Domů
Větrné elektrárny
Španělská Iberdrola získala tři větrné farmy v Polsku
Větrná turbína
Zdroj: Iberdrola

Španělská Iberdrola získala tři větrné farmy v Polsku

Iberdrola dosáhla dohody se společností CEE Equity Partner o převzetí tří onshore větrných elektráren v Polsku. Celkový instalovaný elektrický výkon získaných zdrojů je 163 MWe. 

Větrná farma Korytnica (Korytnica 1) s instalovaným výkonem 82,5 MW byla vybudována s větrnými turbínami V126 od společnosti Vestas. Větrná farma, nacházející se 60 km severovýchodně od Varšavy, je jednou z největších větrných farem v Polsku.

Větrná farma Zopowy s isntalovaným výkonem 30 MW byla vybudována s větrnými turbínami G90 od společnosti Gamesa. Větrná farma Zopowy se nachází u obce Głubczyce. Důležitou akvizicí je rovněž rozestavěná větrná farma Korytnica 2. Instalovaný výkon nové farmy bude 50,4 MW.

Tato nová akvizice podpoří pozici společnosti Iberdrola v oblasti Baltského moře. Nově vzniklé zázemí bude fungovat jako centrum pro offshore a onshore projekty v Německu, Polsku a Švédsku. Baltské moře má potenciál rozvoje offshore větrné energetiky s celkovou kapacitou 93 GW a na oblast polských vod z toho připadá zhruba 28 GW.

Nová akvizice posiluje závazek společnosti Iberdrola vůči Polsku a posiluje pozici společnosti v čele energetické transformace v zemi. Navazuje na nedávnou akvizici 70% podílu ve společnosti Sea Wind, která má připravené projekty sedmi offshore větrných farem s potenciálním výkonem až 7,3 GW.

Polsko plánuje mít v tomto desetiletí 23 % svého energetického mixu z obnovitelných zdrojů. Do konce roku 2030 chce uvést do provozu offshore větrné elektrárny s celkovým instalovaným výkonem 8 GW.

Zdroj úvodní fotografie: Iberdrola

Mohlo by vás zajímat:

Komentáře(9)
Milan Vaněček
2. duben 2021, 22:13

To by si měli přečíst ti co říkají: vítr ne, to nééjde, pro nás 3 GW větru je móóc.

Tak si to ČEZ mohl postavit v Polsku, bude to sem blíž než ze Severního moře.

Bylo by to lepší než to co ČEZ udělal, když se zbavoval svých polských VtE.

V tom "to nééjde" jsme mistři světa, v tom že to jde nás Poláci předběhnou. Mají velkou výhodu: Nejsou navázáni na Rosatom.

Omega
2. duben 2021, 23:36

No jestli to také nebude tím, že je tam velká rovina, kde se větrníky lépe staví.

Josef
3. duben 2021, 02:11

Polsko má mnohem lepší větrné podmínky než ČR a nemá jadernou energetiku. Je třeba si uvědomit, že energie větru stoupá s 3 mocninou jeho rychlosti, když tedy postavíte VTE v místě kde je vítr v průměru u 20% silnější je výroba o 70% vyšší při prakticky stejných nákladech tedy cena 1kWh je o 42% nižší. V tom má Polsko proti nám výhodu.

Většina našeho území je vhodná pouze pro VTE na velmi vysokých stožárech a s prodluženými lopatkami, takové VTE lze postavit kdekoli v otevřené krajině ,ale to samozřejmě vede na nutnost instalovat stroje s co nejvyšším výkonem aby se nutnost vysokého stožáru promítla do ceny vyrobené energie co nejméně a tyto stroje jsou ještě ve vývoji a z tohoto pohledu čas pro větrnou energetiku u nás ještě přijde. Nicméně i pro dnešní VTE je v ČR dost nevyužitých lokalit a to proto, že lidé je nechtějí. Ona je to totiž změna přírodní krajiny na průmyslovou a o to v okolí svého bydliště obyvatelé logicky nestojí.

Miloslav Černý
3. duben 2021, 05:29

Nakonec to může snadno dopadnout tak, že se jim můžou zvednout nějakým způsobem poplatky, které by se přerozdělily těm, které pro ně tu elektřinu dokážou vyrábět. Ani luxus není zadarmo.

