Platts: Poptávka po LNG v roce 2020 vzrostla a růst by měla i nadále
Podle analytiků zahraničního portálu S&P Global Platts měla vzrůst poptávka po zkapalněném zemním plynu (LNG) v roce 2020 o 2 %, a to navzdory pandemii, na hodnotu pohybující se okolo 362 milionů tun. V letošním roce by se dle aktuálních odhadů Platts měla poptávka dále zvýšit.
Růst poptávky navzdory pandemii
Tempo růstu poptávky po zkapalněném zemním plynu by se mělo dle odhadu Platts zpomalit z 11 % zaznamenaných v roce 2019 na hodnotu okolo 2 %, přičemž růst poptávky v Asii, vedený Čínou, vyvážil pokles poptávky v Evropě. V roce 2021 by se měla poptávka po LNG dále meziročně zvýšit o 3 %. Odhad analytiků Platts se tak shoduje s odhadem konzultační společnosti Eurasia.
Výrobní kapacita zkapalňovacích zařízení má v letošním roce meziročně vzrůst o 14,5 milionů tun v porovnání s 27,8 miliony tun z loňského roku. O tom, že by se měl přebytek LNG na trhu v následujících letech snižovat v důsledku odkladů finálních investičních rozhodnutí, a tedy uvádění nových zkapalňovacích zařízení do provozu, jsme informovali zde.
„Je pravděpodobné, že v roce 2021 budou ceny zemního plynu obecně vyšší než v roce 2020, nicméně se očekává značný tlak na pokles cen na trhu JKM oproti nynější cenové hladině, jakmile opustíme zimní sezónu,“ uvedl Jeff Moore, analytik Platts.
Volatilita cen v roce 2020
Po loňské zimě byly zásoby zemního plynu nejen v Asii, ale také v Evropě, vzhledem k velmi mírnému průběhu zimy, nadprůměrně vysoké. Nyní je trh, po několika vlnách chladného počasí a výpadkům na straně nabídky, v jiné situaci. Cena kontraktu na příští měsíc se na asijském benchmarku, trhu JKM, v prvním pololetí roku 2020 pohybovala i pod 2 USD/MMbtu, v druhé polovině i nad 10 USD/MMbtu.
Moore se domnívá, že se vysoká volatilita cen plynu v Asii projeví v chování odběratelů LNG, alespoň co se týče uzavíraní smluv, a že se výhoda lepší vyjednávací pozice pomalu přesouvá na stranu výrobců.
Nové způsoby využití LNG
Exportéři zkapalněného zemního plynu mimo jiné hledají také nové možnosti využití LNG, kromě toho tradičního (výroba elektrické nebo tepelné energie), ať už například v petrochemii nebo dopravě.
Do nového roku trh také vstoupil se zprávami o jihokorejské společnosti, která plánuje využít prostory chlazené pomocí zkapalněného zemního plynu jako sklad vakcín proti COVID-19.
Mohlo by vás zajímat:
Zkapalňování plynu je dost ztrátové, daleko lepší by bylo kdyby v oblastech s přebytkem a bez možnosti vedení trubkami raději vyráběli víc snadněji přepravitelných chemikálií jako třeba methanol, čpavek či plastový granulát.
Extenzivní používání vysokých tlaků je skoro vždy dražší řešení.
Vysvětlete to americkým soudruhům. Jenže ti chtějí primárně díky zkapalňování helium. LNG je odpadní produkt, který nutí, kde se dá. Francie, Polsko, Vietnam, teď Chorvatsko. Všichni se nepěkně napálili...
Napalili? Nemyslím si, diverzifikovali a nyní jim Rus nic nemůže, protože když začne dělat problémy, tak stačí zapískat a lodě s lng vyplují.
Jak dlouhoasi Rusko vydrží výpadek příjmů z plynu? Podle mě moc dlouho ne.
Rusko loni při ropné krizi jasně dokázalo, že mu nízké ceny zas tolik nevadí, protože si drží ohromnou finanční rezervu na několik let.
Jako zralá jablka nepadaly ruské těžařské firmy, ale americké.
A zřejmě proto, aby rusáci taky mohli "nutit kde se dá" investují do LNG. Aby teda neztratili stopu, když už jim ujel vlak.
tuší někdo od jaké plnírny LNG ta loďka vyplula? PRÝ Buď z Bahrajnu nebo z Jamalu! Obě plnírny velcí klucí z WS zainvestovali a nyní potřebují návratnost investic,......!
Jestli myslíte Tristar Ruby, Vesselfinder říká, že v půlce prosince vyplula z Cove Point, USA
soudruzi přihlouplí, bez pořádných potrubí vůec nic nedovezete. Malou trubkou nic nepřepravíte. Kdyby hloupost nadnášela, tak jste ve 100 km...
A jak myslíte, že získává například Jižní Korea zemní plyn?
Slušelo by se ale dodat, jaké s tím mají Korejci problémy a jak pláčou jak nad cenami tak nad nedostatkem energií.
Mimochodem, největší korejský "přítel" USA se zásadně angažují proti stavbě plynovodu z Ruska do Jižní Korei přes Sev. Koreu.
Komentáře v diskuzi mohou pouze přihlášení uživatelé. Pokud ještě účet nemáte, je možné si jej vytvořit na stránce registrace. Pokud již účet máte, přihlaste se do něj níže.
V uživatelské sekci pak můžete najít poslední vaše komentáře.
Přihlásit se