11. září 2025
Aktuální výroba v ČR
Čína se přiznala k poškození plynovodu mezi Finskem a Estonskem

Minulý rok došlo k poškození plynovodu Balticconnector přepravujícího zemní plyn mezi Finskem a Estonskem, nyní se k poškození přiznala čínská vláda. Dle jejích slov se jednalo o nehodu, nicméně i nadále převládají pochybnosti.
Finská policie a mezinárodní vyšetřovatelé především minulý rok zkoumali, zda bylo poškození plynovodu Balticconnector mezi Finskem a Estonskem způsobeno úmyslně, nebo nešťastnou náhodou. Plynovod a telekomunikační kabel byly poničeny 8. října pravděpodobně velkou kotvou, kterou vlekla čínská loď Newnew Polar Bear. Samotná kotva byla nalezena na místě poškození, a díky tomu byla tato loď identifikována.
Loď se plaví pod hongkongskou vlajkou a proplouvala oblastí v době incidentu, následně zakotvila v Petrohradu. Ve stejnou dobu panovala v oblasti bouře, což má být jeden z důvodů, proč k poškození došlo. Estonsko a Finsko pokračují ve společném vyšetřování poškození plynovodu a vyzvaly Čínu, aby reagovala na žádosti o informace o plavidle, které je zodpovědné za poničení infrastruktury.
Plynovod přepravuje zemní plyn z Finska, kde se nachází terminál pro dovoz LNG, do Estonska. Balticconnector byl znovu uveden do provozu 6 měsíců po jeho poničení a samotná trubka má přenosovou kapacitu 75 GWh plynu denně. Po incidentu na plynovodu Balticconnector Finsko omezilo přístup k částem svého terminálu pro dovoz LNG v přístavu Inkoo a Norsko posílilo bezpečnost ve svých hlavních ropných a plynových zařízeních.
Sabotáž nebo nehoda?
Rostou počty zpráv o výskytu plavidel spojených s Ruskem nebo Čínou, která mají vypnuté transpondéry a pohybují se v oblasti Finského zálivu. Zároveň se zvyšuje aktivita těchto plavidel u kritické podmořské infrastruktury, jako jsou právě plynovody nebo datové kabely. Z dalších činností lze připomenout společné vojenské cvičení ruských a čínských lodí v oblasti. Nebo snahu o překreslení námořních hranic pobaltských států ze strany Ruska.
"Rusko strávilo roky studiem zásadní námořní infrastruktury západní Evropy v Severním moři, Baltském moři a jiných místech. To se často dělalo právě pomocí tzv. ruských výzkumných plavidel," řekl výzkumník Alexander Lott, který působí na Norském ústavu pro mořské právo.
Z pohledu námořní přepravy se podle některých vědců jen těžko mohlo jednat o nehodu, a to z několika důvodů. Zaprvé, kotva musí být na moři zajištěna alespoň třemi způsoby. Zadruhé, i kdyby všechny kotevní brzdy byly rozbité nebo nezajištěné, uvolnění řetězu této délky by způsobilo hlasitý hluk a vibrace. Samotná infrastruktura byla navíc nalezena o víc než sto metrů mimo svoje původní umístění, kdy táhnutá překážka začne silně snižovat rychlost a ovlivňovat kurz. Ani jedné z těchto věcí si nikdo z posádky nevšiml, popřípadě ji nenahlásil.
Lze připomenout nedávnou sabotáž na plynovodech Nordstream, která poukázala na zranitelnost podmořské infrastruktury. Ostatně jak ukazuje válka na Ukrajině, jedná se právě o energetickou infrastrukturu, která je velice často cílem útoků, protože tato infrastruktura umožňuje normální provoz celé země. Se vzrůstajícím geopolitickým napětím je tak namístě zvýšená obezřetnost u ochrany klíčové energetické infrastruktury.Mohlo by vás zajímat
3. září 2025
12. září 2025
17. září 2025
18. září 2025
20. září 2025
1. říjen 2025
2. říjen 2025
Komentáře (1)
Aha, takže žádná automobilová nehoda, od ktere ridic ujel, nebyla nehodou, protože auto ma brzdy, řidič se musí věnovat řízení a nehody si musel všimnout. Zároveň když bude z Mongolska, tak je to vlastně úmyslný čin Mongolska.
Komentáře v diskuzi mohou pouze přihlášení uživatelé. Pokud ještě účet nemáte, je možné si jej vytvořit na stránce registrace. Pokud již účet máte, přihlaste se do něj níže.