Domů
Vodík
V Napajedlech je první průmyslový elektrolyzér na výrobu zeleného vodíku v Česku
PEM elektrolyzér ITM umístěný, který je součástí . Zdroj: http://www.itm-power.com/
Zdroj: ITM

V Napajedlech je první průmyslový elektrolyzér na výrobu zeleného vodíku v Česku

Vodík
12 komentářů
30. říjen 2023, 15:25
ČTK

Společnost Solar Global v Napajedlech na Zlínsku uvedla do provozu první průmyslový elektrolyzér na výrobu zeleného vodíku v Česku. Plyn vyrobený pomocí fotovoltaické elektrárny za podpory větrné energie se uplatní při dlouhodobé akumulaci elektřiny z čistých zdrojů, v areálu také vznikne plnicí stanice pro vozy s vodíkovým pohonem, řekl dnes novinářům předseda představenstva skupiny Solar Global Vítězslav Skopal.

„Zelený vodík umožňuje dlouhodobě, i v řádu měsíců, akumulovat čistou energii z obnovitelných zdrojů, a vhodně tak doplňuje velkokapacitní bateriová úložiště, která jsou efektivní v krátkodobém skladování přebytků z fotovoltaiky nebo větrných elektráren,“ uvedl Skopal.

Elektrolyzér vyrobí ročně 8000 kilogramů bezemisního vodíku, což umožňuje osobnímu vozu ujet 800.000 kilometrů nebo 80.000 kilometrů u vodíkového autobusu. „Systém jsme doplnili i bateriovým úložištěm o kapacitě 206 kWh a výkonu 100 kW. Zelený vodík je skladován ve vyrovnávacím tlakovém zásobníku o kapacitě 640 litrů,“ uvedl Skopal. Společnost instalovala zařízení na jaře, od června bylo v testovacím provozu. Náklady byly zhruba 35 milionů korun, z toho devět milionů tvořila dotace ministerstva životního prostředí, řekl předseda představenstva. Zelený vodík chce Solar Global využít zejména pro akumulaci energie. V areálu do dvou let vznikne také plnicí stanice pro vozy s vodíkovým pohonem. Kromě vodíku bude elektrolyzér vyrábět i bezemisní kyslík využitelný v průmyslu, potravinářství nebo zdravotnictví.

Ilustrační foto
„V Česku v nedávné době vzniklo už několik jednotlivých zařízení na výrobu zeleného vodíku, ale jde pouze o pilotní projekty určené k testování praktického využití tohoto zeleného plynu. Solar Global je první společnost u nás, která se do výroby zeleného vodíku pustila ve velkém průmyslovém měřítku, má promyšlenou ekonomiku projektu, uplatnění technologie na trhu i vizi, jak z vodíku udělat integrální součást svého podnikání,“ uvedl výkonný ředitel Svazu moderní energetiky Tomáš Buzrla.

Skupina Solar Global vznikla v roce 2009. Je producentem energie z fotovoltaických a dalších obnovitelných zdrojů. Přes dceřiné společnosti zajišťuje servis stovkám elektráren, obchoduje s elektrickou energií a investuje do inovativních řešení v oblasti takzvané zelené energetiky.

Mohlo by vás zajímat:

Komentáře(12)
Petr Hariprasad Hajič
30. říjen 2023, 17:44

Osm tun je hodně málo. Ale alespoň něco. Doufám, že to nebude jediná taková stavba na další dva roky dopředu.

Petr prochaska
30. říjen 2023, 20:10

Takže to udělá vodík pro dojezd jednoho autobusu 220 km denně. Za 35 milionů! A to se vyplatí.

Jiří Švarc
30. říjen 2023, 20:44

Paráda, místo autobusu za 10 milionů se může pořídit vodíkový autobus za 20 milionů a k němu soukromý elektrolyzér za 35 milionů a soukromá plnicí stanice za dalších 25 milionů.

Bonusem budiž dvojnásobné provozní náklady oproti naftě, resp. čtyřnásobné oproti bateriím.

