Komunitní nabíjení aneb jak jezdit za pakatel i bez vlastního zdroje

Radek Šindel
8. listopad 2025, 08:19
46 komentářů
komunitni-nabijeni-aneb-jak-jezdit-za-pakatel-i-bez-vlastniho-zdroje
Obsah tohoto článku nebyl zpracován ani upravován redakcí webu oEnergetice.cz a článek nemusí nezbytně vyjadřovat její názor.

U majitelů fotovoltaik už výhody elektromobilu rozporuje málokdo. Co když ale fotovoltaiku mít nemůžete? I pro tyto uživatele překvapivě jednoduché řešení existují.

V předchozích článcích jsem rozebíral možnosti využití domácí fotovoltaické elektrárny k nabíjení elektromobilů. Takových instalací bylo k 30.6.2025 bezmála 230 000 a další tisíce přibývají, takže malou fotovoltaiku je už nyní vybaven skoro každý desátý dům. I když se bude tento počet nadále rozrůstat, nedá se očekávat, že by byl tímto systémem vybaven každý objekt. Ať není možné pokrýt střechu panely z finančních, technických, nebo legislativních důvodů, stále existuje nespočet řešení, jak se k levné elektřině částečně dostat i bez nutnosti instalace.

Komunitní energetika

Jedním z řešení je komunitní sdílení elektřiny. Nejčastějším způsobem je režim aktivního zákazníka, kdy se zpravidla skupina majitelů fotovoltaik spojí s několika spotřebiteli do malé komunity. Jde o skupinu až jedenácti předávacích míst, které společně vyrábějí elektřinu a sdílejí ji mezi sebou. Pro efektivní využití tohoto typu sdílení je nutné u účastníků umět alespoň částečně naplánovat spotřebu do doby, kdy ostatní účastníci skupiny vyrábí – časování spotřebičů jako myčka, pračka, bojler, nebo klimatizace do doby okolo . Nicméně ani toto přesunutí nemusí být v případě zapojení větších instalací dostatečné. Pokud se ve skupině nachází 3-4 aktivní výrobci s dnes běžnou 10kWp instalací, nedokážou takové množství energie běžnými domácími spotřebiči využít. Uživatel elektromobilu, ideálně s možností práce z domova, se tak může stát velice žádanou „partií“ do skupiny aktivních zákazníků, protože dokáže velice efektivně uložit část přebytků, které by se jinak nevyužily.

Pokud jde o cenu sdílení, tak tu si určí účastníci komunity sami a může se pohybovat okolo 1-2 Kč/kWh. Odběratelé tak mohou oproti běžným tarifům podobnou částku za kWh ušetřit. Zde je nutné zdůraznit, že se jedná pouze o silovou část elektřiny. Distribuční část platí odběratelé stejně jako v případě klasického tarifu.

Komunitní nabíjení

Sdílení prostřednictvím komunitní energetiky je jednoduché a pohodlné. Jak bylo ale řečeno výše, odběratelé zde platí klasické distribuční poplatky, které se pohybují od cca. 0,8 u tarifů pro elektrické topení až po cca. 4 Kč/kWh u standardních tarifů D01/02d. U různých akumulačních tarifů, resp. Tarifu elektromobilita může nastat u sdílení komplikace ohledně spínání nízkého tarifu, který se nemusí nutně krýt s výrobou v komunitě.

Zde pak přichází ke slovu alternativní způsob sdílení elektřiny ve formě „komunitního nabíjení“. Na rozdíl od domácích spotřebičů lze elektromobilem jezdit, nebo k němu snadno natáhnout nabíjecí kabel. Pokud třeba majitel fotovoltaiky sousedí s uživatelem elektromobilu, nedává příliš velký smysl sdílet elektřinu přes komunitní energetiku a platit za přenos poplatky, když se dá auto jednoduše nabíjet u sousedů, nebo přehodit přes plot „míchačkovou“ prodlužovačku. Zejména novější stavby mají navíc standardně hlavní jistič umístěný ve sloupku na hranici pozemku, aby byl snadno přístupný z ulice. Tyto sloupky jsou často vybaveny třífázovou zásuvkou, nebo jde na sloupek taková zásuvka snadno namontovat. V ulicích tak máme de facto stovky tisíc nabíjecích míst, akorát o nich ještě nevíme. Komunitní nabíjení se tak dá často realizovat pouhým přeparkováním v rámci ulice bez nutnosti zajíždět někomu na dvůr. Ke komunitnímu nabíjení již existují různé skupiny na sociálních sítích, kde se výrobci propojují s případnými zájemci o nabíjení.

