
Loď se zkapalněným plynem pro Českou republiku čeká před přístavem v Nizozemsku
Loď s první dodávkou zkapalněného zemního plynu (LNG) pro Českou republiku čeká před nizozemským přístavem Eemshaven a připravuje se na zakotvení. ČTK to dnes řekl mluvčí společnosti ČEZ Roman Gazdík. Loď tak dorazila do přístavu v plánovaném termínu, který byl stanoven na 19. září. LNG z plovoucího terminálu zajistí Česku až třetinu jeho roční spotřeby plynu.
„Loď s nákladem LNG určeným pro Českou republiku je před přístavem a připravuje se na zakotvení,“ řekl Gazdík.
Loď do Nizozemska dorazila ze Spojených států. Do konce roku tam připluje osm lodí s plynem, uvedl před dvěma týdny při slavnostním otevření LNG terminálu šéf společnosti ČEZ Daniel Beneš. Každé z osmi plavidel, která v terminálu zakotví do konce letošního roku, má podle něj přivézt 100 milionů metrů krychlových plynu.
Česká republika má v terminálu pronajaté tři miliardy metrů krychlových, potřeba tak bude celkem 30 tankerů. Zásoba pokryje až třetinu roční spotřeby plynu v Česku, výrazně tak sníží závislost státu na plynu z Ruska.
Každou dodávku plynu kupuje ČEZ za spotové ceny, tedy k okamžitému dodání suroviny. Za každou dodávku tak zaplatí jinou částku. Samotný pronájem terminálu vyjde na vyšší desítky milionů eur ročně, přesná cena je neveřejná.
Spotřeba plynu v České republice loni přesáhla devět miliard metrů krychlových. Plovoucí terminál představují dvě spojené lodě, obě slouží jako zásobníky a jednotky zpětného zplynování. Vedle ČEZ budou zařízení využívat i společnost Shell a firma Engie z Francie. Terminál v Eemshavenu na severu Nizozemska patří společnosti Gasunie, která je mimo jiné provozovatelem nizozemské plynárenské soustavy.
Pro případnou přepravu plynu zajistil ČEZ dostatečné přepravní kapacity z Nizozemska přes Německo do České republiky. Tyto kapacity se zajišťují v řadě aukcí na jednotlivých hranicích. V tomto případě jsou zajištěné v dostatečné míře jak na nizozemsko-německé hranici, tak na hranici mezi Českem a Německem, uvedl ČEZ.
Mohlo by vás zajímat:
Tak to melo fungovat uz davno a ne cekat az rusko prepadne Ukrajinu. Situaci jsem predpovidal uz davno, ale vzdy se noslo hodne protihlasu. A ted musime za draho dohanet co jsme zmeskali. Doufam ze to je ponauceni pro priste.
takze molekuly "slobody" dorazili
Koukám, že LNG dodávka má popularitu jako přistání na měsíci :D
Škoda, že zástupce ČEZ více nesdělil, kolik peněž takto "odteče" někam z republiky a kolik jaderných reaktorů bychom za ně mohli postavit.
Dle kusých informací mi vycházelo, že za plyn už platíme každoročně tolik, kolik by stačilo na 2 reaktory.
Tuším, že 5 jaderných reaktorů je schopno energeticky nahradit naši veškerou spotřebu plynu.
Plyn se nepoužívá jen v teplárenství , ale též v chemii.
Nevíte prosím někdo, jak dlouho trvá vycucnutí, zplynatění a natlačení plynu do soustavy z celého LNG?
Našel jsem, že kapacita LNG tankeru může být až 266 000 m3 zkapalněného plynu, ztlačení je až 600x a zplyňování dokážou v Chorvatsku rychlostí 300 000 m3/h.....
Takže mi to vychází na:
266 000 * 600 = 159 600 000 m3 (cca 1,7 TWh)
159 600 000m3 300 000 m3/h = 532 hodin = 22 dní?
Může to tak být?
Předem moc díky jestli někdo víte. Moc mě to totiž zajímá :)
Nevím jak Chorvatsko, ale "náš" LNG terminál v Eemshavenu má kapacitu cca 900000m3/hod, takže těch 100 mio kubíků ČEZ plynu bude zplyňovat necelých 5 dní.
Moc díky za info. To je hodně slušný průtok.
Sic je to teda jeden z těch měnších LNG tankerů, ale lepší než drátem do oka :-)
otazka este ako su dohodnute kapacity "po trase" ..
Za ten plyn se tak ohřejem, že příští rok už žádný plyn chtít nebudem.
Komentáře v diskuzi mohou pouze přihlášení uživatelé. Pokud ještě účet nemáte, je možné si jej vytvořit na stránce registrace. Pokud již účet máte, přihlaste se do něj níže.
V uživatelské sekci pak můžete najít poslední vaše komentáře.
Přihlásit se