Toto řešení nemůže využívat nikdo jiný, je vhodné pouze pro jeden jediný autobs s denním nájezdem 200 km. Pro řidiče se 8hodinovou pracovní dobou se doporučuje pořít celé řešení 2x. Náklady na jednu cestu se navýší o pouhých 10 Kč*

*platí při přepravě 5000 lidí denně po dobu 10 let.

Jiří Švarc
30. říjen 2023, 20:44

Paráda, místo autobusu za 10 milionů se může pořídit vodíkový autobus za 20 milionů a k němu soukromý elektrolyzér za 35 milionů a soukromá plnicí stanice za dalších 25 milionů.

Bonusem budiž dvojnásobné provozní náklady oproti naftě, resp. čtyřnásobné oproti bateriím.

Toto řešení nemůže využívat nikdo jiný, je vhodné pouze pro jeden jediný autobs s denním nájezdem 200 km. Pro řidiče se 8hodinovou pracovní dobou se doporučuje pořít celé řešení 2x.

Slavomil Vinkler
31. říjen 2023, 08:23

No a kde berou ty zelené elektrony? Jen občas? To se 35 milionů vyplatí?

Láďa
31. říjen 2023, 08:40

Pánové zachovejte klid. Takhle malá jednotka se samosebou nevyplatí. Co se ale vyplatí jsou získané zkušenosti.

Emil
31. říjen 2023, 08:47

Ano. "Někdo musel slepou uličku lidského poznání ohledat a ohlásit světu: Tudy ne, přátelé!" :-D

Láďa
31. říjen 2023, 10:45

Takových Emilů bylo v dějinách mnoho. A přes to vlaky jezdí rychle, létáme do vesmíru a počítače jsou v každé domácnosti dokonce je nosíme i na ruce. Chlapi proberte se.

Emil
31. říjen 2023, 10:57

Takových Láďů bylo v dějinách taky mnoho, co si představují, že když vlaky jezdí rychle a počítače jsou v každé domácnosti, tak je to jasný důkaz, že se podobně prosadí i cokoliv dalšího.

BTW: Nepsal jsem že je slepá ulička výroba vodíku jako taková, slepá ulička je to dělat způsobem jak to dělají v těch Napajedlech.

Láďa
31. říjen 2023, 12:22

A jak jinak ho vyrábět? Technologie výroby elektrolýzou je jednoduchá a dobře zvladnutá. Přebytky elektřiny budou za nízkou cenu. Tak proč to nezkusit?

Emil
1. listopad 2023, 07:26

Přebytky elektřiny budou za nízkou cenu ale elektrolyzér není za nízkou cenu. Stavět jakékoliv zařízení, aby pracovalo jednotky procent času, je mrhání prostředky. Ať se podíváte do kteréhokoliv materiálu, který zkoumá ekonomiku výroby zeleného vodíku, všude se počítá s využitím elektrolyzéru kolem 50 %. To samozřejmě elektrolyzér v Napajedlech nedosáhne ani omylem. Ono už leccos napoví, že zařízení za 35 milionů zvládne vyrobit palivo pro plus mínus jeden autobus. To zjevně ekonomický smysl vůbec nedává.

minduton
2. listopad 2023, 21:46

To zařízení v Napajedlích je samozřejmě ekonomicky nenávratné. Nebo si snad někdo naivně myslí opak? Jde v zásadě o demonstrační projekt, to je snad zřejmé každému, kdo do toho trochu vidí. A určitě to "neživí" jen elektřinou z těch FV panelů na střeše, to je také naivní představa. Solar Global patří mezi firmy, co se nebojí prostě experimentovat s pionýrskými věcmi, i za cenu rizika prodělku, tohle není jejich první příklad.

Komentáře pouze pro přihlášené uživatele

Komentáře v diskuzi mohou pouze přihlášení uživatelé. Pokud ještě účet nemáte, je možné si jej vytvořit na stránce registrace. Pokud již účet máte, přihlaste se do něj níže.

V uživatelské sekci pak můžete najít poslední vaše komentáře.

Přihlásit se