Domů
Energetika v zahraničí
Energetičtí odborníci: Spojené státy pod Bidenem "zezelenají"

Energetičtí odborníci: Spojené státy pod Bidenem "zezelenají"

Spojené státy pod vedením nového prezidenta Joea Bidena zezelenají a budou klást větší důraz na ekologii, klima a moderní energetické zdroje. Shodli se na tom tuzemští energetičtí odborníci a analytici, které oslovila ČTK. Biden podle nich bude ve svých vyjádřeních a rozhodnutích umírněnější než končící prezident Donald Trump. Část analytiků upozorňuje, že to ale v žádném případě neznamená, že by americká administrativa ztratila zájem o stavbu nového jaderného bloku v Dukovanech nebo přestala kritizovat stavbu plynovodu Nord Stream 2.

„Biden se otevřeně hlásí k vyšší ochraně klimatu a k opětovnému připojení USA k Pařížské klimatické dohodě. To je dobrá zpráva především pro americkou zelenou energetiku, ale vzhledem k síle USA to bude mít globální pozitivní dopady na další rozvoj obnovitelných zdrojů energie. Zprostředkovaně to tedy pocítíme i my. V otázce jaderného průmyslu se politika Bidena nebude zřejmě od Trumpa příliš lišit, lze čekat pokračování dosavadní spíše vlažné a nevýrazné podpory,“ řekl ČTK analytik společnosti ENA Jiří Gavor.

Přílišnou změnu strategie podle něj nelze očekávat ani v otázkách, jako je projekt plynovodu Nord Stream 2, kde hrají vedle ekonomiky svou roli i geopolitické zájmy. „Snad jen bude vedena méně siláckým a více diplomatickým tónem. Což lze uvítat,“ dodal. Spojené státy plynovod Nord Stream 2, který má po dně Baltského moře přivádět zemní plyn z Ruska do Německa, kritizují dlouhodobě. Odůvodňují to obavou z přílišné závislosti Evropy na ruském plynu. „Spíše očekávám, že americký tlak proti plynovodu Nord Stream bude pokračovat,“ potvrdil analytik portálu Capitalinked.com Radim Dohnal.

Trasa plynovodu Nord Stream vedoucího skrz Baltické moře do Německa. Zdroj: Nord Stream
Ilustrační foto

Podle výkonného ředitele společnosti Energy financial group Tomáše Voltra se Biden od svého předchůdce Trumpa v otázkách energetiky poměrně výrazně liší. „Zatímco Trump prosazuje politiku energetické dominance USA, od níž se odvíjí i vcelku protekcionistický postoj k americké ropné produkci, Biden si přeje vydat se cestou výrazně přátelštější k životnímu prostředí a dosáhnout do roku 2050 uhlíkové neutrality Spojených států,“ sdělil.

Programový ředitel Svazu moderní energetiky Martin Sedlák uvedl, že i když je Bidenovi 77 let, nemá vůbec strach podporovat nové technologie mezi které patří nástup elektromobility, baterií nebo zeleného vodíku. „Biden tak má šanci rozhýbat moderní energetiku v USA, kterou se snažil končící Trump brzdit. Současný prezident odmítl balíček opatření na podporu čisté energetiky právě z dílny Obama-Biden, pravidla pro omezení emisí metanu a uhlíku z uhelných a plynových elektráren nebo normy pro účinnost automobilů,“ dodal.

Hlavní ekonom Trinity Bank Lukáš Kovanda míní, že snahy demokrata Bidena bude brzdit Senát amerického Kongresu, ovládaný většinově republikány. „Z hlediska Česka jde o žádoucí věc. Přílišné zelenání našich geopolitických spojenců v západní Evropě a USA by nás dostalo do nekomfortní polohy. Česko je stále prakticky nejprůmyslovější zemí Evropské unie,“ uvedl. „Je tedy v ekonomickém zájmu ČR, aby toto nutné zezeleňování někdo tlumil, nebo alespoň neurychloval,“ dodal.

