Domů
Uhlí
Růst globálního výkonu uhelných elektráren třetím rokem v řadě klesá
Uhelná elektrárna Lünen

Růst globálního výkonu uhelných elektráren třetím rokem v řadě klesá

Uhlí
16 komentářů
29. březen 2019, 10:35
Jan Budín

Přestože globální instalovaný výkon uhelných elektráren nadále roste, čistý přírůstek instalovaného výkonu třetím rokem v řadě klesá a loni dosáhl 19 GW. Nejvíce nového výkonu bylo i loni zprovozněno v Číně, v odstavování uhelných elektráren dominovaly Spojené státy americké.

Podle nejnovějšího reportu Boom and Bust 2019 z dílny enviromentálních organizací Greenpeace, Siera Club a Global Energy Monitor, který mapuje vývoj v oblasti instalovaného výkonu uhelných elektráren, bylo v loňském roce zprovozněno 50,2 GW nového instalovaného výkonu uhelných zdrojů.

Tradičním lídrem v oblasti nového instalovaného výkonu uhelných zdrojů byla i v roce 2018 Čína, kde bylo zprovozněno 34,5 GW nového výkonu. Následovala Indie se 7,7 GW a 8 GW připadalo na zbytek světa (zejména Indonésie, Japonsko, Pákistán, Filipíny, Jihoafrická republika, Tchaj-wan, Turecko a Vietnam).

Odstaveny byly uhelné elektrárny s celkovým instalovaným výkonem 31 GW, z čehož připadalo 17,6 GW na Spojené státy americké, 9 GW na Čínu a Indii a 3,7 GW na Evropskou unii.

Nový a odstavený výkon uhelných elektráren od roku 2000. Zdroj: Boom and Bust 2019
Nový a odstavený výkon uhelných elektráren od roku 2000. Zdroj: Boom and Bust 2019

Rostoucí instalovaný výkon zdrojů ve výstavbě

Celkový instalovaný výkon uhelných zdrojů ve výstavbě vzrostl v roce 2018 meziročně o 12 % na 236 GW.

Za uvedeným nárůstem stojí zejména Čína, která znovu zahájila výstavbu zhruba 50 GW uhelných zdrojů, jejichž výstavba byla v minulosti pozdržena.

Kromě výše uvedených znovu zahájených projektů byla loni zahájena výstavba uhelných zdrojů o celkovém instalovaném výkonu 28 GW, což je meziročně o 39 % méně.

Nová výstavba byla zahájena v 11 zemích, kromě Číny zejména v Japonsku (2,7 GW), Indii (2,4 GW), Indonésii (2 GW), Vietnamu (1,3 GW) a Polsku (1 GW).

Instalovaný výkon uhelných zdrojů ve výstavbě. Zdroj: Boom and Bust 2019
Instalovaný výkon uhelných zdrojů ve výstavbě. Zdroj: Boom and Bust 2019

Připravované projekty ubývají

Celkový instalovaný výkon připravovaných projektů výstavby uhelných elektráren klesl v loňském roce na 339 GW. Od roku 2015, kdy tento výkon činil 1090 GW, se jedná o pokles o téměř 70 %.

Za uvedeným poklesem stojí zejména Čína, která měla v roce 2015 plánované projekty s celkovým instalovaným výkonem 515 GW a v loňském roce to bylo „pouhých“ 70 GW.

Celkový instalovaný výkon plánovaných projektů výstavby uhelných elektráren. Zdroj: Boom and Bust 2019
Celkový instalovaný výkon plánovaných projektů výstavby uhelných elektráren. Zdroj: Boom and Bust 2019

„Navzdory zpomalení v oblasti nových povolení v Číně navrhla Čínská elektrizační rada (China Electricity Council) strop pro instalovaný výkon uhelných zdrojů v roce 2030 na 1 300 GW, což by umožnilo navýšit instalovaný výkon uhelných elektráren o 290 GW nad současnou úroveň – to je více než současný celkový instalovaný výkon uhelných elektráren v USA (259 GW),“ stojí v reportu.

Mohlo by vás zajímat:

Komentáře(16)
Josef
29. březen 2019, 11:15

Uhlí se přesouvá do zemí, které ho mají ze zemí ,které ho musí dovážet. V dalších letech bude ubývat odstavovaných uhelných el, ale výstavba nových bude na podobné úrovni. Jinak tento článek je jeden z mála, který ukazuje objektivní trendy ve světové energetice zdroje na fosilní paliva nejsou na ústupu , ale transformují se v modernější a účinnější. Růst výkonu uhelných el. proto nutně neznamená růst emisí - odstavované elektrárny jsou mnohem méně účinné a mnohé nové budou sloužit k regulaci sítě.

