Domů
Energetika v zahraničí
Rozsáhlý výpadek dodávek elektřiny ve Spojeném království byl způsoben současným výpadkem dvou zdrojů

Rozsáhlý výpadek dodávek elektřiny ve Spojeném království byl způsoben současným výpadkem dvou zdrojů

Včera okolo 17. hodiny došlo ve Spojeném království, včetně oblastí Londýna, k částečnému výpadku dodávek elektřiny. Na hodinu se ocitlo bez elektřiny přes milion obyvatel. Narušena byla železniční i letecká přeprava v dopravní špičce, kdy některé z vlaků zůstaly stát až do dnešních brzkých ranních hodin. Důvodem byl současný výpadek dvou velkých zdrojů, paroplynové elektrárny a offshore větrného parku.

„Jako provozovatel přenosové soustavy nevyrábíme elektrickou energii přímo, ale pouze využíváme poskytovanou energii k řízení systému a vyvážení nabídky a poptávky. Hlavní příčina včerejšího problému neležela v našem systému, ale byla to vzácná a neobvyklá událost, téměř simultánní ztráta dvou velkých zdrojů, plynové elektrárny a offshore větrného parku, v 16:54. Aktuálně spolupracujeme s provozovateli na objasnění, co způsobilo ztrátu výkonu,“ uvedl k události ve svém dnešním vyjádření britský provozovatel přenosové soustavy National Grid ESO.

Spojené království přišlo v horizontu 2 minut mezi 16:52 a 16:54 o cca 1250 MW výkonu, když 2 minuty po výpadku paroplynové elektrárny Little Barford došlo k výpadku větrného parku Hornsea. Frekvence v elektrizační soustavě klesla v čase 16:54 na 48,8 Hz.

Výkonová bilance a frekvence v elektrizační soustavě Spojeného království v době události. Zdroj: Twitter, @MhehedZherting
Výkonové změny ve zdrojovém mixu a frekvence elektrizační soustavy Spojeného království v době události. Zdroj: Twitter, @dcelal

Po události reagovaly ostatní zdroje v soustavě společně s bateriemi a odezvou na straně spotřeby zvýšením svého výkonu, respektive snížením příkonu podle očekávání. To však vzhledem k rozsahu výpadku nebylo dostatečné a pro zajištění co nejrychlejšího obnovení normálního provozu došlo ke spuštění systému ochrany, který odpojil vybranou zátěž napříč Spojeným královstvím.

David Hunter ze společnosti Schneider Electric uvedl v rozhovoru pro BBC, že důležitým faktorem v rozsahu dopadu události bylo její načasování. Událost nastala okolo páteční 17. hodiny v dopravní špičce.

Po incidentu byl systém zabezpečen a provozovatel přenosové soustavy dal provozovatelům distribučních soustav pokyn k obnovení dodávek. Veškeré dodávky byly obnoveny do 17:40. Přesto některé vlakové spoje stály do brzkých ranních hodin a plynulý chod dopravy byl narušen až do dnešního poledne.

Britský regulátor Ofgem již vydal směrem k National Grid požadavek na detailní zprávu o události, aby bylo možné jednoznačně identifikovat příčiny a rozhodnout o potenciálních budoucích opatřeních, která by měla minimalizovat dopady podobných situací.

Duncan Burt, provozní ředitel National Grid, v rozhovoru pro BBC označil útoky zvenčí jako velmi nepravděpodobnou příčinu události, rovněž dodal, že důvodem nebyly ani povětrnostní podmínky v Severním moři, které by ovlivnily výrobu větrného parku Hornsea.

Mohlo by vás zajímat:

Komentáře(18)
Martin Hajek
10. srpen 2019, 21:11

Pokud výpadek 1250 MW způsobí takový propad frekvence, tak by se tamní soudruzi měl nad sebou zamyslet. Ale možná to bylo trochu složitější:

https://www.wiltsglosstandard.co.uk/news/national/17829091.wind-power-not-blame-uks-major-power-cut-experts-say/.