Léto s komunitním nabíjením

Jak jsem popisoval v tomto článku, během letních měsíců se okolo poledne výkupní ceny elektřiny pohybují velice nízko. Zejména o víkendech nebývají výjimkou ceny záporné. Pro mě jako majitele fotovoltaiky je tak komunitní nabíjení zajímavým využitím jinak nepotřebných přebytků. Na jaře 2025 jsem tedy zkusil nabídnout nabíjení i někomu dalšímu. O víkendech jsem tedy domluvený se známým, který si jezdí o víkendech nabít své auto. Pokud svítí, probíhá nabíjení přímo z elektrárny, pokud ne, nabíjí se auto za spotové ceny ze sítě. Jedinou podmínkou je nabíjení zhruba mezi 10 a 16 hodinou, kdy ceny elektřiny od března do října v těchto časech zřídka překročí 2Kč včetně distribuce a ostatních poplatků. Pokud jsou občas ceny vyšší, domluvíme se na jiný den. V praxi to pro řidiče znamená zhruba jednou týdně odvézt auto po domluvě nabít, což zpravidla spojuje s nějakou procházkou okolo. Za toto „nepohodlí“ získává možnost jezdit za cenu do 50 halířů za km. V praxi se tak podařilo za období květen až září nabít okolo 600 kWh elektřiny, což stačilo u příslušného modelu na ujetí 4000 km. Reálně řidič odváží okolo 40-50 kWh nabité elektřiny, některé víkendy odpadají, takže průměrný odběr dosahuje okolo 30 kWh za týden. Na to, že řidič auta nebydlí přímo vedle, je celkové množství poměrně vysoké. Zkrátka dojet pár set metrů se neukazuje jako zásadní překážka. Pokud to některý víkend nevyjde, uživatel má pořád možnost nabít doma. Cena je vyšší, než případě komunitního nabíjení, ale stále výrazně nižší, než při jízdě na benzín.

Sdílený wallbox na dvorku

U popsaného nabíjení pořád zůstává možnost nabít vozidlo doma. Ještě vyšší motivace pak nastane u obyvatel bytových domů, kteří jsou odkázání pouze na dražší veřejné nabíječky. Zejména v menších městech stojí bytové a rodinné domy v těsném sousedství a pro obyvatele bytovek tak může být možnost nabití v okolí velice zajímavá. Při cenách veřejného nabíjení okolo 8 Kč/kWh lze nastavit cenu komunitního nabíjení na 4-5 Kč, přičemž takto vysoké výkupní ceny nelze u fotovoltaiky přes den v žádném případě dosáhnout. Pro majitele rodinných domků může znamenat komunitní nabíjení pěknou finanční příležitostí, jak zvýšit efektivitu domácí instalace.

Stejně mohou postupovat i SVJ. Na obrázku níže je vidět typická bytovka na menším městě. Velká sedlová střecha na jihozápad poskytuje prostor pro desítky kWp panelů. Na dvorku je zároveň dostatek místa pro zřízení komunitního wallboxu. Rozúčtování mezi jednotlivé uživatele je technicky možné pomočí čipů. V takovém případě je možné stanovit velice příznivou cenu za kWh například přes den. Komunitní nabíjení pak může danému SVJ významným způsobem zlepšit ekonomiku společné fotovoltaiky.

Podobná situace nastává i u veřejných budov. Jako příklad lze ukázat ZŠ, kde je areál školy a přilehlého bazénu vybaven FVE o výkonu 120kWp a kogeneranční jednotkou o stejném výkonu. Spotřeba školy i místo na střeše by umožňovala nasazení větší FVE. Zvýšení výkonu ale brání spíše ekonomické důvody, protože v době nejvyšší výroby elektrárny je provoz areálu zásadně omezen – neprobíhá výuka, provoz jídelny je omezen na minimum a provoz bazénu je rovněž omezen z důvodu letní údržby. Zvýšený výkon elektrárny by sice přispěl k větší soběstačnosti i v zimě, ale provoz by zároveň generoval nevyužitelné přebytky v létě, což výrazně snižuje celkovou efektivitu investice. Pokud by se na tomto místě zřídilo komunitní nabíjení se zvýhodněnou cenou o prázdninách a víkendech, dokázaly by se tyto přebytky z velké části využít a celkový výkon FVE by šlo výrazně navýšit.

Z příkladů je navíc patrné, že zdanění provozu elektromobilů nebude moci fungovat na principu zdanění paliva, ale bude nutné hledat jinou formu. Jako nejpravděpodobnější se jeví nějaká forma silniční daně. Tato forma zdanění má ještě další výhody jako je například možnost výše daně podle velikosti vozidla, což by zvýhodnilo menší vozidla, které na ulicích zabírají méně prostoru.

Témata:Názor
Loading...

Komentáře (46)

Bob8. listopad 2025, 10:24

Určité možnosti komunitního nabíjení BEV z FVE jistě jsou. Jenže při čtení článku mám dojem, že autor je typický produkt FV "Hujerství", humanitně vzdělaný a fyzikou "nepolíbený".

Citát: " když se dá auto jednoduše nabíjet u sousedů, nebo přehodit přes plot „míchačkovou“ prodlužovačku." a " Reálně řidič odváží okolo 40-50 kWh nabité elektřiny,"

Kdyby byl jen trochu technicky vzdělaný, zjistil by si, že běžné 3 fázové zásuvky jsou 3*16A (11 kW) a běžné BEV s ní nabíjíte 6-8 hodin.

