Domů
Plynárenství
Spotřeba CNG a LNG loni v ČR i přes pandemii vzrostla

Spotřeba CNG a LNG loni v ČR i přes pandemii vzrostla

Spotřeba stlačeného zemního plynu (CNG) a zkapalněného zemního plynu (LNG) loni v Česku i přes koronavirovou pandemii vzrostla. Meziroční nárůst výtoče CNG, LNG a zemního plynu s příměsí biosložky, takzvaného BioCNG, činil 1,8 procenta. Celková spotřeba těchto plynů dosáhla na téměř 93 milionů metrů krychlových. V tiskové zprávě to dnes uvedl Český plynárenský svaz (ČPS). Největší část, 90,4 milionu metrů krychlových, podle něj tradičně připadla na palivo CNG.

„Vysokou spotřebu zemního plynu v dopravě pomohly loni zajistit zejména městské autobusy. Pro města se CNG stává první volbou při zavádění ekologické dopravy. Pozorujeme také růst zájmu o LNG u kamionové dopravy a o BioCNG u řidičů osobních automobilů,“ řekla dnes výkonná ředitelka Českého plynárenského svazu Lenka Kovačovská.

V Česku podle ČPS nyní jezdí přes 27.700 vozidel na CNG, o desetinu více než v roce 2019. Podle dat Svazu dovozců automobilů je v Česku registrováno zhruba 8,3 milionu vozidel všech kategorií. Podíl těch s pohonem na CNG tak činí zhruba tři desetiny procenta.

„Počet nákladních vozů na LNG se meziročně zvýšil z pěti na 26. Jasně rostoucí trend dokládají i plány firem na obnovu vozových parků v letošním roce. Ty již dnes potvrzují nákup dalších 20 tahačů na zkapalněný zemní plyn. Do dvou let se má rovněž zásadně rozšířit i plnicí infrastruktura LNG, a to z aktuálních dvou až na 20 veřejných stanic,“ uvedla Kovačovská.

V roce 2020 bylo podle svazu uvedeno do provozu rovněž 14 nových plnicích stanic CNG. S celkovým počtem 219 stanic disponuje Česká republika třetí nejpočetnější sítí v Evropě, uvedl ČPS. Výhodnost CNG a LNG proti tradičním pohonným hmotám podporuje mimo jiné spotřební daň.

Od začátku loňského roku sice stoupla spotřební daň na metr krychlový těchto plynů jako automobilých paliv z 1,44 Kč na 2,80 Kč, stále je ale významně nižší proti 12,84 Kč za litr benzinu. ČPS naopak kritizoval snížení spotřební daně na naftu o korunu na 9,95 Kč za litr, ke kterému došlo od začátku letošního roku.

Vývoj využití zemních plynů CNG, LNG a BioCNG v dopravě v ČR:

rokveřejné plnicí stanice CNG / LNGcelkem autosobní vozyautobusyLNG vozyvýtoč CNG / LNG / BioCNG (mil. m3)prodej celkem (mil. m3)meziroční nárůst výtoče (v procentech)
20113432502807336012,08912,08920,2
20124543003818362015,24215,24226,0
20135063005747404021,95221,95244,0
20147580557205518029,91229,91236,3
201510812.00010.750820043,58943,58945,7
201614315.50013.9701020059,34659,34636,1
201716418.90017.1601120067,60367,60313,9
201818522.60020.6601234075,83275,83212,2
2019207 / 125.31023.0361453590,433 / 0,87191,30520,4
2020219 / 227.74825.04317143690,434 / 1,366 / 1,15292,9521,8

Zdroj: ČPS

rdo mal

Štítky:LNG
CNG
Ad

Mohlo by vás zajímat:

Komentáře(17)
Omega
8. únor 2021, 15:50

Tomu říkám úspěch.

Počet vozidel narostl o 10%,

spotřeba o 1.8%

Nebo by se taky dalo říci, že spotřeba poklesla z 3607 na 3350m3 na vozidlo a rok. Na to že se přidalo 300 autobusů a 30 kamiónů docela slabota.

PS: kolik nových vozů na LPG se asi ukázalo a o kolik stoupl a spotřeba

pr
8. únor 2021, 16:26

Za každý smrad který nespaluje naftu a benál je třeba být vděčný. Furt sice živíme mužika nebo šejka, ale aspoň se méně dusíme puchem.

Carlos
9. únor 2021, 20:33

Troll, nekrmit.

Ondra
8. únor 2021, 18:05

Neřek bych že slabota spíš naopak. Spotřeba pohonnejch hmot v první půlce 2020 spadla kvůli covidu skoro o desetinu. Takže poměrově zastoupeni plynu v dopravě o trošku stouplo.