Carlos
10. srpen 2019, 23:25

Tak to vypadá že ty dvě elektrárny jsou celkem napřímo spojeny. Little Barford má asi nadřazenou rozvodnu v Eaton Soconu, odtud vede minimálně jedna 400kV linka do Cottamu a Keadby, kam se právě napojují linky z okolí a kam by mohlo být napojeno i Hornsea. (Entso-e mapa je v poslední době nějaká divná a některé informace nezobrazuje) Ale ten pokles frekvence mi přijde dost velký. Možná mne opravíte, jak se chová celá síť nevím, ale nemohlo dojít na omezené části sítě k situaci kdy by na ní frekvence ujela oproti zbytku?

Jestli je mezi odpadnutím PPE a VtE kolem dvou minut, tak už ten první výpadek nadělal dost velkou paseku a frekvence poklesla o 0,75Hz, to je dost, odpadnutí Hornsea pak asi odpovídá ten druhý pokles.

Je to takové zvláštní, pokud si pamatujete, tak je to pár měsíců zpátky co něco podobného bylo v Německu, tedy až na ten výpadek, ale také tam nečekaně poklesla frekvence vinou změny výroby a tam se tvrdilo že za to mohl nějaký glitch v nějakém obchodním počítačovém systému.

Otázka je nakolik to bude do budoucna inherentní vlastnost systému a nakolik se to do budoucna eliminuje změnami. Například kolik bude v systému baterií, nebo kolik tam bude vodíkáren, které budou s to uvolnit velmi rychle výkon v síti. Nebo třeba kolik bude dostupného výkonu v PVE, které budou sloužit jako akumulace výroby.

Martin Hajek
11. srpen 2019, 14:54

K "ujetí" frekvence na části sítě určitě dojít může, pokud ta část přestane být propojená se zbytkem a jedná se o ostrov. To ale zjevně nebyl tento případ, kdy se zhoupla frekvence v celé síti a zafungovala tzv. frekvenční relé, která v takové situaci automaticky odhodí část zátěže, aby se síť stabilizovala.

Carlos
11. srpen 2019, 19:42

Jak se ale zhoupne celá ostrovní síť takto? Respektive jak dojde k tomu že výpadek 700MW vyhodí dalších 1200MW? No počkáme si asi na report. Napadá mne ještě že tam chvilkově kleslo napětí v místě připojení toho větrného parku.

Jaroslav Loudil
10. srpen 2019, 21:13

Závislost naší civilizace na elektřině je rok od roku větší. Pomocí počítačů se řídí prakticky vše, vytápění, operace v nemocnicích, letecký provoz, kasy v hypermarketech, letní klimatizace, elektrické vlaky ,metro, tramvaje, mobilní sítě = mobily je nutné dobíjet, bankomaty, pracuje se na zrušení papírových peněz = zůstanou jen karty, likvidují se benzínová auta a přichází elektro, televize, rozhlas, osvětlení veřejných prostor v noci .......atd. atd. Pokud by někde při zimních mrazech vypadla elektřina na dlouhou dobu, je to konec civilizace. Nebudeme topit, nebudeme svítit, nebudeme pracovat, nebudeme moci nakoupit, nebudeme cestovat, .......

PETRIK
11. srpen 2019, 13:13

To jste jeste zapomel na tisice lidi ve vytazich , metru vlacich ,hasici by asi celostatni vypadek nezvladli,zkuste si najit clanek zivot s minimem elektriny a zimu bez problemu prekonate ,ve meste v 11.patre asi tezko....

energetik
11. srpen 2019, 16:24

Když už jste zmínil ty výtahy. Není technický problém udělat výtah který po výpadku elektřiny sjede do nejbližšího patra, zablokuje brzdu do obnovení napájení a otevře zámek dveří. U několika výtahů jsem to viděl. Na to stačí udržovat nabitý malý 12V akumulátorek v ovládání výtahu a budou to mít i se světlem. Bohužel spousta nových výtahů to stále neumí, asi to není v požadavcích - nikdo z investorů to asi nepotřebuje (potřebují to cestující a ti jsou investorům u .....) . Takže bych problém s výtahy nemíchal do blackoutu, protože to je prvotní problém v legislativě a normám k výtahům že neřeší výpadek energie, což může být ještě větší problém např. při požáru.

Potom jsou evakuační výtahy s akumulátorovnou/UPSkou a tam výpadek energie nepoznáte, ale když jsem viděl jak to je v některých domech nainstalováno, tak bych do toho výtahu vědomě nevlezl.