Nebo 3*32 A (22 kW) a nabíjení 3-4 hodiny.

Tj. z té průměrné FVE 10 kWp i při ideálních podmínkách těžko nabil sousedovi BEV (i při max. svitu je výkon před polednem a po něm menší). A to ještě by sám nesměl žádnou elektřinu odebírat.

A to co je v citátu (40-50 kWh) by i tou silnější zásuvkou a kabelem trvalo 1,8-2,3 hodiny ovšem s klesajícím výkonem mimo poledne a ve dnech mimo solární optimum (doba těsně kolem nejdelšího dne a za zcela jasného počasí) by nestačila ani celodenní výroba. Opět jen za předpokladu, že majitel FVE by žádnou elektřinu nespotřeboval.

A vše vhodné jen pro velmi úzkou skupinu obyvatel, která si může nabíjet kterýkoliv den přes poledne, t.j. stále home office bez potřeby používat BEV a ještě má ochotného souseda s FVE.

A v případě BD musíte ke každé nabíječce mít (optimálně kryté) stání a řešit spory, kdo si bude moci nabíjet z více zájemců na omezeném množství nabíječek (pravděpodobně na jedné). Nejde jen o cenu takového řešení (garáž, nebo stání s nabíječkou), ale často na to prostě není prostor. Viz sídliště.

Honza Nedvěd8. listopad 2025, 11:19

Bob je ukázkový příklad toho, že čím větší hlupák a ignorant tím více urážek a nálepkování, viz FV Hujer, zřejmě v důsledku pocitu nadřazenosti technika nad okolním světem. Přitom článek je věcne naprosto správně, což je logické od autora s uživatelskou zkušenosti. To jenom Bob problematice nerozumí a ani nechce z principu jej pochopit, tak tady ventiluje úplné blbosti.

Jinak článek jasně demonstruje, jak úmyslně špatně je nastavena komunitní energetika, kde není zohledněna vzdálenost, ale je vždy uplatňován maximální distribuční poplatek a to včetně poplatku oze. Toto je spolu s měřením po fázích, neagregaci po čtvrthodině a nesmyslným pokutám za banální pretoky asi ten největší klacek energetické lobby vůči malé FVE.

Bob8. listopad 2025, 11:29

Bob je především technik, který hned "neskočí na špek" líbivým, ale v praxi nereálným nápadům typu "přehodím přes plot míchačkovou prodlužovačku" a nezištně poskytnu všechnu svou elektřinu sousedovi na nabíjení (a sám budu odebírat ze sítě).

A navíc se asi počítá s tím, že každý den nabíjení (nejméně jednou týdně) budou po celý rok ideální solární podmínky (jasný den kolem 1.6., kdy je slunce nejvýše a nejdelší solární svit).

Další nesmysly, jako distribuční poplatek dle vzdálenosti ani nemá smysl komentovat.

Slavomil Vinkler8. listopad 2025, 12:42

Nedvěd zde informuje o přání privatizace zisků a socializace nákladů, aby měl výhody a ostatní platili náklady. No aby nekecal, tak já na střeše panely mám.

Honza Nedvěd8. listopad 2025, 13:10

Ale o jakých ziscích a nákladech píšete, to už nedokážete specifikovat.

Slavomil Vinkler9. listopad 2025, 09:48

Ale víte dobře. Nízká cena pro vás a rozpočítání nákladů na síť na všechny ostatní.

Emil8. listopad 2025, 14:09

Komunitní energetika žádné náklady na distribuci neušetří, tak proto není zohledněna vzdálenost, říkají to sami distributoři.

Honza Nedvěd8. listopad 2025, 19:20

Kdyby to nenapsal Emil, bral bych to jako naprosto trefnou, ironickou poznámku. Ale psal to Emil.

Emil8. listopad 2025, 20:14

Naštěstí je úplně nepodstatné co jak bere nějaký Nedvěd, ale jak to berou distributoři. Cituji zástupce společnosti E.ON: "Hovořit o tom, že pro provozovatele to sdílení znamená nějakou úsporu, to by bylo liché. Pro nás je to vyložené účetní operace." "Nemá žádný technický benefit v tom, že by nám to jakýmkoliv způsobem ušetřilo ty síťové náklady. Tím pádem diskuse o tom, že by měla být, já jsem slyšel slova jako sleva, pokud člověk sdílí, ty dneska vnímám jako velmi lichá, protože by to vedlo pouze a jenom k tomu, že by se tyto náklady socializovaly na ostatní zákazníky, kteří tu možnost dneska nemají."

youtube.com/watch?v=Ll9-PIFLsF8

Jiří Hrubý8. listopad 2025, 23:42

To Nedvěd

Ne článek je naprostá hloupost Bob má pravdu, prostě auto se nabíjí většinou večer a v noci tam Vám FVE nepomůže. Navíc budete myslet každý den na to kdy máte nabíjet auto abyste reálně ušetřil několik stovek ročně - směšné. Sdílet samozřejmě můžete , když Vás to nestojí žádný čas a máte nějakou úsporu pak OK.

