Domů
Rychlé zprávy
Westinghouse dodá palivo do většiny zemí s reaktory typu VVER. Společně s EU pracuje na posílení energetické bezpečnosti
Ad
Westinghouse, jaderné palivo. Zdroj: Westinghouse
Zdroj: Westinghouse

Westinghouse dodá palivo do většiny zemí s reaktory typu VVER. Společně s EU pracuje na posílení energetické bezpečnosti

Společnost Westinghouse v uplynulých dvou letech podepsala smlouvy o dodávkách paliva pro jaderné elektrárny s reaktory typu VVER-440 a VVER-1000 v České republice, na Slovensku a Ukrajině, ve Finsku a Bulharsku. Těchto reaktorů je dnes v EU a na Ukrajině v provozu více než 30. Od letošního léta Westinghouse v rámci programu bezpečných dodávek paliva VVER (APIS - Accelerated Program for Implementation of Secure) spolupracuje s 11 evropskými partnery. 

Tlakovodní reaktory typu VVER jsou ruské projekty jaderných elektráren, které se od tlakovodních reaktorů západního typu označovaných jako PWR významně liší. Do června loňského roku byla dodavatelem v Česku ruská firma TVEL. Po vpádu ruských vojsk na Ukrajinu přehodnotilo svou energetickou bezpečnost nejen politické vedení Česka.

Z toho vzešel západní dodavatel alternativy ruského paliva: Westinghouse. Společnost vyvinula palivo pro reaktory VVER-440 a VVER-1000 ve svém švédském závodě pro výrobu paliv, což umožňuje diverzifikaci dodávek.

Diverzifikace dodávek jako cesta ke stabilitě

Loni v červnu podepsala společnost ČEZ se zástupci firmy Westinghouse dohodu o dodávkách palivových souborů do elektrárny v Temelíně, která disponuje reaktory typu VVER-1000. Westinghouse speciálně vyvinul tzv. modifikované robustní palivové soubory (RWFA), což je nová konstrukce, která je kompatibilní s palivem předchozího výrobce. Konstrukce RWFA využívá inovativní materiály, které zvyšují úspornost paliva a prokázaly vynikající výkony bezpečnosti a spolehlivosti v ukrajinských jaderných elektrárnách.

Zdroj: Westinghouse

Právě na Ukrajině Westinghouse působí již od roku 2003 jako dodavatel paliva pro ukrajinské elektrárny. Letos v červnu obě společnosti oznámily, že podepsaly smlouvu na návrh, výrobu a dodávku systémů dlouhodobého chlazení kontejnmentu v rámci modernizace prvního a druhého bloku jaderné elektrárny Rivne na severu Ukrajiny včetně dodávek jaderného paliva. Ukrajina se také zavázala postavit devět reaktorů AP1000 a nedávno podepsala memorandum o porozumění pro malý modulární reaktor AP300.

Všechny tyto kroky pomohou Ukrajině k větší nezávislosti, stabilitě a energetické bezpečnosti.

Slovensko vsadilo na západního dodavatele - společnost Westinghouse

Na jaře letošního roku Westinghouse podepsal dohodu se společností ČEZ i ohledně dodávek paliva do Dukovan, ve kterých běží reaktory typu VVER-440. Ke stejnému kroku se v srpnu přiklonila i slovenská společnost Slovenské elektrárne. Slovensko je více než z 50 % závislé na výrobě elektřiny z jádra a společnost Westinghouse jakožto nový dodavatel pomůže dodávky paliva zabezpečit.

V Evropě jsou reaktory typu VVER v šesti zemích. Westinghouse má podepsány dohody o dodávkách paliva v pěti z nich: v Česku, na Slovensku a Ukrajině, v Bulharsku a Finsku. Poslední zemí, která zatím dodávky paliva nediverzifikovala je Maďarsko, i tam ale zůstává debata díky evropskému projektu APIS otevřená. Ten je dílem Evropské unie mající za cíl diverzifikovat zdroje paliva pro reaktory VVER,  posílením evropských kapacit v oblasti projektování, výroby a dodávek a zároveň urychlením procesu budování kapacit. Součástí projektu, který vede Westinghouse jsou i zástupci maďarské jaderné elektrárny PAKS.

Mohlo by vás zajímat:

Komentáře(20)
Zdeves Pavel
2. říjen 2023, 11:22

Dík naší politické hlouposti si zase zproblematizujeme provoz JE. Odnesou to lidi na JE hlavně ETE zvýšenými problémy. O ekonomice lépe nemluvit. Palivo Tvel je na EDU již provozováno bez poruchy více jak 20 let, na ETE poslední modernizované palivo cca 5 let. No vrátíme se minimálně o 20 let zpět.

Tomáš Foldyna
2. říjen 2023, 14:31

Takže politicky chytré je lézt hluboko do otvoru východnímu imperiálnímu režimu a nejlépe se u toho klanět, zvláště když náklady na palivo u JE představují poměrně malou část nákladů na výrobu elektrické energie.. Diverzifikace neznamená, že už nikdy nebudeme dovážet jiné palivo, než od Westinghouse.