Mohlo by vás zajímat:

Komentáře(34)
energetik II
10. listopad 2020, 08:02

V roce 2024 bude opět kandidovat Trump a možná opět vyhraje. Takže to, co nyní Biden u dosavadních Trampových opatření zruší zase znovu zavede. Demokracie se tak někdy točí stále dokola díky pravidelným volbám. Řada úsilí pak přichází vniveč. To, co zavedl Obama Trump zrušil, nyní Biden opět zavede to, co dělal Obama a tak dokola.

pr
10. listopad 2020, 09:52

To nejdůležitější v posledním odstavci. Konečně to někdo řekl na plnou hubu. Zase máme zataženou brzdu a strašně se divíme, že nám vlak před námi ujíždí. Budeme potřebovat stopaře ve stylu rudých bratrů z emerického kontinentu abychom nestratili stopu. Za 30 let v ČR žádná změna k lepšímu. Pouze přesednutí z vola na krávu. (místo toho osedlat si koně)

energetik II
10. listopad 2020, 11:25

Trump neuznal svou porážku a vytáhl do boje s kavalerií právníků. Volební systém v USA nazývá "jedním obrovským podvodem" a pokusí se ho zpochybnit. Je to útok za základy demokracie v USA.

Jan Veselý
10. listopad 2020, 15:11

Jeden soudce, kterému už něco téhle dílny přistálo na stole, jim odmítl vůbec mít slyšení u soudu. Prý bez jakýchkoliv důkazů nemají u soudu co dělat.

Bizon
10. listopad 2020, 21:48

To že se výsledky tak táhnou každopádně snižuje důvěryhodnost celého systému, když už k tomu ale došlo tak je v pořádku že využívá svoje plně legitimní možnosti přezkoumat volby. Jestli všechno proběhlo v pořádku tak se to aspoň potvrdí. K nějakým nesrovnalostem tam došlo, ale jasně že pár nesrovnalostí se stane u každých voleb. Částečně je ten systém retardovaný že nejsou mezinárodní pozorovatelé, i to hlasování poštou má opravdu nízkou itegritu...

Milan Vaněček
10. listopad 2020, 13:02

Abych to shrnul za Kalifornii: uhlí jde nezadržitelně dolů (i v celých USA), plyn je na vrcholu, slunce, vítr a bateriová akumulace silně rostou, voda je vždycky dobrá, hodně dováží elektřiny i z vodních elektráren na severu (Oregon), trochu jádra-stagnovalo a půjde dolů (zavírání JE).

A je jedno, kdo bude president USA či kdo bude guvernér v Kalifornii. A Kalifornie je největší a nejmodernější ekonomika USA.

Ostatní jsou jen kecy...

PetrV
9. listopad 2020, 20:18

To znamená, že budou více čmoudit, protože OZE jsou hlavně o čmoudu.

Milan Vaněček
9. listopad 2020, 20:26

V USA roste fotovoltaika, bateriová úložiště i větrné elektrány rekordním tempem, ať je (byl) presidentem demokrat či republikán. Rozhoduje totiž ekonomika výstavby a provozu.

Na tom volby nic nezmění.

Josef
10. listopad 2020, 10:22

No já bych to neviděl USA má z těžby fosilních paliv velký zisk, například 85% příjmů Státu Aljaška je z těžby ropy. Takže kdyby v USA vypukla nějaká systémová změna, pak se budou ekonomicky hroutil ne jen regiony, ale i některé státy.

Jaroslav Studnička
10. listopad 2020, 10:33

No, uvidíme jak se ukáže to progresivní levicové křídlo.

MM
9. listopad 2020, 21:19

To bych byl rád. Rekordním tempem tam však posledních 25 let rostly plynové elektrárny, jen od roku 2010 je to +600 TWh. Větrné elektrárny a FV ve stejném období pouze +280 TWh.

blaha.p
10. listopad 2020, 09:24

změna v USA od roku 2010-2019:

Uhlí - 900 TWh/rok

JE žádná změna

Plyn + 600 TWh/rok

OZE + 300 TWh/rok

S novým prezidentem tempo růstu OZE velice zrychlí

blaha.p
10. listopad 2020, 13:23

moc nerozumím otázce, mnou udávané čísla jsou podíly největších zdrojů EE, která byla spotřebovaná v Kalifornii v roce 2019, celkem to bylo cca 277 TWh, z toho plyn se na tom podílel cca 95 TWh = 34%, navíc podíl EE z plynu v Kalifornii dlouhodobě klesá ještě v roce 2014 byl podíl 45% 132 TWh = během 5 let klesl podíl plynu o 11% (a 40 TWh)

Emil
10. listopad 2020, 14:02

Tak snad to pochopíte na jiné otázce. Máme stát A, který nemá žádný zdroj elektřiny, a který veškerou elektřinu importuje ze státu B. Máme stát B, který má 100 % elektřiny z plynu. Stát A využívá:

a) 100 % elektřiny z plynu

b) 0 % elektřiny z plynu

c) jiná odpověď, prosím rozveďte.

blaha.p
10. listopad 2020, 14:40

Ještě jednou Kalifornie spotřebovala v roce cca 277 TWh, z toho plyn tvořil cca 95 TWh = 34% (z tohoto množství se přímo v Kalifornii vyrobilo 86 TWh a 9 TWh se dovezlo ze sousedních států) je to už jasné. Pro doplnění, celkem Kalifornie v roce 2019 importovala cca 77 TWh (kromě 9 TWh plynu to bylo např. 9 TWh JE, 5 TWh solární energie, 14 TWh větrné energie atd.

