OPEC+ odolal tlaku USA a oznámil snížení ropných škrtů o 400 tisíc bpd
Kartel OPEC a jeho spojenci v čele s Ruskem nevyslyšeli volání ze strany USA po větším rozvolnění ropných škrtů. USA požadovalo, aby byly ropné škrty pro měsíc prosinec uvolněny o 600 až 800 tisíc barelů ropy za den (bpd). To se ale nestalo a americký prezident Joe Biden nyní zvažuje možnosti, jak by mohl ulevit pracující třídě, na kterou dle jeho slov dopadají vyšší ceny pohonných hmot nejvíce.
Listopadové zasedaní OPEC+
„Má [rozhodnutí OPEC+ nezvyšovat dále svou produkci] velký dopad na rodiny pracující třídy, jen aby se dostaly do práce a zpátky,“ citovala Joe Bidena agentura NPR.
Zástupci OPEC+ se počátkem každého měsíce schází za účelem rozhodnutí o uvolnění ropných škrtů pro následující měsíc vzhledem k aktuální, rychle se měnící, situaci na trhu. OPEC)+ počátkem listopadu rozhodl o tom, že nadále setrvá u plánu odsouhlaseného v polovině července, a to přestože USA vyvinuly nezvykle silný tlak.
Tento plán zní tak, že OPEC+ bude od srpna letošního roku každý měsíc přidávat na trh 400 tis. bpd až do doby úplného odstranění ropných škrtů. Ty počátkem srpna činily 5,8 mil. bpd.
„To [setrvání u plánu OPEC+] bude ze strany USA viděno jako zklamání, jelikož požadovaly navýšení spíše k 600 tis. bpd. Ale pokud OPEC+ skutečně přidá na trh 400 tis. bpd, USA naznačily, že rozhodnutí přijmou,“ komentovala situaci Anna-Louise Hittleová z poradenské společnosti Wood Mackenzie.
Hittleová naráží na zprávy, že Angola a Nigérie nebyly schopny během října dostatečně navýšit svou produkci a dodaly na trhu přibližně polovinu plánovaného navýšení. Proto by Spojené státy byly ochotny přijmout 400 tis. bpd, ovšem pod podmínkou, že v případě, kdy by některý ze států nebyl schopen svou produkci dostatečně navýšit, tak by ostatní státy rozdíl vyrovnaly.
USA by mohly uvolnit ropné rezervy
Joe Biden dle vyjádření Jennifer Granholmové, americké ministryně energetiky, uvažuje i o možném uvolnění státních ropných rezerv, aby se snížily ceny pohonných hmot.
„Uvolnění státních ropných rezerv je určitě jednou z možností,“ uvedl Granholmová pro Bloomberg.
Joe Biden pak uvedl, že jedná o situaci i s jinými státy a zvažuje další možnosti. Situaci ovšem dále rozvádět nechtěl.
Mohlo by vás zajímat:
Ropa není krátkodobě nahraditelná, takže OPEC s Ruskem klidně mohou zvyšovat ceny ropy jak budou potřebovat, nicméně z dlouhodobého hlediska povede drahá ropa k rozvoji alternativ vysoká cena ropy prakticky pohání ten vlak, který se pomalu rozjíždí a už nikdy nepůjde zastavit. Pokud je dnes hlavním dovozcem ropy Čína pak při těchto cenách bude za pár let Čína státem, který bude nejrychleji snižovat dovoz ropy.
To se ještě uvidí s modernizací , máme celkem dobrý příklad s uhlím, ve kterém Čína úplně převratila směr vývoje . Obecně situace nahrává do karet těžařům v USA, kteří jejich produkci zvednout mohou, jen se musí domluvit s vládou, aby jim nešlapala po prstech :) Počítá se, že jen do konce prosince zvednou produkci o 200 000 barelů za den , na druhou stranu řada z nich si prostě počká až si OPEC udělá pořádek s harmonogramem a nebude se v " covidem otřeseném ekonomickém prostředí" nikam hnát, jim vyšší cena za ropu vadit nebude, americké administrativě kvůli voličům však ano...
A nebo by levná ropa vedla ještě k větší spotřebě a následně většímu tlaku na snižování emisí a tedy nižší spotřebu. Oni také nechtějí zničit spotřebitele, chtějí utržit co nejvíce a optimální cena se hledá těžko.
Problém není samotný rúst cen, ale vysoká fluktuace těchto cen. Z ekonomického hlediska je optimální víceméně rovnoměrný pozvolný dlouhodobý rúst ceny ropy. Pak bude ropa nahrazována postupně tam, kde to bude v danou dobu při dostupných technologiích nejvýhodnější. To stejné platí i o emisních povolenkách.