šetřit za el. energii se dá různě jedním způsobem je za cenu 1kWh a druhým způsobem je za paušály třeba držet si 50A jistič a kupovat auto s 22kW palubní nabíječkou což je ideální pro odpolední přebytky el. energie z FVE a třeba formou burzovních cen se prostě nevyplatí. Takže ve výsledku dojdete ke kouzlu nízkého paušálu 16A jističe a D57d kdy s řízením můžete provozovat jak domácnost , tak tepelné čerpadlo tak nabíječku na auto a najednou zjistíte, že proti 50A jističi ušetříte 10 tisíc korun ročně na paušálech , 200 000 korun na levnějším autu a proděláte 300kč ročně na sdílení. Přitom 16A jistič dovolí odebrat 220kWh denně ve 20 hodinové levné sazbě což téměř nikdo nespotřebuje. nevýhodou je , že auto nabíjíte déle 5- až 10 hodin a že tepelné čerpadlo a nabíječka se vám odpojí při vyšší spotřebě třeba při vaření, ale všechno běží automaticky , takže se o nic nestaráte.

Radek Šindel9. listopad 2025, 21:46

tady je statistika nabíjení. Přes půlku tvoří FVE. 1-2 v týdnu mám k dispozici home office, pak víkendy, svátky, sem tam den dovolené doma, někdy jedu MHD (pivo s kolegy), někdy jedu v létě na kole (ne kvůli nabíjení, ale abych se projel). Ono se to nezdá, ale těch možností nabíjení je opravdu dost. No a když to nevyjde, tak se holt nabije ze sítě. Jak se ale sám můžete přesvědčit, spíše to vyjde, než nevyjde. https://medium.seznam.cz/clanek/radek-sindel-jak-zkrotit-fotovoltaiku-a-kolik-vlastne-stoji-provoz-elektroauta-122343

Radek Šindel9. listopad 2025, 21:50

K těm jističům. Pro domácnost je nesmysl jako 16, tak 50A. U 16A by vám při zapnutém topení vyskočil jistič při každém sepnutí většího spotřebiče, takže je potřeba 20, nebo 25A. Větší je pro běžné výkony topení zbytečný. Já mám 3x25A a pro potřeby topení, spotřebičů a auto to vyhovuje.

Jiří Hrubý10. listopad 2025, 18:56

Velikost jističe je otázka soudobosti 3x16A vám pro domácnost stačí , všechno ostatní jako tepelné čerpadlo (elektrokotel ) nebo nabíječku na auto musíte mít řízení , prostě když má tepelné čerpadlo třeba 6A na fázi tak máte dejme tomu 10A na fázi ještě volných když překročíte tento proud tak se TČ odpojí. Nabíječce dáte nižší limit třeba 13A na fázi. Uživatel to nepozná a šetří paušál za jistič. Naopak Kdo chce využívat odpoledních přebytků potřebuje alespoň 50A jistič , protože nabíjí auto - to je třeba nabíjet 22kW , aby to netrvalo dlouho a k tom ještě potřebuje ohřívat vodu ideálně 6kW topným tělesem v bojleru to máte 40,5A na fázi jistič 50A je proto pro skutečně efektivní využití odpoledních přebytků, které trvají 3-4 hodiny nutný.

Radek Šindel9. listopad 2025, 09:15

No nevím, jestli bych se technickým vzděláním úplně chlubil. Pokud jde o nabíjení, nikde se v článku netvrdí, že se musí nabíjet výhradně z FVE. Pokud vyrábí FVE a zároveň jsou ceny na spotu nízké, něco se při nabíjení dososne ze sítě za minimální cenu. U deštivých víkendů se nabíjelo kolikrát jenom ze sítě. Pokud je silová složka na nule, tak je cena dána jenom distribucí, což v případě D57d není žádná raketa.

Nabíjení "běžného" EV 6-8 hodín? To je tak Enyaq z nuly na 100, ale takto málokdo nabíjí. Většinou se držíte mezi 10 a 80%

Pak má instalace ještě svou 24kWh baterii. V reálu tak ráno něco nasvítí, pak se nabíjí, kdy se část bere s baterie.

32A jistič není potřeba. Doma vše běží na standardním 3x25A.

V rodinných domcích bydlí skoro polovina obyvatel, další v nějakých činžácích viz článek. Takto bydlí asi 2/3 obyvatel, což nepokládám za nějakou "úzkou skupinu."

Bob9. listopad 2025, 11:48

No právě, " netvrdí, že se musí nabíjet výhradně z FVE", ale vůbec neřeší (alespoň odhadem), kolik dní v roce by šlo takto nabíjet "od souseda", tedy bez distribuce. A zda o tom vůbec má smysl reálně uvažovat.

Připomíná mi to Pata a Mata: mysleli jsme to dobře, ale dopadlo to jako vždycky.

