Domů
Plynárenství
Plány Ruska na zvýšení vývozu LNG naráží na sankce a nedostatek tankerů
Ledoborný LNG tanker Christophe de Margerie
Zdroj: Sovcomflot

Plány Ruska na zvýšení vývozu LNG naráží na sankce a nedostatek tankerů

Rusko má v oblasti vývozu zkapalněného zemního plynu (LNG) velké ambice, kdy má vyšší export nahradit část ztraceného vývozu skrz plynovody. Přestože země chce více než zdvojnásobit svůj podíl na globálním trhu, rozvoj dalších projektů komplikují různé překážky, včetně sankcí. Tomuto nasvědčuje i nedávné vyhlášení force majeure, tedy zásahu vyšší moci, na dodávky LNG z projektu Arctic LNG 2.

Po výrazném propadu vývozu plynu skrz plynovody v posledních letech se pozornost Ruska začala více obracet na trh s LNG. Navýšení kapacity pro vývoz zkapalněného plynu by zemi umožnilo opět zvýšit vývoz plynu, a navýšit tak příjmy do státního rozpočtu. Rusko má v této oblasti ambiciózní plány, kdy chce do konce současné dekády ztrojnásobit kapacitu pro vývoz LNG. To by zemi zároveň mělo umožnit navýšit podíl na globálním trhu z 8 % na 20 % do konce desetiletí.

Rozvoj nových projektů pro vývoz LNG však v Rusku není snadný, a to zejména po ztrátě přístupu k západním technologiím. Podle zdrojů oslovených agenturou Reuters za tímto faktem stojí především sankce a nedostatek vhodných tankerů. O komplikované situaci svědčí i vyhlášení zásahu vyšší moci největším ruským vývozcem LNG, společností Novatek, na projekt Arctic LNG 2. Na tento projekt přitom před zhruba měsícem zacílily nové sankce Spojené státy.

Nový exportní terminál by měl disponovat celkem třemi linkami s roční kapacitou bezmála 20 milionů tun. První dodávky přitom měly být zahájeny už během prvního čtvrtletí příštího roku. Rusko sice disponuje vlastní technologií pro export LNG, která je v provozu na čtvrté lince terminálu Yamal, nicméně podle generálního ředitele společnosti Novatek bylo její zprovoznění velmi komplikované. Podle zdrojů agentury Reuters tak nyní trh očekává, že k zahájení dodávek dojde nejdříve ve druhém čtvrtletí.

Export z nového terminálu komplikuje i nedostatek tankerů

Kromě samotné výstavby terminálu v arktických podmínkách je náročnější i jeho provoz, včetně tankerů. Lokalita terminálu, který vzniká v blízkosti stávajícího terminálu Yamal LNG, je vhodná jak pro vývoz do Evropy, tak Asie. V případě exportu na asijské trhy dopravu výrazně zkracuje Severní mořská cesta, ta však během zimy může silně zamrznout.

Podle Novateku by ruská loděnice Zvezda měla vybudovat celkem 15 tankerů typu Arc7. Tyto tankery jsou navrženy na provoz v arktických podmínkách a měly by být schopné prorážet led o tloušťce až 2 metry. Dalších šest tankerů měla dodat korejská Hanwha Ocean, tři pro japonskou dopravní společnost Mitsui O.S.K. Lines a tři pro ruskou skupinu Sovcomflot, nicméně tato objednávka byla kvůli sankcím podle Reuters zrušena.

Podle Reuters byly pro projekt Arctic LNG 2 postaveny zatím tři vhodné tankery – Alexei Kosygin, Pyotr Stolypin a Sergei Witte.

Ad

Mohlo by vás zajímat:

Komentáře(0)
Komentáře pouze pro přihlášené uživatele

Komentáře v diskuzi mohou pouze přihlášení uživatelé. Pokud ještě účet nemáte, je možné si jej vytvořit na stránce registrace. Pokud již účet máte, přihlaste se do něj níže.

V uživatelské sekci pak můžete najít poslední vaše komentáře.

Přihlásit se