Domů
Německo
Elektromobily nemusí snížit německé emise CO2, tvrdí německý expert

Elektromobily nemusí snížit německé emise CO2, tvrdí německý expert

Německo
9 komentářů
24. květen 2016, 15:46
ČTK

I kdyby se německé vládě podařilo pomocí nákupních prémií urychlit zavádění elektromobilů na německé silnice, nemusí to znamenat snížení celkových německých emisí oxidu uhličitého (CO2). Značná část elektřiny vyrobené v Německu totiž pochází z uhelných elektráren, jejichž provoz patří mezi hlavní zdroje emisí CO2. ČTK to řekl ředitel Agentury pro obnovitelné zdroje (AEE) Philipp Vohrer.

„V loňském roce pocházela z obnovitelných zdrojů zhruba třetina elektřiny vyrobené v Německu. Hlavním energetickým zdrojem nadále bylo uhlí. A kvůli tomu nemusí být elektrická auta, která využívají průměrný německý energetický mix, nutně šetrnější ke klimatu než moderní vozy s benzinovým a dieselovým pohonem,“ uvedl Vohrer.

Podle něj tak zatím největší měrou přispívá ke snížení emisí CO2 v dopravě využívání biopaliv jako příměsí pro pohonné směsi.

„Potenciál jejich dalšího využívání je však omezený, i když by měly mít v systému ekologicky udržitelné dopravy významnou roli,“ řekl Vohrer.

Vohrer vyjádřil přesvědčení, že pro významné snížení emisí CO2 v dopravě je potřeba zcela změnit způsob, jak se Němci přepravují. Podle něj je třeba v první řadě omezit cesty osobními auty na co nejmenší míru, teprve poté by měly jejich dopravní výkony přebírat elektromobily.

Jako podmínku pro jejich efektivní využívání ale Vohrer uvádí, že německá energetika musí být z větší části založena na obnovitelných zdrojích. Ty by podle vládního plánu měly v roce 2035 pokrývat 60 procent německé spotřeby elektřiny.

BMW i3
BMW i3

Cíl pro elektromobily do roku 2020 Německo zřejmě nesplní

Německá vláda si v minulosti stanovila cíl, že v roce 2020 bude v zemi jezdit milion vozů s elektrickým pohonem. Podle odborníků se splnění tohoto cíle nyní nedá očekávat, protože v současnosti je v Německu registrováno 25 000 čistě elektrických osobních vozů a 130 000 hybridních osobních aut.

Vláda však nadále hledá způsob, jak rozvoj elektromobility podpořit. Minulý týden schválila zavedení nákupních pobídek ve výši 4000 eur (108 000 Kč) pro elektromobily a 3000 eur (81 000 Kč) pro hybridní vozy. Nově pořízená elektrická auta budou na deset let osvobozena od daně z vlastnictví motorového vozidla.

Vláda rovněž investuje v příštích třech letech 300 milionů eur (8,1 miliardy Kč) do výstavby dobíjecích stanic.
//

Mohlo by vás zajímat:

Komentáře(9)
Ivan Mikoláš
2. červen 2016, 16:25

Mne fascinuje, jak se tihle samozvaní experti tváří, jako by se palivo u pumpy snad nějak zjevovalo, či co :D !

Nějak se zapomíná na těžbu a zpracování ropy, její distribuci k pumpám a často i na nízkou účinnost spalovacího motoru v běžném provozu (nikoliv teoretických cca 40%, ale spíše 12-15%). Odhaduje se, že na výrobu litru benzínu se spotřebuje více, než 1kWh elektrické energie - takže ony ty spalováky mají výfuky hned dva - jeden vlastní a druhý v nějaké elektrárně.

A co se týká námitky o hromadném nabíjené přes noc? V roce 2017 se na trh chystá několik dalších (vedle Tesly) elektromobilů s dojezdem kolem 400 km, přičemž průměrný evropský řidič najede kole 250 km týdně. Auto se tedy bude moci nabít v optimální čas v průběhu téměř 14 dní, na to stačí trochu chytré řízení sítě a domácích nabíječek a elektromobily yse satnou skvělou velkokapcitní baterií pro dočasné přebytky výroby a s trochou štěstí i aktivním vyrovnávacím zdrojem (viz aktivity Nissanu v Japonsku a Anglii) ;) .

Spalováky budou za nějaký čas anachronismus. Ale bude to ještě hodně kopání kolem téhle "mrtvoly".

