Zásoby LNG v tankerech u břehů Evropy se tenčí. Důvodem je začátek topné sezóny
Zkapalněného zemního plynu v tankerech u břehů Evropy ubylo. Obchodníci, kteří si je pronajali, se rozhodli využít začínající topné sezóny a plyn prostřednictvím LNG terminálů dodat do evropských plynárenských soustav a zásobníků. K tomu je zřejmě přiměly také přechodně vyšší ceny, začínající zima a s ní spojená topná sezóna, na kterou ukazuje pokles zásob zemního plynu v zásobnících.
Rostoucí objem obchodu se zkapalněným zemním plynem má ještě jeden efekt, který není na první pohled zcela zřejmý. Na mořské hladině se pohybuje řada tankerů se značnými zásobami zemního plynu, které vyčkávají s dodávkou plynu do konkrétního terminálu. Zpravidla přitom čekají na příznivější cenové podmínky. Podle posledních informací webu SP Global v takových tankerech bylo na počátku listopadu celkem 27 mld. metrů krychlových zemního plynu. Část z nich se pohybovala také v pobřežních vodách v blízkosti Evropské unie.
Zásoby LNG na moři
Tankery se zkapalněným zemním plynem nemají vždy jasně určený okamžik ani místo dodání, v průběhu plavby proto může dojít ke změně místa dodání plynu nebo lze jeho dodání odložit na pozdější okamžik s vidinou vyšší prodejní ceny. Není proto výjimkou, že tankery na moři s prodejem vyčkávají a pouze čekají na vyšší cenu zemního plynu na trhu.
Podmínkou takového postupu zpravidla je, že náklady na uskladnění LNG na moři nejsou vyšší než očekávaný výnos z pozdějšího prodeje plynu. Obchodníci se mohou také rozhodnout pro jiné místo dodávky zemního plynu, například pokud cena zemního plynu v některém z regionů vzroste a cenový rozdíl pokryje náklady na dopravu do tohoto regionu.
Právě kvůli aktuálně vyšším cenám a předpokladu, že ceny plynu v brzké době klesnou, zřejmě v posledních týdnech poklesly zásoby plynu v tankerech v evropských vodách. Tento krátký nárůst cen někteří využili jako poslední šanci k prodeji LNG, protože v průběhu zimy očekávají spíše pokles cen.
Pokles zásob podle odborníků souvisí také se začínající topnou sezónou, kdy se v souhrnu v EU ze zásobníků více plynu vytěžilo, než kolik do něj obchodníci vtláčeli.
Co se týče zásob plynu v evropských zásobnících, pokles je zatím minimální. Zásoby plynu v evropských zásobnících poklesy pouze ze 100 % zaplnění na 99 %. Jde nicméně především o signál, že v Evropě začala topná sezóna. Zásoby plynu v evropských zásobnících jsou nicméně stále nejvyšší nejméně od roku 2011.
Cenový rozdíl mezi cenou LNG a cenou plynu v obchodním bodem TTF se zvýšil
Vyšší dodávky do plynárenských soustav z tankerů u evropských břehů měly také efekt na cenu zkapalněného zemního plynu dodávaného do severozápadní Evropy (NWE LNG). Odhad ceny podle Platts na měsíc prosinec klesl z 14,565 $/MMBtu na 14,076 $/MMBtu mezi devátým a čtrnáctým listopadem tohoto roku.
V důsledku poklesu se také výrazně zvýšil cenový rozdíl mezi cenou LNG a referenčním kontraktem v obchodním bodě TTF. Ke dni 14. listopadu byl cenový rozdíl 1,1 $/MMBtu, což je nejvyšší rozdíl od poloviny září letošního roku. Obecně přitom platí, že vyšší cenový rozdíl indikuje vyšší dodávku LNG do evropských terminálů a jejich vyšší využití.
V říjnu a listopadu postupně klesaly ceny zemního plynu na referenčním kontraktu v obchodním bodě TTF. Od krátkodobého maxima 56,3 EUR/MWh z 13. října letošního roku poklesly ceny o cca 20 % na aktuálních cca 45 EUR/MWh.
Mohlo by vás zajímat:
Tento příspěvek byl redakcí odebrán z důvodu porušení pravidel diskuze.