Michal K.
2. říjen 2023, 15:38

ono to zrovna neni rozumne delat ani smerem na zapad.

mali by sme robit politiku hlavne ohladom na nase potreby.

Ale zial to ani nahodou

Zdeves Pavel
2. říjen 2023, 16:51

Kdyby se ten východní partner jak píšete na nás hned vykašlal vzhledem k tomu jak se obchodně chováme, tak se budeme na ETE několik let jen dívat. On totiž dodává spolehlivě dle kontraktu dál i když byl politickým rozhodnutím i přes určitě nejlepší nabídku odmítnut.

Xoor
4. říjen 2023, 07:45

Kolik vede rusko/gasprom žalob se západní firmy a státy na neodběr plynu? A kolik že má gasprom nesplacených pohledávek u západních firem? Třeba jen u net4gas je to 70mld. Doufejme, že se státu podaří alespon 20mld nějak dostat zpět. Ikdyž Sikela mluvil o 7-8mld když to půjde době.

Mirek
2. říjen 2023, 13:27

Bylo by také dobré zmínit se o ceně paliva od Westinghouse a od TVELu. Palivo od Westinghouse je vemi výhodně podstatně dražší.

Emil
2. říjen 2023, 13:33

Na to jste přišel jak, že "Palivo od Westinghouse je vemi výhodně podstatně dražší"?

Cituji Daniela Beneše: "Ceny jsou velmi podobné ale cena nebyla v tuto chvíli na prvním místě. My jsme řešili bezpečnost dodávky, jistotu dodávky. Jaderné palivo, byť to je za jednotky miliard korun, ten kontrakt který jsme podepsali, tak v celkových nákladech té elektrárny není tak významná částka ve vztahu k tomu, jak by to vypadalo kdyby ta jaderná elektrárna vůbec nejela, protože by jaderné palivo neměla."

(za jednotky miliard korun bylo palivo i dosud)

Michal K.
2. říjen 2023, 15:49

vacsinou, ked sa mlzi a nechce sa uviest cena, tak to je presne kvoli tomu, ze je cena vyssia. Co by mohol byt tento pripad, ale to uz len hadam a tipujem

Emil
2. říjen 2023, 16:06

Takže když v předchozím tendru naopak vyhrál TVEL nad WEC a cena rovněž nebyla uvedena, bylo to taky přesně kvůli tomu že byla vyšší? To asi sotva, že...

Michal K.
2. říjen 2023, 16:36

ved pisem, ze hadam a tipujem. nemusim vzdy trafit :-)

Zdeves Pavel
2. říjen 2023, 16:53

Beneš jako předseda akciové společnosti ani nic jiného říci nemůže. Jinak by se dle zákona mohl vystavit stíhání, minimálně od minoritních akcionářů.

Emil
2. říjen 2023, 17:00

Pořád podstatně důvěryhodnější co říká Beneš než co říká Mirek. Mimochodem náklady na nákup jaderného paliva ČEZ pravidelně zveřejňuje ve svých materiálech, takže se tam nepochybně časem objeví, jak se změnily.

Mirek
3. říjen 2023, 09:01

Těch komentářů odborníků týkajících se cen paliva od TVELu a Westinghouse je k dispozici několik, jen si je nezapisuji ani nepamatuji. Ale je pravda, že nikdo cenu palivových článků neuvádí číselně. Bylo by to jistě zajímavé.

Emil
3. říjen 2023, 10:27

K dispozici je jich údajně několik ale vy žádným nedisponujete, takže je to informace ve stylu "jedna paní povídala".

Vlado
2. říjen 2023, 18:12

Že by se už Westinghouse naučil dělat spolehlivé palivo pro reaktory VVER?

Richard Vacek
2. říjen 2023, 19:33

Pokud je cena a kvalita lepší než u konkurence, tak se jedná o správné rozhodnutí. Pokud rozhodovala politika, tak se jedná o hloupost, kterou zaplatíme všichni, protože jaderná elektrárna není prodejce buřtů o kterém může bez nebezpečí rozhodovat každý nekompetentní politik.

Zdeves Pavel
3. říjen 2023, 14:13

No on WEC palivo pro ETE asi vyvinuté nemá i když ho bude dodávat. Ukrajina je konstrukčně něco jiného než soucasne ETE. Žádné WEC současné ověřené provozuschopné palivo pro ETE neexistuje.

Emil
3. říjen 2023, 14:40

"WEC palivo pro ETE asi vyvinuté nemá", a proto ho tam ČEZ už od roku 2019 testuje...

Zdeves Pavel
3. říjen 2023, 18:38

Testoval tři roky, ale ne na plném výkonu, který provoz na 3120 MWt (105%) vyžaduje. Takže fakticky nemá.

Emil
3. říjen 2023, 19:24

Píšete nesmysly.

Komentáře pouze pro přihlášené uživatele

Komentáře v diskuzi mohou pouze přihlášení uživatelé. Pokud ještě účet nemáte, je možné si jej vytvořit na stránce registrace. Pokud již účet máte, přihlaste se do něj níže.

V uživatelské sekci pak můžete najít poslední vaše komentáře.

Přihlásit se