Milan Vaněček
10. listopad 2020, 14:50

Je to vůbec možný, že E.T. je tak bl.ej? Celý západní pobřeží je hi tec USA, nejen Kalifornie, ale i Oregon a stát Washington (Microsoft, Boeing). Kalifornie má hodně slunce, státy na sever hodně vody, tak si pomáhají, nejsou blbci.

O tom to je, hi tec a nebýt blbec.

Prostě west coast je svébytná oblast technologicky nejpokročilejší Ameriky, to co je mezi west a east coast je baštou tradiční Ameriky.

Amerika není homogenní stát.

blaha.p
10. listopad 2020, 15:10

přesně tak pane Vaněčku, Kalifornie dováží všechny druhy energie dokonce v roce 2019 dovezla 15 TWh EE z vody (celkem dováží cca 1/3 EE, a stejně je to suverénně nejbohatší stát USA, který tvoří cca 30% HDP USA). Přesně toto čeká v blízké budoucnosti i ČR, kdy v zimě budeme dovážet přebytky energie z větrníků ze severu a v létě z jihu přebytky FVE, klidně si dovedu představit, že u nás z celoroční bilance bude tvořit import 25% a absolutně nic se nestane. Fanatické lpění na 100% soběstačnosti je zcela mimo.

Emil
10. listopad 2020, 15:11

Aha, tak nic, snaha byla. Tady je zjevně opisování procent nepřekročitelné maximum...

blaha.p
10. listopad 2020, 15:21

co může být jasnější, než skutečná spotřeba a podíl v procentech, ale jestli dáváte přednost představám a přáním svým a Bizona, pro nějaký svůj imaginární sci-fi svět, tak já vám poradím zlepšovák, klidně si pro svůj pocit můžete myslet a šířit dál představu, že v Kalifornii je podíl spotřeby EE z plynu cca 300% a je to úplně jediný zdroj, to je bezva, ne?

Bizon
10. listopad 2020, 15:33

Uznávám že jsem kecal, koukal jsem jen zběžně a popletl jsem instalovaný výkon a dodanou energii. Díky za upřesnění. Moje pointa že OZE = plyn ale pořád platí.

A stále nejsu přesvědčený že Kalifornie je ta skvělá zářná budoucnost. Jsou tam suveréně nejvyšší daně ze všech států, přitom skoro největší koncentrace bezdomovců, tento rok se z Kalifornie odstěhovalo rekordní množství lidí.

Ondra
10. listopad 2020, 15:44

Jasnější by bylo kdyby ste sem dal nějakej odkaz nebo aspoň uvedl zdroj odkud čerpáte. Pišete totiž že to je včetně importu a tam se docela blbě určuje z jakýho je to přesně zdroje. Ale hlavně jde o to že podíly který ste sem napsal dávaj dohromady 82% takže skoro pětina je někde v luftu :)

"klidně si dovedu představit, že u nás z celoroční bilance bude tvořit import 25% a absolutně nic se nestane" - ano to se může stát. Jen to bude trochu těžký když takhle uvažuje většina EU. Ani Německo do budoucna nepočítá s přebytkovým saldem. Ale to je na jinou diskusi.

blaha.p
10. listopad 2020, 15:52

Souhlas Bizone plyn v roce 2019 OZE porazil 34% (95 TWh) : 32% (88 TWh), je docela možné, že to byl poslední rok, kdy to tak stalo, pro porovnání rok 2014: plyn 45% (132 TWh) : OZE 20% (60 TWh). I z této změny je patrný viník blackoutů z letošního léta v Kalifornii, za 5 let OZE přidala cca 30 TWh/rok, plyn za stejné období ztratil cca 40 TWh/rok a tato energie v létě chyběla

blaha.p
10. listopad 2020, 16:09

Ondro není problém, níže posílám odkaz s podrobnými informacemi (dokonce je tam několik let zpátky).