Cca 10% RD má FVE s přebytky některé dny v roce. Jaká je asi pravděpodobnost, že soused "přes plot" bude mít BEV? Nyní je to cca 1,5% rodin. To máme cca: 3 sousedy 3*0,1*0,015*100=0,45% možného nabíjení BEV ze sousedovy FVE, ale jen některé dny v roce, kdy je ale současně v síti nízká, až záporná spotová cena.

Míchačkový kabel přehozený přes plot - kde je nějaká bezpečnost, třeba za deště?

(Jeden) komunitní walbox na dvorku u BD je už lepší nápad, ale nejdříve by se museli dohodnout a i pak to nadělá tolik "zlé krve", že to raději zruší.

Nehledě na to, že většina BD a hlavně paneláků nemá vlastní dvoreček pro stání s walboxem, nebo společnou garáž.

Měla by v tom článku být alespoň nějaká základní rozvaha, viz výše.

Radek Šindel9. listopad 2025, 20:51

Nabíjme takto od května a světe div se, více méně každý víkend se ceny drží velice nízko a většinou k tomu i svítí. Kdyby to takto dlouhodbě nefungovalo, tak o tom asi nebudu psát článek.

Pokud jde o kabel přes plot, tak kabel nepromokne a zásuvku snad na dešti nikdo nechávat nebude, stejně jako to dělá umíchačky. Když to umí lidé dělat s míchačou, proč by to nešlo s autem?

Pokud jde o komunitu, tak jde udělat nějaký rezervační systém, jde se domluvit po whatsupu. Zkrátka kde je vůle, najde se i cesta.

Pokud dočtete článek až do konce, je v něm přímo napsáno, že se nejedná o žádný univerzální způsob úplně pro všechny, ale jako doplnění ke stávajícím veřejným, či neveřejným nabíječkám.

Bob9. listopad 2025, 22:28

Vy takto celou dobu jednou domácí FVE pokryjete spotřebu svého domu a nabíjíte svůj i sousedův BEV?

Za deště se dřevo na dvorku neřeže a kabel se uklidí, zatímco BEV se nabíjí hodiny bez dozoru.

Jak jsem psal, na schůzi vlastníků bude těžko vůbec prosadit pořízení společného Walboxu (majitelé, kontra nemajitelé BEV). Když bude málo svítit, tak se ani na všechny nedostane a domácnostem bude ta elektřina na nabíjení chybět = budou zvýhodněni majitelé BEV na úkor ostatních nájemníků. Začnou hádky, kdo spotřeboval více té levné vlastní elektřiny.

Citát: " O víkendech jsem tedy domluvený se známým, který si jezdí o víkendech nabít své auto. Pokud svítí, probíhá nabíjení přímo z elektrárny, pokud ne, nabíjí se auto za spotové ceny ze sítě. "

Pokud článek má mít nějakou vypovídací schopnost měl jste udat:

Instalovaný výkon FVE, případné akumulátory, roční výrobu FVE, kolik z toho spotřebujete v domácnosti, kolik je přetoků do sítě a kolik se využije na nabíjení BEV. A kolik ten BEV za rok nabije z FVE a kolik ze sítě.

Radek Šindel10. listopad 2025, 11:51

V létě je těch přebytků tolik, že se dá pokrýt dům, své auto i auto další. Pokud zrovna tolik nesvítí, dá se něco dotáhnout za minimální cenu ze sítě. Je to všechno popsáno v článku, další informace najdete tady. https://medium.seznam.cz/autor/radek-sindel-21566

Honza Nedvěd8. listopad 2025, 19:29

Inspirativní pohled na využití přebytků FVE: denikvektor /energetika/elektrina-ze-zakona-zdarma-tri-hodiny-denne-bohuzel-ne-u-nas-3540.html

Je to určitě lepší než michackova prodluzka, to s Bobem musím souhlasit. Ovšem závistivými Čechům se to asi líbit nebude. A cezku už vůbec ne.

Emil8. listopad 2025, 20:16

Na to nemusí být člověk ani závistivý ani Čech, aby se mu nelíbily takové socialistické nápady.

Bob8. listopad 2025, 22:17

Elektřina zdarma povede jen k plýtvání elektřinou.

Co se týká snížení večerní špičky a její částečné přenesení do poledních hodin, mohlo by to trochu fungovat, když moc odběratelů u spotřebu nepřenese. Pokud ji přenese hodně odběratelů a o hodně, tak bude síť přetížená o to více v poledne.

Dovedu si to představit v takové vilové čtvrti: o něco klesne večerní špička, ale násobně při nulové ceně elektřiny polední spotřeba. Třeba do svých dříve neohřívaných bazénů si většina obyvatel namontuje topné těleso a rozšíří si tak koupací sezónu o několik měsíců (v našich podmínkách), případně v Austrálii pustí klimatizaci naplno, i když by jinak šetřili. Proč taky ne, když bude elektřina zadarmo. A v distribuční soustavě se "začnou tavit dráty".

Kromě toho žádná elektřina (ani ta přebytková polední FV) není zadarmo. Jak píšou i v tom článku: když budou muset v poledne dodávat zadarmo, tak ty náklady rozpočtou do ostatních hodin.