Martin Pácalt
29. březen 2019, 19:40

To máte sice pravdu, ale osobně mi na tom vadí, že se "sundává noha z plynu" namísto, aby se razantně brzdilo. Čím víc se o uhlí zajímám, tím spíše mi jej přijde škoda prohnat jen kotlem.

Petr
29. březen 2019, 11:20

Tak Čína nepotřebuje hlavně strop na výkon, ale spíš na roční výrobu. Jelikož bude udržovat svou elektrickou soustavu ještě mnoho desetiletí přez uhlí, tak je pro ni nejvýhodnější stavět co nejlépe filtrované uhelné elektrárny co ještě mohou být provozovány s dost velkou pružností dodávek, tedy zhruba ten standart na který se modernizovalo v Česku. A rušit starší elektrárny v centrech měst, při ještě možná až dalším 20ti letém plném nahrazování co nejlevnějšími v určeném standartu s možností kogenerace na vzdálenějších strarách podle převládajícího větru, u uhelných dolů a pustějších oblastech, kde může být jen pár nově vystavěných obřích průmyslových spotřebitelů.

Martin Hájek
29. březen 2019, 16:30

"Navzdory zpomalení v oblasti nových povolení v Číně navrhla Čínská elektrizační rada (China Electricity Council) strop pro instalovaný výkon uhelných zdrojů v roce 2030 na 1 300 GW, což by umožnilo navýšit instalovaný výkon uhelných elektráren o 290 GW nad současnou úroveň – to je více než současný celkový instalovaný výkon uhelných elektráren v USA (259 GW)." No a my v EU se můžeme roztrhat, abychom snížili emise a zachránili planetu...

Honza
29. březen 2019, 19:04

Ano, instalovaný výkon uhelných elektráren vzrostl v Číně v loňském roce o 25,5 GW, nicméně je zde důležité připomenout, že v roce 2018 bylo do čínské elektrizační soustavy připojeno nových 20,6 GW větrných elektráren, 44,3 GW solárních elektráren (nečekaně vysoké číslo vzhledem k výraznému snížení finančních pobídek pro tyto elektrárny v Číně), 8,5 GW vodních elektráren a 10 GW jaderných elektráren ... takže toho nového výkonu v bezemisních elektrárnách přibylo mnohem více než v elektrárnách uhelných ...

Martin Hájek
29. březen 2019, 20:57

To je ovšem pro EU, která vydává na boj s klimatem miliardy Euro a jako jediná skutečně snižuje emise hodně slabá útěcha. Emise v Číně, Indii i Spojených státech totiž dále rychle rostou. Samozřejmě daleko rychleji, než je EU stačí snižovat.

Carlos
29. březen 2019, 22:06

Jo, jsme za idioty, když to řeknu natvrdo.

Snažíme se udělat alespoň něco, přičemž ostatní vesele provádí destrukci a ještě nás mají na X místech za satany.

Jestli je třeba něco dělat rychle v Evropě, nebo spíš u nás, tak je to rekonstrukce krajiny a další snižování emisí, spolu s tím by se měly ještě přímo spojit lomy s blízkými řekami k vytvoření jezer, to by mohlo trochu pomoci s blížícími se problémy, ale není to všespásné.

Je otázka jak tyto a další rozvojové země donutit k tomu aby se začaly chovat alespoň trochu normálně, eventuálně se vydaly na stejnou dráhu jako EU. Opravdu jim musíme být pro smích, blázni co se snaží změnit svět a jim prodlouží život o nějaký ten den.

To není jen o emisích, ale i o odpadu v moři a hromadě dalších věcí. Ale kdybychom jim tam začali stavět spalovny, přečerpávačky, solární parky, a peníze si zaslouženě posílali zpět do Evropy, tak někdo bude kvičet že je to neokolonialismus a zase budeme ti špatní.

Podle mne je to co dělá EU relativně dobrá cesta, trnitá chaotická a je to průzkum bojem, jsou tu kiksy, motá se nám do toho pár velmocí, kterým neumíme přivřít prsty do dveří, ale sleduje to relativně dobrý cíl. Problém je jak to vyexportovat, takový "vývoz revoluce". V rozvojových zemích se dá stále využít velké kontroly místní vlády, třeba co se odpadu a jeho spalování/skládkování týká, ale to může být též smrtící pro daná zařízení kdy budu po vybudování sprostě ukradena. Úspěch bude když zvládneme zajistit že v dalších regionech nedojde k navázání blahobytu na emise CO2. Takže si musíme ohlídat Afriku a Střední východ až po Pákistán.