V Německu a celé Evropě každý rok přibývá v zimě dní, kdy je obrovská nadvýroba EE z větrníků, v těchto dnech kvůli obrovským přebytkům superlevné EE utlumují svojí výrobu mnohé uhelné a plynové elektrárny v Evropě samozřejmě i v ČR a tyto státy pak jedou na elektřinu z větrníků, tento trend každý rok roste a v budoucnu bude zrychlovat, v letošním roce jsme zatím z Německa dovezli o 3,5 TWh elektřiny vice než jsme dovezli

https://www.energy.ca.gov/data-reports/energy-almanac/california-electricity-data/2019-total-system-electric-generation

Jaroslav Studnička
10. listopad 2020, 16:39

Tento trend každý rok neroste. Viz srovnání rok 2019 / 2018 a 2018 / 2017.

No a z letošního roku ovlivněného COVIDem usuzovat nějaký trend je troufalé...

Stejně jako v předchozích letech bylo i v roce 2019 trvale záporné saldo importu a exportu elektřiny, které za

celý rok činilo 13,1 TWh. To představuje meziroční pokles o 810 GWh (- 5,8 %). Export meziročně klesl

o 1,4 TWh (- 5,3 %), import o 0,5 TWh (- 4,7 %).

Stejně jako v předchozích letech bylo i v roce 2018 trvale záporné saldo importu a exportu elektřiny (přeshraniční fyzické toky), které

za celý rok činilo 13,9 TWh. To představuje meziroční nárůst o 870 GWh (+ 6,7 %). Export meziročně klesl o 2,6 TWh (- 9,4 %), import

o 3,5 TWh (- 23,2 %).

Ondra
10. listopad 2020, 17:47

Díky moc odkaz přiště bych doporučil vložit hned nebo v jedný z prvních odpovědí (to nemyslim jako výtku spíš jako radu). Člověk si tak ušetří spoustu zbytečný diskuze a plivání na ostatní ze strany p. Vaněčka že jsou blbý i když maj zcela legitimní dotazy (prostě tam skoro pětina výroby chyběla). Jenom je zajmavý že 25% dovozu (přes 7% celýho mixu) je "unspecified" takže to může být cokoliv - klidně nějaký OZE klidně i plyn, s dovozem je to vždycky těžký.

Ano v Evropě je čim dál více dnů s nadvýrobou z větrnejch elektráren ale pořád jsou tady období kdy několik dní v kuse nefouká a i když bude instalovanej výkon 5x větší tak 5x 0 je pořád 0 a pak bude naopak sakra problém s nadvýrobou když zrovna foukne až moc. Nemusime chodit daleko stačí se kouknout jak v Německu (ne)fouká od minulýho pátku - skoro nic (normál je nějakejch +- 20 GW kdyby Vás to zajimalo). A fotovoltaika Vám v tomhle období už moc nedá a dny se budou ještě pár týdnů zkracovat. Takhle dlouhej výpadek baterky ani PVE nepokryjou protože by se to ekonomicky nikdy nevyplatilo. Stačí aby se nad Evropou podobně v zimě usadila na několik dní tlaková výše (to taky není z říše pohádek, takový věci se stávaj) - jasná obloha = mrazivý noci + bezvětří. A v takový době půjdou nahoru i ceny plynu - není to tak dlouho kdy tady byla na přelomu února a března 2018 "bestie z východu" a plyn šel v Evropě i na 100 euro za MWh. A to si vemte že ke snížení emisí a uhlíkový neutralitě bude potřebnej masivní přechod na tepelný čerpadla který se v těhle mrazech chovaj jako přímotop (berou teplo ze vzduchu).

To znamená že bude nutný držet záložní výkon kterej bude muset někdo platit protože na trhu si na sebe třeba nevydělá. Ale třeba jo - provozovatel prodá baseload na celej rok a když bude hodně foukat tak sjede dolů s výkonem a místo výroby si tu elektřinu na prodej sám koupí levněj. Ale na to samozřejmě musej být stavěný sítě.

Určitě je to jedna z možnejch cest ale je nutný o tom mluvit otevřeně a nebagatelizovat takový případy.

Bizon
10. listopad 2020, 19:23

ad Ondra: To je aspoň řeč. Já taky nejsu proti OZE budoucnosti, ale je potřeba se otevřeně bavit o věcech jako míra fluktuace intermitentních zdrojů (+-20GW některé z nás rozhodně zajímalo), a související nutnost nějaké stabilizace.