Martin P
9. únor 2021, 10:45

Každý nárůst je dobře, zvlášť pokud to znamená vytlačování nafty alespoň u osobních vozidel. Přijde mi ale podle toho, jak si kdo v mém okolí kupuje nové a nebo ojeté auto, že je stále zažitá náchylnost k flotilovým předokolkovým dieselům, přitom stejnou službu pro dálniční koráby splňují i CNG pohony.

Osobně mám auto na LPG s přivstřikem benzínu (namísto aditiva) a mám velmi dobré náklady na 1 km - a s každým zdražováním benzínu a s vyšší spotřebou (třeba s naloženým vozíkem za autem) je hospodárnost efektivnější.

Jiří
8. únor 2021, 19:21

Prodeje CNG osobních aut dramaticky klesají již třetím rokem v řadě. Zanedlouho bude počet vyřazovaných aut větší než nově prodávaných.

pr
8. únor 2021, 19:38

V ČR byly plničky budovány pozdě. To že se sem vozily ojetiny z Itálie byly rarity. Holt přejdeme hned na elektromobily (u autobusů je situace jiná, tam ještě chvíli mají CNG své místo na slunci).

Omega
8. únor 2021, 21:08

CNG je dobrý, ale už je státem protlačován mnoho let a nic. A všechny města už přecházejí u autobusů na elektřinu. CNG je už dnes ekonomicky méně rentabilní.

U kamiónů je ekonomika provozu na prvním místě - 36 vozů celkem na celou ČR mluví samo za sebe

JD
8. únor 2021, 22:34

Elektrobusy se začnou objevovat už i u nás.

https://zdopravy.cz/category/doprava-ve-meste/elektrobusy/

Jan Veselý
9. únor 2021, 11:11

Města už je několik let normálně kupují. To fakticky ukazuje i váš odkaz.

Petr
9. únor 2021, 12:14

Jenže u nás jsou na hov.. Zaprvé nejsme tak bohatí, aby jsme mohli nakupovat 3x dražší elektrobusy, a zadruhé je u nás moc zima, takže by se stejně muselo ve většině vozů používat přídavné naftové topení.

Nejekonomičtější řešení u nás je zrušit dotace na nákupy naftových autobusů, takže by byly generačně vyměněny za plynové či někde na krátkých trasách bateriové i bez velké zátěže pro státní rozpočet.

PetrV
8. únor 2021, 20:20

Pro osobáky drahá technologie. Autobusy a kamiony ok, bohužel greendealové dotace jdou na vodíkové šílence.

CNG a LNG je furt spalovák a platí komunistické greendealové výpalné.

Filip
9. únor 2021, 13:09

Nevím, co se vám na tom zdá pro osobáky drahého. Já s osobním CNG vozidlem jezdím a rozdíl v pořizovacích nákladech je zanedlouho vymazán. Ušetří se tím hodně na provozních nákladech.

T
9. únor 2021, 04:17

A k tomu se plati dvoje emise na STK, tam se teprve kouri z vyfuku,KDYZ DRZI OTACKY NA BENZIN!!!

petr
9. únor 2021, 10:02

CNG má rozhodně nižší emise než jsou z naftového motoru, byť bude jakkoliv vylepšen. V případě benzinu už to takový rozdíl není, tedy až na cenu paliva.

Pohon vozidel na CNG rozhodně není slepou uličkou, ba naopak může vylepšit "palivový mix" CNG-benzin-nafta-elektřina

Přechod některých měst z CNG na elektrobusy je tak trochu nesmyslem. Elektrobus je významně dražší a v provozních nákladech je pak srovnatelný právě s CNG, pokud dopravní podnik vlastní svoji plničku.

Současné ceny CNG jsou dle mého názoru cca o 25% vyšší, než by mohly být. Prostě každý předně myslí na velký zisk...

Petr
9. únor 2021, 12:25

Nejhorší u nás s praferováním nafťáků v autobusové flotile je v užvaněnosti "nejzelenější" Praha. Kdyby se chovala alespoň průměrně, tak by tady šetrné autobusy na metan měli podíl na dopravě docela dost dobrý.

Vinkler
11. únor 2021, 09:32

Udržování nafty v autobusech Dopravního podniku města Brna je zdůvodňováno požadavkem Integrovaného záchranného systému na pohotovost a dojezd vozidel.

Komentáře pouze pro přihlášené uživatele

Komentáře v diskuzi mohou pouze přihlášení uživatelé. Pokud ještě účet nemáte, je možné si jej vytvořit na stránce registrace. Pokud již účet máte, přihlaste se do něj níže.

V uživatelské sekci pak můžete najít poslední vaše komentáře.

Přihlásit se