Nic šokujícího to není, LNG je zemní plyn = fosilní palivo, stejně jako uhlí nebo ropa. Cílem je postupně omezovat jeho využívání. Letos se do daří velice dobře. Každý rok se instalují v EU miliony tepelných čerpadel = snížení spotřeby uhlí, plynu, dřeva. Jen v ČR se letos nainstalovalo cca 60.000 TČ = úspora zemního plynu cca 100 mil. m3/rok.
Jinak meziročně díky velkému růstu výroby z OZE (letošní nárůst proti roku 2022 +110 TWh), došlo k velkému snížení výrony EE z fosilních zdrojů:
Ze zemního plynu = - 90 TWh/rok = meziroční úspora 9 miliard m3 = 90 tankerů s LNG
uhlí = 110 TWh/rok = meziroční úspora 110 milionů tun uhlí
by ma zaujmalo v com som porusil pravidla diskusie.
Este som to naschval nechal v cestine ...
Dobrý den, doporučujeme se podívat především na pravidlo uvedené v bodě č. 1 a také v bodě 2. Podotýkám, že ani tento Váš druhý příspěvek není v souladu s pravidlem v bodě 2.
MV.
Dobrý deň,
ďakujem za reakciu a vysvetlenie. Je to pekné, keď človek dostane spätnú väzbu.
Len v krátkosti reakcia.
Keď som si čítal už dávnejšie pravidla diskusie, tak prvá vec čo mi udrela do očí bola silna nejednoznačnosť pravidla č.1. O tom čo sa vzťahuje alebo nevzťahuje k danému článku by sa dali viesť siahodlhé polemiky. Článok samotný pojednáva o zásobach LNG, ktorý je momentálne pre mnohé krajiny dôležitá energetická surovina ako zdroj energie, ale určite aj dôležitá vstupná komodita do mnohých priemyselných procesov. Sme v ére energetickej transformácie, v dobe meniacej sa klímy, a mnohých snáh nejakým spôsobom na tento jav reagovať.A preto považujem za viac ako potrebné až priam nevyhnutné, akutné a nutné hovoriť aj o takých veciach ako sú emisie spojené práve s LNG. Z môjho pohľadu ide o veľmi silný súvis na daný článok. Každopádne chápem, že problematika je komplexná, a na každú vec sa dá pozerať z mnoha uhľov pohľadu a tak človek môže mať aj opačný názor.
Nejednoznačnosť toho pravidla potvrdzuje aj skutočnosť, že uživateľ "hlbp" takisto písal viac k samotnému LNG, a jeho komentár odstránený nebol.
Ešte v krátkosti pravidlu č.2.: Ja osobne k úcte k češtine by som sa mal vzdať akýchkoľvek pokusov písať podľa pravidiel českého pravopisu, pretože to by nedopadlo. Nehovoriac o tom, že je tu veľa užívateľov píšucich v slovenčine a nikto s tým problém nemal. Skôr to chápem tak (a predpokladám, že nie som sám), že je to snaha viesť komunikáciu na kultivovanej a slušnej úrovni.
Prajem pekný deň
Jasný, souvislost s tématem nejde určit binárně na ano/ne. Do určité míry je to vždy na redakci, jak komentář vyhodnotí. Doporučujeme se co nejvíce držet tématu, pak nebude s pravidlem č. 1 problém.
Ohledně č. 2 - ano chápete to správně. Diskuze by měla mít nějakou úroveň. Pokud příspěvek je z velké části psaný bez ohledu na pravidla, je to důvod pro jeho smazání.
MV
Tankery pohybující se v blízkosti Evropy, čekající na výhodnější cenu. To je základ celého problému. Energie, plyn, elektřina nepatři na burzu. Burzovní handl funguje pouze v případě nadbytku komodity. V opačném případě je schopen celá hospodářství ruinovat, tak jak jsme toho svědky dnes v Evropě. Nejdříve odřiznutí od levného potrubního plynu a následně drahý LNG. Čína, Asie a USA energie 4x levnější. Proč to tak je?
Komentáře v diskuzi mohou pouze přihlášení uživatelé. Pokud ještě účet nemáte, je možné si jej vytvořit na stránce registrace. Pokud již účet máte, přihlaste se do něj níže.
V uživatelské sekci pak můžete najít poslední vaše komentáře.
Přihlásit se