Akumulace energie je vždycky limitovaná ekonomicky, malá akumulace je 1000x lepší než žádná, u velikých se ale poměr cena/přínos zhoršuje. Vždycky budou situace kdy je lepší potřebnou energii prostě vyrobit, zatím to dělá převážně plyn, ocenil bych částečné přičtení těchto CO2 emisí k OZEmisím.(mně CO2 nevadí, čistě v zájmu objektivity)

Široce delokalizovaná síť určitě snižuje nutný objem celkové akumulace i záložní kapacity, ale v tom případě je zase nutné projektovat náklady na tu široce delokalizovanou přenosovou soustavu. A taky tím narážíme na naši další nemesis, stavba velkých přenosových vedení si může podat ruce s výstavbou JE pokud jde o násobné překročení jak časových termínů tak finančních rozpočtů.

Kdyby OZEaři na rovinu řekli: "Nebude to snadné, nebude to levné, nebude to uplně hned" tak držím hubu, nejsu žádný frflal, vím že všechno má svoje překážky. Já jsu skeptický spíš proto, že polovina proklamací mi zavání ideálními scénáři a zbožnými přánimi bez započtení kompletních cyklů a všech podpůrných infrastruktur.

blaha.p
11. listopad 2020, 09:39

nestabilita výkonu VTE a FVE je základní charakteristika těchto elektráren, máte naprostou pravdu, že aktuálně v Německu moc nefouká a v např. pondělí VTE vyrobily jen cca 100 GWh, FVE cca 60 GWh (jen pro představu naše obě JE za den vyrobí cca 80 GWh/den) a v tomto období jedou uhelné a plynové zálohy naplno, ale zase první týden v listopadu foukalo hodně např. 2.11. vyrobily VTE cca 900 GWh (na to potřebují naše obě JE 12 dnů) a FVE 55 GWh a tento den Německo vyvezlo EE z VTE do okolních zemí včetně ČR o objemu 200 GWh.

Bizon
9. listopad 2020, 22:48

Vidím to podobně. Výkladní skříň amerického OZE pokroku Kalifornie má 50-60% EE z plynu. 400MW dokoncce v pístových plynových motorech, docela zajímavé.

blaha.p
10. listopad 2020, 09:07

podíl vyrobené EE Kalifornie 2019

Plyn = 34%

Voda = 17%

Slunce = 12%

Vítr = 10%

JE = 9%

Emil
10. listopad 2020, 09:52

Tak to by mě zajímalo, kde jste k takovým číslům přišel. Já koukám na stránky California Energy Commission, tam mají čísla úplně jiná, a dokonce jim dávají na rozdíl od Vašich čísel součet 100 %. Plyn tam má 42,97 %:

energy. ca. gov/data-reports/energy-almanac/california-electricity-data/2019-total-system-electric-generation

blaha.p
10. listopad 2020, 11:36

upřesnění moje čísla jsou celkový energetický mix Kalifornie včetně dovozu z okolních států, vaše číslo je pouze výroba v Kalifornii, tzn. plyn se na spotřebě v Kalifornii podílí jen cca 34%, tvrzení Bizona o 50-60% EE z plynu je úplně mimo realitu

Emil
10. listopad 2020, 11:54

OK, já jen že jste psal "podíl vyrobené EE Kalifornie 2019". Jak ale potom víte, že jsou mimo realitu, když nevíte, kolika procenty se plyn podílí na vyrobené elektřině, kterou Kalifornie dováží z okolních států?

Heap
9. listopad 2020, 23:11

I lidé, kteří se významnou měrou podíleli na rozvoji OZE v Kalifornii, tvrdí, že bez jádra je další dekarbonizace nemožná.

Ale když vidím, jaké směšné částky jdou do výzkumu štěpných i fůzních raktorů v porovnání s OZE (ani ne výzkum ale dotace výstavby a výkupu), tak se ještě dlouho bez plynu nehnem.

pr
10. listopad 2020, 09:39

Podnikavci nepřispívaj na výzkum, tak maj asi jiné plány jak si za své zajistit elektrickou energii. To už tak chodí na tomto světě. Neplatíš, nemáš.

Komentáře pouze pro přihlášené uživatele

Komentáře v diskuzi mohou pouze přihlášení uživatelé. Pokud ještě účet nemáte, je možné si jej vytvořit na stránce registrace. Pokud již účet máte, přihlaste se do něj níže.

V uživatelské sekci pak můžete najít poslední vaše komentáře.

Přihlásit se