Spotřeba CNG a LNG loni v ČR i přes pandemii vzrostla
Spotřeba stlačeného zemního plynu (CNG) a zkapalněného zemního plynu (LNG) loni v Česku i přes koronavirovou pandemii vzrostla. Meziroční nárůst výtoče CNG, LNG a zemního plynu s příměsí biosložky, takzvaného BioCNG, činil 1,8 procenta. Celková spotřeba těchto plynů dosáhla na téměř 93 milionů metrů krychlových. V tiskové zprávě to dnes uvedl Český plynárenský svaz (ČPS). Největší část, 90,4 milionu metrů krychlových, podle něj tradičně připadla na palivo CNG.
„Vysokou spotřebu zemního plynu v dopravě pomohly loni zajistit zejména městské autobusy. Pro města se CNG stává první volbou při zavádění ekologické dopravy. Pozorujeme také růst zájmu o LNG u kamionové dopravy a o BioCNG u řidičů osobních automobilů,“ řekla dnes výkonná ředitelka Českého plynárenského svazu Lenka Kovačovská.
V Česku podle ČPS nyní jezdí přes 27.700 vozidel na CNG, o desetinu více než v roce 2019. Podle dat Svazu dovozců automobilů je v Česku registrováno zhruba 8,3 milionu vozidel všech kategorií. Podíl těch s pohonem na CNG tak činí zhruba tři desetiny procenta.
„Počet nákladních vozů na LNG se meziročně zvýšil z pěti na 26. Jasně rostoucí trend dokládají i plány firem na obnovu vozových parků v letošním roce. Ty již dnes potvrzují nákup dalších 20 tahačů na zkapalněný zemní plyn. Do dvou let se má rovněž zásadně rozšířit i plnicí infrastruktura LNG, a to z aktuálních dvou až na 20 veřejných stanic,“ uvedla Kovačovská.
V roce 2020 bylo podle svazu uvedeno do provozu rovněž 14 nových plnicích stanic CNG. S celkovým počtem 219 stanic disponuje Česká republika třetí nejpočetnější sítí v Evropě, uvedl ČPS. Výhodnost CNG a LNG proti tradičním pohonným hmotám podporuje mimo jiné spotřební daň.
Od začátku loňského roku sice stoupla spotřební daň na metr krychlový těchto plynů jako automobilých paliv z 1,44 Kč na 2,80 Kč, stále je ale významně nižší proti 12,84 Kč za litr benzinu. ČPS naopak kritizoval snížení spotřební daně na naftu o korunu na 9,95 Kč za litr, ke kterému došlo od začátku letošního roku.
Vývoj využití zemních plynů CNG, LNG a BioCNG v dopravě v ČR:
rok | veřejné plnicí stanice CNG / LNG | celkem aut | osobní vozy | autobusy | LNG vozy | výtoč CNG / LNG / BioCNG (mil. m3) | prodej celkem (mil. m3) | meziroční nárůst výtoče (v procentech) |
2011 | 34 | 3250 | 2807 | 336 | 0 | 12,089 | 12,089 | 20,2 |
2012 | 45 | 4300 | 3818 | 362 | 0 | 15,242 | 15,242 | 26,0 |
2013 | 50 | 6300 | 5747 | 404 | 0 | 21,952 | 21,952 | 44,0 |
2014 | 75 | 8055 | 7205 | 518 | 0 | 29,912 | 29,912 | 36,3 |
2015 | 108 | 12.000 | 10.750 | 820 | 0 | 43,589 | 43,589 | 45,7 |
2016 | 143 | 15.500 | 13.970 | 1020 | 0 | 59,346 | 59,346 | 36,1 |
2017 | 164 | 18.900 | 17.160 | 1120 | 0 | 67,603 | 67,603 | 13,9 |
2018 | 185 | 22.600 | 20.660 | 1234 | 0 | 75,832 | 75,832 | 12,2 |
2019 | 207 / 1 | 25.310 | 23.036 | 1453 | 5 | 90,433 / 0,871 | 91,305 | 20,4 |
2020 | 219 / 2 | 27.748 | 25.043 | 1714 | 36 | 90,434 / 1,366 / 1,152 | 92,952 | 1,8 |
Zdroj: ČPS
rdo mal
Mohlo by vás zajímat:
Tomu říkám úspěch.
Počet vozidel narostl o 10%,
spotřeba o 1.8%
Nebo by se taky dalo říci, že spotřeba poklesla z 3607 na 3350m3 na vozidlo a rok. Na to že se přidalo 300 autobusů a 30 kamiónů docela slabota.
