6. červenec 2015
Aktuální výroba v ČR
Toyota testuje hybridní systém pro výrobu elektřiny kombinující palivové články s mikroturbínou

Japonská automobilka Toyota Motor Corporation začala ve svém výrobním závodu Motomachi v japonské prefektuře Aichi testovat nový mikrozdroj elektrické energie, který kombinuje palivové články s malou plynovou turbínou. Hybridní systém využívá palivové články s tuhými oxidu (SOFC), které mohou pracovat za vysokých provozních teplot.
Hybridní systém o elektrickém výkonu 250 kW využívá jako palivo zemní plyn. Molekuly metanu jsou nejprve rozštěpeny na vodík a oxid uhelnatý, které v palivovém článku dále reagují s přiváděným kyslíkem, čímž dochází k výrobě elektrické energie.
Zbytek nevyužitého paliva (směs vodíku a oxidu uhelnatého) spolu s odpadním teplem poté pokračuje do mikroturbíny, kde je spálen. Mikroturbína pak kromě kompresoru, který vtlačuje vzduch do palivového článku, rovněž pohání i generátor.
Pro zvýšení celkové účinnosti hybridního systému pak může být využito i odpadní teplo spalin proudících z turbíny.

Podle společnosti hybridní systém, i se započtením vlastní spotřeby, dosahuje účinnosti výroby elektrické energie 55 %. V kogeneračním režimu může celková účinnost zařízení díky využití odpadního tepla vzrůst až na 65 %.
Nový hybridní systém vznikl ve spolupráci Toyoty, její dceřiné společnosti Toyota Turbine and Systems Inc. a rovněž společnosti Mitsubishi Hitachi Power Systems Ltd.. Toyota plánuje s tímto, i s dalšími projekty i nadále pokračovat v rozvoji technologií efektivního využívání vodíku.
Mohlo by vás zajímat
24. červenec 2015
26. listopad 2016
13. březen 2017
21. leden 2018
8. březen 2018
2. květen 2018
18. červen 2018
Komentáře v diskuzi mohou pouze přihlášení uživatelé. Pokud ještě účet nemáte, je možné si jej vytvořit na stránce registrace. Pokud již účet máte, přihlaste se do něj níže.