Domů
Ropa
Státní Mero a Orlen Unipetrol uzavřely novou smlouvu o přepravě ropy
Centrální tankoviště ropy slouží ke skladování strategických nouzových zásob ropy, dále jako krátkodobý mezisklad pro ropu přepravovanou ropovody Družba a IKL, k míchání různých druhů ropy podle požadavků zákazníků a distribuci ropy k zákazníkům – rafinériím.

Ocelové tanky jsou nadzemní, s ocelovou ochrannou jímkou a plovoucí střechou. Areál tankoviště o celkové ploše asi 59 ha se nachází v okresech Mělník a Kladno, na katastrálních územích obcí Nelahozeves, Podhořany, Uhy a Sazená. Největší podíl připadá na k. ú. Nelahozeves. Zdroj: MERO
Zdroj: MERO

Státní Mero a Orlen Unipetrol uzavřely novou smlouvu o přepravě ropy

Ropa
Bez komentáře
31. leden 2025, 11:13
ČTK

Státní společnost Mero ČR a rafinérská Orlen Unipetrol uzavřely novou smlouvu o přepravě a úschově ropy. Nový kontrakt na dobu neurčitou aktualizuje po devíti letech podmínky zejména technologických, distribučních a ekonomických parametrů spolupráce. ČTK o tom dnes v tiskové zprávě informovala firma Mero. Podmínky nové smlouvy neuvedla.

Státní provozovatel ropovodů dosavadní smlouvu z roku 2016 vypověděl předloni. Podnik žádal, aby smlouva reflektovala nárůst nákladů a další vývoj v oblasti. Smlouva následně po výpovědní lhůtě vypršela koncem loňského května. Dodávky ropy však až dosud pokračovaly za dočasně stanovených podmínek.

„Nová smlouva o přepravě ropy zajistí Česku bezpečnější a stabilnější podmínky pro přepravu a zásobování ropou. Původní smlouva, uzavřená v roce 2016, už zdaleka neodpovídala technologické ani ekonomické situaci na trhu,“ uvedl generální ředitel Mera Jaroslav Pantůček.

V novém kontraktu jsou podle něj tři zásadní zlepšení. „Tím prvním je aktualizace technologických parametrů přepravy ropy, a to včetně zohlednění nové přepravní kapacity ropovodu TAL. Nová smlouva již pracuje s naším plánem odstřihnout se od ruské ropy a plně zásobovat Česko západní cestou přes ropovod TAL a IKL. Druhá změna se týká valorizace přepravních poplatků tak, aby odpovídaly aktuální situaci na trhu, a třetí důležité plus je prodloužení nominační lhůty množství ropy k přepravě, což přináší větší míru flexibility pro obě smluvní strany včetně snížení administrativní zátěže,“ popsal Pantůček.

Šéf Orlen Unipetrol Mariusz Wnuk upozornil, že litvínovská rafinérie společnosti je na přechod k novým ropným směsím technologicky připravena. „Po navýšení kapacity ropovodu TAL je uzavření této smlouvy dalším významným krokem na cestě k přechodu k novým ropným směsím v České republice,“ dodal Wnuk.

Česko v současnosti odebírá ropu z východu ropovodem Družba a také západní cestou ropovody IKL a navazujícím TAL. Mero nedávno ohlásilo dokončení technologických úprav na rozšíření italského ropovodu TAL, které zvýšily jeho kapacity. Nyní na projektu pokračují testy a certifikace. Navýšení kapacity TAL podle Mera umožní ČR přejít v případě výpadků ruské ropy z ropovodu Družba na plné zásobování ropou západní cestou. Česko se má podle současných plánů od ruské ropy odstřihnout v polovině letošního roku. Kapacita západních ropovodů dosáhne až osmi milionů tun ropy ročně, což zcela pokryje spotřebu rafinerií v Česku.

V roce 2023 přiteklo do českých rafinérií 7,4 milionu tun ropy. Zhruba 58 procent předloňského dovozu tvořila ropa z ropovodu Družba, který vede z Ruska. Statistiky za loňský rok zatím nejsou k dispozici.

Ad

Mohlo by vás zajímat:

Komentáře(0)
Komentáře pouze pro přihlášené uživatele

Komentáře v diskuzi mohou pouze přihlášení uživatelé. Pokud ještě účet nemáte, je možné si jej vytvořit na stránce registrace. Pokud již účet máte, přihlaste se do něj níže.

V uživatelské sekci pak můžete najít poslední vaše komentáře.

Přihlásit se