliony EU spotřebitelů.

Emil
16. listopad 2022, 18:58

Logicky uvažujte spíš vy, Vaněčku.

Milan Vaněček
16. listopad 2022, 19:16

Svoji otázku jsem adresoval skutečným odborníkům, insiderům v jaderné energetice, je jich zde mnoho, to není záležitost PR.

Emil
16. listopad 2022, 20:04

Všechny jste už znechutil, takže přestali do diskuse přispívat především kvůli vám, Vaněčku, a dobře to víte. Několikrát vám to i psali.

Antonín Mikeš
16. listopad 2022, 20:52

Emile máte pravdu, všechny znechutil, druhý důvod proč mu to tu nikdo nenapíše je možná ten že to nikdo neví.

Pane Vaněčku napište si do Moodys, třeba vám to poví.

Jan Stehlik
17. listopad 2022, 09:23

Ono je to jednoduché . Agentura uvažuje tak , že už není k dispozici dostatek ruského plynu . Ten sloužil jako záloha občasným zdrojum . A čeho je málo , tam se ceny zvedají . Navíc je tu inflace a ta infrastruktura co se bude teď nahradou budovat se musí započítat do ceny.

Aleš Vanga
16. listopad 2022, 17:30

Kde autor českého textu (ČTK?) nakupuje tak levně EURa ?

Za 17,60 Kč / EUR bych hned nakoupil balík.

Protože když 329 EUR je "zhruba" 5800 Kč...

CarlosEV
20. listopad 2022, 14:20

evidentně přehodili čísla 329 na 239 euro to pak vychází na oněch 5800 Kč

Antonín Mikeš
16. listopad 2022, 20:53

Emile, kdo hlídá aby ČEZ výroba neprodával třeba ČEZ prodej "pod cenou" nebo v kartelové dohodě? Je to ERU? Vidí do všech smluv a všechny ceny i objemy obchodu?

Emil
16. listopad 2022, 22:44

Pochybuji že to někdo hlídá, ale zrovna tak mám pochybnosti o motivaci ČEZu to dělat, spíš se ČEZu často vyčítá, že to nedělá. :-). I když si dokážu představit, že zavedením "důmyslného" labyrintu stropů a daní z "neočekávaných" zisků se hodně změní a prostor pro kreativitu v účetnictví se najde velký, zdaleka nejen u ČEZu.

Pravoslav Motyčka
16. listopad 2022, 21:32

Blbost cena elektřiny půjde dolů , dnes si každý i domácnost může koupit elektřinu za spotovou cenu a kdo má měření typu B pak může kupovat za hodinové ceny například zítra mezi 1-5 hodinou je cena elektřiny prakticky nulová celodenní průměr 137 EUR / MWh ČEZ to od nového roku bude prodávat za 204 EUR. Pokud vím pak o měření typu B dnes může požádat každý za pár let bude povinné pro odběrná místa s odběrem na 6MWh ročně. Takže z mého pohledu ano el. energie je drahá ,ale kdo má informace je trochu agilní tak to zdražení nemusí být ve výsledku problém. I domácnosti třeba z bytů mohou programovat běh praček , myček , sušiček na noc a když budou mít chytrý elektroměr tak mohou za elektřinu zaplatit o 1/3 méně , kdo má tarif na TUV pak ve stejném režimu podle mě ušetří až 1/2 ceny proti stálým cenám silové elektřiny od ČEZU. Takže stačí trochu myslet a nechat se obírat od dodavatelů. Zvláště pak když i měsíční cena z burzy je stropovaná na 204EUR/MWh , takže prodělat člověk nemůže.

Emil
16. listopad 2022, 22:35

Požádat může každý, ale musí si to zaplatit, a platí se nejen jednorázový, ale i pravidelný měsíční poplatek. Nic není zadarmo. A pokud vím, není zatím úplně jednoznačné, jestli a jak se strop vztahuje na spotové ceníky, proto také někteří menší dodavatelé, kteří své zákazníky dříve na spotové ceníky převáděli, je dnes převádějí zase zpět.