Co s USA nevím. Snad jak navrhuje pan Veselý, je-li legální kupovat politiky, můžeme si tam snad koupit takové, kteří začnou kopírovat politiky a předpisy EU.

Milan Vaněček
29. březen 2019, 23:02

Carlosi, v USA jak jsem je poznal, zvítězí prachy, technický pokrok a v nejbohatších oblastech i ekologie (čistý vzduch a krásná příroda).

Takže, pragmaticky, a Amerika je pragmatická i idealistická zároveň, v USA zvítězí OZE až budou pro ně nejvýhodnější.

V Číně vítězí a zvítězí OZE ve velkých městských aglomeracích.

A v EU? Tady vítězí (zatím) ideologie, mesiáštví a snaha vše regulovat "osvícenou Evropskou komisi". Až bude po volbách vyměněna, tak se to snad trochu změní.

To jsou moje poznatky k existujícímu Energetickému přechodu. Ten už tu je, to je realita. Můžeme ovlivnit (v ČR, v EU , na celém světě) jen jeho rychlost (pomalost).

Tož tak je to.

Honza
30. březen 2019, 01:13

Rozhodně nesouhlasím s názorem, že regulace emisí CO2 v zemích EU je zbytečná, protože na emise CO2 zbytek světa kašle. Zaprvé, na EU dnes stále připadá docela výrazný podíl celosvětových ročních emisí CO2 (viz https://ourworldindata.org/exports/cumulative-co2-emissions-region_v9_850x600.svg), důležitá je ale také mluvit o kumulativních emisí CO2, zde mají země EU samozřejmě ještě mnohem větší díl koláče (viz https://d32ogoqmya1dw8.cloudfront.net/images/clean/literacy/climate/cumulative_co2_emissions_1850_2011.png) … západní svět žil v 19. a 20. století na dluh, který umožnil rychlý rozkvět, takže nyní splácet dluh není žádné bláznovství, ani hloupost. A zadruhé, byla to především německá Energiwende, která v období let 2000 až 2015 tlačila ceny technologií fotovoltaických a větrných elektráren dolů … od roku 2015 je hlavní tlačnou silou již Čína, ale je dost možné, že ty desítky GW, které dnes Čína v OZE elektrárnách staví, by bez aktivizmu evropských států nestavěla, protože ty technologie by pro Čínu byly příliš drahé a Čína je ochotna zavádět čisté technologie až v momentě, kdy to pro ni nebude až příliš drahé a budou mít pocit, že to pomůže udržení komunistů u čínského vládního koryta. Po roce 2020 převezme hlavní iniciativu ve výstavbě OZE elektráren zbytek rozvojového světa: Indie, Indonésie, Vietnam, Turecko, státy Severní Afriky, Mexiko, Chile, Argentina …

Honza
30. březen 2019, 01:16

Rozhodně nesouhlasím s názorem, že regulace emisí CO2 v zemích EU je zbytečná, protože na emise CO2 zbytek světa kašle. Zaprvé, na EU dnes stále připadá docela výrazný podíl celosvětových ročních emisí CO2 (viz ourworldindata.org/exports/cumulative-co2-emissions-region_v9_850x600.svg), důležitá je ale také mluvit o kumulativních emisí CO2, zde mají země EU samozřejmě ještě mnohem větší díl koláče (viz d32ogoqmya1dw8.cloudfront.net/images/clean/literacy/climate/cumulative_co2_emissions_1850_2011.png) … západní svět žil v 19. a 20. století na dluh, který umožnil rychlý rozkvět, takže nyní splácet dluh není žádné bláznovství, ani hloupost. A zadruhé, byla to především německá Energiwende, která v období let 2000 až 2015 tlačila ceny technologií fotovoltaických a větrných elektráren dolů … od roku 2015 je hlavní tlačnou silou již Čína, ale je dost možné, že ty desítky GW, které dnes Čína v OZE elektrárnách staví, by bez aktivizmu evropských států nestavěla, protože ty technologie by pro Čínu byly příliš drahé a Čína je ochotna zavádět čisté technologie až v momentě, kdy to pro ni nebude až příliš drahé a budou mít pocit, že to pomůže udržení komunistů u čínského vládního koryta. Po roce 2020 převezme hlavní iniciativu ve výstavbě OZE elektráren zbytek rozvojového světa: Indie, Indonésie, Vietnam, Turecko, státy Severní Afriky, Mexiko, Chile, Argentina …

Milan Vaněček
30. březen 2019, 08:00

Honzo, souhlas ale musíme si uvědomit že v naší přelidněné Evropě představuje největší ekologický problém emise kysličníků dusíku a mikročástic (s naně navázanými karcinogenními látkami) a znečištění vod. Takže evropská priorita jsou redukce emisí z dopravy, redukce odpadů a čistota vod. Ve východních zemích i lokální spalování uhlí.