Jiří Hrubý8. listopad 2025, 23:46

Pokud někdo chce levnou elektřinu odpoledne na ohřev bazénu nebo teplé vody pak může využít spotový tarif. ten je úplně ideální.

Bob9. listopad 2025, 11:54

Samozřejmě, ale i ten není zadarmo, takže je tam nějaká brzda. Navíc by mne zajímalo, zda v té Austrálii mají mít přes to poledne zdarma i distribuci. Píší jen elektřina zdarma, takže to evokuje opravdu úplně zdarma. A to se pak polední spotřeba úplně vymkne kontrole a bude se jí nebetyčně a zbytečně plýtvat a vůbec bych se nedivil zhroucení sítě z přetížení.

Milan Vaněček9. listopad 2025, 16:33

Vidím, že Bob i Emil se můžou vzteknout, když slyší o racionálním nápadu Australanů na elektřinu zadarmo. Australie má dobré přírodní podmínky pro fotovoltaiku, špičkový výzkum ve fotovoltaice, snad jako prvá ve světě vyzkoušela Muskovy baterie pro distribuci přebytků v síti s mnoha FVE na střechách.

Zkrátka kdo umí, ten umí. Kdo neumí (a umí jen "to néééjde"), tak čumí.

Bob9. listopad 2025, 17:32

Racionální a komunistické zadarmo (když to zadarmo rozhodně není, protože ani přebytek FVE elektřiny a distribuce není zadarmo), to je oxymoron.

Emil9. listopad 2025, 17:47

Tak to vidíte opět úplně blbě, Vaněčku, nikdo se tu nevzteká. Nic jako elektřina zadarmo ani v Austrálii ve skutečnosti neexistuje, jen náklady platí někdo jiný než ten kdo ji spotřebovává.

Socialistické je to hned z několika důvodů:

1) Stát zasahuje do trhu a určuje ceny.

2) Omezuje svobodu podnikání.

3) Přenáší náklady z jedné skupiny na jinou.

Že takové socialistické chování "to néééjde" Vaněček považuje za racionální mě nepřekvapuje.

Richard Vacek9. listopad 2025, 07:05

Jedná se o nepohodlný a obtěžující způsob dobíjení elektromobilu, který je vhodný snad jen pro nadšence.

Obecně má význam elektromobil jen pro toho, kdo má barák, kde může mít auto zaparkované a hodiny ho může dobíjet. Když má navíc fotovoltaiku, bude mít dobíjení levnější.

Radek Šindel9. listopad 2025, 09:19

Průměrný nájezd u takových aut je asi 15tkm ročně, což odpovídá asi 300km týdně. Pokud pán s Teslou nabije 50kWh, stačí mu takto nabíjet jednou týdně. Pokud jezdí zrovna více, nabije si doma o něco dráž, ale v zásadě to pro něj znamená hodin jednou týdně takto na den na nabíječku. No zatím se netvří, že by to byl tak zásadní problém.

Richard Vacek9. listopad 2025, 12:48

Ano, může mu stačit jednou týdně pokud je nabíječka volná a pokud se zadařilo s počasím. Nenabíjím komunitně, ale přesto se dobíjení u baráku 5-8-10-13-16-20-24-32A přizpůsobuje podle výroby elektrárny.

Radek Šindel9. listopad 2025, 21:16

Vzhledem k tomu, že takto nabíjíme dvě auta, tak se opravdu není problém domluvit po whatsupu. Počasí neřešíme, protože jsem zároveň na spotových cenách. Ty byly do kocne září prakticky každý víkend na nule. Pokud byl zrovna zatažený víkend a ceny vysoko, dobil auto prostě doma. Nabíjení tak probíhalo v létě někdy ze slunce, někdy jako kombinace slunce a spotu, někdy jenom ze spotu.

Bob9. listopad 2025, 22:48

"Počasí neřešíme, protože jsem zároveň na spotových cenách. Ty byly do kocne září prakticky každý víkend na nule. Pokud byl zrovna zatažený víkend a ceny vysoko, dobil auto prostě doma."

Takže jaká je to pro něho vlastně výhoda nabíjet u Vás z Vaší FVE? Kromě komplikace, že musí zajíždět k Vám, nebo "přehazovat míchačkový kabel přes plot"?

Sám píšete, že když svítí, jsou spotové ceny "prakticky na nule". Může pohodlně nabíjet doma za spotové ceny. Ani Vy mu tu elektřinu nedáte úplně zadarmo a to odpovídá zhruba platbě za distribuci při prakticky nulové ceně silovky. Navíc si musí hlídat počasí (možnost přebytků FVE) a stav aku. v průběhu týdne.

A když nesvítí a Vy nemáte přebytky, tak stejně nabíjí doma.

Stojí těch pár ušetřených korun za to, když v době, kdy může nabíjet z Vaší FVE je i v síti elektřina levná, nebo i se zápornou cenou? Navíc je to vhodné jen pro to málo majitelů, kteří si mohou přes poledne nechat BEV na nabíječce ať už doma, nebo u souseda.

