Ruský projekt Arctic LNG-2 dostal zelenou
Účastníci ruského projektu na zkapalněný zemní plyn (LNG) Arctic LNG-2 dnes podepsali smlouvu o investici, takže projekt za 21 miliard USD (492 miliard Kč) má definitivně zelenou. Zahájen by měl být v roce 2023 a je jedním z mnoha, jejichž cílem je uspokojit očekávané zdvojnásobení poptávky po LNG v příštích 15 letech. Oznámil to generální ředitel ruské firmy Novatek Leonid Michelson. Novatek je hlavním investorem.
Partnery Novateku v projektu jsou francouzský Total, čínské firmy National Petroleum a CNNOC a konsorcium Japan Arctic LNG, které zahrnuje japonské firmy Mitsui & Co a státní JOGMEC. Arctic LNG-2 je třetím projektem Novateku na zkapalněný zemní plym. Firma doufá, že se jí podaří dohnat v produkci LNG Katar, uvedla agentura Reuters.
Projekt s kapacitou téměř 20 milionů tun LNG ročně plánuje 80 procent LNG vyvážet do Asie. Zahrnuje výstavbu tří zařízení na zkapalnění a čištění zemního plynu, každý s kapacitou 6,6 milionu tun LNG ročně a nejméně 1,6 milionu tun plynového kondenzátu ročně. První plyn by měl začít vyvážet do roku 2023, druhé zařízení má být v provozu do roku 2024 a třetí do roku 2026.
Arctic LNG-2 pomůže Rusku splnit cíl, který počítá v nadcházejících letech s produkcí 120 milionů až 130 milionů tun LNG ročně a se zvýšením podílu na globálním trhu s LNG na 20 procent. V současnosti produkce LNG v Rusku činí zhruba 28 milionů tun.
Investice do projektů LNG za poslední rok oznámily také Spojené státy, Kanada a Mosambik, které se plánují zaměřit na poptávku z Asie. Tu nyní táhne hlavně plán velkých ekonomik zaměřit se kvůli znečištěnému ovzduší na ekologičtější palivo. Ruský projekt by v konkurenci s USA a Kanadou mohl těžit z mimořádně nízkých cen plynu, uvedl analytik Nicholas Browne ze společnosti Wood Mackenzie.
Společnost Total uvedla, že zkapalněný zemní plyn z tohoto projektu bude na trh dodávat i flotila ledoborců upravených pro přepravu LNG. Ty budou moci využít kratší trasu Severním mořem a rovněž překladiště na Kamčatce a poblíž Murmansku pro náklady určené do Asie nebo do Evropy.
Komentáře v diskuzi mohou pouze přihlášení uživatelé. Pokud ještě účet nemáte, je možné si jej vytvořit na stránce registrace. Pokud již účet máte, přihlaste se do něj níže.
V uživatelské sekci pak můžete najít poslední vaše komentáře.
Přihlásit se