A ne CO2 hysterie. Kdyby byla pravda ta propaganda z radia a TV, která teď propukla, tak už je úplně pozdě na redukci CO2 pod 400 ppm a jediné řešení je rychlá adaptace lidstva na zeměkouli s globální teplotou o 2 stupně C vyšší.

Josef
30. březen 2019, 00:51

Jo to je pravda, jenže oni mají dost fosilních zdrojů kdežto EU je největším dovozcem energií na světě a hlavní důvod politické slabosti. Rozdíl mezi Čínou a EU je v tom ,že Čína se snaží nahrazovat to co dováží - tedy podporuje elektromobilitu ,kdežto EU si likviduje všechny vlastní zdroje kromě OZE, které má jako svatou krávu. Nicméně patrně dojde ke změně politiky- Zatím to vypadá tak , že všechny státy v EU plánují do budoucna dovoz el. energie od sousedů dříve nebo později přijde black out podobný tomu ve Venezuele až nepůjde elektřina 3 dni umře dostatečný počet lidí v nemocnicích nebo umrznou ve svých domech pak se energetická politika stane pro většinu lidí nepřijatelná a změní se , dokud se toto nestane bude EU prosazovat jen OZE a uhlíkovou neutralitu v roce 2050.

Jan Veselý
30. březen 2019, 08:27

ad USA - Psát, že emise CO2 v USA rychle rostou (Hájek), je bohapustá lež. USA jsou dnes názorným příkladem toho, jak už OZE ekonomicky a "společensky" vyhrávají. V časech, kdy je u vesla ta nejvíc pro ropná a pro uhelná vláda, která jen může být, se uhelné elektrárny zavírají rekordním tempem a výstavba OZE se děje utěšeným tempem. Do toho už spousta států Unie, včetně těch velkých a lidnatých, má plány na přechod na vysoký podíl OZE (50-100%) ve formě zákona. A do toho část Demokratů přišla s programem Green New Deal, který se rychle stal velkým politickým tématem. Je to jen náznak toho, co případní prezidenti od roku 2021 (Sanders, Warren, Gabbard,...) budou prosazovat, v populaci to má, přes negativní mediální kampaň proti GND, přes 70% podporu.

ad Čína - V Číně je problém systematický, protože vrcholní regionální političtí představitelé mají (kvůli historicky existujícím zákonům) motivaci stavět elektrárny všeho druhu, včetně uhelných. I když výstavba uhelných elektráren fakticky odporuje politice centrální vlády, která nemá věc pod kontrolou. "Medvídek Pú" asi bude muset nechat udělat několik veřejných poprav.

ad Indie - V Indii už uhelný boom skončil, jen dobíhají některé rozestavěné projekty z minulosti. Nové se nepovolují, zatímco výstavba OZE je OBROVSKÁ.

Petr
30. březen 2019, 10:04

No jasně emise CO2 v USA loni vzrostli "jenom" o 2,5%, ale tam všechno přebíjí obří úniky nespáleného zemního plynu do atmosféry při násilném frakování gigantických kusů krajiny, a jelikož je metan 20x silnější skleníkový plyn než CO2 tak...

Loudil
31. březen 2019, 15:10

TO : Veselý

U té Indie bych se zastavil. Stavba uhelek prý "dobíhá" a nové se už nepovolují. Indie loni vyrobila asi 1,4 TWh a Čína - 7 TWh . Při stejném počtu obyvatel je čínské obyvatelstvo zásobeno 5 krát lépe elektřinou jak indické. Je přitom známo, že Indie nezvládá stavbu atomovek, spalování plynu stagnuje, vodní energie roste hlemýždím tempem. Je možné čekat, že obří zaostávání za Čínou Indové vyřeší s OZE ?? Já to nečekám. Nevěřím tomu. Téměř 6 TWh rozdílu Čína /Indie je obří číslo = téměř výroba USA + EU dohromady. Za jakou dobu by Indie zprovoznila tolik soláru a větrníků ??

Dalimil Gala
3. duben 2019, 19:42

Ty jednotky, nemají to být spíše PWh než TWh?

Komentáře pouze pro přihlášené uživatele

Komentáře v diskuzi mohou pouze přihlášení uživatelé. Pokud ještě účet nemáte, je možné si jej vytvořit na stránce registrace. Pokud již účet máte, přihlaste se do něj níže.

V uživatelské sekci pak můžete najít poslední vaše komentáře.

Přihlásit se