Bob9. listopad 2025, 23:14

Ještě jedna věc:

A by to nabíjení BEV z Vaší FVE pro souseda mělo smysl, musíte mu dát cenu elektřiny nižší, než by měl doma na spotu.

Mně by zajímalo, jak to pak korektně vyúčtujete za situace kolísavého odběru Vaší domácnosti, když nebude svítit naplno a budou se střídat chvilky, kdy FVE pokryje celou spotřebu a chvilky, kde část spotřeby bude ze sítě?

Tedy měl byste část času toho nabíjení sousedova BEV účtovat za smluvenou cenu z FVE, část ze "směsi" ceny aktuální spotové a ceny z FVE v měnícím se poměru a případně část za cenu spotovou (když už na něho "nezbyde"). To by mne zajímalo, jak to korektně změříte a spočítáte?

Radek Šindel10. listopad 2025, 12:14

Přes víkend svítí a zároveň jsou ceny na spotu nízko. Jsme domluveni na 2Kč/kWh. Pokud cena na spotu včetně všech poplatků vyjde do 2Kč, nemusím nic zvláštního řešit. Pokud hodně svítí, dostanu celou částku, pokud si něco přisosne ze sítě, dostanu jenom rozíl mezi skutečnou cenou a 2Kč. Ceny za každý den jsou vidět na faktuře, někdy se nakoupí za zápor, někdy za nulu, někdy za 2Kč. Cenu za "směs" jde těžko určit, ale v létě jsou ty 2Kč celkem jistota, od října jsme domluveni na 3Kč. Ceny jsou takto nastaveny na bezpečnou stranu, prodělat na tom nemůžu, riskuji maximálně to, že nedostanu ten den nic. Pokud jsou ceny náhodou vyšší, domluvíme se na jiný den.

Pokud jde o odběratele, tak ten nemá svou FVE a bez rozumného uložiště by nemohl dobře fungovat se spotovým tarifem, takže má klasický fixní tarif s cenou 5-6Kč. Pokud to má někdo kousek, tak si pro tu 100-200Kč prostě zajede. Jako když jsou lidi schopni jezdit desítky km na nákupy z akce, tak proč by si někdo nezajel nabít auto kousek v rámci ulice?

Jarda10. listopad 2025, 13:48

Díky za dobré a věcné komentáře z praxe.

Bob hledá teoretické důvody proč to nemůže nikomu fungovat.

Bob11. listopad 2025, 01:35

Nenapsal jsem, že to nikomu nebude fungovat. Zase nechápete psaný text, nebo se snažíte překroutit, co jsem napsal.

Jenže fungovat to bude jen velmi okrajově u velmi malého počtu případů, kde dojde k souhře vícero málo pravděpodobných podmínek jako: možnost nabíjet BEV kterýkoliv den v poledne (home office), ochotného souseda s FVE, které Vám tu elektřinu nedá zadarmo, ale zase mu na té ceně moc nezáleží, protože přesné vyúčtování nebude možné. Nebo to aspoň musí být hodně blízko, protože jak byste se dostal od/do místa nabíjení? MHD?

Navíc přebytek FVE pro domácnost + 2 BEV bude stejně v době, kdy lze nakoupit levně (i záporně) ze sítě na spotu. A to pohodlně a také v noci, kdy bývá elektřina levnější celý rok. Nehledě na už zaváděné tarify se slevou 50% v některé hodiny dne v průběhu celého roku.

Říká se: kdo si hraje, nezlobí. Já jim to přeju, ale praktický význam to pro masové rozšíření nemá. Pokud tam vůbec pro toho, co si ke kamarádovi zajíždí nabíjet je nějaká finanční úspora, když svítí:

1) Většina majitelů BEV přes poledne nemůže auto nechat u kamaráda

2) V celoročním součtu a s ohledem na komplikace je lepším řešením nabíjet doma, kterýkoliv den potřebujete a ze sítě s využitím spotu, nebo nových tarifů s levnější elektřinou. Pokud nemáte vlastní FVE.

Jarda11. listopad 2025, 08:33

Je to reálný příklad z praxe, který někomu funguje a vyhovuje.

Není to ideální, ale v rámci možností je to použitelné.

Bob11. listopad 2025, 10:15

Zajímavé by bylo, kdyby autor vyčíslil a sdělil, kolik ten jeho kamarád u něho reálně za rok nabil z FVE a kolik ze sítě za spotovou cenu. Jenže:

1) Jak sám autor připustil, zjistit ten poměr je u něho nemožné, stejně jako korektní vyúčtování.

2) Pokud by tam měli 2 walboxy a ten "kamarádův" měl svůj samostatný podružný chytrý elměr, šlo by to softwarově po čtvrthodinách spočítat s pomocí hlavního chytrého elměru.

