Domů
Plynárenství
Plovoucí LNG terminály mají pomoci vyřešit evropskou dovozní závislost na Rusku
FSRU Independence, dodaná v březnu 2014 do litevské Klaipedy. Zdroj: Wikimedia Commons / AB Klaipėdos Nafta/ CC BY-SA 4.0
Zdroj: Wikimedia Commons / AB Klaipėdos Nafta/ CC BY-SA 4.0

Plovoucí LNG terminály mají pomoci vyřešit evropskou dovozní závislost na Rusku

Válka na Ukrajině přiměla nejen evropské státy k hledání alternativních dodavatelů energetických surovin a zatímco náhrada ruské ropy a uhlí je považována za proveditelnou, s plynem je to složitější. Dodávky zemního plynu závisí na existující infrastruktuře plynovodů, přičemž největší objemy je možné dovážet z Ruska. Je tedy nutné vybudovat kapacity, které by umožnily navýšení dodávek ve formě LNG. O plánech evropských států informoval web Euractiv.

V uplynulých týdnech německý vicekancléř Robert Habeck navštívil potenciální dodavatele LNG, jako jsou Kanada, USA, Norsko a Katar, ve snaze nahradit 46 miliard metrů krychlových ruského plynu, které Německo spotřebovalo v loňském roce. Ale i kdyby tyto země dokázaly zvýšit těžbu, Evropa nemá dostatečnou dovozní kapacitu.

Německo, Francie a Itálie proto plánují v reakci na válku na Ukrajině pronajmout nebo pořídit speciální plovoucí terminály, aby zvýšily dovozní kapacitu stlačeného zemního plynu (LNG).

Pronájem jako dočasné řešení

Aby bylo možné přepravovat LNG na velké vzdálenosti, musí být plyn ochlazen na -160 °C a stlačen do kapalné podoby. Tento proces vyžaduje terminály pro zkapalňování a opětovné zplyňování, jejichž výstavba obvykle trvá přibližně pět let. Například v Německu má být nový LNG terminál uveden do provozu v roce 2026.

Německá vláda tak pověřila energetické společnosti RWE a Uniper, aby si od řecké společnosti Dynagas a norské dceřiné společnosti Hoegh pronajaly tři takzvané plovoucí skladovací a regasifikační jednotky (FSRU).

"Zpráva, kterou nyní mohu zveřejnit, je, že jsme vytvořili rámec pro společnosti, které si mohou pronajmout FSRU, což jsou speciální lodě, které mohou vykládat LNG a opětovně ho zplyňovat," řekl Habeck.

Plovoucí skladovací a regasifikační jednotky (FRSU) jsou obvykle bývalé supertankery, které byly přestavěny na regazifikaci značného množství LNG. Zatímco terminály na pevnině se musí řídit přísnými stavebními předpisy, u plovoucích terminálů stačí hlubokovodní přístav, kde mohou přistávat velmi velké lodě.

Očekává se, že první německý plovoucí terminál LNG bude uveden do provozu již před koncem tohoto roku, ostatní by měly být zprovozněny do poloviny roku 2024.

Pro nadcházející zimu to Německu umožní přijímat 7,5 miliardy kubíků LNG a do léta 2024 až 27 miliard kubíků pomocí těchto modernizovaných tankerů zakotvených v německých přístavech, které jsou spojené s pobřežím.

Nižší pořizovací náklady

Plovoucí skladovací a regasifikační jednotky mají nižší počáteční náklady než srovnatelné terminály na pevnině, přičemž analytici uvádějí, že náklady na nový FSRU mohou obvykle představovat pouze 50-60 % nákladů na terminál na pevnině.

V průběhu času by to bylo poněkud vyváženo vyššími provozními výdaji na každý metr krychlový zpracovaného plynu. Plovoucí terminály rovněž vyžadují hlubokovodní přístav a také plynárenskou infrastrukturu na pevnině pro skladování a přepravu plynu, uvedla Mezinárodní plynárenská unie.

Velkou výhodou však je, že jsou flexibilní a po použití je lze prodat nebo přepravit jinam.

Spěch na plovoucí terminály

Výhod jsou si vědomy i další evropské státy, které s rostoucím tlakem na odklon od ruského plynu zvýšily zájem o FSRU. Mezi nimi je i Itálie.

"Dnes jsme oficiálně pověřili plynárenskou skupinu Snam jednáním o koupi jedné regasifikační jednotky a pronájmu druhé," uvedl italský ministr pro transformaci energetiky Roberto Cingolani na parlamentním slyšení.

Podobně francouzská vláda pověřila společnost Total Energies a dceřinou společnost Engie instalací plovoucího terminálu v přístavu Le Havre, uvedl Les Echos. V Řecku zase před válkou společnost Hellas Motor Oil zahájila výstavbu terminálu Dioriga FSRU, který má být dokončen na konci roku 2023 a má sloužit pro řecký trh a trh jihovýchodní Evropy. Projekt přijde na 290 milionů eur a je z více než dvou třetin financovaný z unijních strukturálních fondů. Celkem lze počítat s dodatečnou poptávku po nejméně šesti plovoucích terminálech LNG v Evropě.

Mimo Evropu jsou plovoucí LNG terminály již běžné. Zpráva z odvětví zveřejněná v dubnu 2020 uvádí, že 19 zemí dováží LNG prostřednictvím FSRU.

Řešení pro Českou republiku?

Ekonomický týdeník navrhuje plovoucí jednotky jako řešení české dovozní závislosti na Rusku. FSRU si totiž může pronajmout nebo koupit i entita, který nemá přístup k moři.

Pokud by byl terminál vhodně umístěný, mohl by se zemní plyn původně dovezený jako LNG přepravovat do tuzemska stávající infrastrukturou. A ačkoliv česká vláda plán na pronájem FSRU nedeklarovala, ministr zahraničí Jan Lipavský vyjádřil zájem Česka investovat do LNG terminálů pravděpodobně v Německu nebo Polsku, přičemž lze očekávat upřednostnění Německa kvůli stávajícímu potrubnímu napojení.

Mohlo by vás zajímat:

Komentáře(4)
Milan Bačík
3. duben 2022, 11:19

Hlavně by to chtělo nějakej plynovod EU - Blízký Východ. Například z Řecka pod mořem to je k Suezu podobná vzdálenost jakou má Nord Stream.

Maly Jarda
3. duben 2022, 13:18

kdyby se zprovoznil nord stream 2 a Ukrajina vyhlásil neutralitu nic z toho co se děje nyní by se nedělo a žádný plovoucí lpg terminál by nebyl potřeba

.. ale to by zase USA a Britské imperium nemohli vydělávat stovky miliard dolarů navíc z kapes Evropy za předraženou ropu, plyn ,uhlí , zbraně a úroky z nových dluhů

nikdo
3. duben 2022, 20:27

Britské Impérium zaniklo - 30. červen 1997 – ztráta poslední kolonie, Hongkongu

tudíž nechápu jak může v roce 2022 na něčem vydělávat.

Pozor LPG a CNG není to samé.

Maly Jarda
4. duben 2022, 21:06

velký omyl , británie má pořád závislá území, commonwealth a kolonie kde může královna svrhnout vládu jedním škrtem pera .. tzv. "demokracie"

Komentáře pouze pro přihlášené uživatele

Komentáře v diskuzi mohou pouze přihlášení uživatelé. Pokud ještě účet nemáte, je možné si jej vytvořit na stránce registrace. Pokud již účet máte, přihlaste se do něj níže.

V uživatelské sekci pak můžete najít poslední vaše komentáře.

Přihlásit se