Domů
Plynárenství
První německý plovoucí LNG terminál byl dokončen v rekordním čase, ekologové si na rychlost stěžují
Plovoucí LNG terminál
Zdroj: RWE

První německý plovoucí LNG terminál byl dokončen v rekordním čase, ekologové si na rychlost stěžují

V Německu byl dokončen první z několika plovoucích LNG terminálů. Jedná se o terminál u Wilhelmshavenu o roční kapacitě cca 7,5 mld. m3 a první z celkem šesti, které mají u německého pobřeží vyrůst. První dodávky zkapalněného zemního plynu má terminál zpracovat na počátku roku 2023.

V sousedním Německu, které patří k zemím nejvíce postiženým současnou krizí v plynárenství, se podařilo dokončit výstavbu prvního plovoucího LNG terminálu (tzv. FSRU, floating storage and regasification unit). Roční kapacita terminálu je cca 7,5 mld. m3 zemního plynu, což představuje necelou desetinu spotřeby zemního plynu v zemi. První dodávky z terminálu jsou plánovány na přelom roku.

Další terminály by měly rychle následovat. Druhý terminál v Brunsbuettelu, který připravuje další německá společnost RWE, sice ještě nebyl dokončen, ale první dodávky z něj jsou také očekávány na přelomu letošního a příštího roku.

Plovoucí LNG terminál. Zdroj: RWE

Do konce příštího roku se má počet plovoucích LNG terminálů vyšplhat až na 6, přičemž v jednom z případů se má jednat o soukromý projekt, zatímco ostatní jsou iniciativou státu. Celková kapacita všech terminálů by měla být cca 40 mld. m3 zemního plynu, přibližně 45 % německé spotřeby plynu.

Terminál byl dokončen za pouhých 200 dní

Zajímavostí je, že terminál v Wilhelmshavenu byl dokončen během pouhých 200 dní. Samotné povolení ke stavbě přitom projekt získal až v průběhu srpna. Obvykle je přitom Německo za pomalou realizaci investic kritizováno, a to hlavně s odkazem na výstavbu páteřní přenosové soustavy.

"Německo umí být rychlé a postupovat v infrastrukturních projektech s velkým odhodláním, když spolková i regionální vláda společně s účastníky projektu táhnou za jeden provaz," uvedl Robert Habeck, německý ministr průmyslu.

Rychlost realizace projektu ovšem kritizují organizace zaměřující se na ochranu přírody. Ty měly podle údajů webu Euractiv pouze omezenou možnost účastnit se povolovacích procesů.

Ekologové očekávají, že Uniper bude provádět čištění zařízení pomocí chlóru, který bude následně vypouštěn do moře. Údajně by společnost měla vypustit až desetinásobné množství chlóru oproti běžně povolovanému množství v dané lokalitě.

Mohlo by vás zajímat:

Komentáře(3)
Miroslav
16. listopad 2022, 09:25

Tak doufám, že až nastane nedostatek plynu, budou ekologové první, kteří budou odpojeni.

Ivan Novák
16. listopad 2022, 10:12

Drobná doplnění z Reuters a Wiki: Höegh Esperanza je zatím ještě v Brestu. Před čtyřmi lety ji norský rejdař objednal v Koreji, sloužila v Číně, po uplynutí prvního pronájmu měla předběžně zamířit k Australanům, kteří ale začali zdržovat, vlastníkovi se zčistajasna vzniklý naléhavý německý zájem perfektně hodil. EU-práce v ní je minimum, jen peníze.

Ivan Novák
16. listopad 2022, 16:46

Jako často, oblíbená oprava nepřesnosti: tenhle plovoucí terminál je od r. 2018 už ve službě. Závazná dohoda mezi Höeg a Habeckovým ministerstvem byla podepsána v květnu. Určené molo ve Wilhelmshaven pochází z r. 1982. To, že H.Esperanza je dnes uvázána ve francouzském Brestu, platí. Nejdelší čas patrně zabírá příprava a realizace přípojky do soustavy.

Komentáře pouze pro přihlášené uživatele

Komentáře v diskuzi mohou pouze přihlášení uživatelé. Pokud ještě účet nemáte, je možné si jej vytvořit na stránce registrace. Pokud již účet máte, přihlaste se do něj níže.

V uživatelské sekci pak můžete najít poslední vaše komentáře.

Přihlásit se