PS: kolik nových vozů na LPG se asi ukázalo a o kolik stoupl a spotřeba
Za každý smrad který nespaluje naftu a benál je třeba být vděčný. Furt sice živíme mužika nebo šejka, ale aspoň se méně dusíme puchem.
Troll, nekrmit.
Neřek bych že slabota spíš naopak. Spotřeba pohonnejch hmot v první půlce 2020 spadla kvůli covidu skoro o desetinu. Takže poměrově zastoupeni plynu v dopravě o trošku stouplo.
Každý nárůst je dobře, zvlášť pokud to znamená vytlačování nafty alespoň u osobních vozidel. Přijde mi ale podle toho, jak si kdo v mém okolí kupuje nové a nebo ojeté auto, že je stále zažitá náchylnost k flotilovým předokolkovým dieselům, přitom stejnou službu pro dálniční koráby splňují i CNG pohony.
Osobně mám auto na LPG s přivstřikem benzínu (namísto aditiva) a mám velmi dobré náklady na 1 km - a s každým zdražováním benzínu a s vyšší spotřebou (třeba s naloženým vozíkem za autem) je hospodárnost efektivnější.
Prodeje CNG osobních aut dramaticky klesají již třetím rokem v řadě. Zanedlouho bude počet vyřazovaných aut větší než nově prodávaných.
V ČR byly plničky budovány pozdě. To že se sem vozily ojetiny z Itálie byly rarity. Holt přejdeme hned na elektromobily (u autobusů je situace jiná, tam ještě chvíli mají CNG své místo na slunci).
CNG je dobrý, ale už je státem protlačován mnoho let a nic. A všechny města už přecházejí u autobusů na elektřinu. CNG je už dnes ekonomicky méně rentabilní.
U kamiónů je ekonomika provozu na prvním místě - 36 vozů celkem na celou ČR mluví samo za sebe
Elektrobusy se začnou objevovat už i u nás.
Města už je několik let normálně kupují. To fakticky ukazuje i váš odkaz.
Jenže u nás jsou na hov.. Zaprvé nejsme tak bohatí, aby jsme mohli nakupovat 3x dražší elektrobusy, a zadruhé je u nás moc zima, takže by se stejně muselo ve většině vozů používat přídavné naftové topení.
Nejekonomičtější řešení u nás je zrušit dotace na nákupy naftových autobusů, takže by byly generačně vyměněny za plynové či někde na krátkých trasách bateriové i bez velké zátěže pro státní rozpočet.
Pro osobáky drahá technologie. Autobusy a kamiony ok, bohužel greendealové dotace jdou na vodíkové šílence.
CNG a LNG je furt spalovák a platí komunistické greendealové výpalné.
Nevím, co se vám na tom zdá pro osobáky drahého. Já s osobním CNG vozidlem jezdím a rozdíl v pořizovacích nákladech je zanedlouho vymazán. Ušetří se tím hodně na provozních nákladech.
A k tomu se plati dvoje emise na STK, tam se teprve kouri z vyfuku,KDYZ DRZI OTACKY NA BENZIN!!!
CNG má rozhodně nižší emise než jsou z naftového motoru, byť bude jakkoliv vylepšen. V případě benzinu už to takový rozdíl není, tedy až na cenu paliva.
Pohon vozidel na CNG rozhodně není slepou uličkou, ba naopak může vylepšit "palivový mix" CNG-benzin-nafta-elektřina
Přechod některých měst z CNG na elektrobusy je tak trochu nesmyslem. Elektrobus je významně dražší a v provozních nákladech je pak srovnatelný právě s CNG, pokud dopravní podnik vlastní svoji plničku.
Současné ceny CNG jsou dle mého názoru cca o 25% vyšší, než by mohly být. Prostě každý předně myslí na velký zisk...
Nejhorší u nás s praferováním nafťáků v autobusové flotile je v užvaněnosti "nejzelenější" Praha. Kdyby se chovala alespoň průměrně, tak by tady šetrné autobusy na metan měli podíl na dopravě docela dost dobrý.
Udržování nafty v autobusech Dopravního podniku města Brna je zdůvodňováno požadavkem Integrovaného záchranného systému na pohotovost a dojezd vozidel.
Komentáře v diskuzi mohou pouze přihlášení uživatelé. Pokud ještě účet nemáte, je možné si jej vytvořit na stránce registrace. Pokud již účet máte, přihlaste se do něj níže.
V uživatelské sekci pak můžete najít poslední vaše komentáře.
Přihlásit se