Jaroslav Loudil
11. srpen 2019, 17:54

TO : PETRIK

bydlím naštěstí v bytovém cihlovém domě z 50 let, takže komíny stále na střeše máme funkční a pod omítkou jsou stále v bytě k nalezení víčka přívodu do komínu. Ve sklepě už asi 40 let stojí nepoužívaná kamna Petry ,asi 100 m od domu je velký městský lesopark se suchými stromy i větvemi. Pilky mám ve sklepě také. Bylo by nutné stihnout koupit ještě trubky do komína , než je lidé v záchvatu šílenství v železářství vykoupí. Takže teplo i při mínus 20 mám zajištěné. Pití a jídlo by mohl být problém , tchýně ale bydlí kousek od nás na vesnici a má doma funkční studni a ve sklepě200 kilo brambor, spousta zavařenin, na dvoře slepice od kterých má v létě 15 vajec denně. Než by došel benzín, tak si tam dojedu pro 100 litrů vody na vaření a rovněž 100 kilo brambor , vařit se bude na Petrech =denně brambory na loupačku zapíjené vodou ze studně + kompoty. Vodu ze studně bychom tahali v kýbli na laně jako ve středověku. Odhaduji, že bychom takto "dali" i měsíc v mrazivém lednu nebo únoru. Všichni bychom žili a spali v jediné místnosti , svítili bychom loučemi ,jen v nezbytně nutném případě. Jinak =bude tma = spát se slepicemi, vstávat = až se rozední. Veškerá činnost by se konala jen za denního světla.

markusaurelius
10. srpen 2019, 22:33

Taková to byla velmoc ,a dnes nejsou schopni ani zajistit elektriku pro lidi a koupit hřeben pro svého nedočesaného premiéra to jsou konce bejvalé mocnosti a přívěšku usa.

Jaroslav Loudil
10. srpen 2019, 23:01

I já jsem zvědav na říjnový Brexit, pana Johnsona zrovna moc nemusím a jen chci připomenout datum onoho hlasování o vystoupení : 23.6.2016 = už se jedná o podmínkách vystoupení 3 roky a 2 měsíce !!! a stále konec v nedohlednu. Čemu se nejvíce divím je to, že když se uzavírá smlouva o vstupu nějaké země do EU, tak proč se zároveň v této smlouvě neuvedou přesné podmínky možného výstupu ?? Pro mne neuvěřitelná nedokonalost EU, kolikátá už ? Když dnes někdo bohatý vstupuje do manželství, tak mu nikdo nebrání uzavřít v den vstupu do manželství i smlouvu o dělení majetku a podmínkách - "možného rozvodu". Třeba toto : "Dům patří manželovi a po rozvodu v něm žena ještě může žít po dobu 60 dnů. V den odstěhování jí musí manžel vyplatit 1 000 000 Kč , z domu si může manželka odvézt - obrazy ,květiny ,domácí zvířectvo. Manželovi náleží auto a 50 % hodnoty jejich víkendové chalupy . Pokud budou v manželství děti je jejich výchova dohodnuta jako střídavá, budou žít trvale u ženy , muž je bude mít každý lichý týden o víkendu. Pokud budou děti studovat VŠ, tak jim oba rodičové zaplatí 50 % studijních nákladů a oba rodičové se společně účastní závěrečné promoce. ..... atd, atd. Naprostá šaškárna a ubohost, že toto není jednoznačně stanoveno dopředu pro každou zemi vstupující do EU ! Jak je možné si dnes vyjednávat nějaké "výhodné podmínky " ?? Ty měly být ze 100 % známé už v den vstupu Británie do EU !! EU je naprosto nemohoucí organismus. "Zaflastrování Řecka i jeho podvodný vstup, šaškárna s Brexitem, šaškárna s lovením běženců loděmi neziskovek u břehů Lybie, ...atd. atd.