USA mají obrovská ložiska ropy, jsou snadno dostupná. Nachází se v továrnách automobilek. Ty ovšem místo toho, aby šly na ruku zákazníkům a vyráběly auta z nižší a nižší spotřebou (a snižovaly tím poptávku po ropě a tím i její cenu) daly radši přednost vlastní pohodlnosti a bratříčkování se s ropáky. Problém řešily ne pomocí inženýrů, ale pomocí profesionálních šíbrů. U Trumpa prolobbovaly zrušení CAFE standardů, což v kontextu USA znamená miliony barelů spotřeby ropy denně.
Kdyby Biden nebyl blbý, troubilo by se to do světa nonstop.
Myslite snižovat spotřebu až k nule? No, podle některých to asi jde, když generují normy odporující fyzikálním zákonům.
Nemyslím.
A podle koho? A jaké normy odporují fyzikálním zákonům?
Jen pro pochopení škoda Octavia rok výroby 1997 TDI měla spotřebu asi 5 litrů /100km. Dnešní Škoda Octavia žere v reálném provozu prakticky to samé 24 let vývoje... Jinými slovy představa že automobilky schválně vyrábí auta s vysokou spotřebou není pravdivá dieslové motory jsou na vrcholu svého vývoje a benzínové těsně pod ním kromě hybridů už není příliš mnoho možností jak dále snižovat spotřebu paliva při zachování jízdních vlastností vozů. Jinak USA má krásný nástroj jak snížit cenu ropy opět zakázat její vývoz....
- O1 byla lehčí, menší s mrzkým výkonem i dynamikou a papírová spotřeba seděla jen když se jezdilo "páprda" stylem
- politici rozhodují o něčem nerozumí napříč radám odborníků a dopad jejich rozhodnutí je spíš kontraproduktivní(např. biopaliva)
Prostě poručíme větru dešti, ale to už tu zkoušel někdo jiný a moc mu to nevyšlo
Ropáci jsou "na koni" jen dočasně. Souhlasím s Josefem, že Čína se může stát už za několik let tím, kdo bude import ropy snižovat. Minimálně rozvoj tamní elektromobility o tom svědčí. Za prvních 10 měsíců roku tam bylo prodáno už 2,14 milionu elektrických aut /včetně hybridů/ , což je meziroční nárůst o 192 % !! a na celém trhu osobních aut tam má elektro podíl už mezi 15 a 20 %. Dá se tak čekat, že už příští rok bude na největším automobilovém trhu světa podíl elektroaut na všech prodejích 25 % !! , tedy každé čtvrté prodané auto bude už elektro. Tím Čína výrazně porazí USA a patrně i tu- "zelenou EU".
To je taky hezka klicka, "elektro (vcetne hybridu)". Procpak to asi neni "benzin (vcetne hydridu)"?
Ciste elektro je asi pulka toho poctu.
Zajímavé, takže ignorujete fakt, že se v Číně již teď , tedy při celkem malém procentu, která elektrická vozidla mají na celkovém počtu , vypínají veřejné nabíječky aut , protože síť to neunese ...
TO : frank
Současné omezování spotřeby elektřiny v Číně má mnoho příčin. Růst čínského exportu zboží meziročně byl v září + 28 %, v říjnu + 27 % ! Exportní fabriky tam tak makají na maximum. Cena uhlí prudce stoupla, ale už tolik nestoupla státem řízená cena elektřiny, elektrárny nevydělávaly a omezovaly tak produkci. Austrálie kritizovala vnitřní politiku Číny a tak od ní už Čína tolik uhlí nebere = výpadek, který asi nebyl plně nahrazen. Čína se snaží tlumit fosilní produkci, takže se fosilní výroba záměrně omezovala. Atd, atd,--- je to komplex ve kterém nabíječky aut nehrají roli.
Největší spotřebitel energie Čína rychle buduje bezemisní zdroje, ke 30.září 2021 tam byl výkon čistých zdrojů = jádro, voda, slunce, vítr dohromady už 1.010 GW , což je 44 % tamního instalovaného elektrárenského výkonu. O 3 % více jak před rokem. Myslím, že Čína svůj cíl = maximum emisí do roku 2030 splní.
Cina mozna ano. EU urcite ne. A to i presto, ze uz detasovala prakticky veskery "spinavy" prumysl do asie.
Tedy pokud se mistni obyvatelstvo radeni nedetasuje do asie casem samo :-)
Komentáře v diskuzi mohou pouze přihlášení uživatelé. Pokud ještě účet nemáte, je možné si jej vytvořit na stránce registrace. Pokud již účet máte, přihlaste se do něj níže.
V uživatelské sekci pak můžete najít poslední vaše komentáře.
Přihlásit se