CNG v České republice – fakta a statistiky
Ačkoliv benzin a nafta stále zaujímají jasné prvenství v dopravním sektoru, v posledních letech se alternativní paliva těší stále rostoucí popularitě. Příkladem mohou být zkapalněný zemní plyn (LNG), propan butan (LPG), elektřina či právě stlačený zemní plyn (CNG). S podporou CNG se počítá také v připravovaném Národním akčním plánu čisté mobilita, který na podzim zamíří do vlády.
Zemní plyn je tradičně využíván v mnoha průmyslových odvětvích například k výrobě tepla nebo elektrické energie či běžně v domácnostech k přípravě teplé vody nebo vaření. V posledních letech se však začíná prosazovat i jako alternativa ke konvenčním pohonným hmotám, jakými jsou benzin a nafta.
Počet všech možných typů vozidel využívajících k pohonu CNG každoročně stoupá. Vzhledem k nižším provozním nákladům ve srovnání s konvenčními palivy se stoupá podíl vozidel poháněných CNG stabilně rostoucím tempem.
V sektoru veřejné dopravy se CNG úspěšně uplatňuje pro provoz autobusů. Jejich počet se během posledních 10 let téměř zčtyřnásobil. V případě automobilů osobních a dodávkových vzrostl počet provozovaných CNG vozidel od roku 2005 na více než třicetinásobek.
S rostoucím počtem vozidel na CNG roste také počet veřejných CNG stanic. Těch má být v České repubice do konce příštího roku 150.
Předchozí tabulka dále ukazuje trend v nárůstu prodeje CNG, který si v posledních letech udržuje rostoucí tendenci. Ve srovnání s hodnotami před 10 lety jsou současné prodeje desetinásobné.
Výhody a nevýhody CNG
Jako každé jiné palivo má CNG svá pro i proti. Neustále rostoucí podíl vozidel s CNG pohonem však naznačuje převahu výhod toho paliva nad jeho zápory.
- Hlavním důvodem, proč řada řidičů upřednostňuje CNG, je jeho cenová atraktivita. Náklady na pohonné hmoty mohou být oproti benzinu či naftě až poloviční
- CNG je v posledních letech zatížen spotřební daní jen minimálně, což se pozitivně projevuje v jeho ceně
- Vozidla s CNG pohonem se vyznačují nižší hlučností, která zvyšuje komfort pasažérů i okolí
- Kvalita zemního plynu je v České republice velmi vysoká, běžné pohonné hmoty bývají v některých případech ředěny a jejich nedostatečná kvalita může poškodit palivovou soustavu či motor
- CNG je velmi obtížné z vozidel běžně odčerpat a tím tedy ukrást
- Kvalita palivových soustav pro CNG je v současnosti běžně velmi vysoká a tato vozidla jsou tedy bezpečná
- V případě úniku plynu z nádrže dochází k jeho přirozenému odvětrání, jelikož CNG je lehčí než vzduch a nedrží se nebezpečně u země
S řadou výhod přichází samozřejmě i jisté nevýhody či omezení.
- Vozidla s CNG pohonem se obvykle vyznačují vyšší pořizovací cenou. V případě kombinovaného pohonu na benzin/CNG musí mít vozidlo dvojitou palivovou soustavu, což není zadarmo. Budoucí nárůst v produkci CNG vozidel však může pořizovací cenu snížit
- Pro dosažení srovnatelného dojezdu jako u běžných paliv je v případě CNG nutný větší objem nádrže, který se obvykle projevuje v omezení zavazadlového prostoru
- Navzdory neustále rostoucímu počtu plnících stanic je jejich síť stále velmi řídká. Řidiči tankující CNG tedy nemohou počítat s pumpou na každém kilometru. Detailní mapa CNG plnících stanic dostupná na webu CNG4you
- Vozidla s plynovým pohonem (CNG i LPG) mají často zakázán vjezd do podzemních garáží či uzavřených parkovacích prostor s ohledem na bezpečnost
Jednou ze zmíněných hlavních nevýhod je řídká síť veřejných plnících stanic. Následující tabulka ukazuje tříletý vývoj jejich počtu, který se během této doby téměř zdvojnásobil. V tabulce je dále zachycen počet CNG vozidel včetně jejich druhu a prodeje CNG v ČR včetně jejich energetické hodnoty.
Podobně jako cena konvenčních pohonných hmot i cena CNG každým rokem stoupá. Nicméně její nárůst není tak dramatický a zaručuje vyšší míru ekonomiky provozu CNG vozidel. Následující graf znázorňuje vývoj cen CNG za posledních deset let a srovnání tohoto vývoje se změnami cen benzinu i nafty.
Jak si CNG vede v Evropě?
Ačkoliv v celoevropském měřítku není nárůst počtu vozidel a plnících stanic CNG tak markantní jako v České republice, stále si udržuje rostoucí tendenci. V období mezi lety 2009 a 2013 se počet zemním plynem poháněných vozidel (NGV), konkrétně CNG, zvedl o 40 %.
V případě veřejných plnících stanic byl nárůst výraznější, kdy za stejné období bylo zprovozněno téměř 2000 stanic a jejich počet dosáhl 4570. Za 5leté období se teda jedná o více než 70% nárůst.
Z následující tabulky je patrné, že ze všech kategorií vozidel byly nejúspěšnější autobusy, jejichž počet se v Evropě více než zčtyřnásobil.
Zdroj úvodní fotografie: eurocng.cz
Mohlo by vás zajímat:
Podobně jako cena konvenčních pohonných hmot i cena CNG každým rokem stoupá.
CNG je velmi obtížné z vozidel běžně odčerpat a tím tedy ukrást.
Tím je řečeno vše.
Komentáře v diskuzi mohou pouze přihlášení uživatelé. Pokud ještě účet nemáte, je možné si jej vytvořit na stránce registrace. Pokud již účet máte, přihlaste se do něj níže.
V uživatelské sekci pak můžete najít poslední vaše komentáře.
Přihlásit se