3) Pokud bychom ten poměr měli, zjistili bychom, že ten kamarád v průběhu roku stejně získá na nabíjení drtivou většinu elektřiny ze sítě za spotovou cenu, ale bude to mít složitější, než kdyby nabíjel doma. A ani ten zbytek není pro něho zase tak levný, když ho dostane za 2 Kč/kWh, ale v době, kdy je elektřina na spotu často záporná a ani distribuci neušetří celou (stálou platbu stejně doma platí).

Vlastně je tu ještě jeden důvod, proč to mohou dělat: Prostě ten kamarád nemá u svého bydliště možnost parkování a tak parkuje na zahradě kamaráda, která je v blízkém okruhu. Pak to nabíjení je úplně vedlejší ve stylu dobrých přátel a : "kdo si hraje nezlobí".

Jarda11. listopad 2025, 12:07

Proč chcete nějaké statistiky, když jste si výsledek dávno stanovil sám: "zjistili bychom, že ten kamarád v průběhu roku stejně získá na nabíjení drtivou většinu elektřiny ze sítě za spotovou cenu".

Vám cokolik dokazovat nemá moc smysl, stejně si uděláte závěry podle sebe.

Bob11. listopad 2025, 15:42

Já se na rozdíl od autora nepokoušel napsat odborný článek. Sám bych rád viděl ten výsledek číselně, alespoň jako kvalifikovaný odhad založený na dostupných pokladech (dostupných vstupních datech).

Jarda12. listopad 2025, 06:59

Naštěstí.

Článek je v sekci "Názor".

To já bych také rád, bez nich nebudu dělat ukvapené tendenční závěry, jako vy.

Bob12. listopad 2025, 10:14

To není žádný ukvapený a tendenční názor. Moje názory na možnosti FVE jsou konzistentní a založené na analýze takové domácí FVE.

Pamatujete na naši nedávnou diskusi o přetocích?

Přetoky totiž odpovídají možnosti nabíjet nějaké další, cizí BEV.

V minulé diskusi jsem na konkrétní FVE doložil možnosti přetoků/nabíjení BEV v hodnotě 8-9 kWh v polední hodině 20 dní v roce. Přičemž před polednem a po něm výroba strmě klesá.

To se Vám zdálo moc a zpochybňoval jste to. Přitom nabít během dne dalších 50 kWh (jak píše autor článku) je méně pravděpodobné. než mít hodinový polední přetok 8,5 kW.

Nyní jste najednou otočil jako "korouhvička na věži" a najednou není problém 50 kW a ještě mnohem více dní, než 20 nejlepších (výroby FVE) za rok.

Bob12. listopad 2025, 11:48

Vypadlo mi h:

Nyní jste najednou otočil jako "korouhvička na věži" a najednou není problém 50 kWh a ještě mnohem více dní, než 20 nejlepších (výroby FVE) za rok.

Jarda12. listopad 2025, 12:05

Já jsem vůbec neotočil jako "korouhvička na věži".

Zřejmě jste si vůbec v zápalu boje nevšiml, že neřeším hodnoty, ani konkrétná výrobu z FVE, ale váš přístup k informacím.

Bob12. listopad 2025, 17:19

Bob 15:42

Sám bych rád viděl ten výsledek číselně, alespoň jako kvalifikovaný odhad založený na dostupných pokladech (dostupných vstupních datech).

Jarda

12. listopad 2025, 06:59

Odpověď na: Bob, 11. listopad 2025, 15:42

...To já bych také rád, bez nich nebudu dělat ukvapené tendenční závěry, jako vy.

Takže ty číselné hodnoty a výrobu byste nejen měl řešit, ale také řešíte.

A co se týká mých přístupů k informacím z kterých jsem při analýze vycházel, ty jsou transparentní, veřejně přístupné z reálného průměrného RD s FVE, TČ a walboxem. Mimochodem ten zdroj pochází od Vás.

Bob11. listopad 2025, 00:56

Pokud má byt, nebo i RD a týdně nabíjí 50 kWh do BEV, bude pro něho minimálně v létě ten BEV podstatným, ne-li největším spotřebičem a současně solidním akumulátorem. A to dokonce i když ho nebude používat k napájení domácnosti. Potom nechápu, proč si sám nezařídí spotový tarif, kdy pak může pohodlně nabíjet a nabíjet ze sítě levně doma, nebo i zápornou cenu přes poledne, když svítí, ale i v noci, kdy je spotová cena nízká celý rok. Nebo může využít ke svému (nespotovému) tarifu novinku třeba od ČEZu s elektřinou levnější o 50% v některé hodiny dne (a takových tarifů bude přibývat). Bez toho, aby byl omezen jen dny, kdy svítí.

Takové placení nákladů "baj oko" možná může dočasně fungovat mezi dobrými přáteli, ale i tak platí: "dobré účty dělají dobré přátele". Co když se do toho třeba vloží jedna z manželek, které se to nebude líbit?

Komentáře pouze pro přihlášené uživatele

Komentáře v diskuzi mohou pouze přihlášení uživatelé. Pokud ještě účet nemáte, je možné si jej vytvořit na stránce registrace. Pokud již účet máte, přihlaste se do něj níže.

Přihlásit se

Načítám banner…