Vladimír Šťastný
3. duben 2021, 07:14

U nás ani po 20 letech staveb VTE neplatí žádné pravidlo pro jejich umísťování. Když se tady pan Vaněček ohání svým "néééjde", stačilo by tomu konečně dát nějaký právní rámec, který by vzešel ze společenské a odborné diskuse, (proč ne pravidlo 10h?)lidi by se přestali bát, a ono by to "šlóóó".

Takto mají lidé oprávněné obavy, že jim to postaví hned za barák, nebo to v první etapě postaví dost daleko, ale pak to "dobudují".

Investoři OZE a jejich fandové by ale měli přijmout fakt, že lesy větrníků v hustě zalidněné ČR jsou jen chimérou. Dokud to bude uměle podporované, lidé budou mít oprávněnou nedůvěru, a ty zdánlivě větrné lokality na horách jsou obvykle, někdy z vícero důvodů, chráněným územím.

Milan Vaněček
3. duben 2021, 07:51

Pane Šťastný, s prvými 2 odstavci Vaší reakce naprosto souhlasím. A neustále přidávám i další pravidlo: ta komunita na jejímž katastru ta VtE stojí musí z VtE mít taky nějaké slušné peníze, musí to být pro ni výhodné.

Omega
3. duben 2021, 10:38

No a když to shrnu

- pravidlo 10H

tohle výrazně omezí výběr míst, kde se to dá postavit

(bydlím v obci, která má velký katastr, okolní obce ho mají malý, takže technicky by to stálo na katastru u nás, ale dotčeni by byli oni)

- platit obcím, které jsou dotčené nějaké výpalné stožár 3MW, má u nás výrobu 6600 MWh/rok - při nedotované ceně 20EUR/MWh, je to příjem 13200 Eur - 330 000 ročně - z toho se žádné velké výpalné dotčeným obcím dát nedá

Souhrnem mi z toho vychází, že postavit u nás VTE s dodržením podmínek = pouze pokud stát dá velké dotace

energetik
3. duben 2021, 13:36

Nemáte pravdu. V ČEZku to funguje takto. Postavil jsem jednomu zákazníkovi na jeho pastvině u domu větrník cca 2m průměr rotoru na sloupu do 6m. Tedy "stavba" nevyžadující stavební povolení dle paragrafu 103 stavebního zákona. Už při stavbě větrníku si nás fotila obecní policie schovaná za keři, když jsme jim mávli ať klidně přijdou blíž že je stejně vidíme, tak odjeli bez udání důvodu proč si nás fotí. Následně přišel investorovi dopis s příkazem o odstranění stavby větrné elektrárny, prý hyzdí okolí (průmyslová krajina Ostravska s komíny a stožáry vysokého napětí). Problém vyřešil až "sponzorský dar".

Vladimír Šťastný
5. duben 2021, 06:53

Omega

- Ano, pravidlo 10h výrazně omezí počet větrníků u nás postavitelných

- To, co popisujete o dotčení ostatních měst a obcí je pravda, ale to už platí teď, město Výsluní(spíše malé obce, které také spravuje) jsou dotčeny farmou Kryštofovy Hamry mnohem více, než samy Kryštofovy Hamry.

- Výpalné-souhlas. Investor, firma APB Plzeň, která se pokouší stavět v našem katastru sice nějaké výpalné pro obec připouští, ale formuluje to tak vágně, že na to nemůže být žádný spoleh. Poslední dobou přišla s další "výhodnou" nabídkou, že obci po 15 letech daruje jeden stroj VTE. Samozřejmě při tom neříká, že po těch 15 letech bude nutná důkladná repase, která je finančně v řádu celoročního rozpočtu obce...Je to zkrátka samá výhoda...

Komentáře pouze pro přihlášené uživatele

Komentáře v diskuzi mohou pouze přihlášení uživatelé. Pokud ještě účet nemáte, je možné si jej vytvořit na stránce registrace. Pokud již účet máte, přihlaste se do něj níže.

V uživatelské sekci pak můžete najít poslední vaše komentáře.

Přihlásit se