Pravoslav Motyčka
17. listopad 2022, 19:56

Strop se vztahuje na spotové ceníky, ale ne tak, že byste neplatil více pokud hodinová cena elektřiny překročí strop, to samozřejmě zaplatíte , ale strop je průměrná cena za odebranou kWh v měsíčním vyúčtování - takové jsou pravidla hry. Jinak nevím o tom ,že za měření typu B se platí větší paušál , možná nějaké drobné to jsou , ale je to minimum přitom úspora bude v řádu desítek procent celkového účtu. Na nic lepšího jak ušetřit na platbách za odběr elektřiny ze sítě, aniž by se musel snížit odběr spotřebované elektřiny jsem tedy nepřišel.

Emil
17. listopad 2022, 20:36

Nevím kde berete tu jistotu jaká jsou pravidla hry, podle všeho to zatím v tomto konkrétním případě vůbec jasné není, viz např. zde: "Podle informací SZ Byznys jsou zatím ve hře dvě varianty kompenzací, přičemž v obou má být obsažen obranný mechanismus proti tomu, aby dodavatelé využívali strop ve svůj prospěch. Například by mohl být cenový strop dodavateli kompenzován pouze tehdy, pokud bude mít nakoupeno. " (po odstranění mezer v odkazu) seznamzpravy. cz/clanek/ekonomika-firmy-klientum-uctuji-elektrinu-podle-burzy-ted-kvuli-stropum-otocili-218953

Tady máte ceník v distribučním území ČEZu a není to "pár korun": cezdistribuce. cz/webpublic/file/edee/distribuce/ceniky/cenik-sluzeb_01022021. pdf

Pravoslav Motyčka
18. listopad 2022, 00:33

Ty pravidla hry ,já mám informace z jiných zdrojů než otevřených , tak to berte jako dar , že jsem Vám to řekl a co se týče cen za měření typu B pak máte pravdu je to více než jsem čekal a že ČEZ bude účtovat odběratelům co na to nemají nárok cca 300 měsíčně. To mě opravdu nenapadlo. Ale i tak si myslím ,že se to většině odběratelů bohatě vyplatí. Ale je tu ještě jedno řešení pořiďte si FVE pokud můžete a dostanete měření typu B zadarmo a bez měsíčního paušálu. Přes den , kdy je elektřina drahá tak budete vyrábět večer vám stačí baterka a od 9 hodin už budete kupovat levněji. Stát Vám k tomu ještě dá 205 000 dotaci a když si pořídíte nějaké levné tepelné čerpadlo a budete to vhodně provozovat , pak budete mít se započítáním letních prodejů vytápění a elektřinu v domě ve výsledku za pakatel , zatím-co ostatní budou platit flastr.

Emil
18. listopad 2022, 08:21

Zjevně SZ Byznys mají také "informace z jiných zdrojů než otevřených", jsou jiné než ty vaše a přece jen nepovažuji za příliš důvěryhodné informace od někoho, komu již táhne na 124. rok. :-)

Také nevím jak jste přišel na to, že se "většině odběratelů bohatě vyplatí" platit navíc 348 Kč měsíčně (cca 300 je to totiž bez daně). Máte to podpořené nějakým výpočtem, nebo je to opět jen váš dojem?

Jinak děkuji za nabídku, ale preferuji topit raději v zimě než v létě, takže nepovažuji kombinaci tepelného čerpadla a fotovoltaiky za pro mě perspektivní.

Komentáře pouze pro přihlášené uživatele

Komentáře v diskuzi mohou pouze přihlášení uživatelé. Pokud ještě účet nemáte, je možné si jej vytvořit na stránce registrace. Pokud již účet máte, přihlaste se do něj níže.

V uživatelské sekci pak můžete najít poslední vaše komentáře.

Přihlásit se