Vladimír Křen
11. srpen 2019, 06:56

Dříve byly zdroje el. energie vybaveny pouze hydraulickou regulací, dnes je to elektronická regulace. Obecně se nastavují obě regulace na nerovnoměrnost 5%. To znamená pokud se frekvence sítě (50 Hz) změní o uvedenou hodnotu stroj zvýší nebo sníží svůj výkon dle uvedené definice. Změna je limitována okamžitým provozním stavem (stroj provozovaný na jmenovitém výkonu neudělá žádnou plusovou změnu). Toto je dáno vazbou všech strojů přes síť. Výkon zdrojů a spotřebičů je v každém okamžiku stejný. Pokud dojde k nějaké odchylce (výpadek, najetí spotřebiče nebo zdroje) síť se vždy nastaví do rovnováhy.

Jan Veselý
11. srpen 2019, 13:42

Tohle nebyl ani žádný pořádný blackout, tohle byla ve skutečnosti jen zajímavá lapálie, která netrvala ani hodinu. Leckoho to vyprudilo, ale fakticky žádná velká škoda se nestala.

Teď bych očekával, že se situace zanalyzuje, zpřesní se pravidla provozu jednotlivých zařízení a bude to stimulovat investice do řešení. Kdyby měli "úkáčka" v síti 1 GW v bateriích, tak by tohle vůbec nenastalo.

Martin Hajek
11. srpen 2019, 14:51

Pořádný blackout to nebyl, to máte pravdu. Ale bylo to upozornění, že při vysokém podílu energie z větrníků je síť nebezpečně měkká. 1 GW v bateriích nemusí problém vyřešit a hlavně je otázky, kde ty baterie mají být, aby byly efektivní. Každopádně je potřeba se zamyslet a provést opatření, příště to nemusí dopadnout tak dobře.

Jan Veselý
11. srpen 2019, 19:19

Ano, chovat se jako "inženýr", problém analyzovat, učinit systémová opatření, aby se neopakoval. Nechovat se jako hysterka.

Ivan Novák
12. srpen 2019, 10:37

A co když z té analýzy vyplyne politicky nekorektní poznatek, např. že v některých oblastech UK sítě se při výpadku roztočeného konvenčního stroje projeví ochrany a nízká inerce do stejné oblasti připojených větrníků a jejich střídačů? Na druhou stranu, zrovna toto už je známo z minulosti a odezva bývá připravená, takže v Londýně se asi stalo něco jiného, možná nového, napadá mne třeba hádka mezi částmi SW, který tu síť řídily v ne zcela obvyklé situaci (Indové programovali pro 737 MAX podle specifikací, které z principu nemohly být úplné. Netriviální ASŘ běžící nad - dejme tomu - Windows už je nezvládnutelně složitý balík, o kterém nikdo neví všecko).

Martin Hajek
12. srpen 2019, 13:17

Setrvačnost systému byla donedávna brána jako samozřejmost, protože v elektrizačních soustavách byla výrazná převaha točivých strojů. S masivním nástupem střídačů se samozřejmě ukázalo, že to samozřejmost není a třeba v Británii už nakupují příslušnou podpůrnou službu (reakce do 1 s) a bude to tak brzy všude. Nicméně samozřejmě je to experiment v přímém přenosu a možná se v UK nepodařilo domyslet všechny souvislosti a také je otázka, jak je to celé dimenzované. A samozřejmě máte pravdu, že závěr může být i politicky nekorektní v tom smyslu, že další přechod na bezuhlíkovou energetiku bude v UK podstatně náročnější a dražší, než si mnozí myslí.

Martin Hajek
12. srpen 2019, 13:29

P.S. U nás je podmínka plného nasazení FCP (dříve primární regulace) do 30 s. Tady je vidět, jak obrovský komfort z hlediska stability a reakční doby točivé stroje systému dávají. Bez nich je při řízení frekvence potřeba reagovat daleko rychleji (v řádu jednotek sekund), protože frekvence kolísá mnohem snáze. No a čím je řízení rychlejší, tím snáze dojde k problému, na který už prostě není čas zareagovat.

Petr
12. srpen 2019, 13:00

Dotované zdroje ukazují, že si vyžádají ještě další obří dotace tentokrát na zabezpečení sítě.

Komentáře pouze pro přihlášené uživatele

Komentáře v diskuzi mohou pouze přihlášení uživatelé. Pokud ještě účet nemáte, je možné si jej vytvořit na stránce registrace. Pokud již účet máte, přihlaste se do něj níže.

V uživatelské sekci pak můžete najít poslední vaše komentáře.

Přihlásit se