Zbyněk
24. květen 2016, 16:47

pan ředitel trochu zapomněl na to , že elektromobil není vysavač, ale je to především akumulační zařízení. Tzn. každý večer, kdy celé Německo neví co s energií a v některých částech dokonce spotřebitelům platí za odběr v čase extrémní energetické špičky, bude EV pomáhat se stabilizací sítě akumulací energetických přebytků. Ty jsou v Německu tak velké, že by "nakrmily" miliony elektromobilů. Z tohoto důvodu je zcela nepodstatný jaký mají aktuálně Němci energetický mix - teoreticky by mohli i vyrábět elektřinu spalováním pneumatik - i v tomto případě by provoz elektromobilu byl velmi ekologický.

Peppa
24. květen 2016, 17:42

plus méně hluku a smradu v centrech měst

Frank
25. květen 2016, 08:37

Ano každý večer , to je pěkná hláška :)

No to bude veselé až regulátor vyhlásí " k nabíječkám" a ty miliony aut budou místo jízdy přes den poslušně akumulovat, protože ty energetické výrobní špičky se kupodivu tak nějak kryjí s dobou, kdy lidé nejvíce jezdí tedy přes den....

Zbyněk
30. květen 2016, 14:41

a na to jste jak přišel? regulátor vyhlásí k nabíječkám co?

Dle všech dostupných statistik, včetně údajů z ERU nebo z OTE, jsou všechny energetické přebytky necitelnější v noci.

Pete
25. květen 2016, 09:44

Že by večer nevěděli co s energií ? Ekologická výroba z FVE a přebytky jsou v poledne. Záporné ceny o víkendech a v obdobích volna. Nárůst elektromobility, ve který věřím a doufám, povede ke vzniku špiček v období dobíjení. Odhaduje se to tak, protože denní cyklus mají lidé opravdu podobný a dá se předpokládat, že večer po návratu z práce připojí auto k zásuvce. A opět jsme u toho, že se příliš tlačí na výrobu a zapomíná na skladování. Nebo jinak o skladování se hodně mluví, ale nedělá téměř nic.

Frank
25. květen 2016, 09:56

Tak tak, přes den a o víkendu se v Německu auty nejezdí :D tak v Německu určitě :) , jediné skladování které jsou momentálně , především díky obyvatelstvu, schopni budovat v kratším časovém horizontu je akumulace v Norsku a částečně v Rakousku ( tam s využitím sítí sousedních států) . Jeden Kabel mořem se už natahuje, bude to stát těžký peníze ale výhoda je, že to nejde kolem nemovitostí obyvatelstva, takže se to dá budovat aniž by se zelení čílili ..

Spíš než nabíjení přímo do aut to " z praktických důvodů" vypadá na to , že si budou muset k akumulaci pořídit baterie do domů/práce , jinými slovy budou mít kvůli mobilitě stejně dva systémy.

Jan Veselý
24. květen 2016, 19:29

Vohrer má pravdu v tom, že ježdění MHD (vlak, autobus, ...) nebo na kole je asi 10x míň energeticky náročné. Každopádně elektromobil vidím jako lepší možnost než spalovací auto.

Podle hrubého výpočtu, který jsem si udělal, mi to vychází, že při současném energetickém mixu má elektromobil cca poloviční emise CO2 než solidně úsporný spalovák. A s každou odstavenou uhelnou elektrárnou, s každou novou vrtulí, to dále klesá.

Josef
24. květen 2016, 23:58

článek je chybný už v samém základu. Jednak proto, že účinnost moderních uhelných el. je 42% a více , takže i 1/3 výroby přináší úsporu CO2 , dále pak, řízené nabíjení umožňuje připojení více nestabilních zdrojů do sítě. A další podstatný vliv je to ,že dnes Němci veškerou el. energii ,kterou by používali pro nabíjení milionu el. mobilů exportují , takže emise CO2 v Německu mají všechny el. mobily nulové , stejně jako tepelná čerpadla. Dále pak je třeba se podívat na budoucnost , kdy el. energie je oblast , kde se fosilní paliva masově nahrazují za nefosilní substituce , část zemí jde k jádru+ OZE , část jen k OZE , fakticky celá na fosilní paliva chudá EU nahradí fosilní zdroje zejména ve výrobě el. energie , vyšší využití el. energie bude mít přímý vliv na snížení emisí CO2. El. mobilita a tepelná čerpadla jsou hlavní technologie , které mohou snížit závislost na fosilních palivech. Jinak expert co spal tento článek je zelený demagog.

Komentáře pouze pro přihlášené uživatele

Komentáře v diskuzi mohou pouze přihlášení uživatelé. Pokud ještě účet nemáte, je možné si jej vytvořit na stránce registrace. Pokud již účet máte, přihlaste se do něj níže.

V uživatelské sekci pak můžete najít poslední vaše komentáře.

Přihlásit se