Rozšíření Panamského průplavu otevírá nové cesty americkému LNG
Severoamerický trh se zkapalněným zemním plynem (LNG) prochází v posledních měsících obdobím změn. Jednou z nedávných novinek je i rozšíření Panamského průplavu, ktere umožní přepravu LNG většími plavidly, což s sebou přináší řadu ekonomických výhod.
Dříve v průběhu letošního roku vyslaly Spojené státy z terminálu Sabine Pass svůj vůbec první tanker se zkapalněným břidlicovým plynem. Nejvíce plynu ve formě LNG vyvezly Spojené státy v letošním roce do Brazílie či jiných jihoamerických destinací. Nové rozšíření Panamského průplavu však umožní americkým vývozcům LNG se více zaměřit i na asijské trhy.
Významné zkrácení plavby se samozřejmě projeví na přepravních nákladech. Podle analytiků serveru Platts mohou být náklady na přepravuju plynu z Mexického zálivu do severní Asie při využití Panamského průplavu až o 30-40 % nižší ve srovnání s plavbou kolem mysu Dobré naděje.
Až 90 % všech LNG tankerů
Podle Panama Canal Authority a americké Energy Information Administration je nově rozšířený kanál schopen umožnit plavbu až 90 % všech LNG tankerů s kapacitou až 3,9 miliard krychlových stop (bcf). Před svým rozšířením kanál umožňoval plavbu pouze zhruba 6 % všech světových tankerů, tedy plavidlům s kapacitou nižší než 0,7 bcf.
Hlavni motivaci pro americké vývozce k exportu do Asie skrz Panamský průplav je jednoznačně vyšší cena plynu na tamním trhu. Zatímco v Evropě odhadoval server Platts cenu LNG pro září na 4,75 USD/MMBtu, cena na japonsko-korejském trhu se pohybovala okolo 6,05 USD/MMBtu.
Jak se bude vývoz amerického zkapalněného zemního plynu přes Panamský průplav vyvíjet v následujícím období tak bude záviset zejména na úrovni poptávky a cen na jihoamerickém a Evropském trhu.
Komentáře v diskuzi mohou pouze přihlášení uživatelé. Pokud ještě účet nemáte, je možné si jej vytvořit na stránce registrace. Pokud již účet máte, přihlaste se do něj níže.
V uživatelské sekci pak můžete najít poslední vaše komentáře.
Přihlásit se