23. listopad 2018
Američtí vědci chtějí na trhu s akumulací prorazit s hořčíkovými bateriemi

Vědci z univerzity v Houstonu a z výzkumného institutu Toyoty v Americe vytvořili novou konstrukci hořčíkové baterie, která je její slibnější verzí a má potenciál se uplatit v různých aplikacích. Hlavními cílovými segmenty trhu jsou elektromobily a uchování energie z obnovitelných zdrojů.
Ve vylepšené verzi baterie vědci udělali dvě změny. První je, že použili elektrolyt neobsahující chlorid a druhou je použití organické katody. Vědecký tým potvrdil, jak uvedl docent na univerzitě v Houstonu Yan Yao, že chlorid vyskytující se v běžně používaném elektrolytu hořčíkových baterií zhoršuje jejich vlastnosti.
Yao a jeho tým využili v baterii organickou chininovou polymerovou katodu a hořčíkovou anodu. Výsledkem bylo zařízení se specifickou hustotou energie 243 Wh/kg a výkonem 3,4 kW/kg. Baterie byly stabilní po 2500 cyklů.
Vědci strávili desítky let hledáním vysokoenergetické hořčíkové baterie a doufali tak, že využijí výhody hořčíku oproti lithiu. Použití hořčíku by zaručilo snížení nákladů a zamezilo by se porušování vnitřní struktury, tvorbě dendritů, které mohou způsobit poruchy nebo i zkraty. V hořčíku se žádné podobné procesy nevyskytují.
Hořčíkové baterie nebudou komerčně úspěšné, dokud nebudou schopné uchovat velké množství energie. Yao uvedl, že největší překážkou pro hořčíkové baterie je materiál katody a elektrolyt.
„Skrze optimální kombinaci organické katody a elektrolytu jsme byli schopni demonstrovat vysokou specifickou energetickou hustotu, výkon a stabilitu, které jsou jenom zřídka k vidění u hořčíkových baterií,“ uvedli vědci.
Do současnosti byla podle vědců nejlepší katoda pro hořčíkové baterie sloučenina molybdenu a síry, která byla vyvinuta téměř před 20 lety. Baterie neměla ani dostačující výkon, ani kapacitu, aby mohla konkurovat li-ion bateriím. Budoucí výzkum se bude zabývat zejména zvýšením specifické hustoty a napětí, aby baterie mohla konkurovat na současném trhu s bateriemi.
Projekt E-MAGIC
Na evropské půdě vznikl za účelem výzkumu hořčíkových baterií nový projekt nazývaný E-MAGIC (European Magnesium Interactive Battery Community), který byl podpořen 6,5 miliony eur (zhruba 166 milionů korun) od Evropské unie. Výkonnější, levnější a bezpečnější než li-ion baterie, to jsou cíle projektu, kterých se vědci budou snažit dosáhnout.
„Hořčík je slibný materiál a jeden z nejdůležitějších kandidátů v naší post-lithiové strategii,“ uvedl profesor Maximilian Fichter z HIU.
Projekt poběží až do konce roku 2022 a slučuje dohromady expertýzu deseti vědeckých institucí z Dánska, Francie, Velké Británie, Izraele, Španělska a Německa. Hlavní koordinátor projektu je španělský Fundación Cidetec.
Zdroj úvodního obrázku: www.uh.edu
Mohlo by vás zajímat
26. srpen 2023
22. září 2025
15. říjen 2025
15. říjen 2025
15. říjen 2025
16. říjen 2025
17. říjen 2025
Komentáře (4)
Ale jo, pěkné parametry pro vozidla se středním dojezdem a rodinné domky.
243Wh na kilogram je snad dost i pro delší dojezd a nebo, co je střední dojezd?
Na příklad VW e-up má 80 Wh /na 1 kg celkem 18.7 kWh a dojezd 160 km.
Je rozdíl porovnávat hotový akumulátor s chlazením a se vším
oproti jednomu článku v laboratoři.
li-ion by měli mít teoreticky také přes 200Wh/kg
Komentáře v diskuzi mohou pouze přihlášení uživatelé. Pokud ještě účet nemáte, je možné si jej vytvořit na stránce registrace. Pokud již účet máte, přihlaste se do něj níže.